Sedering vid HD/AD-röntgen?

Sv: Sedering vid HD/AD-röntgen?

Kan bara säga +1 på det du skriver!

Om man tror sig göra hunden/rasen en tjänst genom att försöka mörka slappa leder så bör man tänka om..

En slapp led kan bli slappare, men en bra led blir inte slapp av djup sedering.

Ang den hunden som du visste om så är det relativt enkelt. Antingen hade hunden slappa leder och då kan den blivit slappare med sederingen, men det är ju fortfarande så att en slapp led är en slapp led och det är ingen bra höft, eller så hade den en sämre skål/höftkuleplacering och då är det en en sämre höft.

Jag förstår vad du menar och har själv också svårt att föreställa mig att en hund med perfekta höfter, blir nerbedömda till B t.ex bara pga. sedationen. Då ska ju höfterna ligga på mellan A och B från början och så kommer sedationen och gör de lite lösare så att de blir bedömda som B.

Men igen så har det i denna tråd pratats om 3 olika studier i allt som alla har bevisat att sedation påverkar höfternas "löshet".

Men sen kan jag tänka mig att det har blivit ett argument hos uppfödare för att förklara att deras hundar har dåliga höfter. Istället för att acceptera att hundarna faktiskt har dåliga höfter. Ett argument som är lite för väl använt. Men igen, hänvisar till studierna, det är intressant!

Återigen, ja sedering kan påverka en redan slapp höft.

Den kan bli mer slapp, men det är ju från början en slapp höft vilket innebär att höften inte perfekt.

Återigen, ja sedering kan påverka en redan slapp höft.

Den kan bli mer slapp, men det är ju från början en slapp höft vilket innebär att höften inte perfekt.

Eftersom de studier jag hänvisat till granskar redan befintliga röntgenprocedurer så kan man idag anta att de A och B höfter som finns i aveln redan utsätts för denna statistiska "felmarginal". I studien så omröntgades många hundar med ett lugnande istället för sedering och fick bättre resultat. Studier som har gjorts på arvbarheten för höfter visar klart att A och B höfter ärver ned bättre höfter än C. Eftersom dessa höfter uppkommer genom den sedvanliga röntgenproceduren så kan vi också anta att A och B verkar fortfarande ge ett mycket bättre resultat än C, trots att det använts enbart lugnande i vissa fall och i vissa fall röntgas det om med bättre resultat. Så att utesluta dem i dagsläget för att påståendet "en dålig höft är en dålig höft oavsett" är i dagsläget rent statistiskt dumt. Men kanske vore det värt att titta närmare på.

Men sedan om man läser det Swat skriver så kan lika gärna alla hennes hundar ha haft höfter som gränsar; men håller hon dem musklade så drabbas hon inte av de sedvanliga problemen som uppkommer vid röntgen runt löp och liknande. Trots att man fastställt det att tikar döms ned vid löp! Alltså är en inte dålig höft en dålig höft som du vill ge sken av utan det tycks påverkas beroende på muskelansättning. Genom att träna sina hundar så har Swat möjliggjort bättre resultat, något som de som inte har en så aktiv livsstil får sämre höfter för. När det egentligen kan vara så att Swats hund och medelsvenssons omusklade hund har likvärdiga höfter. Tåls att tänkas på.

knapplån

En bra höft är en bra höft oavsett sederingsmetod. Plegicil riskerar att dölja en sämre tillpassad höftled då det inte verkar muskelavslappnande, så jag skulle då aldrig välja något annat än en sedering som både lugnar och slappnar av musklerna. Höfterna är vad dom är, och man vill väl alltid ha ett korrekt resultat? Gagnar både framtida avel och den egna träningen av hunden.

Kring detta med röntgen så finns massor och åter massor av "sanningar" och "måsten"...

Min högst personliga erfarenhet är att om man har en välmusklad och sund hund med bra höfter och armbågar så är sederingsmetoden helt ovidkommande.
Det som avgör är hur duktig röntgensköterskan är att lägga hunden rakt och "bra"!

Mina valpar/unghundar får springa, leka, busa och följa med på normala promenader från att de är 8 veckor gamla. De röntgas när de är ett år med normal sedering - domitor anpassat efter hundens vikt - och fram tills idag så har alla hundar varit helt fria utom en som har B-C (min lilla "soff och säng"-hund).

Jag har även röntgat en tik under löpet, en tik några veckor efter löp och vår yngsta någon vecka innan hennes löp...och alla har varit fria.

Så... Jag står fast vid att en sund hund som läggs rätt på röntgenbordet kommer att få bra höfter även med "tyngre" sedering!

Dessutom, om vi hela tiden väljer att hellre fria än fälla när det handlar om gränsfalls-leder så sågar vi ju på den gren vi sitter, eller hur?!

/Swat

Precis!
Det är inte sederingen som avgör, utan hundens höfter!
Vill man avla på defekta höfter är väl den stora frågan? Varför vill man absolut ha ett medel som man tror sig dölja något?
Och oavsett om hunden är avslappnad av det ena medlet eller det andra, så är höfterna som de är.
Men, en del uppfödare vill nog lite för gärna ha något utomstående att skylla på.

Senast ändrad av en moderator:

I studien så omröntgades många hundar med ett lugnande istället för sedering och fick bättre resultat.

Lugnande=sedering.
På röntgenremissen ska man ange vilken typ av sedering som använts och i vilken dos. Man har sett en viss skillnad på olika typer av sedering. MEN en dålig höft är en dålig höft oavsett sedering. För lite sedering påverkar också på så sätt att det är mycket svårare att få en rak och bra bild.

Vad menar du med "ge sken av" i meningen en dålig höft är en dålig höft.

Menar du alltså att en tik i löp kan ha slappa leder just under löpet för att sedan när löpet är över få perfekta höfter helt utan slapphet?

Menar du alltså att en tik i löp kan ha slappa leder just under löpet för att sedan när löpet är över få perfekta höfter helt utan slapphet?

Hur förklarar du annars tikar som fått full dos muskelavslappnande får bra höfter vid anestrus men vid löp riskerar att få sämre höfter?

Hur kan det anses vara udda att under det enorma hormon-omloppet som sker så "luckras" höfterna upp lite? Precis som vissa gravida kvinnor kan få foglossningar redan väldigt tidigt inne i graviditeten (kompisen fick efter bara några veckor). Och eftersom under vissa delar av löpet så signalerar hormonerna graviditet trots att det egentligen inte finns något foster så vore det inte alls udda om tikar kan riskera lösare höfter. Det kan ju även handla om en mekanism för att underlätta parning och befruktning.

Annars så skulle det ju inte ha upphittats en statistisk signifikans av sämre höfter hos löpande tikar.

Lugnande=sedering.
På röntgenremissen ska man ange vilken typ av sedering som använts och i vilken dos. Man har sett en viss skillnad på olika typer av sedering. MEN en dålig höft är en dålig höft oavsett sedering. För lite sedering påverkar också på så sätt att det är mycket svårare att få en rak och bra bild.

Förlåt, jag menade nedsövd vs lugnande!

Fast vänta lite...

För det första så känner jag inte till någon som röntgar sin hund under narkos = hunden är intuberad och inandas "gas". Så vitt jag vet blir det inte ens en officiell röntgen om hunden sövs istället för sederas med de läkemedel som är godkända.

Sedan, med ditt resonemang ang tikar i löp så borde det ju inte vara själva löpet som vi skulle undvika ur röntgen hänseende utan den tid då tiken skulle varit högdräktig/valpat, dvs från ca 60 dygn efter höglöpet.
Och... Har du någonsin hört någon säga: Nej, jag kan inte röntga min hund nu för det är två månader sedan hon löpte?! ;)

Så... Oavsett löp, sederingsmedel, månens faser eller om jag har ett mynt i min sko eller ej... En välmusklad hund med bra höfter som läggs bra på röntgenbordet kommer få ett bra röntgenresultat.
En dåligt musklad hund, med okej höfter som läggs bra på bordet kan även den få ett bra röntgenresultat.
En dåligt musklad hund, med dåliga höfter som läggs bra på bordet kommer få ett sämre röntgenresultat.

Problemet är som jag ser det när välmusklade hundar med fina höfter läggs/hålls slarvigt/snett/utan noggrannhet vilket resulterar i att hundens röntgenresultat blir sämre än det hade behövt bli.

/Swat

Förlåt, jag menade nedsövd vs lugnande!

Finns ingen som söver hundar för HD-röntgen, även om en del hundar somnar av sederingen.

Min gamling somnade av det lugnande, var inte speciellt superdupermusklad men fick B som resultat som 8-årig jakthund som jagat aktivt sen 9 månaders ålder.

En bra höft är en bra höft och blir inte slapp/dålig pga att hunden är helt avslappnad :cool:

Som sagt, att det kan vara små förändring är inget jag säger emot, men att en tik som har perfekta höfter helt utan slappa leder får ett dåligt resultat bara för löpet?

Jag hittade inte något om detta i de två examensarbeten som du postat i tråden, kan du länka ?

Fast vänta lite...

För det första så känner jag inte till någon som röntgar sin hund under narkos = hunden är intuberad och inandas "gas". Så vitt jag vet blir det inte ens en officiell röntgen om hunden sövs istället för sederas med de läkemedel som är godkända.

Det var hänvisat till studien där det stod narkos.

Sedan, med ditt resonemang ang tikar i löp så borde det ju inte vara själva löpet som vi skulle undvika ur röntgen hänseende utan den tid då tiken skulle varit högdräktig/valpat, dvs från ca 60 dygn efter höglöpet.

Nej? Jag skrev att under en viss del av löpet så signalerar hormoner att tiken är dräktig, oavsett om hon blivit parad eller inte. Därmed är det rimligt att anta att tikens höfter kan bli slappare när vissa hormoner är i omlopp. Det finns dessutom kvinnor som upplever foglossningar när de inte är gravida p.g.a. att vissa hormoner under mensen har liknande effekt som relaxin.
Det verkar däremot finnas en skillnad mellan raser- i vissa raser har det inte visat sig skillnader mellan kön däremot har ex. schäfer och Berner Sennen det- tikarna har sämre höfter enligt studie. Kan vara intressant att notera.

Så... Oavsett löp, sederingsmedel, månens faser eller om jag har ett mynt i min sko eller ej... En välmusklad hund med bra höfter som läggs bra på röntgenbordet kommer få ett bra röntgenresultat.
En dåligt musklad hund, med okej höfter som läggs bra på bordet kan även den få ett bra röntgenresultat.
En dåligt musklad hund, med dåliga höfter som läggs bra på bordet kommer få ett sämre röntgenresultat.

Men en välmusklad hund med dåliga höfter då? Kommer den per automatik att få ett C/D/E eller kan man med muskler få ett B? Det är ju lite det jag spånar på- du påstår att muskelsammansättning är viktigast. Du har aldrig haft problem vid löp och liknande. Då vore det ju logiskt att anta att man kan maskera sämre höfter om man motionerar hunden ordentligt. Alltså är inte en bra höft alltid en bra höft, och kanske i förlängningen en dålig höft inte är en dålig höft om man ex. tar löp till hänsyn. Eftersom andra uppenbarligen har problem med att tikar får sämre höfter- om vi nu inte ska anta att tikar rent generellt har sämre höfter än hanar då.

Slappa leder kan få ett något bättre resultat om hunden är väldigt välmusklad.

Däremot om hunden har pålagringar eller ren dysplasi så har muskelmassan föga inverkan på resultatet.

Som sagt, att det kan vara små förändring är inget jag säger emot, men att en tik som har perfekta höfter helt utan slappa leder får ett dåligt resultat bara för löpet?

Jag hittade inte något om detta i de två examensarbeten som du postat i tråden, kan du länka ?

De studier jag länkat till visar en skillnad i kön men Corley EA 1987 gjorde en studie på det och uttalade det i en pressrelease, att tikar uppvisar en viss subluxation av höfterna när de löper, däremot är de normala vid anestrus vilket kan påverka bedömningen av höfter enligt OFA. Men finns det någon som kan hitta studier eller artiklar som pekar på det motsatta så är jag självklart villig att ändra mig i frågan.

Subluxation som jag förstått det talar man om i ganska grava fall som HD E och D.

Slappa leder kan få ett något bättre resultat om hunden är väldigt välmusklad.

Däremot om hunden har pålagringar eller ren dysplasi så har muskelmassan föga inverkan på resultatet.

Men om hunden ligger mellan gränsen till C så gör det en stor skillnad på bedömningen. Två kullsyskon- den ena mindre musklad än den andra- resultatet blir "ok" B för ena och "neddömd" C för den andra p.g.a. musklerna (då många vill hellre fria än fälla). Då hade antingen båda kunnat ha använts i avel (eller helt enkelt ingen alls!).

Seriöst talat så snackar vi alltså om hundar som antingen är väldigt mycket mer musklad än "normalhunden" eller mycket mindre musklad än "normalhunden" och hur många har hunden så vid ca 1½-2 års ålder??

Inte många vad jag har sett och jag har sett många hundar genom åren..

Bra leder är bra leder oavsett! Det kommer man inte ifrån och att välja sederingsmetod för att försöka mörka ev. slappa leder är ju något som inte gynnar vare sig individen eller rasen i längden!

Nu har Gnist redan svarat, men...

Hur själva höftleden är utformad = hur ledkulan ligger i skålen, är enligt min erfarenhet extremt, extremt svårt att påverka med ex träning.
Däremot en sk. slapp led kan stärkas upp och bli "stramare" genom att hunden är genomarbetad och väluppbyggd rent fysiskt.

Så en dåligt utformad led kommer inte gå från D-höft till B-höft genom fysträning. En slapp "gränsfalls" C-höft kan däremot om man har tur stramas upp till en B-dito.

Jag har ingen källa/studie/forskningsrapport som stöder detta utan endast egna erfarenheter!

/Swat

Fast vänta lite...

/Swat

Finns ingen som söver hundar för HD-röntgen, även om en del hundar somnar av sederingen.

En bra höft är en bra höft och blir inte slapp/dålig pga att hunden är helt avslappnad :cool:

Ingen söver hunden för enbart HD-röntgen, men det händer att man röntgar hundar som är sövda för annat ingrepp. Det ska då stå på röntgenremissen att hunden är sövd.

Annars håller jag med er till 100%

Liknande trådar

Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 744
Hundhälsa Hjälp och råd! Lång text! Jag har en 5 årig tik som är sjuk men vi hittat inte varför. Allt började för ca 9 månader sedan då hon...
2
Svar
27
· Visningar
3 703
Senast: Sampi
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 530
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Gör en hd/ad röntgen som sedan skickas in till skk. Veterinären på kliniken säger att ena armbågen inte ser bra ut och hunden ska därför...
Svar
12
· Visningar
2 491
Senast: Jeps
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat