Det vill dem, hur - är uttalat flera gånger om.
Att de inte vill lösa integrationsproblemen utifrån aktuell integrations- och migrationspolitik förstår jag OCH anser klokt eftersom det är grunden i segregrationsproblemen vi har.
Integrationspolitiken var fel ute redan från början när den tog sin form på 1975 men det löste sig per automatik tack vare mindre kulturella avvikelser och att de flesta kom ut i arbete.
"Sedan år 1975 bedriver Sverige en politik som baseras på integration. I Sverige innebär detta bland annat ett uttalat övergripande mål att invandrare ska kunna behålla sin kulturella särart och sitt hemspråk snarare än tvingas till till exempel en språklig anpassning för att kunna ta del av det svenska samhällslivet."
Det fetade är en grundidé gällande integrationspolitiken och bara det lilla benet är vansinnigt dumt.
Drar man detta till sin spets, vilket vi gjort i Sverige, där man lyfter bort allt ansvar och krav på anpassning från individen som har för avsikt att leva här - oavsett om gamla vanemönster krockar med svenskt lagrum eller ej så ställs inga krav, knappt någon upplysning - så kan det bara gå som det har gjort.
Istället för att ge dem som kommer till Sverige material och utbildning om Sverige så utbildas den svenska personalen.
På migrationsverket hade man en genomgång av Lean/attityder för något eller ett par år sedan. Alla drillades i servicekompetens och att se på den asylsökanden som en kund. Man uppmanades även tala om de asylsökanden som "kunder/kunden" för att påminna sig om att det fanns ett kundvärde.
Nu vet jag att det finns somliga som jublar över detta, jag skakar bara på huvudet för återigen, bevisen på att inget av alla knepiga förslag förbättrat Sveriges migrationsproblem - saknas inte.