Sedonametoden

Status
Stängd för vidare inlägg.
För många år sedan köpte jag boken The Sedona Method. Men jag finner metoden svår att använda. Dels för att boken är på engelska och dels för att jag har svårt att ställa frågorna till mig själv. Det blir för mycket tänkande i stället för kännande av båda anledningarna. Vore bra om jag slapp tänka så mycket. Jag kan engelska men det är på inget sätt lika automatiserat som svenskan är.

Men jag undrar om inte sedonametoden på sätt och vis är lik emdr. Och det har ju inte fungerat för mig. Så jag har väl för stora förhoppningar som vanligt.

Personen vet ju helt klart både hur man bäddar och hur man doserar tvättmedel. MEN personen gör det på ett annat sätt än dig.
Det är en viktig skillnad att ha med sig :) Även om det givetvis kan innebära krockar när man får hjälp och det inte blir som man velat ha det
Nej, en tredjedel av korrekt dos tvättmedel är inte ens någotsånär rätt. Och kuddarna ska inte sticka ut ur fodralen. Tycker det blir snuskigt. Fodralen är liksom sydda för att man ska stoppa in kuddarna och sedan trä över ett tyg för att täcka hela kudden. Använder man inte den funktionen så är det heller inte rätt. Då blir det liksom som om man inte har örngott alls.

Hen fick IG på uppgifterna.

Det enda jag kan köpa som "annat sätt" är att lägga kuddarna bredvid varandra, i stället för ovanpå varandra.

Personen vet ju helt klart både hur man bäddar och hur man doserar tvättmedel. MEN personen gör det på ett annat sätt än dig.
Det är en viktig skillnad att ha med sig :) Även om det givetvis kan innebära krockar när man får hjälp och det inte blir som man velat ha det

Mycket bra förklarat, hoppas @Wille tar till sig det att det är omöjligt att få boendestöd som gör exakt och precist som @Wille vill, inte första boendestödet som omskrivs negativt utan orsak.

Nej, en tredjedel av korrekt dos tvättmedel är inte ens någotsånär rätt. Och kuddarna ska inte sticka ut ur fodralen. Tycker det blir snuskigt. Fodralen är liksom sydda för att man ska stoppa in kuddarna och sedan trä över ett tyg för att täcka hela kudden. Använder man inte den funktionen så är det heller inte rätt. Då blir det liksom som om man inte har örngott alls.

Läste du ens vad jag skrev?

Men boendestöd är väl ändå där för att hjälpa och stötta dig i att göra saker, inte i att göra saker åt dig. Så var det iaf den perioden jag hade boendestöd. Vi hjälptes åt.

Det enda jag kan köpa som "annat sätt" är att lägga kuddarna bredvid varandra, i stället för ovanpå varandra.
Men alltså. Det är ingen betjänt eller butler. Ingen hemtjänst. Du ska inte betygsätta hans insats. DU ska med hans hjälp fylla tvättmedel. DU ska med hans hjälp sätta på fodralen.

Läste du ens vad jag skrev?
Ja, jag läste vad du skrev. Det handlar här inte om att personen gör på ett annat sätt utan helt enkelt jättefel. Tvätten blir inte ren med för lite tvättmedel och kuddarna blir äckliga om örngotten inte täcker hela kudden.

Det enda jag kan godkänna som annat sätt är om personen lägger kuddarna bredvid varandra i stället för på varandra. DET är ett annat sätt. Undermålig hygien är fel sätt.

Men boendestöd är väl ändå där för att hjälpa och stötta dig i att göra saker, inte i att göra saker åt dig. Så var det iaf den perioden jag hade boendestöd. Vi hjälptes åt.
Ja, vi hjälps också åt. Jag lagade mat medan hen bäddade. Vi kunde inte stå i köket båda två för då är man i vägen för varann. Så länge jag haft boendestöd så har vi gjort olika saker tillsammans. Vi har nog aldrig gjort samma sak tillsammans för att det funkar dåligt.

Ja, jag läste vad du skrev. Det handlar här inte om att personen gör på ett annat sätt utan helt enkelt jättefel. Tvätten blir inte ren med för lite tvättmedel och kuddarna blir äckliga om örngotten inte täcker hela kudden.

Det enda jag kan godkänna som annat sätt är om personen lägger kuddarna bredvid varandra i stället för på varandra. DET är ett annat sätt. Undermålig hygien är fel sätt.
Men då får du ju göra det så det blir på ditt sätt. Och så får boendestödet göra något annat om ni delar upp sakerna (du hade inte fått ha boendestöd på det viset här men kan ju vara andra regler i din kommun). Inte behandla boendestödet som nån slags hemtjänst du betygsätter

Har du vänligt förklarat hur du helst skulle vilja ha det med kuddar? Eller att du helst själv doserar tvättmedlet

Men alltså. Det är ingen betjänt eller butler. Ingen hemtjänst. Du ska inte betygsätta hans insats. DU ska med hans hjälp fylla tvättmedel. DU ska med hans hjälp sätta på fodralen.
Jag lagade mat. Hen kunde inte hjälpa mig med matlagningen för då skulle hen vara i vägen. Hen behövde göra något annat alternativt bara sitta och glo.

Så har vi alltid jobbat i alla år och oavsett vem som kommer. Vi gör varsin sak. Inte samma sak samtidigt. Om det nu inte är så att vi kan göra samma sak samtidigt utan att vara i vägen för varandra.

Jag har hittat en person här i närheten som är psykoterapeut med inriktning på bl.a. schematerapi. Tror det är möjligt att gå hos henne inom högkostnadsskyddet.

Men jag behöver fundera på hur jag ska bäst ska kunna ta till mig terapi och hjälp. Jag har ju redan kontakt med psykolog på habiliteringen och arbetsterapeut. Sen ska jag också orka ha boendestöd. Så det kan nog lätt bli övermäktigt att försöka klara av allt samtidigt. Nu är det paus med arbetsterapeuten för jag är för trött för att hennes råd ska fungera. Jag försöker, men lyckas inte. Så tröttheten behöver utredas och sen kan man ta nya tag efter det. Habiliteringen har också börjat fundera i banor om jag trots allt också har add. Jag får se om de kommer fram till att jag behöver en second opinion även på add. Mitt ena boendestöd ser ju också tecken på add. (Den andra är ny fr.o.m. idag och känner inte mig.)

Det är så mycket att nysta i och man får väl ta en sak i taget.
Tycker att du har en lugn och sansad ton här, det är jättebra. Jag tror att det är helt rätt att inte kasta dig iväg efter olika terapiformer som gjort underverk med andra, det låter bättre att, som du säger, ta en sak i taget och väga in vad t ex habiliteringen säger om dig. Att utreda tröttheten och kanske få en utredning för add låter som väldigt bra ändar just nu.

Men då får du ju göra det så det blir på ditt sätt. Och så får boendestödet göra något annat om ni delar upp sakerna (du hade inte fått ha boendestöd på det viset här men kan ju vara andra regler i din kommun). Inte behandla boendestödet som nån slags hemtjänst du betygsätter

Har du vänligt förklarat hur du helst skulle vilja ha det med kuddar? Eller att du helst själv doserar tvättmedlet
Jag fick tala om för hen hur man gör.

Att byta lakan var en uppgift jag hade i min to-do-lista och som jag plockade fram eftersom jag själv lagade mat så hen inte skulle bli stående bara. Svårt att instruera en ny person att göra saker när den inte har koll sin arbetsplats. Trodde att lakansbyte var något alla kunde klara.

Jag förväntar mig faktiskt att folk ska vara någotsånär dugliga. Vikarien jag hade var en total katastrof. Jag fick tänka åt hen, vara hens ögon och hens arbetsledare.

Jag lagade mat. Hen kunde inte hjälpa mig med matlagningen för då skulle hen vara i vägen. Hen behövde göra något annat alternativt bara sitta och glo.

Så har vi alltid jobbat i alla år och oavsett vem som kommer. Vi gör varsin sak. Inte samma sak samtidigt. Om det nu inte är så att vi kan göra samma sak samtidigt utan att vara i vägen för varandra.
Du behöver varken försvara eller förklara hur du delar upp arbetet med boendestöd, hen vet säkert vilken roll hen ska ha hos dig.

Vad gäller bäddning och tvättmedel, säg bara vänligt ungefär att Tänk gärna på att osv.

Jag fick tala om för hen hur man gör.

Jag förväntar mig faktiskt att folk ska vara någotsånär dugliga. Vikarien jag hade var en total katastrof. Jag fick tänka åt hen, vara hens ögon och hens arbetsledare.
Jag är inte säker på att jag hänger med. Är de dugliga och får godkänt enbart om de förstår utan instruktion, eller är det okej även om du får förklara hur du vill ha det och de sen gör så?

Eller har du sagt till men de gör inte som du vill ändå?

Saker som bäddning, dosering av tvättmedel, vikning av tvätt, vikning av lakan, hur saker ska stå k köksskåpen, kryddning av mat osv osv är extremt individuellt och alla gör lite olika. Om det är viktigt med att det blir på ett särskilt sätt behöver man informera sina medmänniskor. Ibland flera gånger.

Det är ju likadant i tex relationer. Det är sällan båda två i ett par gör eller tycker det ska vara likadant. (Jag får fortfarande en halv hjärtattack i det tysta när särbon "viker" tvätt. Sen viker jag om den när han inte ser. Vi har varit tillsammans i snart sju år. Jag har gett upp att försöka lära om honom. Och i ärlighetens namn har han klarat sig bättre i livet än mig. Trots sin i mina ögon undermåliga sk vikning 😅)

Vad gäller boendertstödet, du får väl se det som en inkörning. Precis som @Alexandra_W säger så finns det ju olika sätt att göra saker, det är rätt sällan ETT sätt är rätt. Vad som är rätt för dig kan boendestödet inte veta om du inte talar om det. Om nån klev in här för att greja hos mig skulle de säkert inte göra som jag, och om du jobbade som boendestöd så skulle du säkert inte göra som din brukare - förrän brukaren talade om för dig hur hen ville ha det.

.

Det är ju likadant i tex relationer. Det är sällan båda två i ett par gör eller tycker det ska vara likadant. (Jag får fortfarande en halv hjärtattack i det tysta när särbon "viker" tvätt. Sen viker jag om den när han inte ser. Vi har varit tillsammans i snart sju år. Jag har gett upp att försöka lära om honom. Och i ärlighetens namn har han klarat sig bättre i livet än mig. Trots sin i mina ögon undermåliga sk vikning 😅)
Jag och min sambo har bott i ihop i 6 år och vi har tvättat gemensam tvätt 1-2 gånger sen blev det att han får tvätta sitt och jag tvättar mitt för vi doserar inte likadant alls (han älskar sköljmedel. Det gör inte jag…)

Men han vet hur man tvättar kläder och jag vet hur man tvättar kläder men vi gör inte på samma sätt. Vill man ha det på ett visst vis så måste man visa och förklara det.

Jag hade faktiskt trott att det liksom var det man gör om man har boendestöd? Liksom förbereda för att x, y och z måste göras, alltså "tänka". Sen är det boendestödjarens uppgift att kanske prioritera och så börjar ni med y. Y är att bädda, och då gör hen som hen gör, och så är du ögon och putsar till exakt hur du vill ha det.
Det är väl lite svårt att inte arbetsleda eftersom det verkligen inte finns någon i hela världen som vet exakt vad du vill göra och på vilket sätt du vill göra det hela. Det är ju liksom inte en anlitad städare du hanterar, utan du kommer säkert få plocka upp, undan och rätta till oavsett vem du har som boendestödjare.

Jag och min sambo har bott i ihop i 6 år och vi har tvättat gemensam tvätt 1-2 gånger sen blev det att han får tvätta sitt och jag tvättar mitt för vi doserar inte likadant alls (han älskar sköljmedel. Det gör inte jag…)

Men han vet hur man tvättar kläder och jag vet hur man tvättar kläder men vi gör inte på samma sätt. Vill man ha det på ett visst vis så måste man visa och förklara det.
Jag får nästan lämna rummet när min pojkvän lagar mat. Förstår inte varför han inte skär upp paprikan PÅ MITT SÄTT (alltså det rätta) eller inte saltar vattnet ordentligt för pastan, och lite annat smått och gott :mad:
Ett 100% jag-problem:D

Jag bodde ihop med en kompis ett par år när vi gick i gymnasiet. De gånger vi tvättade så parade vi ihop respektive sockar på hennes och mitt sätt, beroende på ägaren. Samma sak med lakan och handdukar, hennes vek vi på hennes sätt och mina på mitt sätt. Fungerade utmärkt och vi var aldrig osams om någonting under de åren, bästa förhållande jag nånsin haft! :up:

Lite trist att vänskapen rann ut i sanden, men jag flyttade efter skolan och hon gifte sig och fick sju(!) ungar, så efter några år ebbade kontakten ut.

Senast ändrad:
Min sambo gör sådär med kuddarna. Det är rätt enligt honom.

Jag viker in dom helt på mina kuddar när han har bäddat, för det är rätt enligt mig.

Det finns inget objektivt rätt och fel här, och det är grymt oskönt att du betygsätter ditt boendestöd? Det vore en helt annan sak om du betalat för en privat betjänt, men det är inte vad boendestödet är. Tror du hen vill komma tillbaks och jobba fler pass hos dig efter att du behandlat hen sådär?

Och du klarar väl av att vika in några kuddar, när du fått hjälp att byta sängkläder? Annars borde du nog inte bo självständigt.

Ja. Men hen imponerar tyvärr inte. Vet inte hur man bäddar en säng eller doserar tvättmedel i tvättmaskinen. (Kuddarna ej ordentligt instoppade i fodralen så de stack ut med risk för att bli skitiga och täcket inte ordentligt instoppat i påslakanet. Doserade cirka 1/3 tvättmedel som skulle i maskinen. Jag doserar enligt tabell för mjukt vatten, men tar mindre om tvättmaskinen inte är helt full. Denna gång var maskinen full. )

Det är naturligt att folk gör olika och det är (märkligt nog) också naturligt att folk inte håller samma nivå i hushållssysslor som en själv. Jag har fått lära hemtjänsten grejer som porslinskarotter inte kan användas på spisen som en gryta och att ylle inte går i 60 grader osv. Med tvätt blev det ett sådant stressmoment att jag fotade varje maskin korrekt inställd, skrev 1) lakan 60 grader bredvid fotot, och samma text på tvättpåsen osv. I tvättpåsen la jag det tvättmedel som skulle användas, med mängdangivelse tydligt markerad. Skrev ut ett bildstöd som alla tyckte var jättebra! Maskinerna var så långsamma att precis rätt program på precis rätt maskin måste väljas för att det skulle bli klart i tid för schemaläggningen. Enda sättet att inte få kaos och förstörda kläder. (Men hemtjänsten ersatte mig för när helt nya yllekläder förstörts.) självklart är det bökigt att göra bildstöd till hemtjänsten och känns lite bakfram, kanske ännu mer med boendestöd, men hjälp vad mycket stress och jobb det sparat mig i långa loppet!

Du kunde inte veta det här innan idag men nu vet du och kan anpassa. Det är okej, om än jobbigt, att du måste anpassa. Valet är: anpassa instruktioner och få önskar slutresultat eller skippa instruktioner och anpassa förväntningar om slutresultatet. Det är ett val, även om det inte är ett skönt val.

Tänker som @skiesabove : Kanske lättare att stoppa in kudde än att bädda från scratch? kanske t.o.m. triggade den felaktiga bäddningen så mycket att startmotorn hoppade igång och du kunde ändra med mindre insats än hela bäddningen varit?

Förövrigt tycker jag det låter jätteklokt hur du resonerar om terapi, utredning sköldkörtel, ev ADD. Det är MYCKET och att ta ett steg i taget, låta dig själv ha liiite chans att hänga med låter klokt!

Behöver du boendestöd? Oavsett vem som kommer för att hjälpa och stödja dig i ditt hem, som inte är en betald arbetstagare av DIG personligen, med ordentlig lön, skatter och semestrar osv, så tänker jag att man behöver vara hyfsat tacksam över att man faktiskt FÅR just hjälpen även om den inte är exakt som man själv fungerar.

Bädda sängen själv om personens jobb inte var bra nog?
Tvätta själv om det inte dög?

Eller acceptera att man kan göra på mer än ett sätt och varken dina sängkläder/täcken/kuddar eller kläder/tvättmaskin lider någon nöd av att ha behandlats på ett annat sätt än du är van vid. Stoppa in där personen missat, det måste kräva mycket mindre av dig än att göra jobbet själv? Måste kräva mycket mindre av dig än att betygsätta och irritera dig på det och att personen inte gör som du.

Tvätt klarar av att tvättas då och då med mindre tvättmedel och blir ändå rent.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 271
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 193
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 204
Senast: bettysmatte
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 536
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama