Schema för konditionsträning/styrketräning

Sv: Schema för konditionsträning/styrketräning

Tycker ditt upplägg låter helt uppåt väggarna fel, för en häst som bara gått i hagen och inte blivit riden på länge. Dressyr på volter och longera inspänd, det är ju som att be om kotledsinflammationer och upprörda muskler.

Raka spår i början, massor av skritt - men inte bara på lång tygel. Passa på att träna på förhållningar och halter, rid rakt ut i skogen så hästen får lyfta på benen och gå i naturliga lätta backar. För en otränad häst kan det vara mycket jobbigt, lyfta på benen räcker gott och väl i början. Vid trav och senare galopp, rid korta intervaller i början.

Vill man absolut rida på ridbanan, rid stora vägar och träna på skolor/skänkelvikning i skritt eller att rida fina vägar med halvhalter innan varje påbörjad väg. Rid KORTA pass på ridbanan, variera med längre skritturer i skogen.

Fokusera inte på hästens form i början utan låta den bygga muskler 'omedvetet'. När den blir starkare kommer den orka arbeta rätt.

Håller själv på att sätta igång min häst efter lite vila, är roligt att läsa andras tips så man får inspiration :)

Okej, till att börja med så kan eksem som vissa hästar har av knott, sol m.m. förvärras om man ger dom socker, betfor ja "sockerprodukter" Men smörjer man med solhelosan dagligen och nylanders varannan dag och börjar tidigt på året än fast "solen" och kryp inte kommit så slipper man det värsta.
(det finns fler bra salvor och det funkar ju tyvärr inte för varje häst heller)

Sen träning, intervaller, klättring är bra och sånt, men du ska nog träna lättare med hästen innan du gör det, börja skritta med den i skogen jätte bra träning för en häst som har bra kondition med, den får lyfta på benen! dock så ska du nog bara skritta några minuter i skogen första gångerna.. Sen klättra i lättare backar och ju bättre kondition hästen får, så kan du testa lite brantare. Sen kan du träna för en tränare, dressyr, hoppning. Det är jätte bra, hjälper en med sitsen och hur du rider din häst rätt och inverkar rätt med skänklarna! Sätt bara inte igång hästen för hårt, har den bara ståt förut kan du iten börja rida den och bara låta den vila 1 dag i veckan.. Lycka till :D

Att bara ta en skritt tur ger hästen bra kondiss... Det som alla säger '' Ut och galoppera riktigt hårt o mycket med hästen'' det är ju mäst bara det som ryttarens nöje kommit på !

Skritta lång tur! Det är inte förbjudet att trava sträckor samt galoppera arbetsgalopp fast att du ändå rider ut! arbeta hästen i uppförsbackar! Vilken gångart som helst! :grin:

Lycka till! :)

Kl.
Jag ska göra ett litet schema åt min prinsessa som behöver mer muskler, framförallt över ryggen. Hon är 6år och riden i ett år. Konditionen är helt okej. Låter detta schema accetabelt?

Måndag: Klättra 1h
Tisdag: Bommar 30-40min
Onsdag: Dressyr 50min
Torsdag: Klättra 1h
Fredag: Dressyr/Bommar 30min
Lördag: Lättare arbete 20min
Söndag: Vila

Vissa dagar byter jag ut ridningen mot tömkörning.

Tror inte du ska överanstränga ryggmusklerna, tänk på att muskler byggs i vila och bryts ner av träning. Klättra en gång i veckan, rid på en vanlig uteritt det andra klätterpasset, det är min spontana reaktion. Rid ut och ha kul, helt enkelt :)

Fredagens dressyr/bommar kan du byta mot tömkörning om du kan det. Oerhört bra ryggträning där hästen dessutom får vila ryggen från din vikt. Den är bara 6 år och riden i ett år, det är ganska lite om man tänker på att senor, skelett osv måste stärkas för att klara ansträngningen. Det är skillnad om det är en vuxen häst som blivit riden hela livet men vilat ett tag.

Hm, det är inte bra om du är rädd för henne på backen, har du någon gång testat köra henne i en round pen (tror ja det heter xD) eller bara en rund inhängnad i hagen eller paddocken? Släpp henne där och du ska stå i "hagen" där hon är, med ett grimskaft i handen, vill hon komma till dig schasar du iväg henne med grimskaftet (utan att slå efter henne!!), stannar hon sen (gör dem oftast, då man själv alltid är så glad över att hästen bestämmer att den vill komma till människan, inte att människan bestämmer att hästen får komma till en) och är lite förvirrad, och tittar på dig, sänk blicken och gå ett steg bakåt och vänta, kommer hon inte till dig elr tar några till steg framåt efter 5 - 6 minuter så schasar du på henne igen och gör om det, tar hon några steg mot dig och stannar igen så sänk blicken ännu en gång och ta ett litet steg tillbaka. Men tänk ändå på att stå upprätt, nästan som om du står givakt ;) Så att hon ser att du har kontrollen och att du är dominant, men att när du sänker blicken och tar ett steg tillbaka inbjuder din häst till att komma fram mot dig, stirra aldrig på hästen!
Hoppas du förstår, detta har funkat för mig på alla hästar jag haft..:) lycka till

jag rek. träning 2-3 dar, vila, träning 2-3 dar, vila, osv. på en så pass färsk häst:)

Hur rekomenderar ni träningen till ett 7årigt varmblod? Behöver främst få bort den stooora magen och mer muskler så hon orkar bära sig bättre.

Som schemat ser ut nu:

Måndag: Galoppträning i skogen
Tisdag: Lättare dressyr
Onsdag: vila
Torsdag: Hoppning, ofta för tränare
Fredag: Skogen, klättring
Lördag: Motionskör på travbanan
Söndag: Dressyr

Om du hållt ett sådant schema ett tag så hästen har kondition, då skulle jag sticka ut på långa sega ridturer för att bli av med magen :) Var ute två timmar eller så, massor av skritt och sträckor trav/galopp i lugnt tempo. Långa sega backar i skritt är perfekt, då får du muskelträning på köpet. Du kan ju byta ut ett av dressyrpassen mot en sådan ridtur, eller ta det istället för klättring/galoppjobb i skogen. Varje vecka ser ju sällan likadan ut.

tack, ska lägga in/byta ut ett längre skogspass :) Hur tror du det kommer sig att hon har gigantisk mage fastän hon får mycket motion och inte så mycket mat?
Den verkar inte bli mindre hur mycket motion hon än får :p

Hon kan ju vara uppsvälld av mask. Men om man ser att det är fett som dallrar så har hon väl enkelt att ta till sig energi ur maten, helt enkelt :) Lägg in längre pass och se om det blir nån skillnad!

hejsan.. jag rekomenderar starkt att du kikar in på www.hippson.se och kikar på deras ridövningar.. plocka några lätta, gör något roligt av dom...

när hon bockar be henne om något helt annat... är det en väg hon bockar på utan trafik, i trav.. be henne bryta av till skritt och gör en skänkelvikning eller en så kallad "western spinn" bara att hon bryter sina egna tankar.. ska ni in på en väg till höger tex o hon tvärvägrar.. backa in henne..

Om hon reser sig när du leder henne, gå emot henne. (visst det är farligt ha skyddsväst och hjälp på dig) dra inte i grimskaft alternativt tyglar neråt... då stretar hon emot mer och reser sig högre... utan bara gå rakt emot henne.. låt henne gå omkull (SE TILL ATT DET SKER PÅ GRÄS ELLER MJUKT UNDERLAG) visst det är farligt för henne men hon kanske lär sig att det är obehagligt att resa sig...

men som sagt se ALLTID till att du har skyddskläder på dig... hellst skall du ha en dressyrpiska i ena handen oxå.. kommer hon till "anfall" så har du inte mycket att säga till om med bara händerna.. tyvärr.. plus att dressyrspöt är lite längre så du kan stå "utanför riskzonen" detta är enbart en säkerhets åtgärd och inget du skall bli van vid. att "peta" (alltså inte använda spöt som spö utan som en pekpinne) på hästen för att hålla rätt avstånd är oxå en bra ide..

åter igen piska ä'r INTE för att slås med, utan för att peta.....

Hur rekomenderar ni träningen till ett 7årigt varmblod? Behöver främst få bort den stooora magen och mer muskler så hon orkar bära sig bättre.

Som schemat ser ut nu:

Måndag: Galoppträning i skogen
Tisdag: Lättare dressyr
Onsdag: vila
Torsdag: Hoppning, ofta för tränare
Fredag: Skogen, klättring
Lördag: Motionskör på travbanan
Söndag: Dressyr

Skulle nog köra intensiva och korta pass. Intervallträning. Sen skulle det nog vara bra att röra på hästen dagen innan hoppträningen.

Okej, du säger korta och intensiva och Chili säger långa och sega. Vet inte vem jag ska lyssna på ;)
Just den här veckan blev det vila dagen innan hoppning, brukar låta henne göra det ibland då hon inte är pigg av naturen och behöver lite extra energi då:)
Hoppar inte speciellt högt då, utan det blir mer markarbete.

Sv: Träningsschema till blivande hopp ponny!

Min häst blev opererad för "kissing spines" - tornutskott som ligger för nära varandra - för cirka fyra månader sedan. Hon har därmed såklart stått en hel del, men vi har försökt hålla igång henne så mycket det har gått och sammanfattningsvis stod hon inte i total boxvila mer än två veckor. Vi har växlat longering (med och utan inspänning), tömkörning och bara ute och gå/springa i skogen (utan ryttare). Innan operationen hade hon ganska bra kondis och vi var ofta ute på långa galopper i skogen, hon ser ut att ha kvar ganska mycket muskler men kondisen är inte så värst bra. Jag fick enligt det schema vi fick från kliniken börja rida henne för en månad sen ungefär, och hon uppför sig exemplariskt. Jag har ridit henne typ varannan dag skritt/trav ute ca.20-40 min och hon vill hela tiden springa mer. Min fråga blir : hur länge är det lämpligt att ta det lungt innan man kan böja träna mer vanligt ingen? Med mer vanligt menar jag kanske en timmes varierade ridpass 6ggr i veckan.

Tacksam för svar :)

Okej, du säger korta och intensiva och Chili säger långa och sega. Vet inte vem jag ska lyssna på ;)
Just den här veckan blev det vila dagen innan hoppning, brukar låta henne göra det ibland då hon inte är pigg av naturen och behöver lite extra energi då:)
Hoppar inte speciellt högt då, utan det blir mer markarbete.

Det beror på vad man vill få ut av arbetet. Korta och intensiva ger snabba och effektiva muskler. Blir kvickare i galoppen efter intervallträning i galopp.

Långa och sega ger uthålliga muskler i ett lägre tempo. :)

Aha, ok. Då fattar jga :p

Ahaa, och jag fokuserade mer på viktminskning med långa, lågintensiva pass :p Båda typerna bränner ju dock fett såklart.

okej, tack då vet jag :) Smartaste är väl kanske att lägga in både intervallträning och ett lite segare pass så man får ut av båda :)

Hejsan!
Har ett 5:årigt c-ponny sto, som vilat ett par veckor nu när hon gått på bete, så magen måste bort och musklerna komma dit. Nån som har förslag på träningsshema veckovis?
Mån:
Tis:
Ons:
Tors:
Fre:
Lör:
Sön:

ska det va mycket dressyr och bommar eller mest klättring? :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat