Alltså, jag tror verkligen att det finns ett stort samhällsproblem i form av bristande integration och att det är det som gör att folk röstar på SD. Ser jag till de personer i min bekantskap som jag vet eller misstänker röstar på SD är de helt klart inte integrerade i det övriga svenska samhället. Det är också helt uppenbart att de inte känner sig som en del av den större svenska befolkningen, de känner sig tvärtom avskärmade, utanför och rädda.
Integrationen har totalt misslyckats och dessa personer har inte kunnat ta till sig hur det svenska samhället fungerar vad gäller demokrati, politik och ekonomi eller kulturella aspekter som empati, jämlikhet och solidaritet. Exempelvis verkar många av dessa personer inte veta att valet har att göra med hur vårt land ska styras och fungera eller att det påverkar dem själva. Snarare verkar många se det som ett tillfälle att ge det samhälle de inte känner sig som en del av en känga, att retas lite, hämnas, att vara lite tufft rebelliska. Resonemanget kan liknas vid det samma personer brukar använda kring ett visst bakverk "man får ju inte säga negerboll, så då tänker jag göra det! öh-höhö". "De andra tycker ju inte att man ska rösta på SD, så då gör jag det!"
Är det skolans fel? Hur kan vi lösa detta? Hur bidrar vårt kollektiva förlöjligande av dessa personer till deras fortsatta utanförskap och asociala beteenden? Vad säger de andra partierna? Finns det något parti som vågar diskutera den här frågan?