Jag har ganska god insyn i ett av de nämnda partierna, ej SD alltså.Jag ställde en hövlig fråga, inget annat. Frågan är klart befogad utifrån tråden och hur det skrivits i den, det här är typen av tråd man kan misstänka har skapats i syfte att påverka politiskt.
Som jag sa innan, att försöka isolera den här typen av politisk påverkan på sociala medier till att enbart gälla SD är att blunda för verkligheten. Samtliga tre stora partier, S, SD och M har med säkerhet hållit på med sånt här. Om SD utmärker sig bland dessa? Kanske, vem vet, S har i alla fall en lång historia att försöka påverka indirekt, ibland i gråzonen till anonym påverkan ibland helt anonymt och ibland riktigt smutsigt. M likaså.
Jag har aldrig hört talas om att man haft anställda, som anställts med syftet att via anonyma konton sprida desinformation och olika former av falsk propaganda.
I den mån det hänt att partiföreträdare gett sig in i sociala medier träsket med anonyma konton och agerat på liknande sätt som SD:s trollfabrik, så har det skett som egen idé hos en enskild person, och folk som gjort så har blivit åthutade, omplacerade, och/eller sparkade.
De viktigaste orden här är sådant som "anställd", samt "desinformation".
Det är en stor skillnad på att uttrycka åsikter om politiska frågor, jämfört med att elda på personförföljelse, skapa "drev" medvetet, förlöjliga personer, sprida lögner om folk, eller att sprida misstro mot myndigheter, såsom att bidra till att sprida LVU-kampanjen.
Att sprida sitt partis uppfattningar i sakfrågor och att argumentera för dessa, tillhör rollen som partiföreträdare,