Ja, det är det svåra när man är ”för medgörlig”, att man kan råka köra över sina gränser. Att lära sig vad som är lagom utmaning för en själv som individ är en stor del av terapi, tyvärr kan det innebära att man går över sin gräns för att man själv inte ser den. Man har fullt fokus framåt. Terapeuten kanske missar att du bara kör på, kanske har du inte uttryckt att du har allt eller inget-tänk och behöver hjälp att bromsa? Att det är svårt för dig att inte lägga prestation i terapin?
Sedan är det ju så att ibland gör terapeuten en felbedömning, de är bara människor de med.
Jag fick min första disassociation under terapi för att jag missade eller kanske inte vågade eller ville sakta in och ta ett steg tillbaka. Både jag och terapeuten blev chockade över den kraftiga reaktionen jag fick. Då hade jag ändå gått i andra terapier med henne periodvis under flera år, så vi kände varandra, men där blev det bara fel.
Det jag vill säga är att sånna här saker kan hända i terapi. Det är en del av terapi. Det är väldigt olyckligt när man som du och jag råkar få en så hemsk upplevelse, men det finns ingenting som talar för att det är så det kommer fortsätta. Man börjar helt enkelt prata om var det gick fel och hur man kan hitta strategier för att inte hamna där igen. Om terapin är som det vanliga livet, som går upp och ner, så är det faktiskt positivt, även om det inte känns så i stunden. Man måste bara fortsätta.
Jag fortsatte gå till min terapeut efter att jag fick en så stark reaktion, och det hände aldrig igen i terapin. Vi hade båda lärt oss saker om hur jag fungerade.