Schäfern som draghund

eldhroka

Trådstartare
Började plötsligt tänka på en sak som jag hade i tankarna för många år sedan, innan det blev så att mitt val föll på att bli polarhundsägare.

Första gången det var dags att skaffa hund (för familjen, då jag fortfarande bodde hemma) så ville jag ha en hund att dra med, köra spår och sök samt träna agility för skojs skull och även träna en del lydnad. Jag köpte en bok om draghundsträning och i den användes mycket schäfrar inom draget. (Gammal bok).

Nu kommer äntligen min fråga: hur är dagens schäfer som draghund egentligen? Antar att åtminstone någon av alla schäferägare har testat att dra med sin hund. Jag är mest bara nyfiken att få veta eftersom schäfern var favoriten under alla år innan jag själv skaffade hund :)

(Familjens val blev inte schäfer eftersom de andra inte ville ha schäfer. Det blev en Keeshond som vägrade att dra och därigenom blev jag alltmer intresserad av polarhundarna istället.)

Senast ändrad:
Sv: Schäfern som draghund

Jag använder mina bägge schäfrar som draghundar. De drar barmarkscykel (trehjulig cykel) och nu under vinterna drar de mig på sparken. De drar bäst när de är bägge två.

Min dotter har köpt Finsk lapphund och den uppfödaren drar med sina hundar på vintern. Använder 4 ibland, 6 ibland och har även testat 8 samtidigt, de är riktigt duktiga på att dra släde.

Tack för ditt svar, roligt att höra att du drar med dina schäfrar :)

(Ja, att ha ett helt gäng finska lapphundar som drar kan jag tänka mig funkar super. Jag har en finsk lapphund och han kämpar på riktigt bra framför både fyrhjuliga vagnen och cykeln. Problemet är ju bara att han inte hänger med malamuten riktigt :p)

Funderar inte på att byta ras men som sagt, just schäfrarna har jag aldrig riktigt släppt :)

Kommer ihåg när jag var yngre och det var draghundstävling här (dom åkte skidor efter hunden) så var det en schäfer med. Antar att den var riktigt bra för jag har för mig att det var en lite större tävling.

De är ju rätt långsamma jämfört med de "vanliga" raserna/korsningarna som används.

Ja, att de inte kan konkurrera med en Alaskan husky, div. fågelhundskorsningar eller ens siberian husky i tävlingssammanhang kan jag ju förstå :) Men för den som bara vill dra för skojs skull? Det är mest det jag är nyfiken på, att få höra om era schäfrar tycker att det är roligt att dra samt hur många som faktiskt fortfarande drar med sina schäfrar :).

kl

Precis, ska de tävla är ju nästan renrasiga husyn för långsam till och med, det är ju därför de blandar in andra snabbspringade raser.

Hanen spinger "så där" men tiken har en fix-idé att hon alltid ska var först vad det än gäller så med henne går det undan. Hon drar även bäst om jag kör dem en och en.
När jag har dem tillsammans så springer de jämsides, har inte testat på annat sätt.

Min drar mig på skidor om det räknas och det fungerar bra. Förutom när jag ramlar och slår halvt ihjäl mig, men det är kanske inte enbart hundens fel.

:rofl::bow:

Jag vågar inte låta mina testa att dra. Av just det skälet att matte kommer ramla och slå ihjäl sig:D

För några år sen hade jag två rejäla bruksschäfrar, 2 hanar, med riktigt bra kamplust bägge två. Jag lät tillverka ett läderkoppel som jag kunde fästa runt min midja och sen i andra änden tvådelat, löpande fäste till varje hund.

Jag höll på massor med styrketräning och löpning då och "fuskade" med mina två "dragschäfrar" på löprundorna. De höll ett starkt och jämnt drag hela tiden, en superhjälp när backarna blev jobbiga:)

En och annan stukad fot blev det dock för min del i vinterhalkan:angel:
Är helt säker på att de hade funkat fenomenalt bra även framför skidor, inlines eller släde.

Min drar mig på skidor om det räknas och det fungerar bra. Förutom när jag ramlar och slår halvt ihjäl mig, men det är kanske inte enbart hundens fel.

Det påminner mig om de första gångerna jag åkte skidor bakom min första malamute :D Ena gången så kom jag i full kareta och for över ett gupp som någon byggt upp mitt på isen, jag flög rätt upp i luften och landade inte så snyggt... Absolut första gången som jag åkte bakom henne så kom det en tävlingsskidåkare och skulle köra om oss, varpå damens tävlingsinstinkt väcktes och hon minsann INTE skulle släppa förbi någon. Det gick i en hiskelig fart och jag hade fullt sjå att hålla mig stående. Till slut fick jag panik och tog sikte på ett träd..Skrek rakt ut, varpå hunden vänder sig om, ser att jag håller på att krocka med ett träd och tvärnitar. :love: Hon var en underbar hund, hon var alltid så rädd om mig och en klok ledarhund var hon också, lyssnade bra på kommandon och var duktig på att hitta bra vägar över isen i snöstorm.

:rofl::bow:

Jag vågar inte låta mina testa att dra. Av just det skälet att matte kommer ramla och slå ihjäl sig:D

Nejdå, du slår inte ihjäl dig, har jag överlevt så borde det vara relativt riskfritt... Som första gången jag provade att köra med två hundar framför mig på skidorna. Jag hade den gången min gråhund (har inte kvar nu) framför men brorsan ville att hans jämthund skulle få springa, varpå jag föreslår att jag kan köra med båda... :o Dumt misstag. Att dessutom starta i en isig nedförsbacke gör inte saken bättre. Det gick fort och i slutet av backen fick de upp ett älgspår och kastade sig över snödrivan ut i terrängen... Jag kastade mig handlöst ned på den isiga backen för att få stopp på ekipaget...

Senast ändrad:

För några år sen hade jag två rejäla bruksschäfrar, 2 hanar, med riktigt bra kamplust bägge två. Jag lät tillverka ett läderkoppel som jag kunde fästa runt min midja och sen i andra änden tvådelat, löpande fäste till varje hund.

Jag höll på massor med styrketräning och löpning då och "fuskade" med mina två "dragschäfrar" på löprundorna. De höll ett starkt och jämnt drag hela tiden, en superhjälp när backarna blev jobbiga:)

En och annan stukad fot blev det dock för min del i vinterhalkan:angel:
Är helt säker på att de hade funkat fenomenalt bra även framför skidor, inlines eller släde.

:) Hade varit intressant om du hade haft möjlighet att testa dem framför släde, det låter som att det skulle ha fungerat jättebra.

Jag slår ihjäl mig stillastående på plan mark om jag har skidor/skrillor på mig, så fatspänd i två fartdårar till BCs känns... som självmord:D

OK, då förstår jag :D Jag är likadan när det gäller inlines, det går ju inte att hålla sig på fötter.. Är så imponerad av dem jag ser susa förbi med hundar framför sig och med inlines på fötterna.

Lite spinkigare hund men ändå, två vippet framför cyckeln, då blåste det bra om öronen trotts bara trav.

Kan inte låta bli att se synen framför mig med två vackra vallhundar som plötsligt säger, vi kan väll valla lite på dem, istället för att springa rakt fram.

Vet inte om någon sett det där klippet på hela hundspannet som vänder 90 grader in i skogen efter en hare som korsade spåret. Det blev sammelsurium det! Och att nån lyckades fånga det på film!

Ptr

vår förra hund (schäfer) tyckte inte om att dra :) försökte varje vinter med att få henne att dra sparken eller mig på skidor( var 9-10 år och drömmen var ett riktigt hundspan med riktiga draghundar!, men nej hon var för uppfostrad för att dra i kopplet och förstod inte varför lillmatte inte tyckte om när hon gick fot :p.

fortfarande är drömmen att ha 2st draghundar att träna med ^_^ saknas då bara snörikare vintrar :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 450
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 494
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 868
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 467
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka