Second opinion

Det är ju tvärtom. Många går flera utbildningar eftersom det är ett tryggt format liksom. Jag håller på med min tredje...
Ja, precis!
Jag slutade jobba (städjobb) för att det var lättare att plugga, iofs bara på gymnasienivå men ändå. Gick först på en skola där de var väldigt flexibla så jag kunde plugga mycket hemma och sen göra proven på skolan.
Så kunde vila hjärnan hemma och slippa vara social.
Efter drygt ett år blev jag tvungen att ta kurser på en annan skola och där var det traditionell undervisning, man var tvungen att gå på alla lektioner plus att det var stressigare. Då rasade jag ihop och blev sjukskriven. Sen lyckades jag inte ta mig upp igen.
Flera år efteråt fick jag mina npf-diagnoser och så småningom även PTSD-diagnos (som varit feldiagnostiserad som depression/ångest i 19 år).
 
Men inte så jäkla konstigt om vi har svårt att förstå dig när du uppenbarligen skriver att vi med lönebidrag kan slappa på jobbet.
Jag blev ledsen av det du skrev och skulle uppskatta en förklaring så att jag kan förstå att du inte menar det så.
Du har gjort en egen tolkning av vad jag sa. Varför ska folk alltid vända på det jag säger? Jag menar inget annat än det jag säger. Jag sa att jag skulle tycka att det vore skönt att slappa på jobbet, inte att andra gör det. Det är stor skillnad på de två.
Och fråga till dig @Wille . Varför är det så svårt för dig att acceptera anpassningar som inte är fysiska?
För du tycker väl inte glasögon, proteser och rullstolar är något att ens diskutera?
Jag har tidigare jobbat heltid samtidigt som jag ridit och odlat på fritiden. Tycker jag borde klara det nu också.
 
Du har gjort en egen tolkning av vad jag sa. Varför ska folk alltid vända på det jag säger? Jag menar inget annat än det jag säger. Jag sa att jag skulle tycka att det vore skönt att slappa på jobbet, inte att andra gör det. Det är stor skillnad på de två.
Fast även om du inte ordagrant skriver att andra slappar finns det ju inga andra sätt att tolka det när du skriver att "Jag tycker det är jobbigt att säga att jag kan få lönebidrag. Det känns som att säga att jag är sämre än andra. (Har dock haft lönebidrag tidigare. Men då hade jag arbetstränat där och ag visste att jag dög.)" och "Jag tänker så också. Därför känns det konstigt att det dras fram som något som är bra att kunna få för mig. Men det är klart, skulle vara skönt att kunna vara lite slapp på jobbet."
Det första citatet är ju att du tycker att man inte duger om man går på lönebidrag och det andra citatet skriver du ju uttryckligen att anpassningar (vilket är en följd av lönebidrag) betyder att man kan slappa på jobbet. Det finns liksom inga andra sätt att tolka än att du skriver att personer med lönebidrag är slappa!
 
Fast även om du inte ordagrant skriver att andra slappar finns det ju inga andra sätt att tolka det när du skriver att "Jag tycker det är jobbigt att säga att jag kan få lönebidrag. Det känns som att säga att jag är sämre än andra. (Har dock haft lönebidrag tidigare. Men då hade jag arbetstränat där och ag visste att jag dög.)" och "Jag tänker så också. Därför känns det konstigt att det dras fram som något som är bra att kunna få för mig. Men det är klart, skulle vara skönt att kunna vara lite slapp på jobbet."
Det första citatet är ju att du tycker att man inte duger om man går på lönebidrag och det andra citatet skriver du ju uttryckligen att anpassningar (vilket är en följd av lönebidrag) betyder att man kan slappa på jobbet. Det finns liksom inga andra sätt att tolka än att du skriver att personer med lönebidrag är slappa!

Exakt och bevisligen är vi ju flera som läser det, dvs det är verkligen inte tydligt att det inte skulle innefatta alla med lönebidrag.

Jag tycker dessutom det är väldigt fult att vara elak mot en stor grupp människor och sedan försöka skylla ifrån sig genom att påstå att det var inte menat så och att alla andra har dålig läsförståelse. Det är ju inte första gången det händer med TS.
 
Fast även om du inte ordagrant skriver att andra slappar finns det ju inga andra sätt att tolka det när du skriver att "Jag tycker det är jobbigt att säga att jag kan få lönebidrag. Det känns som att säga att jag är sämre än andra. (Har dock haft lönebidrag tidigare. Men då hade jag arbetstränat där och ag visste att jag dög.)" och "Jag tänker så också. Därför känns det konstigt att det dras fram som något som är bra att kunna få för mig. Men det är klart, skulle vara skönt att kunna vara lite slapp på jobbet."
Det första citatet är ju att du tycker att man inte duger om man går på lönebidrag och det andra citatet skriver du ju uttryckligen att anpassningar (vilket är en följd av lönebidrag) betyder att man kan slappa på jobbet. Det finns liksom inga andra sätt att tolka än att du skriver att personer med lönebidrag är slappa!
Jag kan faktiskt inte räkna ut hur andra kommer att tolka mig och kan därför inte heller ge invecklade förklaringar på vad jag menar. Det måste helt enkelt vara upp till andra att inte göra egna tolkningar.
 
Jag kan faktiskt inte räkna ut hur andra kommer att tolka mig och kan därför inte heller ge invecklade förklaringar på vad jag menar. Det måste helt enkelt vara upp till andra att inte göra egna tolkningar.
Fast vi tolkar inte, vi läser vad du skriver. HUR ska det gå att läsa annat än att personer med lönebidrag är slappa när du skriver: "Men det är klart, skulle vara skönt att kunna vara lite slapp på jobbet" i en diskussion om lönebidrag. Nu får du ge dig och ta av dig offerkoftan när vi andra påpekar att du skriver elakt om andra människor. Vi försöker inte fultolka dig, det är snarare du som får anstränga dig att skriva vad du menar om i princip alla i tråden missförstår dig.
 
Fast vi tolkar inte, vi läser vad du skriver. HUR ska det gå att läsa annat än att personer med lönebidrag är slappa när du skriver: "Men det är klart, skulle vara skönt att kunna vara lite slapp på jobbet" i en diskussion om lönebidrag. Nu får du ge dig och ta av dig offerkoftan när vi andra påpekar att du skriver elakt om andra människor. Vi försöker inte fultolka dig, det är snarare du som får anstränga dig att skriva vad du menar om i princip alla i tråden missförstår dig.
Jag skrev att jag skulle tycka att det var skönt att slappa på jobbet, inte att andra gör det. Hur kan du inte se skillnad på det? För mig är skillnaden enorm.
 
Jag kan faktiskt inte räkna ut hur andra kommer att tolka mig och kan därför inte heller ge invecklade förklaringar på vad jag menar. Det måste helt enkelt vara upp till andra att inte göra egna tolkningar.
Läs vad du skriver? Vi tolkar inte.
Jag avskyr att bli tolkad och gör det inte mot andra människor om jag på något vis kan slippa.

Jag läser EXAKT vad du skriver, på ren svenska.

Om du tyck r dig bli missförstådd - av så många - så kanske du ska försöka uttrycka dig lite klare? Vi VILL ju förstå.

Ingen här vill dig illa. Du skulle v inte skriva i dina trådar. Vi är inga mobbare.
Du är en långvarig och välkänd bukefalist. Buke bryr sig.
 
Jag skrev att jag skulle tycka att det var skönt att slappa på jobbet, inte att andra gör det. Hur kan du inte se skillnad på det? För mig är skillnaden enorm.
Jag tänker så här.. de som läser din tråd borde ju försöka förstå vad du menar.

Men i just denna fråga tror jag verkligen att du personligen har en del att vinna på att förstå varför andra tar illa upp av det där.

Jag tolkar det bara som att du behöver jobba med din egen självbild och hitta acceptans för vem du är och vad du för närvarande klarar av. Inte som att du menade att vara elak. Men jag förstår att andra kan ta illa upp faktiskt.

Och jag tror att om du förstod mer hur du upptattas när du skriver om autism och lönebidrag etc så skulle det nog även vara bra för din egen självbild.

Första impulsen är så klart att försvara sig. Men om man lyckas övertala sig själv om att det viktigaste inte är att ha rätt utan att förstå hur något annat kan vara rätt också, så kan man lära sig något på riktigt.

Gäller inte bara dig. Men just denna tråden handlar ju om hur det skulle vara för dig att få diagnos. Och om du förstod varför exempelvis @parellikusken tog illa upp så skulle du nog förstå mer om din egen självbild.

Det handlar alltså inte om vem som har rätt eller fel eller vem som är elak och jag menar inte att du ska byta åsikt. Men om du tänker på saken tills du hittar någon slags logik i att hon tog illa upp så har du nog gjort dig själv en tjänst.

I all välmening.
 
Jag skrev att jag skulle tycka att det var skönt att slappa på jobbet, inte att andra gör det. Hur kan du inte se skillnad på det? För mig är skillnaden enorm.
I en kontext där det uppenbart var lönebidraget som gav möjligheten att slappa.
Så en indirekt förutsättning för hela resonemanget är att du ser på den institutionen (och vad den ger för förutsättningar för handikappade människors arbete) som något som tillskapar utrymme för att "slappa på jobbet".

Sen är frågan vad du menar med slappa på jobbet? Om du menar att sitta och rulla tummarna medan någon betalar ut lön åt dig(?!) eller om det är att arbeta utifrån sin förmåga med adekvata anpassningar som du ser på som "slappande".
Enligt mitt synsätt blir det första en fråga om osmaklig moral och det andra en fråga om osmaklig människosyn.
 
Läs vad du skriver? Vi tolkar inte.
Jag avskyr att bli tolkad och gör det inte mot andra människor om jag på något vis kan slippa.

Jag läser EXAKT vad du skriver, på ren svenska.

Om du tyck r dig bli missförstådd - av så många - så kanske du ska försöka uttrycka dig lite klare? Vi VILL ju förstå.

Ingen här vill dig illa. Du skulle v inte skriva i dina trådar. Vi är inga mobbare.
Du är en långvarig och välkänd bukefalist. Buke bryr sig.
Jag kan inte uttrycka mig tydligare. Om jag säger att JAG skulle vilja slappa, så menar jag inte att ANDRA slappar. För mig är det skillnad på JAG och ANDRA. Och när andra gör den omtolkningen så blir det fel. Jag fattar nu varför folk tolkar om, men det är alltså inte så jag menar. Det är faktiskt inte bara jag som ska förstå andra. Andra får faktiskt förstå mig också. Jag är rak i min kommunikation och lägger inte in andra värderingar än vad jag säger. Jag menar bara vad jag säger. Inget annat.
 
I en kontext där det uppenbart var lönebidraget som gav möjligheten att slappa.
Så en indirekt förutsättning för hela resonemanget är att du ser på den institutionen (och vad den ger för förutsättningar för handikappade människors arbete) som något som tillskapar utrymme för att "slappa på jobbet".

Sen är frågan vad du menar med slappa på jobbet? Om du menar att sitta och rulla tummarna medan någon betalar ut lön åt dig(?!) eller om det är att arbeta utifrån sin förmåga med adekvata anpassningar som du ser på som "slappande".
Enligt mitt synsätt blir det första en fråga om osmaklig moral och det andra en fråga om osmaklig människosyn.
För MIG skulle det innebära att jag slappar om jag inte kör järnet hela tiden. Jag har väldigt höga krav på prestation.

Att jag har höga prestationskrav på mig själv innebär inte att jag har det på andra.
 
Vad jag än säger så missförstås jag. Ingen ide att jag försöker förklara.


Jag är den som kör ända in i kaklet på jobbet och sen blir allt annat lidande. Så vore skönt att slippa ta ut allt på jobbet och orka ha en fritid också. Typ orka laga mat, orka duscha, orka diska och sånt. Kanske städa lite också.

Det låter mer som att du behöver träffa en arbetsterapeut o prata om vardagsbalans o struktur. Lära dig hur mkt vatten det är i vattenglaset o vad olika aktiviteter kostar. Så att energin (mängden vatten) räcker hela dagen.
 
Det låter mer som att du behöver träffa en arbetsterapeut o prata om vardagsbalans o struktur. Lära dig hur mkt vatten det är i vattenglaset o vad olika aktiviteter kostar. Så att energin (mängden vatten) räcker hela dagen.
Ja, till exempel kan en delvis sjukersättning kan vara ett hjälpmedel om man bara har en växel att gå på så att man orkar med det andra i livet utöver jobbet också.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 485
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 207
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 553
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp