Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gud vet.
Den aktuella undersökningens skapare formulerar:
Att undersöka individers eventuella främlingsfientlighet är mycket svårt eftersom det är stor risk att man bara får politiskt korrekta svar på socialt känsliga frågor. För att bättre fånga upp attityderna bland dem som stödjer SD är experimentella ansatser att föredra.
Data kommer från Novus Omnibuss-undersökning med ett rikstäckande urval av individer i åldrarna 18–79.
Data samlades in i april och i oktober 2014.
Totala antalet respondenter i den första omgången var 2130 och i den andra omgången var det 2109.
Detta motsvarar svarsfrekvens om 56% i den första omgången och 60% i den andra omgången.
Rapporten
P. Hedström & T. Müller: ”Right-wing populism and social distance towards Muslims in Sweden”. Institute for Analytical Sociology, Linköping University. 2014.
www.liu.se/ias
"Låt mig vara tydlig:
"Om vår budget faller avgår jag!"
"Jag sitter kvar, vi går till nyval istället!"
"I nyvalet går vi till val på vår budget, vi står starka med Mp och vår budget!"
"Nej förresten, går till val utan Mp och utan budget!""
http://www.di.se/artiklar/2014/12/11/lofven-till-val-utan-mp/?allakommentarer=
Nu har vi alltså gått från att diskutera vad SD står för (tydligen alltför svårt att vidimera med fakta) till att börja diskutera en grå obestämbar massa som du betecknar SD-anhängare.Och SDanhängare blev så till sig i byxorna av att ha blivit intoleranta och främlingsfientliga att de mordhotade forskarna som gjort sitt jobb.
Lite humor när man blivit kallad intoleranta. Men något de inte har är självinsikt, det är tydligt.
Att så många antagit en sådan intolerans och främlingsfientlighet, helt på tvärs mot svenska värderingar är givetvis sorgligt som satan. Det gör inte åsikterna mer acceptabla. Det gör att vi andra måste stå upp ännu tydligare. En otäck ytterligare polarisering.
Men lösningar finns. Kampanjen SD noll inflytande börjar nu.
Hur trovärdigt är S+M som föreslagits i dagarna? Hur sugna är S och Mp att stödja en borgerlig minoritetsregering? Hur troligt är en majoritetsregering? Ja, sätten är flera!Men lösningar finns. Kampanjen SD noll inflytande börjar nu.
Nu har vi alltså gått från att diskutera vad SD står för (tydligen alltför svårt att vidimera med fakta) till att börja diskutera en grå obestämbar massa som du betecknar SD-anhängare.
Att det finns individer och grupper som pissar på våra demokratiska och etiska regler här i landet är ingen nyhet.
Men lika mycket som SD ställer sig bakom dessa ageranden lika lite ställer sig partiet V bakom vissa autonomas agerande.
Självklart ska lagbrott beivras, självklart ska man fördöma dessa individers agerande.
Men du själv har ju inte direkt rent mjöl i din påse, Du har ju, utan att kunna backa upp dina påståenden med fakta skyllt SD för både fascism och rasism. Efter stark o befogad kritik väljer du att anklaga "SD anhängare"
Personer som agerar direkt mot SD;s egen uttalade linje.
Nice, men genomskinligt.
Det är inga som helst problem att finna företrädare för alla partier i riksdagen som begått avskyvärda brott.
Men få, verkligt få beskrivs då som anhängare av ett specifikt parti, trots både förtroendeuppdrag och fina poster.
Och så ska det vara!
Det handlar om individer som beter sig och agerar felaktigt.
Även om de skulle vara medlemmar av SD
Att du inte önskar att SD ska få inflytande är ok. Den bör du bedriva så att det eller de partier du föredrar får mer röster. Dvs snacka för din egen vara istället för att snacka skit om andras
Ja partiets kärna är nog en avvikande grupp.
Frågan är dock om en så stor del som 13% av de som röstar kan sägas vara en påtaglig avvikande grupp? Det är ganska många i landet som är påtagligt avvikande i så fall.
"SD har en enorm svans som hänger sig åt att mordhota människor som tycker olika. Inget annat parti har en sådan enorm svans som dessutom går ända upp till toppen.."
Var finner jag underlagen/källorna som stödjer det påståendet?
Alla svansar är på något sätt förbundna med toppen, Det gäller såväl SD som V.Det är inte så mycket en diskussion. Det är en rapportering av forskningsresultat.
SD har en enorm svans som hänger sig åt att mordhota människor som tycker olika. Inget annat parti har en sådan enorm svans som dessutom går ända upp till toppen, där flera toppar beter sig på samma vis. Det är ett unikt parti.
I en sådan undersökning är det givetvis inte så att alla delar samma egenskaper. Det man velat ta reda på är vad som är de mest gemensamma nämnarna som delas i gruppen. De delas inte av alla. Men det är de mest samlande värdena för gruppen, intoleransen och främlingsfientligheten. Det handlar till exempel inte i hög grad om allmänt missnöje.
Men vänta lite nu.
Avpixlat -som inte är en SD-sajt- är ju enligt dig en sida som förvränger fakta!
Nu hänvisar DU till sajten för att backa upp ditt påstående!
Jag finner ingenting -trots intensiva sökningar på nätet- som stödjer det du säger.
Däremot vet jag att det finns rötägg överallt.
Rickard Herrey och Marcus Birro kritiserade islam.
De straffades hårt för sina ord och fick motta div. mordhot av "de goda hatets" anhängare.
Birro vistas nu på hemlig ort.
Lars Vilks och Mona Walter kan inte längre leva normala liv.
De lever inte fritt.
Vilks vet ju de flesta vad hans "brott" bestod i. Att måla profeten Mohammeds ansikte på en rondellhund.
Han har säkerhetsvakter med sig de få gånger han går ut.
Mona Walter är en kvinna som bla håller föredrag om islam.
Hon är född och uppvuxen i Somalien.
I Sverige konverterade hon till kristendomen.
Hon får ständigt utstå hot och trakasserier.
Lever med överfallslarm.
Det här var fyra exempel jag tog på rak arm.
Kan du ge mig någon som lever under liknande förhållanden tack vare "SD's svans"?
Varför blev då ett antal förtroendevalda sparkade ur V?Det är inte så mycket en diskussion. Det är en rapportering av forskningsresultat.
SD har en enorm svans som hänger sig åt att mordhota människor som tycker olika. Inget annat parti har en sådan enorm svans som dessutom går ända upp till toppen, där flera toppar beter sig på samma vis. Det är ett unikt parti.
Men vänta lite nu.
Avpixlat -som inte är en SD-sajt- är ju enligt dig en sida som förvränger fakta!
Nu hänvisar DU till sajten för att backa upp ditt påstående!
Jag finner ingenting -trots intensiva sökningar på nätet- som stödjer det du säger.
Däremot vet jag att det finns rötägg överallt.
Rickard Herrey och Marcus Birro kritiserade islam.
De straffades hårt för sina ord och fick motta div. mordhot av "de goda hatets" anhängare.
Birro vistas nu på hemlig ort.
Lars Vilks och Mona Walter kan inte längre leva normala liv.
De lever inte fritt.
Vilks vet ju de flesta vad hans "brott" bestod i. Att måla profeten Mohammeds ansikte på en rondellhund.
Han har säkerhetsvakter med sig de få gånger han går ut.
Mona Walter är en kvinna som bla håller föredrag om islam.
Hon är född och uppvuxen i Somalien.
I Sverige konverterade hon till kristendomen.
Hon får ständigt utstå hot och trakasserier.
Lever med överfallslarm.
Det här var fyra exempel jag tog på rak arm.
Kan du ge mig någon som lever under liknande förhållanden tack vare "SD's svans"?
Det är intressant att fundera på vilka det är som nu strömmar till SD. För partiet har ju vuxit. Är det intoleransen som ökat i samhället eller är det gruppen missnöjda som ökar i partiet?
Att så många antagit en sådan intolerans och främlingsfientlighet, helt på tvärs mot svenska värderingar är givetvis sorgligt som satan.
.