Schema för konditionsträning/styrketräning

Hjälp, Muskel/konditionsträning

Hejsan!

Jag har en varmblodig travare på 7 år här hemma som jag tänkte börja bygga upp musklerna på. Hon har redan kondition och lagom med muskler.

Så, är backklättring bra? Cavaletti? Glad för alla hjälp och tips!

Stor sommarkram Frida :d

Konditions träning

Hej.
Jag har en New Forest vallack på 8 år som jag tränar och tävlar i hoppning dressyr och bara på kul även fälttävlan. Han har bra kondition och muskler men jag skulle gärna vilja att han fick ännu bättre kondis och musklade sig ännu mer. Någon som har bra tips? :bump:

Blir mycket glad för alla tips :bow:

Sv: Schema för konditionsträning/styrketräning

Klättring är jättebra för att bygga muskler. Cavaletti är också bra, men se till så att du får mycket variation på det hela.

Kort galopp på mindre volt bygger också bra muskler .

Lycka till ;)

Klättra är bra, och kul! :laugh:

Som jag skrev i ovanstående inlägg med, kort galopp på mindre volt är bra :)

Som du skirivit själv är klättring och cavaletti bra. Även övergångar är jättebra, intervallträning, hoppning osv. Lycka till!

När ni rider galopp på liten volt, så tänk bara på att ni svänger med fullt stöd på yttertygel, samt att ni använder ytterskänkeln för att få runt hästen, så ni hjälper hästen att balansera sig. Gör man det rätt, så behöver man bara göra ett par varv åt gången. Du kan även rida på stor (typ 20 m) volt, minska den genom att göra en öppna, rida ett el två varv på en riktigt liten volt och sen göra volten större igen med en sluta. Rätt utförd får du en följsam och smidig häst.

Orkar hästen inte galoppera på liten volt, så kan man börja med att göra 20 m volten till en fyrkant och flytta hästen bara för ytterskänkel i varje hörna. (Hoppas att du förstår vad jag menar).

Orkade inte läsa igenom alla svar du har fått så tänkte skriva ett litet schema du kan ha med henne.

Konditionsträning: Skritta fram och trava fram i 15min Galoppera 5min skritta 1min och gör det 5 gånger. sen trava och sen skritta.

Styrketräning 1: Ut ch klättra
Stryketräning 2: Avsakningar, Från halt till skritt, Från halt till trav, skritt till trav, Trav till galopp, halt till galopp. Om du gör detta på en volt gör halva volten. Tex. Du är på en volt och har ridit fram hästen så den är uppvärmd. Börja i trav och vid A brytter du av till skritt, skrittar tre steg och travar till X och brytter av skrittar två steg och fortsätter så ett tag i båda varven sen gör du halt vid A och fattar galopp från A och gör halt vid X Låt ponnyn trava några steg innan du gör halt. Och gör om det.

Måndag: Konditionsträning
Tisdag: Stryrketränin 2
Onsdag: Konditionsträning (kan även göras i ridhus/paddock
Torsdag: Konditionsträning
Fredag: Styrketräning 1
Lördag: Styrketräning 2
Söndag: Travhoppa med en bom framför.

Man kan ju ha ett sånt schema. Eller så kan man göra som en av mina kompisar gör, rider direkt på morgonen och sen rider hon igen på kvällen. Ett hårt pass och ett lugnare. Man kan ju rida ut på morgonen skritta ut och klättra kankse och sen rida dressyr på eftermiddan/kvällen. Och om man ska hoppa kan man ju bara rida en gång under dagen.

Hoppas du fick något tips. Konditionsträningen är väldigt bra, Gjorde det på min gammla ponny och hon fick för bra kondition. Haha :laugh:

Fast nu måste vi även tänka på att hästen inte har så mkt kondition ännu. Att sätta igång med intervall på direkten kanske inte är världens bästa ide'.

Galoppera 5min

Menar du att hon ska galoppera 5 min i sträck?

Håller med, jsvamstroms schema kan ts börja rida efter kanske om.. några månader? Alternativt minimera intensiteten lite ibörjan.
Galoppera 5 minuter är inte mycket om man t ex är ute på grusväg eller i paddock då man varierar varv och rider vägar typ snett igenom och volter. Men hästen som TS beskriver klarar inte detta.

Hejsan!
Jag har några tips, om du vill bygga ryggmuskler...:)
Rid mycket i backar, gör MÅNGA galopp fattningar och sen efter tre ,fyra steg sakta av och gör en ny, rid mycket i form med hästen... Men börja lätt och gör det svårare och svårare :) Se bara till så att hästen har tillräckligt med kondition för backträningen...Gör det gradvis svårare och svårare :)

Ungefär såhär kan mitt tränings schema till mitt C-ponny sto se ut... :)
(Hon är väldigt het...:d)

Måndag: Rida ut 1 timma i skogen
Tisdag: Hoppträning
Onsdag: Rida lungt 1 timma i skogen
Torsdag: DRESSYR och backträning innan, för mjukgörande....
Fredag: Rida ut i 1-1½ timma i skogen
Lördag: Rida ca.½ timma i lågform
Sööndag: Vila eller skritt och trav övningar

Nej det är inte så mkt. Undrade bara hur hon menade, typ i paddock bara runt runt,(kan bli lite enformigt i min smak), eller om hon skulle gå in på volter osv.

Kan någon hjälpa mig att skapa ett schema som jag ska följa för att träna upp min ponnys kondidtion/styrka? Han har bra kondis redan nu, tränar hoppning och dressyr på LC nivå (5 åring) men den måste bli bättre för i slutet av sommaren ska vi på fälttävlansläger och då är det hårdträning som gäller!

Måndag: Dressyr
Tisdag: Uteritt
Onsdag: Vila
Torsdag: Dressyr
Fredag: Kondition
Lördag: Uteritt
Söndag: Hoppning

Tack!

Så skulle jag nog gjort :)

Senast ändrad:
Sv: Träningsschema till blivande hopp ponny!

Okej, men har märkt att hon visst har fått kondis av att springa runt på kvällarna xD När jag red ut igår var det blandat med skritt, klättring både i skritt och trav och mycket trav, red i mer än en timme och inte en droppe svett, hon var inte ens varm xD
Hon galloperar mycket i hagen också, så tror att hon börjat få lite kondis redan xD (om du undrar, så har hon sommareksem)

Jag blir lite skeptisk när du säger att hon springer mycket i hagen. Borde hon inte få komma in i stallet istället för att rusa omkring ute i hagen? Om hon springer borde hon ju vara väldigt besvärad.

Ett vindskydd i hagen hjälper oftast eksemhästar väldigt mycket också, eftersom de får möjlighet att gå in under tak (knott går inte in under tak) och i skuggan.

Kan även tipsa om ett schampo och olja som heter prob-olja (prova att googla, jag minns inte var det såldes) som har fungerat bra på min eksemhäst.

Jag blir lite skeptisk när du säger att hon springer mycket i hagen. Borde hon inte få komma in i stallet istället för att rusa omkring ute i hagen? Om hon springer borde hon ju vara väldigt besvärad.

Behöver inte innebära bekymmer. Polle kanske busar, eller har mkt energi.

Ett vindskydd i hagen hjälper oftast eksemhästar väldigt mycket också, eftersom de får möjlighet att gå in under tak (knott går inte in under tak) och i skuggan.

Kan även tipsa om ett schampo och olja som heter prob-olja (prova att googla, jag minns inte var det såldes) som har fungerat bra på min eksemhäst.

Hon har eksemtäcke, men det hjälper inte 100 % .
Om vi tar in henne på kvällarna blir hon helt galen av att klia sig, det gjorde vi ifjol, vilket gjorde att hon fick många sår på både hals och svans. Hon kliade av sig typ allt hår.
Jag råkar faktiskt ha både PROB ojla och schampo xD tvätter henne 1 gång i veckan till varannan veckan beroende på.
Och smörjer hennes svans och mankam varje dag med PROB ojlan.
Vindskydd har vi inte, och är faktiskt inte så säker på att knott inte går 'under tak' eller 'i skuggan' då det brukar var knott i stallet också..
Men men, tack för tipsen iaff :)

Fast nu måste vi även tänka på att hästen inte har så mkt kondition ännu. Att sätta igång med intervall på direkten kanske inte är världens bästa ide'.

Menar du att hon ska galoppera 5 min i sträck?

Läste inte igenom riktigt ordentligt, och trodde hästen ar lite mer igångsatt, Så då tar jag tillbaka mitt schema till just denna häst, Och ger ett nytt tips. Ta det lugnt med hästen, Om den inte är så jätte musklad och du ska hoppa, travhoppa med en bom framför, då det blir mycket lättare för hästen. Och om du hoppar ena dagen låt inte hästen stå dagen efter, utan om du inte orkar rida ordentligt så kan du ju ut och lufsa i skogen bara så hästen får röra sig. Och dagen efter det så kan hästen vila om du nu vill det :) Men ta det lugnt nu i början.

Håller själv på att sätta igång min häst. Och då hon har varit skaddad och aldrig riktigt igångsatt så tar jag bara och rider henne 20min om dan och travar 5min. Bara så hon inte ska bli överansträngd. Skrittade henne i 3veckor så hon skulle komma igång på det viset. Sen började jag trava på rakt spår 5min. (skrittar även på rakt spår) Men det är ju bara för att hon har varit skaddad.

Du kan ju ha ett sånt här schema istället:
Måndag: Dressyr, skänkelvikning i skritt+ trav
Tisdag: Rida ut 1timme
Onsdag: Dressyr volter
Torsdag: Trav hoppa
Fredag: Longera (inspänd)
Lördag: Klättra
Söndag: Vila

Det kanske kan funka, Man kan ju ta 2vilo dagarar istället om man vill.

Nej det är inte så mkt. Undrade bara hur hon menade, typ i paddock bara runt runt,(kan bli lite enformigt i min smak), eller om hon skulle gå in på volter osv.

Om jag skulle interval träna så skulle jag inte göra det på volt eller i ridhus utna skulle göra det ute. Men man kan göra det i ridhus på rakt spår. Då hästen ska få springa lite som den vill men ändå kontrollerbart, Man ska även öka och minska under dom 5min. så det inte blir tråkigt + att det är väldigt jobbigt för häste att ha samma fart hela tiden. Direkt man har saktat av till skritt ska hästen ha långa tyglar så den får sträka på sig och slapna av. (om inte hästen är jätte stressad, då man kanske får skritta tills den lugnar ner sig.)

Hejsan! :)

Någon som har bra tips på intervall träning? Länge? Temp osv..

Tack

Ut och galoppera på bra underlag i skogen, klättra i långsam skritt i upp och nedförsbackar. Bygg upp lite hela tiden. Man få se till så att man inte går för fort fram då hästen blir överansträngd. Å andra sidan måste man pressa upp smärtgränsen lite hela tiden, annars kommer man ingen stans.

Göra något som hästen tycker är roligt och har en motivation för :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka