SD nu 3:e störrsta parti. Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaså? Det är ju precis det som tidningarna varit fulla av de senaste månaderna att de inte är.
Det är svennebanan på landsbygden och herr öfverklass på djursholm, det har ju redan avhandlats.

Nej, det finns undersökningar som visar att det är en påtagligt avvikande grupp som har rasismen och främlingsfientligheten som gemensam nämnare. Det är du som så gärna vill att ni har nåt annat gemensamt än att vara rädda för det ni inte känner till, @Oldie. Det är inte så. Främlingsfientligheten och intoleransen är den gemensamma nämnaren med dina partianhängare. Det är inte svenskt. Det är inte ens i närheten av vad vi andra tycker är svenska värderingar. Det står helt på tvärs.

Jag tycker inte det, snarare tvärtom att deras (partiets) historiska rötter lyser igenom den numera polerade ytan.

Framgångarna för SD är i mycket större utsträckning ett underbetyg till övriga partier som i vissa fall verkat tappat verklighetsförankringen än SD's egen förtjänst, som tex. moderaternas Reinfeldts senaste uttalanden eller Centerns Annie Lööfs 40 miljoner invånare och förslag om månggifte och avskaffande av skolplikt.

Jag tänker inte säga emot, de politiker som imponerar på mig idag är lätträknade.

Det är tyvärr ett av flera tänkbara scenarion - men Alliansen kommer aldrig att erkänna att modifieringen av våra öppna hjärtan till lite mindre öppna hjärtan har något med SD att göra. Särskilt (m) riskerar att falla i fällan. Den dagen blir Sverige lite fattigare, och det finns en uppenbar risk att det är ett lutande plan. Men än så länge står vi stolt upp för svenska värderingar och en framtid med utveckling och inte tillbakablickande nostalgisk idioti, på gemensam front. 7 av 8 partier. Vi får se vad som händer.

Att någon aktivt samarbetar med SD ser jag som uteslutet.
Då känner du inte politiker så som jag gör det.
Och det handlar inte om att falla i fällan, det handlar om realpolitik.
För att vi inte ska hamna i ett politiskt kaos måste landet vara regerbart.
Och det blir det bara med en regering majoritets eller minoritets med backupp,
Lövfen visar ju att varken V eller MP kan lita på honom, Skulle då ngt av allianspartierna riskera hals o krage för Lövfens ngt naggade heder?

Att SD gör vad de kan för att skada Lövfen är naturligt och fullt förståeligt efter de anklagelserna om fascism han hävde ur sig.
Så fungerar det inte i ett sällskap med folkvalda. Där visar man respekt för folkets val. förödmjukar man politiker med falska anklagelser så förödmjukar man ju väljarna. Det brukar straffa sig.

Att du kommer med fascist anklagelser är en sak, men frånvaron av fakta i det fallet har du gemensamt med Lövfen ;)

Enligt forskning är de avvikande genom sitt motstånd mot invandrare och låga tolerans. Där sticker SD:s väljare kraftigt ut från andra partier. Jag tycker inte att "intolerans" präglar svenskar generellt.
90% av deltagarna i en undersökning ville ju ha mindre invandring än vi har idag, ergo 90 % av svenska folket skulle vara intoleranta. Tror faktiskt inte det ;)

ca 10 % vill ha en ökad invandring
ca 40 % vill behålla 2012års nivå, undersökningen gjordes då
40 % vill minska den
Är siffror jag har för mig att jag sett.

Att SD gör vad de kan för att skada Lövfen är naturligt och fullt förståeligt efter de anklagelserna om fascism han hävde ur sig.
Så fungerar det inte i ett sällskap med folkvalda. Där visar man respekt för folkets val. förödmjukar man politiker med falska anklagelser så förödmjukar man ju väljarna. Det brukar straffa sig.

SD kommer aldrig få egen majoritet och styra och ställa som de vill. Och på ett sätt är det synd, för då skulle de helt plötsligt tvingas ta och avkrävas ansvar. Jag skulle vilja se SD:s väljare när SD tvingas kohandla och modifiera sina budskap och tvingas bli diplomatiska och välstädade.

90% av deltagarna i en undersökning ville ju ha mindre invandring än vi har idag, ergo 90 % av svenska folket skulle vara intoleranta. Tror faktiskt inte det ;)

ca 10 % vill ha en ökad invandring
ca 40 % vill behålla 2012års nivå, undersökningen gjordes då
40 % vill minska den
Är siffror jag har för mig att jag sett.

Statistik visar att svenskarna är mer toleranta mot invandrare i dag och mer positiva till invandrare än under 90-talet. Vilket är en tröst i detta SD-försurade landskap.

SD kommer aldrig få egen majoritet och styra och ställa som de vill. Och på ett sätt är det synd, för då skulle de helt plötsligt tvingas ta och avkrävas ansvar. Jag skulle vilja se SD:s väljare när SD tvingas kohandla och modifiera sina budskap och tvingas bli diplomatiska och välstädade.
Man ska aldrig säga aldrig. Men jag gör samma bedömning. SD har en alltför smal bas i sitt program samt bygger en alltför stor del av besparingarna på saker man inte kan genomföra.
Däremot så har man potential att plocka upp mot de 30% är jag rädd för.

Och det gör ju att parlamentet får bekymmer, om man ser till vad 13% förmår idag

Statistik visar att svenskarna är mer toleranta mot invandrare i dag och mer positiva till invandrare än under 90-talet. Vilket är en tröst i detta SD-försurade landskap.
Undersökningen gjordes 2012 tror jag och vi har mer invandring idag så...
Folk idag är nog mer medvetna om differens bland invandrarna.
Den största gruppen är återvändande svenskar.
Tiggarna är ju inga invandrare överhuvudtaget och hör egentligen inte hemma i den här diskussionen eftersom vi är medlemmar i samma union ;)

Nej, det finns undersökningar som visar att det är en påtagligt avvikande grupp som har rasismen och främlingsfientligheten som gemensam nämnare. Det är du som så gärna vill att ni har nåt annat gemensamt än att vara rädda för det ni inte känner till, @Oldie. Det är inte så. Främlingsfientligheten och intoleransen är den gemensamma nämnaren med dina partianhängare. Det är inte svenskt. Det är inte ens i närheten av vad vi andra tycker är svenska värderingar. Det står helt på tvärs.
Och där visade den gamla oförsonliga sjoberga sitt fula tryne igen. Fascism, nazism och rasism är hens ledord.
:D
Om du slutar läsa vänsterpress och diversifierar ditt läsande kommer du att finna att det du förfäktar kanske var sant för 10 år sedan men knappast idag. 800.000 + lågutbildade bonnlurkar lär du nog inte hitta.

Man ska aldrig säga aldrig. Men jag gör samma bedömning. SD har en alltför smal bas i sitt program samt bygger en alltför stor del av besparingarna på saker man inte kan genomföra.
Däremot så har man potential att plocka upp mot de 30% är jag rädd för.

Och det gör ju att parlamentet får bekymmer, om man ser till vad 13% förmår idag

Om elefanten i rummet får fortsätta vara, så är nog 30% inte omöjligt.
Dax att göra nåt åt den innan den trampar i desserten.

.

Gud vet.

Den aktuella undersökningens skapare formulerar:

Att undersöka individers eventuella främlingsfientlighet är mycket svårt eftersom det är stor risk att man bara får politiskt korrekta svar på socialt känsliga frågor. För att bättre fånga upp attityderna bland dem som stödjer SD är experimentella ansatser att föredra.

Data kommer från Novus Omnibuss-undersökning med ett rikstäckande urval av individer i åldrarna 18–79.
Data samlades in i april och i oktober 2014.
Totala antalet respondenter i den första omgången var 2130 och i den andra omgången var det 2109.
Detta motsvarar svarsfrekvens om 56% i den första omgången och 60% i den andra omgången.

Rapporten
P. Hedström & T. Müller: ”Right-wing populism and social distance towards Muslims in Sweden”. Institute for Analytical Sociology, Linköping University. 2014.
www.liu.se/ias

Och där visade den gamla oförsonliga sjoberga sitt fula tryne igen. Fascism, nazism och rasism är hens ledord.
:D
Om du slutar läsa vänsterpress och diversifierar ditt läsande kommer du att finna att det du förfäktar kanske var sant för 10 år sedan men knappast idag. 800.000 + lågutbildade bonnlurkar lär du nog inte hitta.

Det påstod jag inte heller. Jag påstod bara det som visats. Främlingsfientlighet och intolerans.

Imina trakter röstar 25% på SD. Numera, efter kaoset,har många trätt fram. Folk i alla åldrar, alla samhällsklasser, olika yrken, olika utbildning. svårt att förstå men alla som jag pratat med hänvisar till sin erfarenhet.
Politikerna måste ta oron på allvar. Avfärda inte röstarna som idioter/avskum/rasister, det stärker derasttillhörighet. Och ta tag i integrationsproblemen som folk upplever!
Jag hade svårt att acceptera att var fjärde vän/granne röstade på SD men detverkar inte vara färrenu.

Ja partiets kärna är nog en avvikande grupp.

Frågan är dock om en så stor del som 13% av de som röstar kan sägas vara en påtaglig avvikande grupp? Det är ganska många i landet som är påtagligt avvikande i så fall.

Ja partiets kärna är nog en avvikande grupp.

Frågan är dock om en så stor del som 13% av de som röstar kan sägas vara en påtaglig avvikande grupp? Det är ganska många i landet som är påtagligt avvikande i så fall.

Med raska steg på väg mot 1.000.000 avvikande svenskar. Måste vara hemskt att träffa på dessa i vardagen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
89 402
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar