SD nu 3:e störrsta parti

Status
Stängd för vidare inlägg.

Robert Putnam är väl ett av de främsta namnen när det gäller forskning inom området?
Han var ju känd för sin forskning även innan han började studera "socialt kapital" ur mångfaldsperspektiv.

Jag blir alltid lite brydd när det blir uppenbart att många som levande frågetecken missat att det rätt nyktert påvisats att det kartlagts problem som återkommer när det gäller områden/samhällen med mångfald.

Våra utanförskapsområden torde tala för sig själv och i det stora perspektivet så kan man ju ana viss friktion i vårt mångfaldiga samhälle.

http://www.citylab.com/housing/2013/11/paradox-diverse-communities/7614/

Var lite mer specifik är du snäll. Vi kan börja med påståendet om mångfald och social tillit, vad är det jag har påstått där som det inte finns stöd i studien för?

Ska jag verkligen behöva sammanfatta dina egna källor åt dig?

Den artikeln presenterar resultatet från en studie som visar att människor i samhällen med stor etnisk diversitet drar sig undan mer och litar mindre på andra, ja. Sedan förklarar de detta med brist på gemensam identitet och känsla av samhörighet och förklarar varför det kan se ut så och hur det kan överkommas. Alltså något helt annat än ditt mycket förenklade påstående att "mångfald minskar social tillit". Ingenstans i artikeln sägs att mer etnisk homogenitet skulle vara en lösning. En av artikelns huvudsakliga poänger är tvärtom att olikheter grupper emellan är socialt konstruerade och att mångfald har en lång rad positiva effekter och är gynnsamt för hela samhället.

Den andra artikeln pratar överhuvudtaget inte om "psykisk ohälsa" på det generella sätt som du uttalar dig, utan handlar om en väldigt specifik diagnos/problematik (schizofreni/psykos) vilket tenderar att förvärras om personen tillhör en minoritetsgrupp som utsätts för sociala motgångar som diskriminering och rasism.

Det är absolut inget kontroversiellt att människor ofta känner sig mer bekväma i homogena grupper och lätt fastnar där. Det har bara i stort sett inga andra positiva effekter än den där bekvämlighetskänslan. SD t.ex. verkar ju ha fastnat rejält i groupthink.

Tillägg: När det gäller just schizofreni och psykos så finns det också andra förklaringar (vet inte om det nämns i artikeln, har läst den förut så kollade bara snabbt på den nu) som att vår västerländska stigmatiserande syn på det förvärrar både yttrandet och upplevelsen jämfört med i andra delar av världen där psykotiska upplevelser inte alls har samma sjukdomsstämpel.

Men man kan säkert göra ett SD-argument av det också - skicka tillbaka dem bara, de mår ju bättre psykiskt där de kom från! :meh:

Senast ändrad:
Ska jag verkligen behöva sammanfatta dina egna källor åt dig?

Den artikeln presenterar resultatet från en studie som visar att människor i samhällen med stor etnisk diversitet drar sig undan mer och litar mindre på andra, ja.

Det var ju precis detta som var mitt påstående, och som du skrev att artikeln inte sa?

Sedan förklarar de detta med brist på gemensam identitet och känsla av samhörighet och förklarar varför det kan se ut så och hur det kan överkommas. Alltså något helt annat än ditt mycket förenklade påstående att "mångfald minskar social tillit". Ingenstans i artikeln sägs att mer etnisk homogenitet skulle vara en lösning. En av artikelns huvudsakliga poänger är tvärtom att olikheter grupper emellan är socialt konstruerade och att mångfald har en lång rad positiva effekter och är gynnsamt för hela samhället.

Kanske svarar på detta lite utförligare i morgon, tänkte sova nu snart. Men vill ändå nämna så länge att detta inte har någonting med mina påståenden att göra.

Den andra artikeln pratar överhuvudtaget inte om "psykisk ohälsa" på det generella sätt som du uttalar dig, utan handlar om en väldigt specifik diagnos/problematik (schizofreni/psykos) vilket tenderar att förvärras om personen tillhör en minoritetsgrupp som utsätts för sociala motgångar som diskriminering och rasism.

Psykisk ohälsa (eller hälsa generellt för den delen) har ingen exakt definition. Jag skrev att det finns forskning som tyder på att mångfald kan leda till ökad psykisk ohälsa. Enligt mig är saker som att folk drar sig undan mer, att folk inte litar mindre på andra människor och ökad risk för psykoser saker som tyder på ökad psykisk ohälsa. Mitt påstående var aldrig att det är objektivt bevisat att mångfald leder till ökad psykisk ohälsa.

Hur tänker en invandrare/ flykting när man röstar på SD?
Är dom också rasister, idioter, mindre begåvade?

Jag tycker inte det är alls bra att SD fick så mycket röster men man kanske borde göra nåt annat än o sitta på buke o snacka rasister 44 sidor
Partiet lär inte bli mindre eller få mindre röster för folk kallas idioter
Bara vanlig psykologi

Hmmm...undrar också...dessutom är det rätt hårda toner mot bidragssugande svenskar, lata o bekväma-vill en sak och det är mera pengar- det måste bli ofrånkomligt att en lika stor del-kanske större- av de invandrande aldrig kommer längre i samhällets integration än så- är de också lata och parasiter då kan man undra?

"Jag var här först. Det skall inte komma hit en massa andra som vill dela på den goda kaka som jag har hittat. Den är min, bara min."

Bara vanlig psykologi
Det vet vi ju inte riktigt.
Dessutom så är det nu 4 år till nästa val så det spelar inte så mycket roll.

Dock måste vi diskutera och granska SD lika hårt som de andra partierna i riksdagen.
Där några fjantiga Toblerone kan bli en jättegrej.

Jag lyssnade till Nalin Pekgul i TV4 och hennes svar på frågan om SD:s valframgång var att politiker måste börja ta problemen med invandringen och det nya mångkulturella samhället på allvar - nog första gången jag håller med en sosse. Och som hon sa, det drabbar inte politikerna själva för de bosätter sig inte i Tensta eller i Rosengård precis.

Jag tycker inte det är alls bra att SD fick så mycket röster men man kanske borde göra nåt annat än o sitta på buke o snacka rasister 44 sidor
Bara vanlig psykologi

Var det någon mer som lyssnade på Nalin Pekgul? Vad tyckte ni?

@martha Enl henne så röstade invandrare på SD för att desperat försöka belysa att det är stora problem.

Hmmm...undrar också...dessutom är det rätt hårda toner mot bidragssugande svenskar, lata o bekväma-vill en sak och det är mera pengar- det måste bli ofrånkomligt att en lika stor del-kanske större- av de invandrande aldrig kommer längre i samhällets integration än så- är de också lata och parasiter då kan man undra?

Jag vet inte vem som uttalar sig så om bidragstagare utom SD, och enligt dem är det väl bara invandrarna som är lata och parasiter? Svenska bidragstagare är det däremot inget fel på.
Själv tycker jag inte att bidragstagare oavsett härkomst är vare sig lata eller parasiter, de har hamnat utanför systemet och behöver hjälp. Jag är lycklig över att vi har ett socialt skyddsnät även om det inte alltid fungerar som det ska.

Bara vanlig psykologi
Är inte invandrare människor?
Är de det, så har de naturligtvis alla de brister och fördelar som människor har.
Där ingår missunnsamhet, människokärlek, rasism och främlingsfientlighet.
För någon som kom hit för 15 år sedan, har jobb så är naturligtvis en för hög invandring (så hög att uppenbara integrationsproblem uppstår) samma belastning som för en "orginalsvensk" som har jobb.

Nu har ju S(aP) ;) vunnit valet. eller , ja, de tre vann valet, en blev genast kastad överbord och det ska bli spännande att se vem som får ro och vem som får styra.

C har sängvana av S(aP) sedan tidigare och verkar inte vara så pigga den här gången.

Då är frågan, är SD sugna på ett nyval, finns risken att delar av deras väljarkår skulle dra öronen åt sig eller skulle man lyckas attrahera fler?

Mitt råd:
Gör som de gjorde i Tyskland, en koalition mellan sossarna och de konservativa, i det här fallet Moderaterna.
Man skulle ju tom få egen majoritet och det utan vare sig MP, V eller de tre borgerliga småpartierna, för att inte tala om SD.

En mittenkoalition vore ju stabilt och bra.
Moderater och Socialdemokrater.
C vill nog inte nu efter att Löfven har fäktats med Lööv.
Det var en dålig strategi av Löfven.

FAST iom att S nobbat V har de ju inte längre majoritet i sin konstellation S + Mp (113 +24 = 137)
Nu är ju Alliansen störst med M + C + Fp + Kd (84 + 22 + 19 + 17 = 142) så egentligen är det ju Alliansen som ska styra hädanefter ?

FAST iom att S nobbat V har de ju inte längre majoritet i sin konstellation S + Mp (113 +24 = 137)
Nu är ju Alliansen störst med M + C + Fp + Kd (84 + 22 + 19 + 17 = 142) så egentligen är det ju Alliansen som ska styra hädanefter ?
Hoppet är det sista som överger människan.

Det här bli ju präktigt spännande.

Fast det avgörande är inte hur stor regering man har, utan hur stort stöd i riksdagen man kan förhandla sig till.

Jag hoppas verkligen att partierna tar ansvar och löser det här, allra helst på ett sätt som gör att SD blir av med vågmästarrollen helt och hållet i alla frågor. Men det ser onekligen besvärligt ut när c och Fp uttalar sig så kategoriskt innan de ens lyssnat på Löfven.

Att få både V stöd och C+FP tror jag inte kommer att funka. Där är skillnaderna enorma, och politiker kan bara gå ett visst avstånd från sin ideologi. Även om det avståndet borde vara tämligen stort, när man beaktar alternativen.

Ett exempel. Det finns inte på kartan att C, FP och V samtidigt kan bli nöjda med ev planer när det gäller privata företag i välfärdssektorn. Eftersom S står närmare C+FP i den frågan, kan avvisandet av V mycket väl ha sin grund där.

Fast det avgörande är inte hur stor regering man har, utan hur stort stöd i riksdagen man kan förhandla sig till.

Jag hoppas verkligen att partierna tar ansvar och löser det här, allra helst på ett sätt som gör att SD blir av med vågmästarrollen helt och hållet i alla frågor. Men det ser onekligen besvärligt ut när c och Fp uttalar sig så kategoriskt innan de ens lyssnat på Löfven.

Att få både V stöd och C+FP tror jag inte kommer att funka. Där är skillnaderna enorma, och politiker kan bara gå ett visst avstånd från sin ideologi. Även om det avståndet borde vara tämligen stort, när man beaktar alternativen.
Det är ju rätt intressant att spekulera i vem och vilka som skulle gynnas av ett nyval.
M är ju ett osäkert kort iom. att Loken lämnat arenan.
FP,C och kd, är väl hugget som stucket det med
V skulle nog få fler röster
SaP ?
SD , det skulle kunna bli den största jokern. De av deras väljare som näsan fick skrämselhicka av vad de ställt till med flyttar kanske mens andra dragna av framgången kommer till.

Jag skulle dock inte bli förvånad över om ett eller flera av mittenpartierna byter sida.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 021
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 107
Senast: Sassy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka