Jag skriker inte rasist, men just partiet SD har ett rasistiskt program och rasistiska utgångspunkter för sin politik. Jag har skrivit, gång på gång, att det inte gör alla deras väljare eller för den delen kandidater till rasister, men ni fortsätter tjöta. En stor del av både väljare och kandidater har dessa åsikter och en del av dem framför dem öppet eller i slutna forum.
Inget riksdagsparti har som mål att öka migrationen i volym. Volymen av asylsökande vid vår gräns är inget vi kan kontrollera med politik förd inom landet.
Har jag inbillat mig att bla du återkommer till att man antingen är rasist eller inte förstår vad man röstar på om man röstar på SD - eftersom SD är ett rasistiskt parti?
Jag vill minnas att jag sett väldigt många leverera den ungefärliga formuleringen.
Oavsett, för min del betyder den formuleringen två saker:
1 Anklagelse om att vara rasist
2. Direkt omyndigförklaring alt anklagelse om att vara svagbegåvad.
Ovanstående är bara en check, inte av sådan betydelse att det kräver någon utsvävning.
Min erfarenhet säger att en typisk SD-väljare idag är en typisk Moderat <2006.
"Inget riksdagsparti har som mål att öka migrationen i volym."
Det uttalade är att den ska anpassas efter behov och indirekt betyder det ökade volymer.
Utöver detta har Centern uttalat att öppna gränser är en vision/ambition. Så även FI även om de ännu inte har pass till finrummet.
"Volymen av asylsökande vid vår gräns är inget vi kan kontrollera med politik förd inom landet"
Det kan vi visst.
Inledningsvis kan vi göra oss mindre attraktiva genom att börja ställa krav på dem som kommer och ta bort löften om PUT. Att snabbt PUT är avgörande för integrationen är ett skrattretande påstående när man aldrig någonsin testat att ställa krav istället. Sverige är det land som är mest slapphänt i sitt mottagande och mest generöst i sitt bidragssystem och sämst när det kommer till integration.
Vi kan ta bort löften om PUT och bli hårdare med medborgarskap
Utöver detta blir vi betydligt hårdare med kontrollerna med vilka vi släpper in. Ingen reser/flyger utan pass idag men ändå försvinner passen.
Alla som arbetar inom rättsväsende och migration vet att passen kastas för att dölja identiteten. En vanlig verklighet idag är att vi inhyser både flyktingar och deras mördare på samma förläggningar. Inte märkligt att det blir problem.
Ska vi ta emot ensamkommande barn - så ska de väl vara barn?
Det är inte tomma rykten att en större del är allt annat än barn. Det går att åldersbestämma men den typen av aktivitet får sällan gehör.
Sedan har vi sedan flera år ett större intag av människor som ex kan tala spanska och italienska. Människor där man starkt misstänker befunnit sig i annat europeiskt land under längre tid innan de kommit till Sverige men där man saknar både pass och handläggningstid för att agera. Nu löses problemet med att hävda Syrien som ursprung.
Den stora tillströmningen av människor är nämligen ett av de stora problemen, migrationsverkets personal har sedan länge flaggat för att de inte hinner göra säkra handläggningar och för att arbeta undan beskrivs mer utdelning av PUT på löpande band för att det ska rulla på.
För den som söker asyl idag kan man få tid för asylutredning maj/juni 2015.
Så, de som påstår att vi måste bryta mot avtal och gå ur EU om vi ska kunna minska asylmottagandet kraftigt - har fel.
Det finns INGET som gör att Sverige enligt lag och avtal måste ha världens mest extrema migrationspolitik. Inget. De andra länderna i EU - samt våra nordiska grannar - skakar ju på huvudet åt oss och verkar inte alls särskilt berörda över Cecilia Malmströms predikningar.
Sist men inte minst - med tanke på vad svensk migrationskostnad skulle innebära i närområdeshjälp - så undrar jag verkligen varför det inte är där vi lägger krutet? Var är logiken, effektivitetstänket och den omtalade humaniteten?
Sanktioner, lobbyism och bistånd, det är vad jag tror på.