Sedonametoden

Status
Stängd för vidare inlägg.
För många år sedan köpte jag boken The Sedona Method. Men jag finner metoden svår att använda. Dels för att boken är på engelska och dels för att jag har svårt att ställa frågorna till mig själv. Det blir för mycket tänkande i stället för kännande av båda anledningarna. Vore bra om jag slapp tänka så mycket. Jag kan engelska men det är på inget sätt lika automatiserat som svenskan är.

Men jag undrar om inte sedonametoden på sätt och vis är lik emdr. Och det har ju inte fungerat för mig. Så jag har väl för stora förhoppningar som vanligt.

Jag har haft boendestöd idag. Hen kom och frågade om jag hade en plan idag. Jag svarade att jag behövde ta hand om ren tvätt, fylla tvättsäcken med smutstvätt och byta lakan. Sen satt hen på en stol och samtalade med mig samtidigt som jag utförde uppgifterna. Hade jag behövt fysisk hjälp med något hade jag fått ett handtag, men hen skulle aldrig göra saker åt mig eftersom det inte ingår i uppdraget.

Hade jag inte haft en plan hade hen kommit med förslag baserat på vad som brukar behöva göras.

Det är väl upp till var och en om man vill spara inlägg, jag tycker det är mer märkligt att det blir så upprörande när det är @Wille ´s mycket otrevliga beskrivningar om boendestöd och hennes utsparkning av ett av dem som jag tycker, vilket jag skrev i den andra tråden, är fruktansvärt. Där tyckte jag synd om det boendestödet.

Och hade jag känt ett av boendestöden, och visste att de jobbade åt @Wille och de blev omskrivna i dessa ord här så hade jag anmält @Wille.
Anmält till vem? Vad? Att ett anonymt nick på internet uttalar sig otrevligt om en annan anonym person?

Å andra sidan är det en tanke ändå i att TS inte är helt anonym. Inte så att hon skriver ut vem hon är osv, men hon har lagt ut bilder på sitt hus och ungefär område var hon bor samt när hon boendestöd och vad de gör. Hade jag varit boendestöd och plötsligt känt igen mig i beskrivning i att jag varit hemma hos TS så hade jag känns mig illa till mods minst sagt, att bli beskriven så här, och att det hade fått stå kvar.

Ok. Jag kan heller inte ha ett boendestöd som står bredvid och stör mig när jag gör något. Jag behöver fokusera på uppgiften.

Det verkar helt enkelt som om ingen hjälp är anpassad för mina behov.

Trodde liksom att boendestödets uppgift var att putta igång mig att göra saker och det funkar inte om boendestöd bara säger att "nu ska du laga mat" eller "nu ska du skura toaletten". Då sätter jag mig på tvären för ingen ska bestämma över mig. Det funkar heller inte om boendestödet ska stå och titta på mig när jag gör saker. Jag kommer lägga av och gå och sätta mig.
Jag föreställer mig att det handlar om ett samarbete. Det finns en lista för dagen och boendestödet ser att där finns ogräsrensning på listan till exempel, då föreslår hen att ni sätter igång med det och så gör ni det tillsammans på ditt vis. "Okej, då sätter vi igång där det är lämpligast att börja. Hämtar du verktygen så tar jag skottkärran!" Typ. Likaså med maten: "Sätt igång med maten så märker jag lådorna för frysning." ungefär. Eller "Om du gör x så hackar jag potatisen?"
Inte att du ska laga mat medan stödet städar huset ÅT dig så att du slipper.

Det är väl upp till var och en om man vill spara inlägg, jag tycker det är mer märkligt att det blir så upprörande när det är @Wille ´s mycket otrevliga beskrivningar om boendestöd och hennes utsparkning av ett av dem som jag tycker, vilket jag skrev i den andra tråden, är fruktansvärt. Där tyckte jag synd om det boendestödet.

Och hade jag känt ett av boendestöden, och visste att de jobbade åt @Wille och de blev omskrivna i dessa ord här så hade jag anmält @Wille.
Du kan nog ha hela disken full av sparade inlägg om du vill, det är när du börjar skriva vildsint och hotfullt om det i tråden som det börjar se rätt suspekt ut. I synnerhet om du sedan förklarar att du inte riktigt vet vad du ska ha det till.

Du kan nog ha hela disken full av sparade inlägg om du vill, det är när du börjar skriva vildsint och hotfullt om det i tråden som det börjar se rätt suspekt ut. I synnerhet om du sedan förklarar att du inte riktigt vet vad du ska ha det till.
Nej jag har inte förklarat för jag har inget sparat.;)

Å andra sidan är det en tanke ändå i att TS inte är helt anonym. Inte så att hon skriver ut vem hon är osv, men hon har lagt ut bilder på sitt hus och ungefär område var hon bor samt när hon boendestöd och vad de gör. Hade jag varit boendestöd och plötsligt känt igen mig i beskrivning i att jag varit hemma hos TS så hade jag känns mig illa till mods minst sagt, att bli beskriven så här, och att det hade fått stå kvar.

Jag hade också blivit ledsen om jag varit boendestöd (eller haft någon anhörig som var det) och beskrivits på det sättet. Förmodligen hade jag tagit upp det med min chef då, och bett om vägledning i hur jag skulle hantera situationen.

Jag ser inte scenariot där jag (om jag nu varit boendestöd) skulle ha vänt mig till andra användare av det (relativt) anonyma internetforumet, för att fråga om någon möjligtvis hade sparat eventuella andra otrevligheter från brukaren.

Hur man hanterar det, och eventuella konsekvenser, om en situation uppkommer där boendestödet tar del av vad som skrivits om hen, bör väl rimligtvis redas ut mellan @Wille , boendestödet och dennes chef?

Jag hade också blivit ledsen om jag varit boendestöd (eller haft någon anhörig som var det) och beskrivits på det sättet. Förmodligen hade jag tagit upp det med min chef då, och bett om vägledning i hur jag skulle hantera situationen.

Jag ser inte scenariot där jag (om jag nu varit boendestöd) skulle ha vänt mig till andra användare av det (relativt) anonyma internetforumet, för att fråga om någon möjligtvis hade sparat eventuella andra otrevligheter från brukaren.

Hur man hanterar det, och eventuella konsekvenser, om en situation uppkommer där boendestödet tar del av vad som skrivits om hen, bör väl rimligtvis redas ut mellan @Wille , boendestödet och dennes chef?
Ja jag hade troligen inte satt min fot där igen, hade omgående gått till chefen. Och jo, sparat inlägg hade jag mycket väl kunnat göra om jag varit föremålet för samtalet och otrevligheterna, för att kunna bekräfta för min chef att det förekommit så att det inte bara är påhitt. Men i så fall i det läget.

Sedan vill jag berätta att även som anställd städjälp tar det en tid av anpassning innan man lärt sig vad som funkar i vilket hem och för att det ska bli en smidig period måste man kommunicera. Ingen är en tankeläsare och ingen känner en annans hem och rutiner automagiskt. Jag brukar säga att det tar en månad eller två av städning en gång i veckan innan allt flyter på.

De förklarar först vad de vill ha gjort och jag gör det efter bästa förmåga och som jag läser hemmet, sedan ber jag dem alltid tala om om det är någonting de vill jag gör mer av, mindre av eller anorlunda. Att jobba i någons hem är jättespeciellt och kräver visst gehör från både givare och tagare.
Även om du skulle anställa proffessionell hemhjälp @Wille skulle du behöva beskriva saker i detalj för att få det precis som du vill ha det, och boendestödet är verkligen inte en tjänst du anlitar och kan eller ska detaljstyra, även om de är där för din skull. Det kräver lite möte från båda håll, de känner ju inte dig.

Senast ändrad:
Ja jag hade troligen inte satt min fot där igen, hade omgående gått till chefen. Och jo, sparat inlägg hade jag mycket väl kunnat göra om jag varit föremålet för samtalet och otrevligheterna, för att kunna bekräfta för min chef att det förekommit så att det inte bara är påhitt. Men i så fall i det läget.

Ja, precis - om det varit du själv (eller t. ex. en kollega eller nära anhörig) som beskrivits så, det förstår jag absolut.

Men om en annan användare på forumet? Varför gör man så, även om användaren är "halvanonym" och inte "helanonym"?

T.o.m. en femåring fattar att man inte kan stänga av ett vatten genom att ta bort en slang.

Syftet var att stänga av vattnet. Sa att det fanns en ballofix som man gör detta med. Även om man inte vet vad en ballofix är så borde man kunna räkna ut att det är någon typ av avstängning av vattnet.
Nej det gör man inte. Det är otroligt många som inte vet vad en ballofix är.

Apropå ballofix - efter att ha googlat har jag nu lärt mig vad det är. Inte nog med det, jag använde en så sent som i vintras, när vi bytte tvättmaskin och jag behövde stänga av vattnet till just tvättmaskinen en stund.

Jag tror att både jag och mannen benämnde den (det?) som "vredet" dock. Nu har jag i alla fall lärt mig det korrekta ordet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 271
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 193
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 204
Senast: bettysmatte
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 536
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama