Sv: Schema för konditionsträning/styrketräning
Orkade inte läsa igenom alla svar du har fått så tänkte skriva ett litet schema du kan ha med henne.
Konditionsträning: Skritta fram och trava fram i 15min Galoppera 5min skritta 1min och gör det 5 gånger. sen trava och sen skritta.
Styrketräning 1: Ut ch klättra
Stryketräning 2: Avsakningar, Från halt till skritt, Från halt till trav, skritt till trav, Trav till galopp, halt till galopp. Om du gör detta på en volt gör halva volten. Tex. Du är på en volt och har ridit fram hästen så den är uppvärmd. Börja i trav och vid A brytter du av till skritt, skrittar tre steg och travar till X och brytter av skrittar två steg och fortsätter så ett tag i båda varven sen gör du halt vid A och fattar galopp från A och gör halt vid X Låt ponnyn trava några steg innan du gör halt. Och gör om det.
Måndag: Konditionsträning
Tisdag: Stryrketränin 2
Onsdag: Konditionsträning (kan även göras i ridhus/paddock
Torsdag: Konditionsträning
Fredag: Styrketräning 1
Lördag: Styrketräning 2
Söndag: Travhoppa med en bom framför.
Man kan ju ha ett sånt schema. Eller så kan man göra som en av mina kompisar gör, rider direkt på morgonen och sen rider hon igen på kvällen. Ett hårt pass och ett lugnare. Man kan ju rida ut på morgonen skritta ut och klättra kankse och sen rida dressyr på eftermiddan/kvällen. Och om man ska hoppa kan man ju bara rida en gång under dagen.
Hoppas du fick något tips. Konditionsträningen är väldigt bra, Gjorde det på min gammla ponny och hon fick för bra kondition. Haha