Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En slapp led kan bli slappare, men en bra led blir inte slapp av djup sedering.
Ang den hunden som du visste om så är det relativt enkelt. Antingen hade hunden slappa leder och då kan den blivit slappare med sederingen, men det är ju fortfarande så att en slapp led är en slapp led och det är ingen bra höft, eller så hade den en sämre skål/höftkuleplacering och då är det en en sämre höft.
Återigen, ja sedering kan påverka en redan slapp höft.
Den kan bli mer slapp, men det är ju från början en slapp höft vilket innebär att höften inte perfekt.
Kring detta med röntgen så finns massor och åter massor av "sanningar" och "måsten"...
Min högst personliga erfarenhet är att om man har en välmusklad och sund hund med bra höfter och armbågar så är sederingsmetoden helt ovidkommande.
Det som avgör är hur duktig röntgensköterskan är att lägga hunden rakt och "bra"!
Mina valpar/unghundar får springa, leka, busa och följa med på normala promenader från att de är 8 veckor gamla. De röntgas när de är ett år med normal sedering - domitor anpassat efter hundens vikt - och fram tills idag så har alla hundar varit helt fria utom en som har B-C (min lilla "soff och säng"-hund).
Jag har även röntgat en tik under löpet, en tik några veckor efter löp och vår yngsta någon vecka innan hennes löp...och alla har varit fria.
Så... Jag står fast vid att en sund hund som läggs rätt på röntgenbordet kommer att få bra höfter även med "tyngre" sedering!
Dessutom, om vi hela tiden väljer att hellre fria än fälla när det handlar om gränsfalls-leder så sågar vi ju på den gren vi sitter, eller hur?!
/Swat
I studien så omröntgades många hundar med ett lugnande istället för sedering och fick bättre resultat.
Menar du alltså att en tik i löp kan ha slappa leder just under löpet för att sedan när löpet är över få perfekta höfter helt utan slapphet?
Lugnande=sedering.
På röntgenremissen ska man ange vilken typ av sedering som använts och i vilken dos. Man har sett en viss skillnad på olika typer av sedering. MEN en dålig höft är en dålig höft oavsett sedering. För lite sedering påverkar också på så sätt att det är mycket svårare att få en rak och bra bild.
Förlåt, jag menade nedsövd vs lugnande!
Fast vänta lite...
För det första så känner jag inte till någon som röntgar sin hund under narkos = hunden är intuberad och inandas "gas". Så vitt jag vet blir det inte ens en officiell röntgen om hunden sövs istället för sederas med de läkemedel som är godkända.
Sedan, med ditt resonemang ang tikar i löp så borde det ju inte vara själva löpet som vi skulle undvika ur röntgen hänseende utan den tid då tiken skulle varit högdräktig/valpat, dvs från ca 60 dygn efter höglöpet.
Så... Oavsett löp, sederingsmedel, månens faser eller om jag har ett mynt i min sko eller ej... En välmusklad hund med bra höfter som läggs bra på röntgenbordet kommer få ett bra röntgenresultat.
En dåligt musklad hund, med okej höfter som läggs bra på bordet kan även den få ett bra röntgenresultat.
En dåligt musklad hund, med dåliga höfter som läggs bra på bordet kommer få ett sämre röntgenresultat.
Som sagt, att det kan vara små förändring är inget jag säger emot, men att en tik som har perfekta höfter helt utan slappa leder får ett dåligt resultat bara för löpet?
Jag hittade inte något om detta i de två examensarbeten som du postat i tråden, kan du länka ?
Slappa leder kan få ett något bättre resultat om hunden är väldigt välmusklad.
Däremot om hunden har pålagringar eller ren dysplasi så har muskelmassan föga inverkan på resultatet.
Fast vänta lite...
För det första så känner jag inte till någon som röntgar sin hund under narkos = hunden är intuberad och inandas "gas". Så vitt jag vet blir det inte ens en officiell röntgen om hunden sövs istället för sederas med de läkemedel som är godkända.
Så... Oavsett löp, sederingsmedel, månens faser eller om jag har ett mynt i min sko eller ej... En välmusklad hund med bra höfter som läggs bra på röntgenbordet kommer få ett bra röntgenresultat.
En dåligt musklad hund, med okej höfter som läggs bra på bordet kan även den få ett bra röntgenresultat.
En dåligt musklad hund, med dåliga höfter som läggs bra på bordet kommer få ett sämre röntgenresultat.
/Swat
Finns ingen som söver hundar för HD-röntgen, även om en del hundar somnar av sederingen.
En bra höft är en bra höft och blir inte slapp/dålig pga att hunden är helt avslappnad