SD nu 3:e störrsta parti. Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingetdera, tror jag. De har alltid varit intoleranta, men nu har de ett politiskt parti att rösta på som nästan har blivit normaliserat.

Jag tror faktiskt inte att intolerans är något statiskt. Om du har rätt så är alltså en viss andel människor intoleranta och har alltid varit det. I så fall borde ju SD nått sitt tak nu.

Jag tror tvärtom att intoleransen kan både öka och minska över tid.

Löfven har tappat greppet efter debaclet. Frågan är om han hittar det igen innan mars.

Det är det minsta man kan säga och även om han skulle hitta greppet är frågan om väljarna och partiet har överseende, kritiken verkar inte saknas för dagen.
Mona Sahlin uttalar sitt missnöje idag, hon kan kanske bli ny kapten. Hoppas.

Göran Persson om Mona:
"Man tilltror henne en större politisk kapacitet än vad hon har... Det är inte så märkvärdigt det som kommer över hennes läppar. Men hennes styrka är inte tänkandet..."

Och SDanhängare blev så till sig i byxorna av att ha blivit intoleranta och främlingsfientliga att de mordhotade forskarna som gjort sitt jobb.

Lite humor när man blivit kallad intoleranta. Men något de inte har är självinsikt, det är tydligt.

Att så många antagit en sådan intolerans och främlingsfientlighet, helt på tvärs mot svenska värderingar är givetvis sorgligt som satan. Det gör inte åsikterna mer acceptabla. Det gör att vi andra måste stå upp ännu tydligare. En otäck ytterligare polarisering.

Men lösningar finns. Kampanjen SD noll inflytande börjar nu.

Det är inte helt oproblematiskt att prata om svenska värderingar och hylla dessa.

Jag tror faktiskt inte att intolerans är något statiskt. Om du har rätt så är alltså en viss andel människor intoleranta och har alltid varit det. I så fall borde ju SD nått sitt tak nu.

Jag tror tvärtom att intoleransen kan både öka och minska över tid.

Jag menar inte att den är skriven i sten. Människor påverkar också varandra i och sprider värderingar till andra. Grannen röstar på SD, då är det okej för mig att göra det också. Men överlag och enligt den statistik som finns har toleransen för invandrare varit ganska stabil över de senaste 30 åren, med undantag för en topp runt 90-talet.

Nej du @Gammeln, SD-väljarna är en "påtagligt avvikande grupp" och har inget, verkligen inget, med svenskhet att göra.

Jag är glad över att Sjöberga och många andra här ser och Jag skulle önska att jag kunde säga detamma. Själv möter jag inte den delen av verkligheten för tyvärr så märker jag att vardagsrasismen, islamfobi, romska tiggarna osv är skämmande utbredd bland svenskar.
Kanske inte att alla stöttar SD-för de vill ha mer av politiken än SD erbjuder (samt allt för många som säger att de inte vågar säga att de delar åsikter med SD), men jag är inte alls förvånad att SD blivit så stora, konstigt att de inte för större.

Det är inte så mycket en diskussion. Det är en rapportering av forskningsresultat.

SD har en enorm svans som hänger sig åt att mordhota människor som tycker olika. Inget annat parti har en sådan enorm svans som dessutom går ända upp till toppen, där flera toppar beter sig på samma vis. Det är ett unikt parti.

Vilka partier är det som levererar alla dem som hotar och trakasserar/terroriserar Sverigedemokrater?
SD-politiker har fler anmälda hot och skadegörelse än andra politiker enligt säpo. Om vi antar att människorna som hotar och utsätter SD-politiker för trakasserier och skadegörelse röstar på ett parti så delar SD erfarenheten med minst ett parti gällande infekterad odemokratisk svans.

Att SD-politiker utsätts för både hot och våld är ingen hemlighet, att det dessutom sanktionerats av fd statsministern är heller ingen hemlighet vilket så klart försvårar antivåldsprinciper:
"Jag tar avstånd från alla former av våld och hot. Men vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer"

Det är ett synnerligen korkat uttalande som om inte annat påvisar det faktiska i att folk hatar och är irrationella på bekostnad av tänket.

Det är inte helt oproblematiskt att prata om svenska värderingar och hylla dessa.

Nej, inget är oproblematiskt. Alla svenskar har ju på något sätt svenska värderingar. Även om de skiljer sig åt.

Däremot finns det ett Sverige som jag är mycket stolt över, för att använda begagnade uttryck, som är på väg att krackelera pga intolerans och högerextrema krafter som normaliseras. Ett Sverige som under lång tid stått upp för alla människors lika värde och människors rätt till skydd vid flykt från krig och förtryck. En förebild i världen.

Nu har vi ett parti vars väljare baserar sin egen verklighet på skrönor, rykten och falska orsakssamband där man systematiskt utmålar grupper som syndabockar för helt irrelevanta företeelser som man inte tycker om. Ofta är de ens inte bara irrelevanta utan direkt falska, som skrönorna om äldrevård, skola och sjukvård. Det är det enda som finns. Ett parti som växer, allra mest hos dem som inte har egen förmåga att se förbi den falska verklighetsbilden.

Nej, inget är oproblematiskt. Alla svenskar har ju på något sätt svenska värderingar. Även om de skiljer sig åt.

Däremot finns det ett Sverige som jag är mycket stolt över, för att använda begagnade uttryck, som är på väg att krackelera pga intolerans och högerextrema krafter som normaliseras. Ett Sverige som under lång tid stått upp för alla människors lika värde och människors rätt till skydd vid flykt från krig och förtryck. En förebild i världen.

Nu har vi ett parti vars väljare baserar sin egen verklighet på skrönor, rykten och falska orsakssamband där man systematiskt utmålar grupper som syndabockar för helt irrelevanta företeelser som man inte tycker om. Ofta är de ens inte bara irrelevanta utan direkt falska, som skrönorna om äldrevård, skola och sjukvård. Det är det enda som finns. Ett parti som växer, allra mest hos dem som inte har egen förmåga att se förbi den falska verklighetsbilden.

Ja SD målar upp sin egen felaktiga syn på hur Sverige mår. Skrönorna om hur välfärden krackelerar delar de med de rödgröna som satsat 8 år på att måla upp den bilden även de. Så inte så svårt för SD att få folk att tro på den.

Det som blir jobbigt är att övriga partier för tillfället inte pratar sakpolitik. De pratar mest om vems fel allt är och vem som vägrar prata med vem. SD angrips för hur de rent taktiskt fäller regeringen och inte för sin skeva politik. Om valrörelsen inte kommer att handla om sakpolitik så kommer SD att vinna på det tror jag.

Jag är glad över att Sjöberga och många andra här ser och Jag skulle önska att jag kunde säga detamma. Själv möter jag inte den delen av verkligheten för tyvärr så märker jag att vardagsrasismen, islamfobi, romska tiggarna osv är skämmande utbredd bland svenskar.
Kanske inte att alla stöttar SD-för de vill ha mer av politiken än SD erbjuder (samt allt för många som säger att de inte vågar säga att de delar åsikter med SD), men jag är inte alls förvånad att SD blivit så stora, konstigt att de inte för större.

Jag är högst medveten om att jag till stor del rör mig i helt andra kretsar än där denna intolerans och främlingsfientlighet är som störst. Jag ser den dock visa sitt fula tryne ibland ändå, förutom på nätet då förstås, där den är vida utbredd. Ditt inlägg bekräftar mer att det finns en stor andel som just hyser denna främlingsfientlighet och intoleransen som är basen för SD. Det är vad som samlar dessa väljare.

Det är som i en gammal dokumentär där de intervjuade en inbiten SD-väljare i Skåne. "Jag vill inte ha några invandrare här. Vi borde stoppa blattarna helt vid gränsen." Intervjun ägde rum på en pizzeria, vars ägare var invandrare. Frågan kom; men varför skulle inte A* få komma hit och driva din pizzeria? Svaret "Nej, men han är juste. Honom känner jag och han är helt OK. Klart att 'såna' får komma hit."

Man är rädd för det främmande. Och kan acceptera det man känner till. Det är därför främlingsfientlighet är så trist och otäckt att den sprider sig. Den är nämligen lätt att behandla. Det kallas kunskap.

Vilka partier är det som levererar alla dem som hotar och trakasserar/terroriserar Sverigedemokrater?
SD-politiker har fler anmälda hot och skadegörelse än andra politiker enligt säpo. Om vi antar att människorna som hotar och utsätter SD-politiker för trakasserier och skadegörelse röstar på ett parti så delar SD erfarenheten med minst ett parti gällande infekterad odemokratisk svans.

Att SD-politiker utsätts för både hot och våld är ingen hemlighet, att det dessutom sanktionerats av fd statsministern är heller ingen hemlighet vilket så klart försvårar antivåldsprinciper:
"Jag tar avstånd från alla former av våld och hot. Men vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer"

Det är ett synnerligen korkat uttalande som om inte annat påvisar det faktiska i att folk hatar och är irrationella på bekostnad av tänket.

Hur kan "Jag tar avstånd från alla former av våld och hot." uppfattas som sanktion för våld?
Den senare delen av meningen är mer ett krasst konstaterande, att om man bygger sin politik och sitt stöd på att maximera konflikterna i ett samhälle så innebär det problem; där risken för våld och hot ökar markant. Det blir liksom inte mer acceptabelt för det.

Det är som i en gammal dokumentär där de intervjuade en inbiten SD-väljare i Skåne. "Jag vill inte ha några invandrare här. Vi borde stoppa blattarna helt vid gränsen." Intervjun ägde rum på en pizzeria, vars ägare var invandrare. Frågan kom; men varför skulle inte A* få komma hit och driva din pizzeria? Svaret "Nej, men han är juste. Honom känner jag och han är helt OK. Klart att 'såna' får komma hit."

Ja det låter ju inte alls som en skröna.

Åsa Linderborg och många andra journalister.

Jag visste att Linderborg och andra journalister har fått utstå oförlåtliga trakasserier men inte att de tvingats "gå under jorden"!

Jag finner inga ord för människor som har det beteendet!
Det är inte acceptabelt oavsett ifrån vem eller vilken sida de kommer ifrån!

Just Åsa Linderborg fick väl känna på " hatet" även ifrån den andra sidan efter den här krönikan.

"Vem är dummast?

Det är en myt att SD:s väljare är en vit, manlig arbetare. Partiet växer bland tjänstemän, akademiker, höginkomsttagare. Bland kvinnor, och här är LO-kollektivet överrepresenterat; medlemmar i Kommunal har lockats av SD:s profilfråga om rätten att jobba heltid.

SD ökar i bostadsområden som saknar invandrare. På Södermalm, den förhatliga PK-elitens epicentrum, fick man fem procent.

Sju av riksdagens partiledare enade sig i valdebatterna mot SD:s ”hat”. Björn Ranelid har frågat i ett öppet brev om Åkesson är förmögen att känna kärlek (DN Kultur 13 sept).

Hat vs kärlek. Det är inga analytiska kategorier, det är självgoda moralkakor, kränkande beskyllningar. Vi är dom upplysta, goda, smarta. Ni är dom andra. Ni är idioterna.

Vi är 87 procent och ni är 13, ropar Aftonbladet från löpsedlarna.

Blanda inte in mig i den siffran. "

Här kan ni läsa artikeln i sin helhet:
http://www.aftonbladet.se/kultur/kronikorer/linderborg/article19541080.ab

Janne Josefsson visade med sitt Uppdrag Granskning att de högerextrema aktivisterna är en bris i jämförelse med våldsvänstern och militanta antirasister.
Sådant gör man inte ostraffat!

Senare trampade han på Södermalmselitens tår (Janne och Belinda) och fick veta -av bla Virtanen- att han var en liten rasistisk människa som delar SD's snedvridna världsbild.

Du Hiddeous borde veta att den journalist som idag skriver någonting som kan tolkas som invandrarkritiskt får mailkorgen full.

Återigen, det är skamligt att folk ägnar sig åt hot!

Det jag hade invändningar emot var Sjöbergas påstående om att det hen benämner som "SD's svans" är överrepresenterade när det kommer till den sorten av beteende!

Hur kan "Jag tar avstånd från alla former av våld och hot." uppfattas som sanktion för våld?
Den senare delen av meningen är mer ett krasst konstaterande, att om man bygger sin politik och sitt stöd på att maximera konflikterna i ett samhälle så innebär det problem; där risken för våld och hot ökar markant. Det blir liksom inte mer acceptabelt för det.

Uttalar du att du tar avstånd från alla former av våld så tappar det sitt värde när du direkt efter uttrycker din förståelse för att avvikande politiska ståndpunkter inom demokratins ramar utsätts för hot och våld.
"Jag tar avstånd från alla former av våld". Punkt.

Vi och dem-tänket har aldrig varit så påtagligt och uppdelande som idag och det är definitivt inte bara partiet SD och dess politiker samt övriga anhängare som står för uppdelningen.
Fredrik Reinfeldt är själv stolt pappa till en stenhård kategorisering av människor så enligt egen visdom lär han knappast blir förvånad om han och hans familj skulle drabbas av hot och våld. Händer det förväntar jag mig att han fortsätter leverera uttalanden i samma anda exempelvis: "Den som ger sig in i leken får leken tåla".

Man är rädd för det främmande. Och kan acceptera det man känner till. Det är därför främlingsfientlighet är så trist och otäckt att den sprider sig. Den är nämligen lätt att behandla. Det kallas kunskap.

Ja jag tror också att det finns en stor rädsla. Det jag inte förstår är att du då så ofta pratar om hat. Hatet finns såklart hos vissa människor men jag tror tex inte att 13 av svenskarna drivs av hat. Rädsla och hat är inte samma sak.

Att förmedla kunskap blir nog svårt med hat-retorik.

Nej det är ingen sanktion för våld att säga så. Vad som däremot klingar falsk är att samtidigt som säger det stödja organisationen som helt klar gör bruk av våld.

Sedan säger du att det innebär problem om ens parti "bygger sin politik och sitt stöd på att maximera konflikterna i ett samhälle"

Då innebär det ju att vara politiskt verksam överhuvudtaget då?
V och S vill minska klyftorna i samhället med hjälp av överföringar av resurser, innebär inte det konflikter
MP vill införa miljöhänsyn som försvårar och fördyrar tillvaron för många människor, vist är det en konfliktsituation. Bara som exempel?

Att du inte önskar att SD ska få inflytande är ok. Den bör du bedriva så att det eller de partier du föredrar får mer röster. Dvs snacka för din egen vara istället för att snacka skit om andras ;)

Det skulle strida mot sjobergas inre övertygelse. Allt som händer är egentligen SDs fel oavsett vad det
är.

Uttalar du att du tar avstånd från alla former av våld så tappar det sitt värde när du direkt efter uttrycker din förståelse för att avvikande politiska ståndpunkter inom demokratins ramar utsätts för hot och våld.
"Jag tar avstånd från alla former av våld". Punkt.

Vi och dem-tänket har aldrig varit så påtagligt och uppdelande som idag och det är definitivt inte bara partiet SD och dess politiker samt övriga anhängare som står för uppdelningen.
Fredrik Reinfeldt är själv stolt pappa till en stenhård kategorisering av människor så enligt egen visdom lär han knappast blir förvånad om han och hans familj skulle drabbas av hot och våld. Händer det förväntar jag mig att han fortsätter leverera uttalanden i samma anda exempelvis: "Den som ger sig in i leken får leken tåla".

Jag tolkar inte uttalandet som förståelse utan som en förklaring.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
89 403
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar