För mig handlar det om tydlighet mellan parterna. Om man som stallägare säljer tjänsten helackordering så ska man givetvis ge den servicen man tar betalt för och har ingen rätt att kräva att inackorderingen ska hjälpa till. Inackorderingen å sin sida får då vara beredd att betala f eventuella extratjänster och kan heller inte vänta sig att stallägaren ska ställa upp med sådant som inte ingår i kontraktet. Jag föreställer mig att detta är vanligast i större och mer kommersiellt drivna stall. Om man däremot har en grundläggande överenskommelse om viss service, men utöver detta hjälps åt vid behov, t ex mockning ingår inte i hyran men stallägaren tar inackorderingens box när hen åker bort eller är sjuk mot att inackorderingen t ex tar in även stallägarens hästar när hen jobbar sent, så bygger ju detta på en balans i tagande och givande. Detta är på ett sätt svårare för balansen måste fungera men det kan å andra sidan vara guld värt för båda när vardagspusslet ska läggas ...Detta är vanligare i små, privata stall skulle jag tro ..
Det kan ju faktiskt vara så att TS uppfattar relationen på ett sätt och stallägaren på ett annat ....Jag är personligen mycket tydlig med att jag vill ha en grundläggande ök i kontraktet men att vi sedan hjälper varandra vid behov. Trots detta har jag råkat ut för inackorderingar som vill ha mycket service av mig, men sedan aldrig själva hjälper till ...De har jag sagt upp. Jag vill inte ha ngn i mitt stall som jag ska behöva tjata på och tjafsa med. Det ska va kul i stallet!
Det kan ju faktiskt vara så att TS uppfattar relationen på ett sätt och stallägaren på ett annat ....Jag är personligen mycket tydlig med att jag vill ha en grundläggande ök i kontraktet men att vi sedan hjälper varandra vid behov. Trots detta har jag råkat ut för inackorderingar som vill ha mycket service av mig, men sedan aldrig själva hjälper till ...De har jag sagt upp. Jag vill inte ha ngn i mitt stall som jag ska behöva tjata på och tjafsa med. Det ska va kul i stallet!