SD nu 3:e störrsta parti. Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du skrev tidigare "När dessutom ledningen tar till med våld, just i politikens namn, är det en klar markering av hur man vill ha det". Är inte det en lögn? Eller vad får dig att tro att det är sant?

Järnrörsskandalen är en väl dokumenterad händelse i svensk inrikespolitik - med videobevis. Det var den jag avsåg med den meningen.

Hade det varit oacceptabelt hade Ekeroth inte funnits kvar i ledningen.

Järnrörsskandalen är en väl dokumenterad händelse i svensk inrikespolitik - med videobevis. Det var den jag avsåg med den meningen.

Hade det varit oacceptabelt hade Ekeroth inte funnits kvar i ledningen.

Grejen är just att det är så uppenbart att det inte förekom "våld just i politikens namn" från Sverigedemokraternas ledning i samband med järnrörsskandalen att jag har svårt att tro att du tror på det.

Grejen är just att det är så uppenbart att det inte förekom "våld just i politikens namn" från Sverigedemokraternas ledning i samband med järnrörsskandalen att jag har svårt att tro att du tror på det.

Hot om våld, höjda järnrör, knuffar, rasistiska tillmälen ingick i filmen sist jag kollade. Precis i linje med den rasistiska politik de vill driva.

Referat:
"Filmklippen visar även hur Kent Ekeroth knuffar en ung kvinna in i sidan på en bil efter att hon försökt hindra honom från att filma och hur de tre Sverigedemokraterna beväpnar sig med metallrör efter att ha blivit hotade av en man som sett detta. "

Hot om våld, höjda järnrör, knuffar, rasistiska tillmälen ingick i filmen sist jag kollade. Precis i linje med den rasistiska politik de vill driva.

Referat:
"Filmklippen visar även hur Kent Ekeroth knuffar en ung kvinna in i sidan på en bil efter att hon försökt hindra honom från att filma och hur de tre Sverigedemokraterna beväpnar sig med metallrör efter att ha blivit hotade av en man som sett detta. "
Nu är det ju ett tag sedan jag kollade på filmen,
Men stämmer texten du refererar så är ju det ju lika goda kålsupare som står mot varandra.
Kvinnan blir knuffad efter det att hon handgripligen försökt stoppa filmningen...och byggnadsrören tas upp efter det att de hotats.
Stämmer det med verkligheten ?

Referat:

Nej inget hot om våld förekom. Att knuffa undan någon som försöker få en att sluta filma är verkligen inget våldsdåd just i politikens namn. Det är jättelätt att se skillnad på de två faktiskt.

Nej inget hot om våld förekom. Att knuffa undan någon som försöker få en att sluta filma är verkligen inget våldsdåd just i politikens namn. Det är jättelätt att se skillnad på de två faktiskt.

Har du ens sett filmen? Det har jag. Jag vidhåller mitt statement ovan. Hot om våld, höjda järnrör, knuffar, rasistiska tillmälen ingick i filmen sist jag kollade.

Har du ens sett filmen? Det har jag. Jag vidhåller mitt statement ovan. Hot om våld, höjda järnrör, knuffar, rasistiska tillmälen ingick i filmen sist jag kollade.
Hot o skällsord förekom så vitt jag vet när de båda sidorna stod näsa vid näsa.
Men byggnadsrören fick man ju först tag på sedan grupperna delats. Alltså kunde då inte ngr höjda rör utgöra ngt hot mon den andra gruppen som inte fanns i närheten, men rätta mig gärna om jag har fel ;)

Om inte det här får dig att ta avstånd från partiet, vad skulle få dig att göra det?

Det är i alla fall helt absurt att ens tänka tanken att någon i partitoppen i ett annat part skulle göra så.

Men SD har en helt egen verklighet.

Ja, jag kollade på den i sin helhet precis innan jag postade inlägget. Inget hot om våld förekom.

Om inte det här får dig att ta avstånd från partiet, vad skulle få dig att göra det?

Jag har tagit avstånd från partiet redan. Däremot ska jag inte hymla med att jag föredrar att partiet med tiden tonar ned sin högerpopulism och främlingsfientlighet och blir ett invandringskritiskt parti utan rasistiska tendenser snarare än att det försvinner helt. Därför så föredrar jag att partiet beskrivs korrekt.

Ja, jag kollade på den i sin helhet precis innan jag postade inlägget. Inget hot om våld förekom.

Då uppfattar du filmen väldigt annorlunda än hur jag uppfattar den. Jag uppfattar agerandet som mycket hotfullt. Man måste inte säga "jag ska slå dig nu babbe", för att det ska vara hot om våld.

Sedan ska vi alla vara medvetna om att förundersökningen lades ned, Almqvist fick sparken och bara Ekeroth fick ha topplatsen kvar.

I filmen ser jag några förväxta snorungar som vill bråka med några de ser som mindre värda och med mindre rätt att kalla sig svenskar. Så som man kan resonera i yngre tonåren innan man växt upp och förstått nåt. Problemet är bara att det var ledande politiker från ett parti som driver precis en sådan infantil och konfliktskapande politik. Då försvinner känslan av snorungar och det blir bara ; Otäckt.

Tycker du att det är avgörande huruvida sd:arna i järnrörsfilmen explicit verbalt hotar om våld eller bara säger "håll käften din hora", kallar en annan för babbe och plockar upp järnrör?

Det med att jag föredrar att partiet beskrivs korrekt handlade om just partiet (så som den föregående diskussionerna om fascism t.ex). Inte om järnsrörsskandalen specifikt.

Det om järnrörsskandalen handlade om att jag var tveksam till om sjoberga verkligen kan ha uppfattat händelsen som ett politiskt motiverat våldsdåd - inte om det var en rasistisk och sexistisk skandal eller inte. Hot om våld är ju inte samma sak som ett politiskt motiverat våldsdåd men det är ju ändå något som kan uppfattas som en arbetsmetod bland våldsamma extremister som står nära till politiskt våld.

Då uppfattar du filmen väldigt annorlunda än hur jag uppfattar den. Jag uppfattar agerandet som mycket hotfullt. Man måste inte säga "jag ska slå dig nu babbe", för att det ska vara hot om våld.

Sedan ska vi alla vara medvetna om att förundersökningen lades ned, Almqvist fick sparken och bara Ekeroth fick ha topplatsen kvar.

Precis. Att hota någon med våld är knappast lagligt och går under allmänt åtal, d.v.s om det förekom så måste åklagare väcka åtal. Jag kan uppfatta det som hotfullt att Aftonbladets kulturchef skriver att hon imponeras av att vänsterextremister som har tillräckligt med moralisk resning för att ta till våld, men det betyder varken att hon har hotat med våld eller att Aftonbladets ledning använder sig av politiskt motiverat våld.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article20018455.ab

"Och där ligger partiets andra svaghet. Nästan allt de säger om ”massinvandringen” är fel, de skrudar sig i en tjock mantel av påhittade eller okontrollerbara siffror som blir svåra att bemöta i en öppen diskussion. Och det är därför de flesta politiker från de demokratiska partierna skyr den diskussionen.."

Joakim Ruist som är invandringsliberal och tillhör de få som har forskat på invandringens ekonomiska effekter i Sverige skriver att det kan hända att SD felrapporterar någon siffra om invandringen ibland, men att de generellt har "överlägset bättre koll på siffror än de journalister som granskar dem". Sverigedemokraterna har överlag ganska bra koll på siffror gällande invandringen. Att framställa dem som totalt inkompetenta på det området är rent strunt. Det är snarare media som ständigt felrapporterar om invandringen och som allt som oftast vägrar granska sin egen journalistkårs påståenden. Joakim Ruist fortsätter: "Många av de som upprörs över mediernas skönmålning är sådana som själva vill se Sverige föra en mer restriktiv invandringspolitik. Själv upprörs jag snarare av motsatt skäl. Jag vill att Sverige ska vara ett land med en generös invandringspolitik. Jag tror att skönmålningen bidrar till att minska stödet för den politiken...".

Tycker du verkligen att Jan Guillou ger en korrekt bild av situationen?

Joakim Ruist som är invandringsliberal och tillhör de få som har forskat på invandringens ekonomiska effekter i Sverige skriver att det kan hända att SD felrapporterar någon siffra om invandringen ibland, men att de generellt har "överlägset bättre koll på siffror än de journalister som granskar dem". Sverigedemokraterna har överlag ganska bra koll på siffror gällande invandringen. Att framställa dem som totalt inkompetenta på det området är rent strunt. Det är snarare media som ständigt felrapporterar om invandringen och som allt som oftast vägrar granska sin egen journalistkårs påståenden. Joakim Ruist fortsätter: "Många av de som upprörs över mediernas skönmålning är sådana som själva vill se Sverige föra en mer restriktiv invandringspolitik. Själv upprörs jag snarare av motsatt skäl. Jag vill att Sverige ska vara ett land med en generös invandringspolitik. Jag tror att skönmålningen bidrar till att minska stödet för den politiken...".

Tycker du verkligen att Jan Guillou ger en korrekt bild av situationen?
Ja.

Jag läser sällan skönmålningar om de integrationsproblem som finns. Snarare dras ofta en massa ogrundade slutsatser, som svartmålar i överkant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
89 404
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar