SD nu 3:e störrsta parti. Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om vi räknar med att det går åt lika många år som skattebetalare som det krävdes* att få full pension (40år)
Lag ändring 2006, nu räcker det med att haft uppehållstillstånd i ett år :banghead:

Så innebär det att alla genomsnittliga inkomsttagare med mindre än dessa 40 år på nacken går med förlust.

om nu medelåldern på invandrarna är 27 år och det tar 10 år innan ca 65% är i arbete så kan vi börja räkna från det att genomsnittsåldern är 32 vilket innebär att de inte får gå i pension för än de är 72.....

Skulle DEN sidan vara opartiskt menar du?
Har du läst twittret?

Det råder ingen tveka om VEM som är korrekt o vem det är som spårar ur o häcklar- som här.

Opartisk? Nej, det hävdar jag inte alls. Tino spårade ur och riskerar förtalsåtal. Artikeln visar på hur svårt det kan vara att framföra åsikter i en starkt polariserad debatt och att det inte framförallt är några som skriker rasister som är de som sabbar debatten. Näthatet är betydligt större från andra hållet.

Personangrepp, hot och svammel är betydligt vanligare från högerextrema kanten. Men finns åt båda håll.

Även du tolkar mitt inlägg utifrån något jag inte skrev eller menade, utan som du antog.

Du har uppenbarligen inte läst twittret. 2 ny svenskar emellan..
Där visar man sitt rätta ansikte.

Detta föder hat även oss svenskar emellan o bara man ifrågasätter Någonting över huvudtaget så tas rasist slut kortet fram.

Återigen. HUR ska detta finansieras innan det blir lönsamt?
Inse att detta aldrig kommer att bli så.
Vissa som NU kan tjäna sig en stor hacka är såhär idogt positiva o skiter i övriga Svenskar.
Av alla dina tidigare inlägg går att utläsa tillmälen o att jag har FEL o du rätt. Fastän dina argument inte håller.
Vi är oense. Vi kommer att se facit inom bara några år.

Jag trodde inte det var sant men svenska staten skiljer faktiskt mellan folk vad det gäller rätten till garantipension.
En Italienare som kom hit och erhöll uppehållstillstånd för 10 år sedan, går i pension.
Han får bara 1/4 garantipension när han fyller 65
En Syrier som kom hit för 1 år sedan får 1/1 garantipension då han ett år efter sin ankomst blir 65.

Varför?
Enda förklaringen jag kan se är att det dels blir lättare att administrera och dels att kostnaderna för gruppen försvinner in i dimmorna.Vi hade ett beslut om att det skulle ta 40 år av boende i Sverige för att komma i åtnjutande av full garantipension
Men det ändrade man 2006, men bara gällande icke eu invandring.
Så med det facit i hand så kan man nog säga att majoriteten av asylinvandringen icke går med vinst.
Innan de arbetat ihop till sin pension har de ju rätt till full garantipension. som efter erhållandet naturligtvis även gäller om de flyttar hem.

Så en kurdisk 63 årig Syrier med släktingar i norra Irak (Kurdistan) gör en rejäl klassresa när han kommer hit, erhåller uppehållstillstånd. efter 2 år pension, och så flyttar han till Kurdistan och tar med sig sin pensionsrätt ;)

Jag trodde inte det var sant men svenska staten skiljer faktiskt mellan folk vad det gäller rätten till garantipension.
En Italienare som kom hit och erhöll uppehållstillstånd för 10 år sedan, går i pension.
Han får bara 1/4 garantipension när han fyller 65
En Syrier som kom hit för 1 år sedan får 1/1 garantipension då han ett år efter sin ankomst blir 65.

Varför?
Enda förklaringen jag kan se är att det dels blir lättare att administrera och dels att kostnaderna för gruppen försvinner in i dimmorna.Vi hade ett beslut om att det skulle ta 40 år av boende i Sverige för att komma i åtnjutande av full garantipension
Men det ändrade man 2006, men bara gällande icke eu invandring.
Så med det facit i hand så kan man nog säga att majoriteten av asylinvandringen icke går med vinst.
Innan de arbetat ihop till sin pension har de ju rätt till full garantipension. som efter erhållandet naturligtvis även gäller om de flyttar hem.

Så en kurdisk 63 årig Syrier med släktingar i norra Irak (Kurdistan) gör en rejäl klassresa när han kommer hit, erhåller uppehållstillstånd. efter 2 år pension, och så flyttar han till Kurdistan och tar med sig sin pensionsrätt ;)

Fast att asylinvandringen inte går med vinst har vi ju redan kommit underfund med... ALLIHOPA även Sjöberga och Inte_ung... Vad vi däremot inte är ense om (vilket för mej är obegripligt) är ju att det inte ens på långsiktighet kommer gå + ... För i min ekonomiska värld (och de flesta utan rosa moln i sin verklighet) så förr eller senare kommer kreditbolagen och vill ha betalt.. Så man kan inte låna sej ur en skuldfälla... man måste hålla sej till de pengar man faktiskt har.
Nu tror ju både S o I_U att det kommer sluta komma flyktingar ... Vilket år som helst, vilket säger ännu mer om deras rosa moln verklighet... Det har krigats och förföljts i evigheter i oroliga länder, de kommer med stor sannolikhet fortsätta välja Sverige som asylland pga av vår generösa "strö pengar omkring oss" princip...

Opartisk? Nej, det hävdar jag inte alls. Tino spårade ur och riskerar förtalsåtal. Artikeln visar på hur svårt det kan vara att framföra åsikter i en starkt polariserad debatt och att det inte framförallt är några som skriker rasister som är de som sabbar debatten. Näthatet är betydligt större från andra hållet.

Personangrepp, hot och svammel är betydligt vanligare från högerextrema kanten. Men finns åt båda håll.

Även du tolkar mitt inlägg utifrån något jag inte skrev eller menade, utan som du antog.
Svammel är nog lika vanligt i båda lägren. Och för att statistiskt enkelt kontrollera hur vanligt allvarliga hot i de båda lägren så kan vi väl titta på vilka politiker som oftast blir hotade. OBS det går ju bara att kolla de som polisanmält
Och min magkänsla säger mig att höger/SD politiker blir oftare allvarligt hotade än vänsterpolitiker.
Men rätta mig gärna med adekvat statestik ;)

Vi är oense. Vi kommer att se facit inom bara några år.

Det är dina fördomar som inte håller. Alls. Och visst vi är oense.

För övrigt har jag debatterat denna fråga sedan tidigt 1990-tal och de sk Sverigevänliga har sagt samma sak i alla år. Om bara några år kommer facit. Ett evigt tjat om massinvandring, trots att det handlade om enstaka tusental människor i flera år.

Hittills kan jag bara konstatera att välfärden har mer pengar än någonsin, samhället fungerar bättre än någonsin och Sverige har klarat sig utmärkt ekonomiskt trots en enorm kris som drabbat många andra stater i Europa hårt. Trots eller tack vare eller oberoende av att vi hela tiden har tagit ett stort ansvar för människor som behöver hjälp när de flyr undan krig och förtryck.

Den stora mängden forskning på området är rörande överens om att invandring har en marginell effekt på ekonomin. Vissa studier räknar ut en viss negativ påverkan, andra en viss positiv påverkan.

Svammel är nog lika vanligt i båda lägren. Och för att statistiskt enkelt kontrollera hur vanligt allvarliga hot i de båda lägren så kan vi väl titta på vilka politiker som oftast blir hotade. OBS det går ju bara att kolla de som polisanmält
Och min magkänsla säger mig att höger/SD politiker blir oftare allvarligt hotade än vänsterpolitiker.

En kommentar i ämnet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article16301555.ab

Åsså lite siffror:
Politiker kan utsättas för hatbrott i sin roll som politiker
Enligt Brås frågeundersökning Politikernas trygghetsundersökning (PTU 2013) blev 2,5 procent av Sveriges förtroendevalda politiker utsatta för hatbrott i sin roll som politiker år 2012. Vanligast var att utsättas för främlingsfientliga hatbrott. Politiker med utländsk bakgrund var mer utsatta än politiker med svensk bakgrund (7,0 procent av politikerna med utländsk bakgrund utsattes, medan 2,1 procent av politikerna med svensk bakgrund utsattes).

Främlingsfientlighet/rasism vanligaste motivet i polisanmälningarna
Under 2013 uppskattades det totala antalet polisanmälningar med identifierade hatbrottsmotiv till knappt 5 510. I de flesta av dessa, 73 procent, var motiven främlingsfientliga/rasistiska. Det förekom islamofobiska motiv i 6 procent av anmälningarna, kristofobiska och andra antireligiösa motiv i 6 procent samt antisemitiska motiv i 4 procent. Motivet var sexuell läggning 11 procent av anmälningarna medan 1 procent av anmälningarna hade ett transfobiskt motiv.

Av alla din
Det är dina fördomar som inte håller. Alls. Och visst vi är oense.

För övrigt har jag debatterat denna fråga sedan tidigt 1990-tal och de sk Sverigevänliga har sagt samma sak i alla år. Om bara några år kommer facit. Ett evigt tjat om massinvandring, trots att det handlade om enstaka tusental människor i flera år.

Hittills kan jag bara konstatera att välfärden har mer pengar än någonsin, samhället fungerar bättre än någonsin och Sverige har klarat sig utmärkt ekonomiskt trots en enorm kris som drabbat många andra stater i Europa hårt. Trots eller tack vare eller oberoende av att vi hela tiden har tagit ett stort ansvar för människor som behöver hjälp när de flyr undan krig och förtryck.

Den stora mängden forskning på området är rörande överens om att invandring har en marginell effekt på ekonomin. Vissa studier räknar ut en viss negativ påverkan, andra en viss positiv påverkan.
Enstaka tusental....I VILKEN Värld lever du?

Ja då har det förstås en marginell påverkan, men nu är det inte ENSTAKA tusental. Räknar du med anhöriginvandringen?
Tror inte det.

visst vi kan skuldsätta oss som övriga europeiska länder. Vi är snart där vi med. DET är många ekonomer o statsvetare ense om. De som ser Sverige med klara glasögon. Från utsidan. Vi är så himla naiva. Det KAN väl aldrig gälla/ drabba oss.
Lånebubblan för hushållen är solklar.

Av alla din

Ja då har det förstås en marginell påverkan, men nu är det inte ENSTAKA tusental. Räknar du med anhöriginvandringen?
Tror inte det.

visst vi kan skuldsätta oss som övriga europeiska länder. Vi är snart där vi med. DET är många ekonomer o statsvetare ense om. De som ser Sverige med klara glasögon. Från utsidan. Vi är så himla naiva. Det KAN väl aldrig gälla/ drabba oss.
Lånebubblan för hushållen är solklar.

1996-1997 handlade det om enstaka tusental i nettoinvandring. Det var exakt det jag menade, sk Sverigevänliga har jag tjatat med sedan början av 1990-talet och de har alltid hävdat att det varit massinvandring.

Åsså lite siffror:
Politiker kan utsättas för hatbrott i sin roll som politiker
Enligt Brås frågeundersökning Politikernas trygghetsundersökning (PTU 2013) blev 2,5 procent av Sveriges förtroendevalda politiker utsatta för hatbrott i sin roll som politiker år 2012. Vanligast var att utsättas för främlingsfientliga hatbrott. Politiker med utländsk bakgrund var mer utsatta än politiker med svensk bakgrund (7,0 procent av politikerna med utländsk bakgrund utsattes, medan 2,1 procent av politikerna med svensk bakgrund utsattes).

Främlingsfientlighet/rasism vanligaste motivet i polisanmälningarna
Under 2013 uppskattades det totala antalet polisanmälningar med identifierade hatbrottsmotiv till knappt 5 510. I de flesta av dessa, 73 procent, var motiven främlingsfientliga/rasistiska. Det förekom islamofobiska motiv i 6 procent av anmälningarna, kristofobiska och andra antireligiösa motiv i 6 procent samt antisemitiska motiv i 4 procent. Motivet var sexuell läggning 11 procent av anmälningarna medan 1 procent av anmälningarna hade ett transfobiskt motiv.

Och så kommer returen ;)
Brottsligheten inom båda extremistmiljöerna utövas alltså av unga
och jämngamla människor. På ett övergripande plan framstår också
den politiskt motiverade brottsligheten som ungefär lika allvarlig
inom båda extremistmiljöerna. Den politiskt motiverade brottsligheten
utgör dock bara en del av den totala brottsligheten. Vidare finns
det tecken på att den politiskt motiverade brottsligheten är en mer
central del inom den autonoma miljön jämfört med vit makt-miljön.

http://www.bra.se/download/18.cba82...764877/2009_15_valdsam_politisk_extremism.pdf

1996-1997 handlade det om enstaka tusental i nettoinvandring. Det var exakt det jag menade, sk Sverigevänliga har jag tjatat med sedan början av 1990-talet och de har alltid hävdat att det varit massinvandring.
Men hur stor var den på 80talet och hur stor är den mellan åren 2000 till 2015 ;)

När man som idag ser fram mot runt 100 000 flyktingar per år som kommer till Sverige, och det ser inte ut att vara en minskning på gång.
Då kommer det att en stark påverkan på samhället. Demografisk, ekonomisk och på arbetsmarknaden.
"Under många år har det byggts väldigt lite. Men takten har ökat i år räknar man med att ca 28.000 lägenheter blir inflyttningsklara. Men befolkningen ökar så mycket mer - bara under första halvåret i år med ca 50.000 personer, framför allt på grund av tilltagande flyktingströmmar."http://www.svt.se/nyheter/sverige/boverket-slar-larm-om-bostadsbristen

Vi har alltså redan idag en brist på bostäder som vi inte klarar av att bygga bort, till det kommer sedan asyl o anhöriginvandringen. Och vi är väl skyldiga att hålla dem med anständiga bostäder så?
Hur har du tänkt dig att lösa det problemet.

Nästa problem
arbetslösheten idag 380 000 arbetslösa, och åtminstone 80% av de 100 000 ska ha ett jobb så där ökar arbetslösheten med minst 80 000 per år, löpande.
Prognosen är 50000 nya jobb per år. Alltså stiger arbetslösheten med ca 30 000 NETTO per år. Vad kostar det?

Sedan får du belastningen på pensionssystem och sjuk o omvårdnaden eftersom stora delar av dessa grupper inte lyckas bära sina egna kostnader utan samhället får gå in. Vad kostar det?

Jag har ingenting emot invandring, tvärtom!
Vad jag vänder mig emot är den godtrogna aningslösa inställningen att asylhanteringen på sikt inte kostar.
Vi ska ha en humanitärt betingad invandring, men den ska vara satt under förmyndare som inte har ett ymnighetshorn att ösa ur, på andra behovs bekostnad. Denna förmyndare ska ha en fast budget och alla kostnader förbundna med hans verksamhet ska ingå där.
Alltså icke självfinansierat boende, uppehälle, sjukvård pensioner etc etc. Då vet vi vad det kostar och kan ta ställning o prioritera .

Jag har ingenting emot invandring, tvärtom!
Vad jag vänder mig emot är den godtrogna aningslösa inställningen att asylhanteringen på sikt inte kostar.
Vi ska ha en humanitärt betingad invandring, men den ska vara satt under förmyndare som inte har ett ymnighetshorn att ösa ur, på andra behovs bekostnad. Denna förmyndare ska ha en fast budget och alla kostnader förbundna med hans verksamhet ska ingå där.
Alltså icke självfinansierat boende, uppehälle, sjukvård pensioner etc etc. Då vet vi vad det kostar och kan ta ställning o prioritera .

Det går inte att ha en fast budget för en utgift vi inte kan kontrollera behoven för med noll inflytande över. Då får man jobba med prognoser och planering helt enkelt. Vi kan inte säga nej till budget+1:e flyktingen som kommer hit, helt enkelt.

Vad vi däremot inte är ense om (vilket för mej är obegripligt) är ju att det inte ens på långsiktighet kommer gå + ... För i min ekonomiska värld .

Fast det är ju skit samma. För SD spelar det ingen roll om vi går plus eller minus. För SD är invandringen i sig som är problemet.

Hur är det för dig?

Det går inte att ha en fast budget för en utgift vi inte kan kontrollera behoven för med noll inflytande över. Då får man jobba med prognoser och planering helt enkelt. Vi kan inte säga nej till budget+1:e flyktingen som kommer hit, helt enkelt.
Då har du inte förstått vad som driver flyktingströmmen hit, det är INTE våra generösa asylregler, för de är likvärdiga med resten av EU-länderna och de kan vi inte ändra.. Vad vi däremot kan anpassa är de sociala kostnaderna i Sverige. Kommer det många så sänks standarden o förmånerna kraftigt = flyktingströmmen väljer andra länder och vi kan åter börja höja standarden. på så vis finns en möjlighet att fördela strömmarna över EU innan vi har internationella avtal som reglerar det hela.

Alla med det minsta förstånd inser att ett bottenlöst ymnighetshorn för en sektor fungerar som ett svart hål gentemot de andra sektorerna.

Den som lever får se ;)

Av alla din

Ja då har det förstås en marginell påverkan, men nu är det inte ENSTAKA tusental.
Nej verkligen inte. Nu är det frågan om 100 000-tals. Å så kan vi inte ha det. Det måste till begränsning förr eller senare

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
89 404
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila