Second opinion

Ja, till exempel kan en delvis sjukersättning kan vara ett hjälpmedel om man bara har en växel att gå på så att man orkar med det andra i livet utöver jobbet också.
Nja. Sjukersättningen håller inte en AT på med utan försäkringskassan o läkaren ihop.
Jag tänkte mer diskutera sömn, rutiner, var energin läggs. Kostar mat mkt att göra i energi? Eller kan man ”fuska” o köpa etc för o spara sin egen energi o vilja lägga den på annat. Etc etc etc.
Kanske behövs ett schema för strukturen på dagen? Vad vet jag.
 
För MIG skulle det innebära att jag slappar om jag inte kör järnet hela tiden. Jag har väldigt höga krav på prestation.

Att jag har höga prestationskrav på mig själv innebär inte att jag har det på andra.
Det i sig är ju en rätt skev inställning. Varför menar du att du ska prestera mer än andra och göra det kontinuerligt på en nivå som inte tar hänsyn till om du klarar av det eller inte?
 
Om TS menade att den främsta anledningen till att få en fastställd diagnos är så hon kan 'slappa' (ett mycket negativt ord särskilt när det förknippas med jobb) på sitt arbete känns det mycket tvivelaktigt rent moraliskt även om det inte formellt bryter mot lagstiftningen. Anpassning och lönebidrag är till för att personer med diagnos(er) ska fungera på arbetsplatsen under sina förutsättningar. Lönebidrag får arbetsgivaren endast under en begränsad period och under en viss lön. En lön som TS fö säger sig inte kunna överleva på.

Att TS säger sig vilja ha en diagnos så hon kan slappa på jobbet tycker jag, inte är ok. Särskilt som hon tidigare uttryckt sig nedlåtande om personer med diagnoser- Och det känns tvivelaktigt att hon behöver en 'second opinion' eftersom vårdens utredning inte bedömt att hon uppfyller kriterierna. TS bör vara ärlig nog att erkänna för de som utför second opinion att hon ser att kunna slappa på jobbet som en av orsakerna till att hon vill utredas av dem. Kanske det gör att de som kommer utreda henne gör att de bedömer att hon har en diagnos, vad vet jag.
 
Om TS menade att den främsta anledningen till att få en fastställd diagnos är så hon kan 'slappa' (ett mycket negativt ord särskilt när det förknippas med jobb) på sitt arbete känns det mycket tvivelaktigt rent moraliskt även om det inte formellt bryter mot lagstiftningen. Anpassning och lönebidrag är till för att personer med diagnos(er) ska fungera på arbetsplatsen under sina förutsättningar. Lönebidrag får arbetsgivaren endast under en begränsad period och under en viss lön. En lön som TS fö säger sig inte kunna överleva på.

Att TS säger sig vilja ha en diagnos så hon kan slappa på jobbet tycker jag, inte är ok. Särskilt som hon tidigare uttryckt sig nedlåtande om personer med diagnoser- Och det känns tvivelaktigt att hon behöver en 'second opinion' eftersom vårdens utredning inte bedömt att hon uppfyller kriterierna. TS bör vara ärlig nog att erkänna för de som utför second opinion att hon ser att kunna slappa på jobbet som en av orsakerna till att hon vill utredas av dem. Kanske det gör att de som kommer utreda henne gör att de bedömer att hon har en diagnos, vad vet jag.
Alltså - jag tycker också att @Wille uttrycker sig klumpigt ibland och definitivt nu med "slappandet" men det här inlägget är ju ganska obehagligt på det sättet du beskriver Wille och dessutom utan att ha den goda smaken att tagga eller citera.
 
Alltså - jag tycker också att @Wille uttrycker sig klumpigt ibland och definitivt nu med "slappandet" men det här inlägget är ju ganska obehagligt på det sättet du beskriver Wille och dessutom utan att ha den goda smaken att tagga eller citera.

Jag är blockad därmed kan jag inte tagga. Och visst det är hårt, men mtp tidigare åsikter av personer med diagnoser vilka då var lägre stående så tycker jag det är berättigat. Särskilt som TS i ett tidigare inlägg frågade vad en diagnos är bra till och sedan skrev att det är bra för då kan hon slappa på jobbet. Jag vet inte hur du tolkar ordet, men jag tolkar det som att bokstavligen slappa. Annars kan man använda en synonym som slöa, dega, lata sig.

https://sv.wiktionary.org/wiki/slappa
 
Jag är blockad därmed kan jag inte tagga. Och visst det är hårt, men mtp tidigare åsikter av personer med diagnoser vilka då var lägre stående så tycker jag det är berättigat. Särskilt som TS i ett tidigare inlägg frågade vad en diagnos är bra till och sedan skrev att det är bra för då kan hon slappa på jobbet. Jag vet inte hur du tolkar ordet, men jag tolkar det som att bokstavligen slappa. Annars kan man använda en synonym som slöa, dega, lata sig.

https://sv.wiktionary.org/wiki/slappa
Jag skrev att jag tyckte uttrycket var klumpigt. Jag förstår också att flera kan ta illa upp av det. Räcker det inte så?
Om någon sårar någon annan, tycker du att det är din rättighet då att kliva in och såra den förste?*
F ö så är alla de ord du räknar upp synonymer.
Är det viktigt för dig att ha tolkningsföreträde?

Generellt: Jag fattar inte - om man nu retar sig på @Wille så VARFÖR känner sig så många manade att "uppfostra" och tillrättavisa henne? Ignorera kanske?
 
Jag skrev att jag tyckte uttrycket var klumpigt. Jag förstår också att flera kan ta illa upp av det. Räcker det inte så?
Om någon sårar någon annan, tycker du att det är din rättighet då att kliva in och såra den förste?

Generellt: Jag fattar inte - om man nu retar sig på @Wille så VARFÖR känner sig så många manade att "uppfostra" och tillrättavisa henne? Ignorera kanske?

Jag varken uppfostrar eller tillrättavisar TS. Jag skrev att det är tvivelaktigt moraliskt, men inte juridiskt, att se sin diagnos som ett sätt att slappa på jobbet. Vilket är exakt vad TS själv har skrivit i olika inlägg vad gäller fördelarna med att ha en diagnos.

Vad är det sårande med att skriva vad TS själv har uttryckt i tidigare inlägg?
 
För MIG skulle det innebära att jag slappar om jag inte kör järnet hela tiden. Jag har väldigt höga krav på prestation.

Att jag har höga prestationskrav på mig själv innebär inte att jag har det på andra.
Fast om du vet att det med stor risk inte håller, så är det ingen bra prestation att driva sig själv till sjukdom. När man gör det repeterat så är det till och med rejält kass prestation, men det kan också vara en del av problembilden man behöver hjälp med att tackla. Du måste höja/bredda kraven på vad du menar med prestation, och hitta den högsta nivå som också är långsiktigt hållbar. Inte klämma ut maximal (långsiktigt ohållbar) prestation i varje arbetsvecka.

Och då är olika typer av anpassningar en bra metod för att hitta den nivån tillsammans med kollegor och arbetsgivare. Lönebidrag gör att fler företag kan riskera den resan med fler personer, som behöver det.
 
Jag kommer att få en second opinion på min npf-utredning innan året är slut. Psykologen som ska göra detta är en som jag gått hos i flera år och hon känner mig. Det är hon som tycker att det finns anledning till en second opinion, så sannolikheten är ju rätt stor att jag får en diagnos.

