SD:s trollfabrik

SD betalade 392 000 för att nå ut med motbild

Sverigedemokraterna har betalat Meta och YouTube 392 000 kronor för att framhäva sin motbild efter avslöjandet om att partiet driver anonyma konton på sociala medier.
Det rapporterar Emanuel Karlsten, journalist och sociala medier-expert.
SD har lagt 242 000 kronor på att boosta sina inlägga hos Meta, bolaget bakom Facebook och Instagram, och 150 000 på Youtube. De totalt 392 000 kronorna motsvarar partiets budget per vecka inför valrörelsen till riksdagsvalet 2022.
Det har resulterat i 12 miljoner exponeringar inklusive förra veckans största Facebookpost, rapporterar Karlsten med hänvisning till analysverktyget Crowdtangle.
TV4:s granskande program Kalla fakta har i två avsnitt avslöjat hur Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning använder sig av anonyma konton, så kallade trollkonton, på sociala medier. Kalla fakta har identifierat 23 konton som bland annat använts för att svartmåla och förlöjliga andra riksdagspartier.
SD förnekar att konton använts systematiskt och partiledaren Jimmie Åkesson har kallat granskningen för ett journalistiskt haveri.

Jag kunde delvis hållit med @vilde om det varit så att SD förnekat det hela, och det inte funnits inspelat och dessutom bekräftat att man tänker fortsätta. Hade det stått ord mot ord och endast varit anklagelser så hade man behövt vara lite mer försiktig i vad man tror på och inte. Men nu när de är öppna med att det är såhär de jobbar, att de inte ser något problem med det och tänker fortsätta så blir det nästan komiskt när sympatisörer försöker förneka vad som skett.

Den viktigaste frågan blir då, vill vi ha det såhär? Om vi blundar och förminskar, och antar att alla redan gör såhär, så öppnar vi också dörren för att faktiskt legitimera arbetssättet, och uppmuntrar alla partier till att följa efter. Är det så vi vill ha det i framtiden? Inte jag i alla fall. Jag tycker att det är jätteviktigt att alla partier uppfattar signalen om att detta INTE ses som okej, och att alla partiledningar som vill ha någon slags anständighet håller fast vid att om några individer i partiet på eget bevåg hittar på sådana här saker så är det oacceptabelt. Det kommer alltid finnas individer som begår felaktigheter i alla partier, men det ska åtminstone inte vara på uppdrag av partiledningen och när det kommer fram så måste det innebära konsekvenser för dem som gjort det.

Det är den stora skillnaden mellan det som hänt nu och det som hänt tidigare, och jag hoppas verkligen att vi behåller den synen på vad som är oacceptabelt och inte dras med ner i gyttjan av dem som nu relativiserar och förminskar detta.

Jag har klart och tydligt gått igenom de "bevis" på trollkonton SD påstås ha på Instagram och Facebook. Samtliga dessa konton framgår det mycket tydligt att det är SD som ligger bakom, i några närmast skriks de ut. Jag har gett en direktlänk och skärmdump för de som inte orkar söka upp dem själv. Ingen enda av er som driver i den här tråden ser det som något som helst problem att "bevisningen" för trollfabriken är ljug utan låtsas som ingenting.

Istället går ni på mig med halmgubbar och annat, det är definitionen på troll.

Jag skulle säga att SD pissar på sina samarbetspartier (utan att ha sett filmen), och jag tycker på sätt och vis att regeringen förtjänar det när de hanterar det hela så underdånigt. Vi som befolkning förtjänar dock inte det här.
Då får väl befolkningen ändra på det om den nu tycket så.

Baudin han skriker sig hes men får inte ut ett enda dugg. Många LO medlemmar glömmer inte så lätt

Jag har klart och tydligt gått igenom de "bevis" på trollkonton SD påstås ha på Instagram och Facebook. Samtliga dessa konton framgår det mycket tydligt att det är SD som ligger bakom, i några närmast skriks de ut. Jag har gett en direktlänk och skärmdump för de som inte orkar söka upp dem själv. Ingen enda av er som driver i den här tråden ser det som något som helst problem att "bevisningen" för trollfabriken är ljug utan låtsas som ingenting.

Istället går ni på mig med halmgubbar och annat, det är definitionen på troll.
Men om SD själva nu erkänner att de gjort detta och dessutom åtminstone planerat att skapa splittring och uppmana till våld genom att använda sig av LVU-kampanjen, varför tror du då inte på dem?
Menar du att du vet bättre än vad de själva vet om vad de gör på sociala medier?

Sen är det ju naturligtvis så att MP, C och V är så himla avundsjuka och tycker det är orättvist att SD bara efter några val kan klampa in och få inflytande och få igenom så mycket av deras politik när MP, C och V knappt får nått igenom när tillfälle ges trots att dom varit verksamma betydligt längre än SD inom politiken. Sånt skaver fruktansvärt.
Jaha, jag trodde att MP var de som hade förstört landet? Men nu har de inte fått igenom någonting? Då kan man inte anklaga dem för hur landet ser ut i allafall!

Tog mig även tiden att titta igenom programserien på TV4 och det fanns ingen som helst form av bevis till påståendet om trollfabrik. Det är ingen tvekan om att det här gynnar SD, både programmet i sig och hur det sen har drivits i media och av andra politiska partier.

Bortkastad tid, säger som imamen i Malmö, Salahuddin Barakat, att det som visas är skräp, rätt ned i papperskorgen.

Senast ändrad:
Jag tycker den här tråden är riktigt skrämmande, hur totalt ointresserade flertalet är av om något är sant eller ej. Ångrar att jag skrev i den för man blir helt bedrövad.

Ja, det är pudelns kärna - att det finns ett parti som anser att det är ointressant (eller till och med väldigt positivt) med lögner och icke-transparens om hur man arbetar med kommunikation i ett politiskt parti och till och med när man erkänner och ber om ursäkt gör man det på ett "fuck you all"-vis. Omoget och inte ett parti som kan visa några steg mot att kunna bli statsbärande och ta ansvar. Visst blir man bedrövad över utvecklingen av politiken och samhället.

Jaha, jag trodde att MP var de som hade förstört landet? Men nu har de inte fått igenom någonting? Då kan man inte anklaga dem för hur landet ser ut i allafall!
Jo jag skrev, knappt fått nått igenom. Det dom fick räckte för hur landet ser ut idag med sprängningar, skjutningar, systemhotande verksamhet som drivs av gängkriminella.

Tog mig även tiden att titta igenom programserien på TV4 och det fanns ingen som helst form av bevis till påståendet om trollfabrik. Det är ingen tvekan om det här gynnar SD, både programmet i sig och hur det sen har drivits i media och av andra politiska partier.

Bortkastad tid, säger som imamen i Malmö, Salahuddin Barakat, att det som visas är skräp, rätt ned i papperskorgen.
Tack för den gratistiden i media

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka