SD nu 3:e störrsta parti. Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
http://hbl.fi/nyheter/2014-05-07/603176/allt-fler-svenskar-negativa-till-invandring

På uppdrag av SVT gör Sifo varje år en undersökning ang. Svenskarnas inställning till "invandringen".

2014 svarade 44% av de tillfrågade att de anser att Sverige har tagit emot för många invandrare!

Hur kan två undersökningar -om samma fråga- komma fram till så frapperande olika resultat?
(Jag har redan sagt vad jag misstänker om 72 procentsresultatet)
Det är ju inte procentsatser som ligger inom felmarginalen precis.

Bland annat därför att frågan kan tolkas olika av olika mottagare och att frågan var väldigt specifik. Man måste inte vara motståndare till utomeuropeisk invandring som sådan, även om man tycker att dagens volym är för stor. Man kan också tolka det som att 72% åtminstone inte är svenska rasister, för de hade typiskt varit emot utomeuropeisk invandring.

Det var du som tog upp Grekland. Jag har aldrig skrivit att deras asylprocess är bra. För flyktingar så verkar den svenska modellen klart bättre ja.

Jag vet. Det blev en halv halmdocka, ber om ursäkt för det. Det var därför jag vinklade tillbaka och ville jämföra med den svenska modellen.

Men visst måste det vara bättre i en mer objektiv mening, att inte människor sitter fast länge i en asylprocess och där asylrätten prövas på ett mycket osäkert sätt med målet att ge så få godkännanden som möjligt?

SOM-institutet är en opartisk undersökningsorganisation vid Göteborgs universitet. Sedan 1986 har SOM-institutet arbetat tillsammans med forskare inom en rad olika forskningsfält för att belysa opinioner och för att förstå svensk samhällsutveckling. SOM-institutet har från starten haft fokus på svenskars vanor, beteenden, åsikter och värderingar när det gäller samhälle, politik och medier.

Idag ger mängden undersökningar och insamlade data exceptionella möjligheter till tvärvetenskapliga analyser över tid på nationell, regional och lokal nivå. Den unika mängden data har bidragit till att SOM-institutet har blivit ett nationellt centrum för forskare med intresse för empiriska studier av samhälle, opinion och medier
.

Jag noterade att du undvek att svara på SOM studien i Sandviken som de bevisade var så utomordentligt lönsam.
Tills det avslöjade att de inte hade räknat med att 70 % av kostnaderna betalades genom statliga bidrag, som de inte hade inkluderat. Bara + poster och inga -. Seriöst? Det får väl var och en bedöma ;)

Jag noterade att du undvek att svara på SOM studien i Sandviken som de bevisade var så utomordentligt lönsam.
Tills det avslöjade att de inte hade räknat med att 70 % av kostnaderna betalades genom statliga bidrag, som de inte hade inkluderat. Bara + poster och inga -. Seriöst? Det får väl var och en bedöma ;)
Ja men de hade ju rätt, det drabbade ju inte Sandviken.

Och diskuterar man den kommunen så stämmer det ju.
Men så fort man använder den undersökningen för att hävda att "nationellt sett så..." Ja då haltar ju beskrivningen rejält, för då är ju staten inblandad, staten som stod för 70% av kostnaderna.... ;)

Jag vet. Det blev en halv halmdocka, ber om ursäkt för det. Det var därför jag vinklade tillbaka och ville jämföra med den svenska modellen.

Men visst måste det vara bättre i en mer objektiv mening, att inte människor sitter fast länge i en asylprocess och där asylrätten prövas på ett mycket osäkert sätt med målet att ge så få godkännanden som möjligt?
Absolut, det är en av de parametrar som avgör valet till Sveriges fördel/nackdel.
Det är därför vi på sikt måste ha en paneuropeisk lösning, där vi dels lägger kostnaden på alla stater och dels har likvärdiga villkor för flyktingar i alla stater. Då få länder har råd (trots att det enligt viss inte kostar ngt) att hålla Svensk standard så innebär detta att vi måste till att börja sänka standarden i Sverige för flyktingarna så länge de lever på allmosor och inte försörjer sig själva.

Den är lika seriös som de på andra sidan som bara räknar utgifter och kommer fram till att det finns 200 miljarder att spara. De sitter i riksdagen och är inte seriösa alls.

Konsensus är ganska stor om att ekonomin påverkas, netto, ganska marginellt, positivt eller negativt.

För länder med stora demografiska utmaningar finns fler plus.

*Gammeln gillar detta*

Bara + poster och inga - poster..............Ja det är faktiskt kommunism att göra så. Ville man inte redovisa allt och isf varför. Skulle det se illa ut om man redovisade ALLA fakta O_o

*Gammeln gillar detta*

Bara + poster och inga - poster..............Ja det är faktiskt kommunism att göra så. Ville man inte redovisa allt och isf varför. Skulle det se illa ut om man redovisade ALLA fakta O_o

Bara -poster och inga +poster, skulle argumenten FALLA om man redovisade ALLA poster?

Å andra sidan är ekonomin inte avgörande för SD. Det är invandringen i sig som förstör deras skeva bild av Sverige.

Bara -poster och inga +poster, skulle argumenten FALLA om man redovisade ALLA poster?

Å andra sidan är ekonomin inte avgörande för SD. Det är invandringen i sig som förstör deras skeva bild av Sverige.

jaha så du VET att SD kommer låsa grinden om de kommer till makten ? Men nu är de ju inte vid makten och skulle de mot all förmodan komma till makten så är det ju i såna fall för att svenska folket BESTÄMT så ...

Det spelar då ingen roll vad du tycker eller hur mkt du kan påvisa att SD har fel, för då har en majoritet av Svenskarna sagt att de vill ha det så. OAVSETT ... Nu tycker inte jag att SD har fel som på grund av ekonomiska skäl vill minska flyktingmottagandet och dess kostnader, du har fortfarande inte bevisat för mej att flyktingar går plus för du blandar päron och jordglobar när du ska berätta för mej vad du menar ... Den går inte hem här serru...

Du kan tycka att rosa är gulligt och brunt är fult .. Det tycker jag med... Fast vi tycker ändå olika... Och det kommer du aldrig kunna ändra på... Oavsett vad du kallar "bruna" människor ... (pepparkakor ?) Det lustiga är ju dessutom att "ni" (som kallar oss rasister) kallar oss "bruna" människor ;) Du ser ironin i det va ?

Den är lika seriös som de på andra sidan som bara räknar utgifter och kommer fram till att det finns 200 miljarder att spara. De sitter i riksdagen och är inte seriösa alls.

Konsensus är ganska stor om att ekonomin påverkas, netto, ganska marginellt, positivt eller negativt.

För länder med stora demografiska utmaningar finns fler plus.
Vi kommer att med all sannolikhet under en 10 års period att få in ca 10% ökande befolkning medelst asylinvandring (om inget verkligt positivt inträffar i världen)1% per år ca 90 0000 st.
Det enda stället något liknande (i en modern västeuropeisk civilisation )inträffat i modern tid är när kommunisterna genomförde sin exceptionella etniska rensning av tyska folkgrupper från sina satellitstater. Beroende på vilka källor man studerar så rörde det sig om mellan 10 och 15 miljoner människor som drevs ut genom terror och mord (ca 10% dog) Och då handlade det bara om en ökning på 1,5%, utslaget per capita bara en tiondel av det vi ska klara av i Sverige. Vi ska klara av detta VARJE år i 10 års tid.
Den situation Tysklands båda delar befann sig i, där miljontals män fortfarande hölls som slavar (hos kommunister o Fransmän)eller krigsfångar gjorde att det enda problemet var bostäder o livsmedel. Den extrema tillväxt som följde under slutet av fyrtio och femtiotalet smälte in dessa grupper i den tyska samhällskroppen och de integrerades fullständigt.

För Sveriges del lär nog inte livsmedel vara ett akut behov. Bostadsbristen är heller inte akut eftersom inte över 50% av vårt bostadsbestånd är sönderbombat.

Däremot lär det bli i det närmaste omöjligt för dessa människomassor att integreras i samhället eftersom arbetsplatser för att täcka detta behov saknas och lär heller inte kunna skapas eftersom en liknande högkonjunktur som den före och under Koreakriget inte lär återkomma i brådrappet.

Arbetslösheten kommer att öka med mellan 30 och 50 000 om året.
Bostadsbristen lär öka på liknande vis eftersom vi inte klarar av att ens bygga ifatt dagens behov.

Så, utifrån historiska erfarenheter, dagens situation så kan jag inte annat säga än att vi håller på att måla in oss i et hörn.

Vi kommer att tvingas ta osmakliga beslut nu eller i framtiden.

Och som alltid är det betydligt lättare att stämma i bäcken än i ån.

Senast ändrad:
Vi kommer att tvingas ta osmakliga beslut nu eller i framtiden.

Och som alltid är det betydligt lättare att stämma i bäcken än i ån.
images
;)

Innan ngn kommenterar det hela, Per capita räknat är det ju likvärdigt med den svenska situationen, ca 10% av den mottagande befolkningen. Skillnaden var väl att stora delar av dessa grupper redan var tyska i språk o kultur varför de hade en stor fördel jämfört med de grupper som kommer o ska komma till Sverige
Ca 10 till 15 % av den mottagande befolkningen alltså ;)

Nu kallar du åtminstone besluten osmakliga. Tack. Andra i tråden verkar njuta av besluten och har inga som helst tankar på att undvika dem om tvånget inte skulle uppstå.

Nej jag har inget emot att bromsa flyktingar. Tro mej de hittar andra länder att ta sej till än bara Sverige. Varför ska jag känna "skuld" över det beslutet ??? Störtlöjligt...

LBB har aldrig sagt annat... h*n tar gärna emot flyktingar... Men du kanske bara läser valda delar av LBBs inlägg ?

Nu kallar du åtminstone besluten osmakliga. Tack. Andra i tråden verkar njuta av besluten och har inga som helst tankar på att undvika dem om tvånget inte skulle uppstå.
Det är alltid osmakligt att neka en människa hjälp.
Men för att ta en liknelse. livbåten rymmer 10 personer, har vatten o livsmedel för 10 personer, då måste man stoppa ytterligare personer att äntra livbåten annars så klarar inte båten sjön o alla dör.

Jag vet hur de har det, både i lägren och i hemlandet. Har på nära håll sett med egna ögon.
Samtidigt vet jag att världen o ekonomin inte tar några som helst hänsyn.
Klarar vi inte att bibehålla en balans mellan utgifter o inkomster så minskar våra valmöjligheter och därmed vår förmåga att konkurrera på världsmarknaden. Vad det på sikt betyder för vår välfärd o trygghet behöver jag inte förklara för dig.

Till exempel är Frankrikes problem extremt underskattade.
Man har väl idag ca 5 miljoner Muslimer varav många befinner sig i ekonomiskt utanförskap utan några som helst utsikter att förbättra sin situation.

Vad hopplöshet o utanförskap gör med en människa behöver jag heller inte förklara.

Frankrike sitter idag i den situation dit vi är på väg.
Frankrike har inte resurser att ändra på detta mer än marginellt. Vi har den tiden o de resurserna. Fortfarande.

Ingen fara. Om det jag förstått av den grekiska asylprocessen stämmer så ja då är den svenska bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
89 404
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.