Men vad är fördelen med att få en diagnos? Har liksom inte greppat det.
Nu har ju jag en annan npf, ADHD(kombinerad typ) och är högfungerande. Men för mig var det ändå skönt att få en förklaring till vissa saker. Jag är ju en prestationsdåre, ihop med att jag älskar att lära mig saker och är nyfiken på mycket. Men en diagnos har gjort det lite lättare för mig att liksom inte slå på mig själv lika mycket för att jag inte klarar en del av de saker som jag tycker att jag borde och vill.
Jag har kunnat läsa på och via trial and error med den kunskapen som finns om ADHD kunnat lägga om mitt liv så att jag inte kör i 380 och in i väggen så ofta.
Jag kan också, som du säger, "ta mig i kragen" och prestera svåra saker i ett rasande tempo. Men kör jag på så så går jag också in i väggen. Så att jag förmår göra det under perioder, tom längre sådana, innebär ju inte att jag egentligen klarar det om jag går in i väggen sen.
Och det kanske är något du också behöver inse att iaf just nu kanske du inte klarar det du klarat förut. Och kanske kan du med diagnos förstå dig själv bättre och kan lägga om livet om det krävs.
Jag har ändrat om en himla massa i mitt liv sedan jag fick diagnos.

Ang lönebidrag tror jag det kan vara en kanongrej. Då kanske anpassningen kan vara att du får ledigt för terapi/boendestöd och kanske kan få jobba hemma mer beroende på jobb. Du kanske kan få möjlighet till ändrade arbetstider. Kanske kan du få ta en lite längre lunch med vila/promenad eller kanske jobba 4 dagar ist för 5 i veckan. Så du orkar både jobba och få en lite dräglig tillvaro hemma där du fixar städa/diska/mat etc. Plus att du kanske kan vara mer attraktiv att anställa. Kommer du in på arbetsmarknaden, mår bättre själv öht kanske du inte behöver få bidraget. Men just nu kanske det vore himla bra.
 
Jag har tidigare jobbat heltid samtidigt som jag ridit och odlat på fritiden. Tycker jag borde klara det nu också.
Att jobba heltid samt hålla på med två hobbies,
med en personlighet som gör att man ”kör ända in i kaklet” på arbetet är kanske en av anledningarna till att det inte fungerar längre? Jag vet att det är svårt men försök att inte vara så hård mot dig själv.
Saker och ting förändras och du är säkerligen inte samma person nu som då när du jobbade heltid och hade två hobbies.
Att hitta en balans som gör att ”hela livet” fungerar, inte bara på jobbet eller privat utan hela, är ju något som är en utmaning för många av oss.
Kanske blir det lättare att finna den balansen och de verktyg du behöver med en diagnos? Det handlar ju inte om att du skall stämplas som en mindre tillgång på en arbetsplats utan vad som skulle kunna hjälpa dig att vara den bästa jobbversionen av dig själv och därmed troligen vara en ännu större tillgång än du redan är.

Du har ju under en lång period varit helt grym med att köra dina 15-minuters städpass hemma och utöver det sökt jobb, gått på intervjuer etc. Jag blir trött bara jag läser det ibland och imponeras av det driv du har trots att du känner ett starkt motstånd.

Vet inte vad en diagnos skulle innebära för dig (dels för att jag är för dåligt insatt men också för att det nog är väldigt individuellt) men skulle det inte kännas bra att delvis få en förklaring till varför du mår som du gör? Kanske skulle mycket i det sociala finna en lösning i det också. Om du har en bättre förståelse för dig själv, är det nog lättare för andra att förstå dig😊.
Det blir kanske också lättare för dig att undvika situationer där det kanske lätt uppstår missförstånd pga av andra inte förstår hur du menar.
 
Jag har tidigare jobbat heltid samtidigt som jag ridit och odlat på fritiden. Tycker jag borde klara det nu också.

Men @Wille du har inte bara slitit ut dig en gång utan åren går också, när man blir äldre (generellt) orkar man inte så mkt som man gjorde en gång i tiden. Tycker @sjoberga hade ett bra inlägg, du får rikta in dig på mindre krav på dig själv och lära dig acceptera det, teoretiskt kan det bli så att det ger mer ork då det är slitigt att hela tiden tycka man gör för lite och ska så mkt mer.
 
Fast varför gör du kopplingen lönebidrag=slappa på jobbet?
Det är den slutsatsen som får folk att bli upprörda.
För att det är vad JAG skulle behöva. För slappa är lika med att inte köra på i 180 för MIG.

Ja, till exempel kan en delvis sjukersättning kan vara ett hjälpmedel om man bara har en växel att gå på så att man orkar med det andra i livet utöver jobbet också.
Jag kommer tyvärr aldrig att få någon sjukersättning. Har ju klarat att jobba heltid förr. Flera år. Och FK tar inte hänsyn till om man orkar med ett liv utanför jobbet. Men det skulle vara jävligt skönt att bara behöva jobba t.ex. 75%.

Det i sig är ju en rätt skev inställning. Varför menar du att du ska prestera mer än andra och göra det kontinuerligt på en nivå som inte tar hänsyn till om du klarar av det eller inte?
Det är för att jag är en sämre person. Då måste jag kompensera genom att prestera bättre.

Fast slutade inte det med att du är där du är idag?
Du borde jobba med att acceptera att du faktiskt är en annan människa nu än vad du var förut före du blev sjuk/gick in i väggen.
Nej, det blev inte förrän jag flyttade, behövde ny tvättmaskin, behövde duschkabin, behövde lägga om taket, behövde ny bil.

Att jobba heltid samt hålla på med två hobbies,
med en personlighet som gör att man ”kör ända in i kaklet” på arbetet är kanske en av anledningarna till att det inte fungerar längre? Jag vet att det är svårt men försök att inte vara så hård mot dig själv.
Saker och ting förändras och du är säkerligen inte samma person nu som då när du jobbade heltid och hade två hobbies.
Att hitta en balans som gör att ”hela livet” fungerar, inte bara på jobbet eller privat utan hela, är ju något som är en utmaning för många av oss.
Kanske blir det lättare att finna den balansen och de verktyg du behöver med en diagnos? Det handlar ju inte om att du skall stämplas som en mindre tillgång på en arbetsplats utan vad som skulle kunna hjälpa dig att vara den bästa jobbversionen av dig själv och därmed troligen vara en ännu större tillgång än du redan är.

Du har ju under en lång period varit helt grym med att köra dina 15-minuters städpass hemma och utöver det sökt jobb, gått på intervjuer etc. Jag blir trött bara jag läser det ibland och imponeras av det driv du har trots att du känner ett starkt motstånd.

Vet inte vad en diagnos skulle innebära för dig (dels för att jag är för dåligt insatt men också för att det nog är väldigt individuellt) men skulle det inte kännas bra att delvis få en förklaring till varför du mår som du gör? Kanske skulle mycket i det sociala finna en lösning i det också. Om du har en bättre förståelse för dig själv, är det nog lättare för andra att förstå dig😊.
Det blir kanske också lättare för dig att undvika situationer där det kanske lätt uppstår missförstånd pga av andra inte förstår hur du menar.
Jag tror inte att jag någonsin kommer att kunna undvika missförstånden som blir då jag inte är medveten om att jag trampar i klaveret när jag gör det. Det är inte förrän folk blir arga som jag inser det. Och då är det för sent. Och så blir jag ledsen och inser att allt är alltid mitt fel. Igen. Allt är alltid mitt fel.
 
Jag tror inte att jag någonsin kommer att kunna undvika missförstånden som blir då jag inte är medveten om att jag trampar i klaveret när jag gör det. Det är inte förrän folk blir arga som jag inser det. Och då är det för sent. Och så blir jag ledsen och inser att allt är alltid mitt fel. Igen. Allt är alltid mitt fel.
Men om du får en diagnos då kan hjälp med att förstå hur kommunikation fungerar via t.ex. habiliteringen vara en del i det. Så länge du tänker rätt och fel istället för dynamisk interaktion, så missar du liksom möjligheten att påverka förståelsen och hantera missförstånd genom att reda upp dem istället för att gå i konflikt och skuldbelägga.
 
För att det är vad JAG skulle behöva. För slappa är lika med att inte köra på i 180 för MIG.
Ordet slappa används normalt inte om en situation där någon kör på 150% av sin kapacitet för att man har 180 som referensnorm. Den brukliga användningen är att vara på en bråkdel av tillgänglig kapacitet (alternativt förväntad prestation) så därför är det vad andra relaterar till när du använder det ordet.

Låter mer som att du pratar om att få ett uns av andrum, eller något i den stilen. Men när det är DU som ställer kraven på dig själv så kommer det knappast ändras av lönebidrag, det kommer bara påverka vad AG kräver av dig.
 
Du har gjort en egen tolkning av vad jag sa. Varför ska folk alltid vända på det jag säger? Jag menar inget annat än det jag säger. Jag sa att jag skulle tycka att det vore skönt att slappa på jobbet, inte att andra gör det. Det är stor skillnad på de två.

Jag har tidigare jobbat heltid samtidigt som jag ridit och odlat på fritiden. Tycker jag borde klara det nu också.
Svarar på det sista: Kanske ska vara tydlig med att jag menar inget illa med det jag skriver. Jag förstår om du är besviken på vad du har klarat av, och vad du tycker att du borde klara av just nu.
Läget är ju inte så just nu. Vad som än orsakade det som är nu, är det liksom ingen idé att fastna i hur det var.
Om man tex varit hjärntrött eller haft nedsatt psykisk förmåga, orkar man inte lika mycket som förr.
Men du måste ta emot verktyg för att få ditt liv bättre! Det är inte ett nederlag, det är en vinst!
 
Jag tror inte att jag någonsin kommer att kunna undvika missförstånden som blir då jag inte är medveten om att jag trampar i klaveret när jag gör det. Det är inte förrän folk blir arga som jag inser det. Och då är det för sent. Och så blir jag ledsen och inser att allt är alltid mitt fel. Igen. Allt är alltid mitt fel.

Nej! Allt är inte ditt fel och jag tror i många fall inte alls att det är för sent för att något är sagt. Människor blir nog oftare kanske ledsna än arga och då kan det många gånger räcka med ”Förlåt, jag menade inte det där. Det jag menade var xxx och det var inte min avsikt att göra dig ledsen”.

Att något man säger gör någon annan ledsen är ju en situation som de flesta vuxna människor hamnar i med jämna mellanrum och det går för det mesta ganska bra att reparera med en uppriktig ursäkt, hur svårt det än kan vara att inse att man gjort fel.
 
Nej! Allt är inte ditt fel och jag tror i många fall inte alls att det är för sent för att något är sagt. Människor blir nog oftare kanske ledsna än arga och då kan det många gånger räcka med ”Förlåt, jag menade inte det där. Det jag menade var xxx och det var inte min avsikt att göra dig ledsen”.

Att något man säger gör någon annan ledsen är ju en situation som de flesta vuxna människor hamnar i med jämna mellanrum och det går för det mesta ganska bra att reparera med en uppriktig ursäkt, hur svårt det än kan vara att inse att man gjort fel.
Jag känner ofta att det inte spelar någon roll att jag förklarar vad jag menade.

Att allt alltid är mitt fel är något jag fått dras med genom livet i alla möjliga situationer.
 
Jag känner ofta att det inte spelar någon roll att jag förklarar vad jag menade.

Att allt alltid är mitt fel är något jag fått dras med genom livet i alla möjliga situationer.
Det låter verkligen jobbigt. Att fortsatt bli skuldbelagd trots att man ärligt och uppriktigt bett om ursäkt känns ju otroligt ledsamt.

Ibland, för egen del, när jag sagt något mindre genomtänkt (händer lite för ofta tyvärr, jobbar på att bli bättre på att tänka efter före😅) som gjort någon ledsen så tycker jag att det kan vara bättre att bara säga förlåt utan att försöka förklara. När jag försöker förklara så kan det nog ibland uppfattas som att jag försöker skylla ifrån mig och då kan ett enkelt förlåt vara värt mycket mer.
Det förutsätter ju såklart att man känner att man gjort fel. Ingen skall ju behöva be om ursäkt jämt och ständigt utan att faktiskt ha gjort något dumt.

Svårt det där. Att säga förlåt alltså..😊
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 485
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 207
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 553
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp