Jag hyr boxplats i ett stall där jag betalar för box, grovfoder samt tjänsterna utsläpp/insläpp och alla fodringar. Jag betalar en stallhyra som ligger betydligt högre än vad andra stall med samma eller liknande tjänster kostar.
Men nu till problemet! Stallägaren skall alltså ta hand om fodringar och utsläpp/insläpp, men på senare tid har det blivit att hon vid upprepade tillfällen "ber" mig om att ta in eller ut hästarna (ca 6 st, varav en unghäst som inte kan bete sig). Jag varken vill eller kan hålla på att ta på mig att utföra dessa uppgifter eftersom jag faktiskt BETALAR för dem! Ännu mindre har jag lust att få tänderna utslagna av unghästen som gärna slänger med sitt huvud i ansiktet på en... (Dock vet stallägaren att jag arbetat med hästar och är inte den som är rädd för stökiga hästar, så det känns ganska lönlöst att dra fram kortet att jag är rädd för hennes unghäst).
En annan faktor är att jag har delat boende, dels har jag lägenhet på den ort där hästen står, och dels har jag hus och familj på annan ort (8 mil enkel väg från stallet). Detta gör att jag endast kan besöka stallet en gång om dagen och när det infaller beror på allt annat i livet som också skall hinnas med, dvs jag kan inte binda upp mig på att vara i stallet en exakt tid för att det ska passa med att utföra någon av dessa tjänster. Och på senare tid har det blivit att trots jag varit hästfri (medryttaren har hästen) varit tvungen att åka 8 mil (16 mil t/r i snöoväder) för att ta in hästar (varav 1 min och resterande stallägarens).
Nu har stallägaren gjort slut med sin medryttare som ibland hoppade in och tog in hästarna, helt plötsligt står hon där och måste göra det själv. Så tidigare i veckan frågade hon om jag kunde ta in 2 dagar denna veckan och jag känner bara "NEJ". Jag meddela att jag inte kunde och fick då svar tillbaka om hon inte kunde fråga min medryttare, vilket i mina ögon är väldigt fräckt! Jag och min medryttare har en deal att hon aldrig skall ta del av sådana sysslor, framförallt för att jag vill att hon lägger fokus på min häst när hon är där. Jag är väldigt rädd om min medryttare då hon är extremt duktig och min häst väldigt svår, jag kommer aldrig hitta någon som klarar av min häst på ett så fint sätt som hon och jag vill därför inte att det skall vara betungande för henne att vara i stallet. Och nu var jag tvungen att kontakta medryttaren och förbereda henne på ifall stallägaren skulle ringa henne och försöka få henne att ställa upp, samt att jag fick be medryttaren att säga nej och hänvisa till att jag betalar för dem tjänsterna.
Jag har ställt upp flera gånger per månad när det krisat, men känner nu att hon slukar hela handen. Jag har ingen lust att betala för tjänsterna samtidigt som jag ibland måste utföra dem själv, jag köpte ju till dessa tjänster just för att slippa vara uppbunden. Till saken hör att stallägaren inte erbjuder någon form av kompensation för att man ställer upp och att man sedan får reda på hon har varit på rena nöjen och därför inte kunnat ta in dem själv.
Vad gör man? Tanken är att flytta hästen till den ort där jag har hus och familj, men först till sommaren. Är jag oresonlig som inte vill ställa upp?