SD nu 3:e störrsta parti

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om vad? Jag anser att texten om essens o att ett samhälle inte bör vara blandat är solklart rasistiskt! Innan dess har de smugit ganska bra.
Alla ledande företrädares grovt rasistiska uttalanden visar än tydligare vad de står för!
PL
Det står ingenting om essens i UN:s beskrivning av vad rasism står för. Vi kan naturligtvis ta upp andra texter, men DU lyfte upp UN;s beskrivning, att DU ansåg att deras beskrivning var den rätta. Och till din förvåning så håller jag med dig, eftersom UN;s text om rasism inte innehåller religionsdiskriminering. :bow:

Du bor i ett land som trots ett stort flyktingmottagande anses ha klarat den senaste lågkonjunkturen bäst i Europa.
Trots det röstar du på ett parti men noll finansiering för sina förslag (utom att minskad invandring skall betala allt) o vars företrädare räknar fel på fyra eller fem tiopotenser o där en stor del av företrädarna uttalar sig som rasistiska svin.

Nej det är förskönande och inkorrekt att säga att islamofobi är en antipati baserad på åsikter.

Islamofobi är ogrundad rädsla/hat/diskriminering riktad mot islam och/eller muslimer. Dvs det spelar för en islamofob ingen roll om en muslim har de "obekväma" åsikterna eller inte, hen blir ändå utsatt för islamofobens intolerans eftersom de bygger på inkorrekta generaliseringar och inte på de faktiska åsikter som en muslim kan ha (många olika, skiftar från person till person).
Islamofobi riktar sig mot anhängare av Islam, oberoende etnisk bakgrund. Alltså är det ingen rasism!
Det är ju samma sak som den kommunistskräck som föranledde jakt på kommunister i USA, det skedde ju oberoende av offrens etniska bakgrund.

Islamofobi riktar sig mot anhängare av Islam, oberoende etnisk bakgrund. Alltså är det ingen rasism!
Det är ju samma sak som den kommunistskräck som föranledde jakt på kommunister i USA, det skedde ju oberoende av offrens etniska bakgrund.
Varför läser du inte vad jag skriver istället?

Jag skrev att du hade en konstig och inkorrekt syn på islamofobi, inte med ett ord nämnde jag rasism.

Det står ingenting om essens i UN:s beskrivning av vad rasism står för. Vi kan naturligtvis ta upp andra texter, men DU lyfte upp UN;s beskrivning, att DU ansåg att deras beskrivning var den rätta. Och till din förvåning så håller jag med dig, eftersom UN;s text om rasism inte innehåller religionsdiskriminering. :bow:
Ja när det kommer till kritan är det en fråga om tolkning o hur kan man tolka SDs essens som ngt annat än det som FN kallar rasism.
Du vet mkt väl att jag aldrig tagit upp islamofobin sim rasism även om jag anser den nog så illa.
PL

Du tycker att det är lika illa att säga till någon som röstar på ett rasistiskt parti att den är rasist (vilket ju inte var vad inte_ung sa men ändå) som att jaga någon med järnrör? Det är ju en rätt häpnadsväckande åsikt.
Det är det kanske. Det är beroende på hur man kopplar ordet rasist. Hur känsloladdat det är. Kanske man inte kan sätta sig in i förrän man har varit i en obehaglig situation. För min del hade jag ivf hellre blivit jagad utan järnrör.. :(

Jag skall hjälpa dig litet här.

"Kultur har kallats "levnadssättet hos ett helt samhälle". Som sådant inkluderar det beteendemönster, seder, klädsel, religion, ritualer, lekar, normer för lagar och moraliska system, liksom trossystem och konstarterna."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kultur

Det är det kanske. Det är beroende på hur man kopplar ordet rasist. Hur känsloladdat det är. Kanske man inte kan sätta sig in i förrän man har varit i en obehaglig situation. För min del hade jag ivf hellre blivit jagad utan järnrör.. :(
Järnrörsscenen var väl mest ett uttryck för hur roligt det varit att hota en blatte.

Ja när det kommer till kritan är det en fråga om tolkning o hur kan man tolka SDs essens som ngt annat än det som FN kallar rasism.
Du vet mkt väl att jag aldrig tagit upp islamofobin sim rasism även om jag anser den nog så illa.
PL
Jag ställde frågan "vad betyder rasism"
Du gick in och hävdade att du hade samma värdering/tolkning av ordet som framkommer av FN;s beskrivning.
Det enda jag gjorde var att ge dig rätt. Det ät en korrekt beskrivning av rasism, även som jag ser det. Alltså, jag håller med dig, eller du håller med mig. :)
Men det betyder också att ett flertal individer här på forumet har en felaktig uppfattning av vad rasism är.:)

Är medveten om det. Tog det mest som en jämförelse, eftersom det togs upp tidigare i tråden. Menar att jag hade hellre varit blatten än rasisten.
Det var väl mest en allmän kommentar. Deras uppträdande är ju lika rasistiskt som om de verkligen jagat med järnrör, bara mindre våldsamt.

Jag skall hjälpa dig litet här.

"Kultur har kallats "levnadssättet hos ett helt samhälle". Som sådant inkluderar det beteendemönster, seder, klädsel, religion, ritualer, lekar, normer för lagar och moraliska system, liksom trossystem och konstarterna."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kultur
Javisst, men eftersom det nu handlar om UN;s definition av "rasism" så tittar jag naturligtvis i den källtext som UN har gällande rasism. Och där står ingenting om kultur eller religion.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 021
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 107
Senast: Sassy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka