Schamponering ofta?

P

peacepipe

Vi har ett ekipage i stallet där hästskötaren schamponerar hästen ca 1 gång i veckan. Hon vill antagligen att hennes sköthäst skall vara blankast och vackrast i stallet. Nu är det så att så fort det regnar så fryser den hästen direkt trots att det är sommar. Våra andra busar stormtrivs ialla väder så nog måste det bero på den ständiga schamponeringen, eller?

Det behöver det inte alls göra, kan vara så att den är mer frusen helt enkelt..... :smirk: Då jag red min numera pensionerade skimmel mer aktivt, så badade han ca 1g/vecka, ibland bara halva hästen, ibland hela, förutom på vintern. Och han fick inte alls torr päls, den blev jättesnabbt fettig, och drog man med handen över så blev man vit. Är ju precis som med människor, man vänjer sig vid att tvättas ofta.

Han hade/har iofs nästan alltid täcke, men jag har aldrig märkt någon skillnad på hur känslig han är för kyla beroende på hur ofta han har tvättats på sistone... :smirk:

Men jag tycker att oavsett om hästen fryser för att den är ren eller ej, så bör ni säga till henne att hästen måste täckas! Det är inte hälsosamt att frysa hela tiden, det är obehagligt och musklarna blir stela.

Tror inte det har att göra med hur ofta hästen blir tvättad

Endel hästar fryser lättare än andra helt enkelt. :)

Jag anser att tvätta med shampoo på hela kroppen är något man gör nån gång om året. Max. Man tvättar ju bort fettet som faktiskt skyddar mot just regn (vattendropparna åker "kana" ner för hårstrået istället för att dras direkt ner mot huden och kyla ner).

Kan väl kanske vara lite bådeoch. Hästen har kanske lätt för att frysa i sig, och att ständigt duschas och schamponeras gör nog inte saken bättre...

Fast har man en skimmel som tävlar så är det lite svårt att undvika. ;)

Tävlingshästar måste man ju tvätta ofta, isär skimmlar! Jag åker iaf inte iväg med en pissfläckig lortgris eller en häst som är så seg og dammig att det är äckligt att ta på den.. Är ju bara att använda täcke när det regnar, så kan inte se nåt problem med det!? :confused:

låt hästarna få vara hästar! ;) lite smuts gör välle inget:) om de då inte är tävlingshästar som måste tvättas ofta.. annars så skyffar ju bara lera och jord mot knott och myggor och andra insekter under sommaren ;) :) :cool:

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Freazer
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 377
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr boxplats i ett stall där jag betalar för box, grovfoder samt tjänsterna utsläpp/insläpp och alla fodringar. Jag betalar en...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 473
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12
  • Tips i London