Schema för konditionsträning/styrketräning

Sv: Schema för konditionsträning/styrketräning

Jag har ett sjuttonårigt arabsto som jag nyligen har köpt. Mitt "problem" med henne är att jag inte kan få henne i vänster galopp utan att få anstränga mig i ca en kvart för att det ska funka. (höger galopp är absolut inga problem)
Vilken sida är det som är svag på henne då? Och hur ska jag träna upp den?
Antar att jag tränar upp henne i trav, men rätta mig om jag har fel...

Om hästen är oliksidigt stark så kan man enkelt träna upp den svaga sidan med hjälp av styrketräning. Tex med cavalettibommar på volt, alltså som en solfjäder. I början kan de ligga direkt på marken men så småningom kan man höja upp bommarna lite antingen bara i ena änden eller hela bommen. Om hästen tex är svag i vänster sida så jobba den mer i vänstervarv. Tvärtom om det är höger sida som är svagast. Den sidan som är innåt får ett kortare steg och innersidans ben måste lyftas högre = jobbigare. Jämför med att pulsa i snön.
Det här är en jobbig övning för hästen, speciellt om den inte är van. Börja försiktigt när hästen är uppvärmd och ta alltid den lätta sidan först. Övningen kan varieras då man antingen kan göra den uppsuttet eller i lina/töm. Jobba inte med den här övningen två dagar i rad.
Överkursvarianten är att hoppa studs på volt. Jobbigare och svårare.

En annan variant på styrketräning för att stärka upp mer på en svag sida är att klättra snett. Samma sak egentligen. I stället för att gå rakt upp och rakt ned för backen så går man snett uppför och snett nedför. På så vis kommer det ena benparet att vara tvungen att lyftas högre = mer effekt på den sidan. Om provar själv först så förstår man snabbt principen.

Viktigt att tänka på när hästen är oliksidig är att inte bara träna den svaga sidan. Den starka behöver också träning. Var uppmärksam på hur hästens styrka utvecklas annars är snart den staka sidan svag och tvärtom.

Okej tack så mycket stall w!
Förresten. Är det i trav som cavalettiträningen ska ridas i?

Hejsan! Har just fått hem min älskade häst :love:

Hon är inte vare sig musklad eller har spec. bra kondis, jag är osäker på hur jag ska lägga upp detta på bästa och skonsammaste vis. Kan tillägga att hästen inte är ensam om att vara otränad just nu...

Idag har jag skrittat lite volter och travat något varv, i ungefär 20 minuter. Hon är tydligt mjukare i högervarvet, vänstervarvet var besvärligt men lossade ändå bättre efter en liten stund. :laugh:

Min fundering är nu om jag ska rida varannan dag, ca 20 minuters pass till en början, eller om jag ska rida korta pass varje dag? Och låta henne vila kanske var tredje/fjärde dag? Ang kondisen har jag läst om intervallträning. Angående backträning tror jag tyvärr inte att det finns några bra backar i närheten, inte vad jag märkt iallafall.

Tips?

Vill tillägga att hon är vbl, 13 år gammal! :)

Det beror helt på om hon är mycket riden innan. Har hon stått helt eller motionsridits då och då eller ridits varje dag?

Jag håller på att få igång min ponny nu efter betet. Vi har promenerat nästan varje dag senaste månaderna, så hon har inte vilat helt. Mitt upplägg är att jag ska rida ca 3 dagar i veckan nu. Mkt skritt, men även lite trav och galoppsträckor i lugn takt där underlaget är bra. Mkt skritt uppför backar. Har du dåligt med backar funkar det lika bra att rida offraod i skogen där det krävs lite klivande av hästen, man kan lätta lite på rumpan och ge hästen långa tyglar. Skritt över bommar/ev.lite upphöjda bommar nästen blivit starkare är skitbra också, tränar styrka smidighet och balans både baktill, rygg och framdel.

Resten av dagarna ska jag ut och gå med henne och tömköra lite på banan. Hon får nog 1-2 dagar helt lediga i veckan, alt en liten skrittsväng.

Om ca en månad eller lite mer räknar jag med att kunna galoppera mer, och kanske börja gymnastikhoppa lite, men min häst har ju inte stått helt annat än ett par veckor i början av sommaren, dock är hon ärrt rund efter betet. :o

Själva flåset tar jag senare, då kör jag mkt travsträckor i olika tempon, och längre galopper i bestämda tempon.

Senast ändrad:

Heidi maia: Hästen har ridits lite då och då, och bara enstaka gånger nu i sommar.

Tack för tipsen i övrigt! Tänker som du ang. flåset, funderar dock på lite mer oftare ridning? I form av skritt och lite trav? Skogstipset gillade jag också!

Ja tränar du inte hästen på annat sätt får du ju rida oftare. Men jag gillar att tömköra/longera och så går jag ut och går med hästen just för att den inte ska behöva ha sadel och ryttare varje dag den första månaden. Men det är inga små promenader längs vägen utan det blir omkring 1 timme i rask takt och även uppför i skogen. Brukar även jogga och klättra med hästen när jag leder.

Min ska vila 1 eller max 2 dagar i veckan, och även de dagarna ska hon kanske skritta en liten sväng vid hand. Tänk bara på att räna olika skaer så du inte kör galooparbete vaarje gång tex, utan varvar så hästen får återhämta sig nu när den är ur kondition.

Hej!

Det där med bockandet kan vara (men jag säger absolut inte att det är så) att hon kanske har ont? Min kusin råkade ut för det, dom trodde det var allmänt ohyfs, men ikke sa nikke! Det var en gammal skada som hade rivits upp för att hästen inte var van vid den ridningen som min kusin red.

Aja, hoppas jag kunde hjälpa till! :laugh:

knapp

Vad är ert upplägg när man ökar träningsintensiteten för en häst som inte vilat/varit konvalescent men inte heller haft jättebra kondis? Dvs ridits 5-7 dgr/v men korta och inte jättekrävande pass.

Tycker det är svårt att veta hur snabbt som är okej. Det går ju fort framåt! Avser vuxen häst som verkar ha lätt för att komma upp i kondis/styrka.

Det här var ett superbra tips!

Men... stetoskop? Jag antar att jag inte borde använda mitt dyra littman "människostetoskop"?

Passar på att lägga in en fråga om intervallträning: Hur gör man? Hur länge? Vilket tempo? Antal intervaller?

Haha, nä du kanske ska ha ett annat stetoskop till hästen.:D

Hur länge, tempo och antal intervaller beror helt på hur tränad hästen är. En häst som är tränad för lätt klass bör klara trav tre minuter, skritt en minut, med bra värden. Upprepa 6-10 gånger beroende på underlag. Kontrollera med återhämtningspulsen, är den lagom, ja då var det lagom, är den för hög, gå ner i träningsdos... ja du fattar.:D

Jag har inte alltid med mig stetoskopet. Tex ligger en av hästarna nu på ett okej pulsvärde med galopp två min, skritt en minut. Om ett par veckor kontrollerar jag igen hur återhämtningspulsen har "utvecklats", om den behöver träna vidare på samma nivå eller om det är dags att öka på träningsdosen.

Hej hade behövt lite tips och råd, behöver hitta ett bra träningsupplägg på 3 månader för "min" häst. Främst så behöver hon muskla sin bakdel rätt rejält och även ryggen. Hon är ett danskt halvblod på 4 år som rids normalt, minst 4 dagar i veckan och går på promenader dom andra dagarna detta pga min skola. Hon har bra kondition tycker jag brukar inte uppleva att hon blir trött när jag ridit och jobbat blandat skritt trav i 40min-1h. Har precis börjat arbeta med galoppen, att fatta och så. Jag har tillgång till skog, stubbåker/fält och ridbana. Hon är aldrig hoppad vad jag vet och vi har inga bommar heller.

Så vad föreslår ni till mig och lilla Felicia? Skriv här eller i pm :)

Sv: Träningsschema till blivande hopp ponny!

Jag har en unghäst som jag försöker bygga upp muskler & kondis på (: Först och främst så vill jag ha hästen i en stor hage med kuperad terräng och många kompisar.. Då kan han motionera sig själv ^^
Sen har jag lagt upp våran träning att jag tränar honom 5 dagar i veckan. 1 dag i veckan är det markarbete, (longering, löshoppning, trickträning osv.) 2 dagar i veckan rider jag ut & 2 dagar i veckan är jag i paddocken (:

Varför just 3 månader? *nyfiken*

Min filosofi är att det är viktigast att hästen blir "klar", inte när den blir det.
Det tar tid att bygga styrka och kondition. Man kan uppleva skillnad ganska snabbt, tex om du börjar styrketräna så behövs inte många gånger fören du upplever skillnad. Vad som egentligen hänt är att muskeln reagerar snabbare. Styrkan behöver lite mer tid...

Det är i princip omöjligt för mig att ge dig ett schema att följa när jag inte har sett hästen arbeta eller vet något om hur återhämtningspulsen ser ut efter olika typer av arbete.

Det jag kan göra är att tipsa om övningar, utan att ange hur mycket och i vilken koncentration.

Enkelt och skonsamt sätt att styrketräna är att klättra. Skritt i skogen utanför stigen där det är mycket mossa så hästen får lyfta på benen ordentligt är också nyttigt. Sidvärtsrörelser under ryttare eller i töm. Ryggningar. Övergångar.

Du skrev att hästen prommeneras några gånger i veckan. Om jag var du så skulle jag tömköra hästen i låg form dessa dagar. Det ger lite mer än att bara "gå".

Eftersom hästen bara är fyra år så är det viktigt att inte spänna bågen för mycket. En så pass ung häst kan gott vila helt från arbete ett par dagar i veckan tycker jag. Låt det få ta tid!
Lycka till!

knapp

Vad är ert upplägg när man ökar träningsintensiteten för en häst som inte vilat/varit konvalescent men inte heller haft jättebra kondis? Dvs ridits 5-7 dgr/v men korta och inte jättekrävande pass.

Tycker det är svårt att veta hur snabbt som är okej. Det går ju fort framåt! Avser vuxen häst som verkar ha lätt för att komma upp i kondis/styrka.

Hästarna är individer så det går inte att svara på den frågan rakt av.
Jag kontrollerar alltid återhämtningspulsen när jag ökar på träningen. Då ser man "svart på vitt" hur mycket och i vilken takt som är okej.

Anledningen till varför önskad tid är just 3 månader är för att hon ska koras för/i dansk varmblod om 3 månader. Men hinner hon inte bli klar så blir det såklart exteriörskåring istället för sadelkåring :) så det är ju inte så att vi tar i för kung och fosterland och pressar henne haha usch

Klättring började vi med igår, gick även rakt in på en brandväg där hon fick lyfta rejält på benen och även där var lite småbackigt. Hon tyckte det var rätt rejält jobbigt så vi höll inte på så länge. Longerade henne idag ett litet tag sen gick en bit med henne. Vet inte om det var elakt att longera henne idag istället för att bara gå med henne :/

Tömköra kan jag tyvär inte, ska försöka hitta någon som kan lära mig då jag gärna vill lära mig :) tror det hade varit bra för både mig och pollan haha

Sidförande rörelser kan hon inte än, vi håller på att lära oss att flytta sig för skänklarna just nu vilket hon förstår väldigt bra hitintills :) Men räknar inte med att vi ska sätta detta inom tre månader så den biten hoppar jag nog över skulle jag tro.

Tyvärr har jag inget stetoskop och hon är svår att känna pulsen på vid ganaschen så vet inte riktigt hur jag ska göra med den biten :/

Visst får hon gå och bara vara häst vissa dagar, jag går ju normalt sätt i skolan och då kan jag helt enkelt inte alla dagar vilket passar hennes ålder utmärkt :) så hon brukar ha minst 2 dagar i veckan hon bara går och är häst :) Klart man måste låta en så ung häst vila och bara få vara häst, men även smälta dom nya intrycken och så för att inte tappa motivationen :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka