Sedonametoden

Status
Stängd för vidare inlägg.
För många år sedan köpte jag boken The Sedona Method. Men jag finner metoden svår att använda. Dels för att boken är på engelska och dels för att jag har svårt att ställa frågorna till mig själv. Det blir för mycket tänkande i stället för kännande av båda anledningarna. Vore bra om jag slapp tänka så mycket. Jag kan engelska men det är på inget sätt lika automatiserat som svenskan är.

Men jag undrar om inte sedonametoden på sätt och vis är lik emdr. Och det har ju inte fungerat för mig. Så jag har väl för stora förhoppningar som vanligt.

Skriver man på ett forum en hel massa sanningar/osanningar eller whatever så får man nog räkna med att det blir ett visst intresse för trådarna / inläggen, blir ju jättekonstigt att skriva en massa inlägg om vad som och med det inte vilja ha någon respons. Hur tänker du med ett lagom intresse? Vad är det? Du får nog se det som så att väldigt många har väldigt mkt liknande erfarenheter när det skrivs om speciella ämnen, samt stor kunskap, och det kan såklart bli diskussioner bla när svaren inte överensstämmer med trådskaparens önskade svar.

Du får nog läsa om mitt inlägg, om det är hur du uppfattade det jag skrev.

Intresse för ämnet, diskussioner med delade åsikter och erfarenheter o. s. v. har jag inte över huvud taget skrivit något om. Det är sparandet av inlägg jag inte förstår mig på, och att det förklaras med att man "känner någon som känner någon som känner TS". Däri ligger det, ur mitt perspektiv, något osunda intresset.

Varför skulle det vara obehagligt om någon sparar inlägg?
Det enda jag kan tänka mig att det blir obehagligt för är om man som användare har ett behov av att skriva mkt motsägelsefullt- om någon sparar inläggen då så är det väl inte så kul till slut.

Jag vet inte om du missat stora delar av vad som skrivits, eller om du medvetet feltolkar mig?

Ja jag la till det precis. Att både avseende personalens skaderisk och risken för skada på brukarens ägodel om något som flyttas går sönder.

Det är en förståelig regel men det blir också väldigt knepigt beroende på hur det är möblerat. För det kan bli enorma dammråttor i vissa hörn eller under vissa möbler där det aldrig blir dammsuget liksom. Eller om det spills där och inte blir torkat. Men, fullt förståelig regel.
Ja soffor kan ju vara knepigt. En anhörig har av andra anledningar pallat upp sin soffa för att komma under med dammsugare så det är väl sådana lösningar man får göra.

På tok för naiv tror jag.
Det händer mycket konstigt som har sin grund i sådant som skrivs på internet.
Bukefalos är på intet sätt skonat från det.

Så upplys mig gärna, då :)

Vad skulle hända? I vilket scenario kan det komma till nytta att en användare sparar ner någon annan användares otrevligheter? Vad ska man göra med det?

Ja soffor kan ju vara knepigt. En anhörig har av andra anledningar pallat upp sin soffa för att komma under med dammsugare så det är väl sådana lösningar man får göra.
Ja, det går ju att lösa genom att endera möblera annorlunda. Eller köpa extra städning privat med rutavdrag. Eller be någon anhörig dammsuga där hemtjänsten inte gjort. Så det finns ju lösningar. Men det är ju ganska bra som jämförelse kring vad som kan ingå eller inte ingå i olika insatser. Och vill man ha något på ett exakt fixt vis kan man bli tvungen att köpa det privat.

Vad skulle hända? I vilket scenario kan det komma till nytta att en användare sparar ner någon annan användares otrevligheter? Vad ska man göra med det?
Har det här ens vagt med tråden att göra? Alltså jag förstår man kan reagera mm. Men själva diskussionen kring spara inlägg och eventuellt syfte och avsikt med det har ju gått runt runt?

Är det våra definitioner av snälltolkning som skiljer sig eller något annat?
Kanske det.
För mig är "snälltolka" att inte tro att det påstådda är elakt menat.
Att den som skriver/säger något inte vill någon annan illa med det.

Och att de flesta människor i de flesta fall vill andra människor väl.

Helt ärligt så anser jag det inte höra till tråden.
Och dessutom så är det en historia, eller flera, som inte skall tas upp igen här på forumet.
Bl.a. p.g.a. integritet hos de inblandade.

"Känner någon som känner någon som känner TS" - Med all respekt, det är inte så att du är lite för intresserad av människor på ett forum?

Det är ju fullt möjligt (till och med högst sannolikt) att jag också känner någon som känner någon som känner TS - eller dig, eller någon annan som är aktiv här. Det är till och med högst sannolikt att jag "känner någon som känner någon som känner" kungafamiljen - det gör ju inte att jag har särskilt mycket med dem att göra, tänker jag.

Det är klart att det inte är förbjudet, men jag står fast vid att jag tycker att det är mycket obehagligt att inte bara spara inlägg, utan dessutom basunera ut det i TS tråd. Varför?
Men förstår du inte att sådant här beteende diskuteras utanför detta forum? Vänner emellan.
Jag ringde knappast runt och frågade om någon känner henne, det kom upp i vanliga samtal vänner emellan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 271
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 193
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 204
Senast: bettysmatte
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 536
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama