Inget av detta kräver att någon röstar på ett rasistiskt parti.
?
Nej, men SDs existens beror på övriga partiers ovilja att premiera biståndspolitiken framför den här oerhört märkliga migrationspolitiken.
Nu har Sveriges exportindustri flaggat varnande i flera år, våra politiker tänkte kanske att migrationsindustrin kanske kunde vara minst bra för Sveriges ekonomi?
"Anser du att SD inte är ett rasistiskt parti?
Har du läst vilket partiprogram och vilka åtgärdspaket som de går till val med?
Förklara för mig hur det inte är rasistiskt"
Förutom att SD är det parti som snabbast växer och förändras sett till både representanter, väljarkrets och partiprogram - åt det positiva hållet:
Så blir SDs historia och nuvarande/resterande partiprogram helt irrelevant just tack vare att det är det enda parti som driver den ekonomiska fråga som blir allt mer viktig för allt fler väljare.
Klarspråk: människor som lägger sin röst på SD struntar i att SD anses vara rasistiskt, de struntar i att de blir kallade rasister för de anser att de inte har något val.
Jag möter människor som för bara något år sedan avskydde SD i lika stor grad, iaf nästan, som Sjöberga mfl men som nu uppgivet och skamset meddelar att de ska rösta på SD.
Jag träffar många gammelmoderater som röstar SD pga ekonomi och försvarsfrågan men även att de ogillar samhällsutvecklingen. Dessa yttrar sällan några större problem med att rösta SD heller.
De som däremot uttrycker ångest över sitt partival 2014 är de som tidigare varit S, FP eller V men som direkt och indirekt möter konsekvenserna av migrationspolitiken på daglig basis. De har fått nog, för dem finns bara ett alternativ och det är att rösta på "rasistpartiet" för "brunskjortorna" är de enda som uttrycker att de vill ha stopp på alla problem som övriga partier knappt vill erkänna.
Jag anser fokuset på SD är överdrivet och felriktat. Helt klart slöseri med tid, energi och pengar.
Det oroväckande borde ha varit de faktorer som skapade ett behov av SD och fick partiet att växa.
Dvs samhällsproblem som började rotas för redan 15 år sedan och tyvärr nonchalerades.
Vill man förhindra en väldigt otrevlig samhällsutveckling, värre än vad det redan är idag där människor tältar pga bostadsbrist och det dagligen skjuts på öppen gata centralt under rusningstid - då är det inte SD man ska fokusera på utan se till att problemen försvinner.
Ta bort alla problem som har migrationsetikett så är SD borta i samma stund.
Den som tror att samhällets invånare har tålamod och tolerans med den här utvecklingen - ovillkorligen öppnar sina hjärtan - samtidigt som en eller flera förpestar varenda en av deras dagar så fort de tar sig utanför ytterdörren?
Tror vi kan se att det tålamodet och den toleransen finns hos allt färre.