Jag vet inte ens vad som är traumaterapi. Känner nog bara till kbt och emdr och båda har jag ju provat utan att få önskat resultat.
Och jag har nog förbrukat all terapi jag kunnat få.
Jag gick först EMDR för traumabehandling. Sen gick jag heltid i ca 6 veckor i gruppbehandling. Vi var väl 5 st som under dagarna gick i flera olika typer av terapi, behandling och undervisades av psykolog, psykiater etc. Det var dels samtal, terapi, "attitydgrupp" där man jobbade kring sin attityd gällande sina känslor kring traumatiska händelser/lärde sig se saker på ett sundare sätt, musikterapi och bildterapi etc.
Både psykolog och psykiater uppfattade mig först som att jag inte försökte. Sen insåg de att jag var mer illa däran än de trott och att jag verkligen var helt låst emotionellt av att många år tryckt ner alla trauman trots att jag kämpade som ett as för att känna något. Men då hade mycket av tiden redan gått. Så jag fick gå enskilt hos ena psykologen, som jag hade gått EMDR hos innan gruppen. Sen fick jag gå gruppen igen och var då redo att i den miljön få bästa möjliga resultat av just den typen av terapi.
Jag var ändå inte välmående efter den. Så jag gick KBT hos samma psykolog. Jag försökte stenhårt prestera, som alltid, och kunde tvinga mig igenom övningarna/uppgifterna. Men känslorna förbättrades ite iom att jag på ngt vis lärt mig trycka ner känslor vid prestationskrav. Jag blev lite bättre iaf tack vare duktig psykolog. Men hon såg också att det där inte var helt rätt metod för mig. Som tur var så var hon en av de första som utbildade sig till Schematerapeut i Sverige. Så jag fick gå det istället. Och det var sista nyckeln för mig och mitt mående. Schematerapi är typ en vidareutveckling av KBT som också innehåller en del gestaltterapi, dynamisk terapi och anknytningsteaori. Som jag fattat det är det mer effektivt på mer komplexa, långvariga problem. Ofta såna med start i barndomen.
Jag känner några som också gått i Schematerapi pga större trauman och problematiska uppväxter. Alla ar provat annan terapi etc innan och inte nått hela vägen liksom. Men med Schematerapi har de fått de verktyg som krävts för att vända sina liv. Några har varit runt 40-årsåldern etc då. Alltså inte bara unga..
Jag hade nog inte levt utan den psyk-insatsen. Redan när jag var tonåring, omyndig alltså, sa någon överläkare på ett rehabmöte att jag var ett hopplöst fall som inte var någon vits att lägga terapi-kostnader på.
Nu har jag väldigt många år mått fint.
Så bara för att det inte funkat än för dig behöver det inte innebära att du är körd. Även om det är ett jäkla helvete på vägen mot att må bra. Det kan vara så att du hittar rätt terapi, rätt behandlare etc. Det trodde jag aldrig skulle ske för mig. Jag trodde aldrig jag skulle må bra och älska livet heller.