Rätten till religion ska inte innebära anpassning från övriga. Oavsett religion. Det vi håller på med nu skapar motsättningar. Min rätt att slippa religion - en religion som går emot allt som har med vår kultur och tom lagstiftning att göra? Galenskap.
News flash, att leva tillsammans med andra människor innebär alltid att vi måste anpassa oss till varandra. Det kallas att ta hänsyn och visa respekt. Vilken religion går emot allt som har med våran kultur och lagstiftning att göra? Jag bor ett stenkast ifrån en kyrka, två stenkast ifrån en moské. På gården här där jag bor finns kristna, muslimer och ateister. Inga problem. Oftast går det faktiskt väldigt bra att leva olika människor tillsammans.
Det kommer alltid finnas hopplösa fall. Att fylla på med mer av den varan innebär ansträngd ekonomi. Kommer du till Sverige och inte är intresserad av att integreras eller göra rätt för dig är du på fel ställe.
Det absolut sista vi ska göra är att ge put eller medborgarskap. Och detta är ett utmärkt exempel på att hjälp på plats är bättre.
Obildade som vill fortsätta leva efter sina premisser kommer aldrig bidra och vi kan som skrivet se hur bra det blir. Vi kan göra som Kanada, som Erik U talade sig väldigt varm om till en början då Kanada är bäst i världen på integration. Nu är det rätt tyst från Erik gällande Kanada.
Vi fyller på med människor som bidrar till samhället också och inga fall är hopplösa. Självklart får vi problem om vi börjar klassificera människor som hopplösa! Vad är det för människosyn? Tvärt emot dig anser jag att vi ska ha mycket goda anledningar att inte bevilja PUT eller medborgarskap. Människor måste känna trygghet för att kunna må bra och bidra till ett samhälle. Av samma anledning anser jag att vi ska ha ett väl utvecklat socialt skyddsnät. Det ger trygghet och trygga människor har bättre möjlighet att bidra med positiva saker i ett samhälle. Att inte veta om man får stanna i ett land erbjuder det rakt motsatta, otrygghet.
Det handlar om specifika operationer. Har du fått näsan opererad de senaste åren - grattis.
Idag är det nästintill omöjligt för svenskar.
Om vi ska diskutera specifika fall får du nog börja presentera källor så att vi kan ha en stabil faktagrund innan vi tar diskussionen.
Vi behöver inte utgå från att de är mer handikappade än vad de är och det gör vi idag bla genom kravlösa förmåner.
Att i en tid som är tuff ställa grupper mot varandra där de som betalar kommer sist i kön är inget annat än feltänk. Till synes.
Vi ska möta människor som individer. Vissa kommer hit och har redan ett jobb och en bostad fixad. De behöver ingen hjälp. Ett barn som inte känner en människa här, som inte kan språket, som kanske inte kan läsa på sitt eget språk heller kommer behöva mycket hjälp.
Det är inte jag som ställer grupper mot varandra, det är rasisterna som gör det.
Med förtur talar jag givetvis om:
- allmännyttan och upphandlingar som görs med skattemedel. Det gäller både bostäder och arbeten men även mycket mer.
Svenskar står sist i kön. I en tid där befolkningen inte har tillräckligt med bostäder eller arbeten måste man titta på alternativ annars ställer man grupper mot varandra.
Alternativen heter bistånd, hjälp på plats.
Svenska politiker och de som stödjer svensk migration får exakt vad de ber om dvs ett samhälle med kraftiga motsättningar och nedrust.
Allmännyttan har monterats ner konsekvent och det har självklart bidragit till denna problematik. Det finns idag väldigt få hyresrätter tillgängliga vilket är ett stort problem, absolut. Fortfarande så är det så att vi som är födda och uppväxta i landet som regel har helt andra möjligheter att finna en bostad än människor som kommer från andra länder och som inte har några som helst kontakter i Sverige. Vi behöver fler och billigare hyresrätter, allmännyttan behöver utökas. Jag är enig med dig där. Det är en av många anledningar till varför jag inte röstar på Alliansen.