Sedering vid HD/AD-röntgen?

Sv: Sedering vid HD/AD-röntgen?

Så en dåligt utformad led kommer inte gå från D-höft till B-höft genom fysträning.

Det har jag heller inte sagt utan precis som du skriver så har jag syftat på "En slapp "gränsfalls" C-höft kan däremot om man har tur stramas upp till en B-dito."

B-höfter anses det vara ok att avla på, friska höfter. Därmed finns det möjligen ett problem i att man antingen fäller djur som kunde ha haft mer muskler men inte har det och får ett sämre resultat (för visst lär dina hundar ha mer muskler än en icke lika aktiv sällskapshund ex.) eller helt enkelt att man skulle ha uteslutit vissa hundar ur aveln om de inte hade varit så musklade och möjligen kompenserat.

Om tikar kan ha slappare höfter under löp så är det taskigt att behöva röntga en icke aktiv sällskapshund under den tiden och tro att det måste gå bra för att hon inte kan få sämre höfter än hon har. En dålig höft är en dålig höft är alltså en relativ term till viss del.

Seriöst talat så snackar vi alltså om hundar som antingen är väldigt mycket mer musklad än "normalhunden" eller mycket mindre musklad än "normalhunden" och hur många har hunden så vid ca 1½-2 års ålder??

Inte många vad jag har sett och jag har sett många hundar genom åren..

Jag skulle ändå ta en vild gissning och säga att ex. aaktiva brukshundar är i genomsnitt mer musklade än en ren sällskapshund. Alla knatar inte runt på en bruksplan och tränar sina hundar ordentligt. Och det lär ju göra skillnad i slappheten i musklerna. Speciellt eftersom man rådet simträning, motion och vettig kost för HD belastade hundar- alltså lär ju det vara en otroligt viktig komponent i hur slappa leder hunden får.

Bra leder är bra leder oavsett! Det kommer man inte ifrån och att välja sederingsmetod för att försöka mörka ev. slappa leder är ju något som inte gynnar vare sig individen eller rasen i längden!

Men där är ju allting relativt också. Det jag ville påvisa med kommentaren om sövd hund vs sederad hund så finns det alltså en skillnad i om man använder ett kraftigare preparat- hundar som sövs får sämre höfter. Men VARFÖR söver vi då inte hundarna? Blir det inte att mörka hundarna om man sederar då- eftersom det bevisligen ger ett starkare resultat och gallrar mer än sedering? Vem säger att din jakthund skulle haft B höfter om han sövdes istället? Han kan ju ha haft sämre.

Det har jag heller inte sagt utan precis som du skriver så har jag syftat på "En slapp "gränsfalls" C-höft kan däremot om man har tur stramas upp till en B-dito."

Nu ser jag att jag gjorde en stor tabbe och skrev för fort. Skrev innan hela spannet på C/D/E muskla upp till B. Jag menade självklart inte det utan att D musklas till C och C till B.

Jag får skylla på sömnbrist och sjuk hund.... :)

Vem säger att din jakthund skulle haft B höfter om han sövdes istället? Han kan ju ha haft sämre.

Han sov som en stock under röntgen och var så däckad att han kissade ner sig när han lyftes upp, så varför skulle han fått sämre om han var sövd inbillar du dig?

Varför man inte söver hundarna för röntgen kan ju bero på att det är riskablare, kostsammare och betydligt mer komplicerat än att ge dem lugnande, vilket ju räcker för att de ska bli avslappnade och helt hanterbara..

Han sov som en stock under röntgen och var så däckad att han kissade ner sig när han lyftes upp, så varför skulle han fått sämre om han var sövd inbillar du dig?

Inbillar? Jag syftar återigen på studier där man har sett att hundar som sövs får sämre resultat. Hur kraftigt drogad din hund var hade väl inte jag kunnat veta innan, jag var inte där :confused: Och om du verkligen kan garantera att han inte hade fått sämre om han sövdes helt med ett annat perparat? Alltså, ur er synvinkel vore det vettigare att gallra så hårt man bara kan och söva alla iom att en dålig höft är en dålig höft oavsett- det lär ju förbättra avelsresultatet då! :bump:

För en frisk, ung och normal hund ska väl ändå inte nedsövning vara ett problem? Kostnad kan vara ett problem men det har väl aldrig varit ett hinder för den superseriösa uppfödaren som vill ha friskt avelsmaterial.

Finns ingen som söver hundar för HD-röntgen, även om en del hundar somnar av sederingen.

Min gamling somnade av det lugnande, var inte speciellt superdupermusklad
men fick B som resultat som 8-årig jakthund som jagat aktivt sen 9 månaders ålder.

Står väl ganska klart och tydligt att han somnade av sederingen där??

För min del så skulle jag inte ha nått emot om hundarna sövdes så att de är totalt avslappnade vid HD-röntgen och om jag fick bestämma så skulle man inte få röntga om en hund med hd-fel heller för att sedan om den skulle lyckas få B avla på eländet.

Står väl ganska klart och tydligt att han somnade av sederingen där??

För min del så skulle jag inte ha nått emot om hundarna sövdes så att de är totalt avslappnade vid HD-röntgen och om jag fick bestämma så skulle man inte få röntga om en hund med hd-fel heller för att sedan om den skulle lyckas få B avla på eländet.

Jo men somnade gjorde min egna också men inte i närheten så kraftigt att hon kissade på sig. För mig är det ett stort steg från att somna till att vara så avslappnad att de inte har kontroll på blåsan.

Hur kan man garantera då att det är inte någon som lagt hundarna fel och därmed försvårat avläsning? Om man inte får omröntga dvs?

Om avläsande veterinär bedömer att plåten är för dålig kvalitet på eller att hunden ligger snett så lär de ju kräva en ny plåt.. Vilket görs även idag vid sådana omständigheter :cool:

Om avläsande veterinär bedömer att plåten är för dålig kvalitet på eller att hunden ligger snett så lär de ju kräva en ny plåt.. Vilket görs även idag vid sådana omständigheter :cool:

Inte alltid väl? Jag har fått uppfattningen om att det är jätte jätte jätte viktigt att hitta någon som kan lägga hunden rätt. Varenda gång man frågar om röntgen så hänvisas man till Audell för att "han vet hur man gör". Annars finns det risk för sämre resultat då avläsarna inte alltid beställer nya plåtar (för att de anser att de är adekvata nog). Även Swat skrev "Problemet är som jag ser det när välmusklade hundar med fina höfter läggs/hålls slarvigt/snett/utan noggrannhet vilket resulterar i att hundens röntgenresultat blir sämre än det hade behövt bli." Vilket torde innebära att det uppfattas som ett möjligt problem.

Sneda bilder kommer tillbaka. Tex fick vi tillbaka bilder på en hund som avläsaren sa låg snett och då hunden låg på gränsen till C så ville de ha nya bilder. Hunden röntgades om och fick dubbla A. Om avläsaren tycker att hunden har slappa höfter kan de rekommendera omröntgen för att se om det blir bättre, vilket det inte alltid blir.

*kl*
Min klena, omusklade Njuffe fick A trots tung sedering. (Han var svårväckt efteråt).

Jag tänker liksom många andra här att en bra höft är en bra höft.

MEN jag skulle gärna vilja lägga in en parantes i diskussionen.
Med tanke på att bra muskler kan "bära upp" en sämre led. Jag tycker jag hör så många som är livrädda att aktivera sina valpar/unghundar av större ras pga rädsla för höfledsfel. Vore det inte bättre med skonsam motion i lagom nivå så att hunden får bygga upp en bra grund av stabiliserande muskler?
Det borde vara lika viktigt som att inte överbelasta hundens leder.

Självklart ska valpar och unga hundar få röra på sej!
Även om de tillhör de större raserna.

Rörele i självvalt varrierat tempo i obanad terräng bygger bra muskler, lär valpen/unghunden lite kroppskontroll och skapar naturligt "terränggående" hundar.

Långa, enformiga koppelpromenader på hårt underlag är däremot sällan en bra ide för en valp.

Jag brukar börja cykla med våra när de är 9-10 månader, i lungt tempo, på mjukt underlag med hunden lös. Snäll konditions- och styrketräning för växande unghundar. (Gissningsvis bör man dock inte göra detta med de extremt stora raserna!)

/Swat

Jag upplever nämligen att vår Njuffe fick för lite motion som valp/unghund.
Vi tog över honom när han var två och då var han tanig och vinglig. Hade svårt att bromsa sin stora kropp i nedförsbackar osv.
Förra ägaren hänvisade till att stora hundar inte ska motioneras och därför hade hunden aldrig gått en promenad på längre än en halvtimma.
Som tur är har han bra höfter och armbågar MEN jag tycker han har dålig hållning och inte riktigt kan hålla upp sin rygg och detta tror jag beror på för dålig "muskling" när han växte.

SKK godkänner inte röntgenresultat av höfter som gjorts om hunden är under narkos.

SKK godkänner inte röntgenresultat av höfter som gjorts om hunden är under narkos.

Är du säker på detta påstående? Med tanke på att det görs då och då borde det pratas om att resultaten sedan inte blev godkända.

I info-häftet som delas ut i samband med undersökningen står dessutom både inhalationsanestesi, tiopenthal, propofol pch ketamin med under karenstider och om resultat inte godkänns vid användning av dessa medel ser jag ingen anledning till att de skulle stå med?

Det stämmer inte. De godkänner visst röntgen av hundar under narkos, men man anger vad hunden är sövd med.
// Jeps som är en av de där sköterskorna som jobbar med att röntga hundar.

Nu har inte jag läst hela tråden, så det kanske redan har tagits upp.
Men veterinären anger vilket preparat och dos när bilderna skickas till SKK som sedan tar hänsyn till sederingen i bedömningen.

Detta måste ha ändrats på "senare år" - och så vitt jag vet så diskuteras det fortfarande - för tidigare så var bilder från hundar under narkos ej godkända.

Så Vallhund, du har "delvis rätt" ;)

/Swat - en av de där sköterskorna som jobbade med att röntga hundar redan 1994 ;):D

Vi har i år skickat in bilder på sövda hundar som har blivit godkända. En av dem var i och för sig på en som inte var året fyllda och bilderna skickades in för att ägaren skulle få ut på försäkringen.
Jag har kollat och resultaten finns registrerade.

Liknande trådar

Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 744
Hundhälsa Hjälp och råd! Lång text! Jag har en 5 årig tik som är sjuk men vi hittat inte varför. Allt började för ca 9 månader sedan då hon...
2
Svar
27
· Visningar
3 703
Senast: Sampi
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 530
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Gör en hd/ad röntgen som sedan skickas in till skk. Veterinären på kliniken säger att ena armbågen inte ser bra ut och hunden ska därför...
Svar
12
· Visningar
2 491
Senast: Jeps
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat