Schema för konditionsträning/styrketräning

Sv: Schema för konditionsträning/styrketräning

Mindre mage och mer muskler = skrittrundor i skogen!
Om era hästar är överviktiga så har jag hört att man ska öka mängden hö och ta bort kraft.
När din ponny börjat få tillbaka muskler o kondis o sånt så kan du börja klättra o sånt. Överlåter dock schemat till någon med mer erfarenhet :)

Ju lägre proteinvärde stråfodret har desto mer lägger det sig på buken, men om det har högre proteinvärde så lägger det sig inte på buken :)

vILL BARA SÄGA, ATT MED HJÄLP AV ALLAS SMÅTIPS BÖRJAR MIN HÄSTS MAGE FÖRSVINNA, LAGOM :d

Om caps, orkar nt skriva om allt :D

Hej hej! Håller på att sätta igång min 11åriga travare efter ett 3veckors långt "sommarlov" och undrar lite över hur snabbt man kan gå fram? Hon har förlorat en del muskler, har även väldigt tät päls (kanske en dum fråga men vet man inte så vet man inte: är det många som rakar hästen såhär i augusti då jag överväger det, hon blir lätt svettig, även av att bara stå i hagen i solen?). Har skrittat henne i en vecka, mycket backar ute i skogen och även lite lätt arbete på volten och den här veckan har jag börjat trava henne lite smått, hittills bara några minuter. Går jag fram för snabbt/sakta, har ni några förslag på hur jag kan lägga upp min igångsättning :)?

Det är väl ganska individuellt hur fort man kan gå fram, men man märker väl på sin häst vad den klarar av. Om du har skrittat en hel vecka tycker jag du kan trava så smått :) Även om hästen har vart i hage tre veckor har ju inte hon varit helt stillastående som efter en skada liksom. Trava och skritta, för det är väl skritten som bygger mest muskler dessutom. När hon börjar få tillbaka formen och musklerna kan du lägga in korta galopper.
Gå mycket i stock o sten så hon får tänka o lyfta på fötterna o inte bara sega omkring :)

Under tre veckor hinner hon inte förlora så mycket. Det beror förstås på hur pass bra kondition/muskler hon hade innan vilan.

Innan så hade hon väldigt bra kondition och var rätt välmusklad så det var lite därför jag vart lite fundersam över varför hon blev så svettig.. men det måste ha med pälsen att göra. Men tack så mycket för svaren :) känner att jag är på rätt spår då iaf!

kl

Hur skulle ni sätta igång den här hästen?

Varmblodssto på 7 år som gått helt orörd på kraftigt bete i tre månader, har tappat en del muskler under den perioden och i gengäld lagt på sig påtagligt runt magen.
Är dock förmodligen ändå i förhållandevis bra kondition då hon gått i flock och betet är väldigt kuperat och stort.
Innan jag släppte henne märkte jag också att hon fortfarande hade merparten av grundkonditionen kvar från sin karriär som travhäst (avslutades september -08, då var hon nästan i kvalklart skick).
Under våren och fram till betet motionsreds hon hyfsat regelbundet, men aldrig tufft.

Hur låter det att inleda de två första veckorna med enbart skrittjobb rakt fram på asfalts/grusväg, 5-6 dagar/vecka?
Är 20-30 minuter lagom att inleda de första turerna med, eller är jag för mjäkig? :p
Hur länge bör jag vänta innan jag drar med henne till de värsta klätterbackarna?

Om hästen var i god kondition innan vilan och har gått i en stor hage där den kunnat röra på sig så har den knappt tappat nånting på 3 veckor. Snarare så är den nu fräsch i kroppen och utvilad. Glöm inte att muskler byggs i vila :)

Jag skulle skritta de första dagarna, sedan skritta och trava lätt. På 2-3 veckor borde du absolut vara i samma kondition som innan.

Jag har inte läst alla inlägg så jag vet inte riktigt vad som är sagt... Här kommer i alla fall förslag på konditionsträning som jag använder på min häst:

Börja med att galoppera i mellantempo 1 minut och skritta därefter 2 minuter på lång tygel. Upprepa 4 gånger (växla mellan höger och vänster galopp). När du känner att hon orkar mer kan du öka antalet repetioner.

Nästa steg är att tänja intervallen, tex galoppera 1 minut skritta 1 minut och efter ett tag öka antalet repetioner. När min häst börjar komma upp i kondis galopperar jag 3 minuter och skrittar 30 sekunder och upprepar 12 gånger. Gör detta 2-3 gånger i veckan och blanda med låååånga skrittturer i skogen, klättring och dressyrarbete så kommer du snabbt märka resultat.

Lycka till!

när hon bockar be henne om något helt annat... är det en väg hon bockar på utan trafik, i trav.. be henne bryta av till skritt och gör en skänkelvikning eller en så kallad "western spinn" bara att hon bryter sina egna tankar.. ska ni in på en väg till höger tex o hon tvärvägrar.. backa in henne..

Om hon reser sig när du leder henne, gå emot henne. (visst det är farligt ha skyddsväst och hjälp på dig) dra inte i grimskaft alternativt tyglar neråt... då stretar hon emot mer och reser sig högre... utan bara gå rakt emot henne.. låt henne gå omkull (SE TILL ATT DET SKER PÅ GRÄS ELLER MJUKT UNDERLAG) visst det är farligt för henne men hon kanske lär sig att det är obehagligt att resa sig...

återigen piska ä'r INTE för att slås med, utan för att peta.....

:laugh: detta kan jag delvis hålla med om...

:angel: nja nu blir jag lite rädd, om man är rädd när hästen stegrar "vanligt" skall man absolut inte försöka sig på detta, tycker jag då... har man tur "lär" sig hästen, otur bryter den ryggen ;) i detta fall verkar det ju som hästen faktiskt stegrar sig mot läskiga saker, men om den gör det vid ridning skulle jag kolla upp så att hästen inte har ont :idea:

:bow: yes yes

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träningsschema till blivande hopp ponny!

någon som skulle kunna hjälpa mig med hur jag ska kunna bygga upp muskler och kondition på en häst som jag ska hjälpa till med. Jag vet inte exakt hur m ycket hon har gått i sommar och kommer inte kunna rida henne så mycket då jag har flera andra hästar att rida. Sen är hon väldig stel så skulle vilja lite tips på hur man kan "mjuka upp henne". jAg ve redan att man ska ut o klättra i skogen och det har jag gjort men finns det några fler sätt???

Om hon är stel kan du jobba mycket med volter, ställning osv. Longera.

För att bygga muskler är klättring jättebra. Kort galopp på mindre volt är också bra.
Muskler byggs i vila, så kör inte gärnet varje dag, låt h*n vila emellanåt.

KL

Jag vet inte om det redan sagts, har bara skummat tråden:o, men det enklaste sättet att veta om man tränar lagom är att "pulsa" hästen.

Man behöver en klocka och ett stetoskop (lätt att ha med i fickan) alternativt en pulsmätare (lite dyrare).
Med stetoskop:
När man ska lära sig att hitta pulsen på sin häst är det enklast att passa på när den är lite flåsig eftersom pulsen är kraftigare då och märks bättre. Pulsen kan tas mellan ganascherna (stavning?), på kotan och framför sadelgjorden på vänster sida. Räkna antalet "dunk" i 15 sekunder och ta det gånger fyra. Det är hästens puls.

När man har gjort detta några gånger så hittar man enkelt stället där man kan mäta pulsslagen även om hästen står i "viloläge".

När man sedan tränar så tar man med sig stetoskopet. Låt säga att hästen gör ett intervallpass. Tio minuter efter den senaste hårdaste anstängningen sitter man av och pulsar hästen.
Om hästen ligger under 60 slag i minuten så har den tålt ansträngningen mycket väl och man kan öka träningsdosen nästa gång.
Ligger pulsen mellan 60-80 så ligger man precis lagom, hästens kondition och styrka ökar, men utan slitage.
Ligger man mellan 80-100 pulsslag/minut så får man vara mycket försiktig. Vet man vad man gör så KAN det vara lämpligt att göra ett så pass hårt pass någon enstaka gång blandat med lättare pass.
Ligger pulsen över 100 slag/minut så är det på tok för mycket för den hästen just då! Gå ner i träningsdos!

När man mäter pulsen på det här viset säger man att man mäter återhämtningspulsen. Den är ett riktvärde på hur bra kondition hästen har eftersom den talar om hur snabbt hästen återhämtar sig från en ansträngning.

Man kan också mäta vilopuls, som är viktig för att tala om hur hästen mår. Lite som normaltemeratur. En förhöjd temperatur/vilopuls kan tyda på tex en infektion. Vilopulsen får man fram på samma sätt som när man tar fram hästens normaltemeratur. Man pulsar helt enkelt samma tid varje morgon innan hästen går ut under ett antal dagar.
Sen kan man också mäta arbetspuls, men det är lite överkurs. Den talar om hur hårt hästen arbetar just då och är svår att mäta med stetoskop eftersom man måste sitta av och hitta pulsen omedelbart. Arbetspulsen sjunker snabbt. På tiden det tar att sitta av (om man är snabb) och pulsa i 15 sekunder, har arbetspulsen sjunkit med ca 25%, så här är det lättare med en pulsmätare som sitter på hästen.

Genom att mäta återhämtningspulsen så kan man träna effektivt med liten/minimal risk för skador och överansträngning.
Självklart går det att använda till all typ av arbete. Efter man hoppat en bana, klättrat i backe, galopperat på ridbanan osv.

Att tänka på: Träning i intervall är det mest effektiva sättet att träna och går att anpassa till allt. Tex kan man klättra i intervaller, hoppa serier i intervaller, trava cavaletti i intervaller osv. Men just för att det är så effektiv är det viktigt att hästen arbetar rätt, annars blir den snabbt stark på fel sätt.

Om hon är stel kan du jobba mycket med volter, ställning osv. Longera.

För att bygga muskler är klättring jättebra. Kort galopp på mindre volt är också bra.
Muskler byggs i vila, så kör inte gärnet varje dag, låt h*n vila emellanåt.

Då hon inte kan galoppskänkel (eller galoppera i vänster varv) så är det inet
så lätt att galoppera på volt:grin:

Hur låter det att inleda de två första veckorna med enbart skrittjobb rakt fram på asfalts/grusväg, 5-6 dagar/vecka?
Är 20-30 minuter lagom att inleda de första turerna med, eller är jag för mjäkig? :p
Hur länge bör jag vänta innan jag drar med henne till de värsta klätterbackarna?

Jag skulle rida ut i skogen skogen, dvs inga stigar och vägar utan bara rakt ut över stock och sten. Då bygger de jättefina muskler, kondisen ökar, de blir mjuka och smidiga plus att hästarna brukar tycka att det är skitkul! Jag gör alltid det barbacka dagen efter en tuff hoppträning/tävling och sen är hästen som ny:laugh:

Börja kortare turer på 30-40 min och öka sen när du märker att hästen orkar mer.

När man sedan tränar så tar man med sig stetoskopet. Låt säga att hästen gör ett intervallpass. Tio minuter efter den senaste hårdaste anstängningen sitter man av och pulsar hästen.
Om hästen ligger under 60 slag i minuten så har den tålt ansträngningen mycket väl och man kan öka träningsdosen nästa gång.
Ligger pulsen mellan 60-80 så ligger man precis lagom, hästens kondition och styrka ökar, men utan slitage.
Ligger man mellan 80-100 pulsslag/minut så får man vara mycket försiktig. Vet man vad man gör så KAN det vara lämpligt att göra ett så pass hårt pass någon enstaka gång blandat med lättare pass.
Ligger pulsen över 100 slag/minut så är det på tok för mycket för den hästen just då! Gå ner i träningsdos!

Det här var ju super!!! Ska testa vid veckans intervallträning, spännande! Tackar och bockar för tipset :bow::bow::bow:

Jag har ett sjuttonårigt arabsto som jag nyligen har köpt. Mitt "problem" med henne är att jag inte kan få henne i vänster galopp utan att få anstränga mig i ca en kvart för att det ska funka. (höger galopp är absolut inga problem)
Vilken sida är det som är svag på henne då? Och hur ska jag träna upp den?
Antar att jag tränar upp henne i trav, men rätta mig om jag har fel...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka