Schäfer vs. Border Collie?

Sv: Schäfer vs. Border Collie?

Haha ja! Min Schäfer ska jag nog köra lite agility med för skojs skull när hon blivit lite äldre. Så vi blir lite smidiga:p

Ok, låter bra att BC är schysst mot barnen... Lite det som har oroat mig, har hört att de skall vara "lömska", vad nu det menas ...

BC tilltalar mig mer både utseendemässigt och storleksmässigt. Min kompis hade en BC-korsning (mestadels BC) som jag var väldigt förtjust i. Mycket trevlig hund som älskade alla och var mycket samarbetsvillig. Dock var hon skotträdd, och fulkomligt paralyserad när glassbilen (!) kom (blev skrämd av den som valp).

ja det gäller att hitta en bra.. och sen är ju alla olika indevider.:)

Lömska är de sällan, men de kan lägga sig till med att valla barnen/valla flaxande händer och då är risken stor att de nyper till, vilket av många då upplevs som att hunden är lömsk eftersom den ena sekunden kan ligga och titta (eyea) för att i nästa sekund nypa till rätt bra.

Ett vallningsbeteende som misstolkas alltså.. Man bör kunna en del om vallnings och vallnigsbeteenden om man ska skaffa en bc. Chansen att man köper en bc med mycket vallning i sig är betydligt större än att man lyckas få tag på en avart, som har lite eller ingen vallning alls i sig.

Lömska är de sällan, men de kan lägga sig till med att valla barnen/valla flaxande händer och då är risken stor att de nyper till, vilket av många då upplevs som att hunden är lömsk eftersom den ena sekunden kan ligga och titta (eyea) för att i nästa sekund nypa till rätt bra.

Ett vallningsbeteende som misstolkas alltså.. Man bör kunna en del om vallnings och vallnigsbeteenden om man ska skaffa en bc. Chansen att man köper en bc med mycket vallning i sig är betydligt större än att man lyckas få tag på en avart, som har lite eller ingen vallning alls i sig.

Ja, troligtvis är det detta beteende som uppfattas som lömskt, man har alltså missat att hunden ligger och eyear och ser bara att hunden nyper till barnet helt oprovocerat. Dock måste väl ett sådant beteende gå att bryta? Om man känner sin hund och ser signalerna borde det väl gå att bryta i tid?

Dock måste väl ett sådant beteende gå att bryta? Om man känner sin hund och ser signalerna borde det väl gå att bryta i tid?

Det kan man, eller rättare sagt man kan träna in att hunden inte får nypa barnen, men själva "roten till problemet", dvs vallningsbeteendet och eyeningen är inget som man kan träna bort i sig.

Orkar du med att aktivera en BC så skulle jag hellre ha kört på det. Anledningarna är flera, men huvudsakligen för att det är större chans att få en bra BC än en bra schäfer.. Så upplevde jag det i alla fall, och jag har kikat åt schäferhållet ett antal gånger - de är ju så grymt snygga! Idag har jag istället en australian shepherd och 6 Bc.s

Tror säkert att du kan träna agility med en schäfer, men chansen att komma långt är ungefär +-0.. Det finns trots allt en anledning till att det inte är många schäfrar som tävlar agility-SM.

Jag tror mest på en bc efter riktigt bra och sunda linjer. Själv väljer jag hund efter 1. mentaliteten 2. hälsan 3. kapacitet och fokus 4. exteriören. Det finns ett antal uppföddare som sätter 3.an främst, d v s kapaciteten. Kan hunden valla är det en bra hund. Detta stämmer alltså tyvärr inte alltid, även om det inte är helt fel. Därför brukar jag istället kika åt håll där föräldrarna är lite mer allround - de har inte bara vallat utan också te x tävlat lydnad/bruks/agility, gjort MH, är sunda och trevliga med bra punkter på hälsning, hantering och skott i främsta hand. En hund med genomsund mentalitet är aldrig helt fel. Samma sak att den ska vara FRISK - en sjuk hund är inget kul. En frisk, sund hund kan man alltid arbeta med att få kapacitet på, speciellt en BC som sällan brukar vara svårmotiverad :angel: Sist då exteriören, som även är viktig för mig. Jag vill vara säker på att hunden kommer att hålla i många år och har en funktionell kroppsform att bo i.Tämligen kompakt (utan att bli klumpig), muskulös, bra vinklar, välpälsad m m.

Tror säkert att du kan träna agility med en schäfer, men chansen att komma långt är ungefär +-0.. Det finns trots allt en anledning till att det inte är många schäfrar som tävlar agility-SM.

.

Jo, men chansen att träna/tävla skydd med en BC är ju likosm inte så stor...

:)

Jag har absolut ingen erfarenhet i detta men som jag tänker så är det ju tyvärr ganska vanligt med höftfel och så på schäfrar och därför så känns det som en BC skulle vara bättre lämpad till agillity.

Däremot är jag schäferfantast och tycker det är en trevligare hund för lydnad,spår och sök.

Båda raserna är lättlärda men det känns som att en BC är mer krävande.

Jag har ju själv en schäferblandning men innan jag hittade henne så fick jag tipset från alla att hålla mig borta från allt som innehåller BC omjag inte vill lägga ner all tid jag har för att de kräver så mycket.

Sen som sagt,jag har ingen erfarenhet direkt om raserna utan bara en tanke

Hur uppför sig dina hundar runt barn? Man har ju hört skräckhistorier om Border Collies som vallar barn, är detta vanligt?

Vi har bara haft BC, till 'rena' vallare, får och nöt. När vi skaffade första tiken var vi fyra ungar och minsta var ca 5 år. Då var det snudd på att uppfödaren inte ville sälja till oss av just den anledningen. Och just den tiken var jobbig runt ungar (oss), vi blev vallade (eller försök till vallade) flera ggr. Men då var vi ju så passa många ändå och den tiken var lite.. speciell. Cyklade vi på gården så bet hon i framdäcken för att hindra oss osv. Hon blev överkörd X antal ggr med pulkor/snowracers i sina försök att valla oss.
Hanen vi har nu har däremot aldrig gjort så, visserligen är vi äldre nu men har småkusiner som "tagit vår plats" men han har aldrig ens visat dendens till att vilja valla ungar. Lillebror som är 3 år, får göra vad han vill med honom, lessnar han går han bara undan. Men så är han på långa vägar inte lika tuff/hård och egentänkade som tiken var. Tiken kunde valla själv, var bara att skicka iväg henne så visste hon precis vad hon skulle göra, hanen kräver instruktioner hela tiden. På gott och ont... Tiken var inte lika lyhörd, hennes attityd var lite: "F*ck you, jag kan själv!". Medan hanen inte vill annat än att göra oss till lags. I just agility tror jag "f*ck you"- attityden kan bli ett problem... Hade tiken med på kurs några ggr, och ibland blev hon okontaktbar för att hon hade fullt upp med att kontrollera vars alla andra hundar var.

Nu blev det långt och yrt är jag rädd, men det jag väl vill komma fram till är att det finns BC som kanske inte är lämpade till annat än vallning, som vår Zip, medans hanen är mer en allroundhund, som dock kräver aktivering...

Det beror på hur långt du vill gå i lydnad? Visst kan en schäfer klara elit lätt men om man tittar på lydnad i sm så är det nästan alltid bara bordercollie som placerar sig i topp och de nadra raserna kan inte jämföras med bordern på många punkter.

En på klubben har tävlat flera år med sin schäfer i sm och även han säger att man alltid ser border c. i toppen och andra raser har svårt att nå upp till deras arbetsvilja och motor när det kommer till lydnad på den nivån. Hans schäfer är riktigt grym och tävlar han i elit så tar han nästan alltid hem segern. Men i högre klass som sm är det border c. som sticker ut.

Senast ändrad av en moderator:

Och min hane väger 28-30 utan något överflödigt fett..
En normalstor schäfertik väger inte så mycket mer än din bc heller, så att schäfer inte ska gå att köra i agillity pga vikten tar jag med ett lastbils-lass salt ;)

Fast inte är det många schäfertikar som ligger runt 22 kg.

*kl*
Men visst kan man köra agility med en schäfer. Vill man tävla och satsa mer så är det dock inte det bästa rasvalet. Inte heller när det kommer till lydnaden skulle jag säga. Jag har tränat och tävlat schäfer i just denna gren och det finns en anledning till varför jag bytt ras till en kvickare, smidigare typ av hund.

Till ts: Du får helt enkelt fundera mer på vad du verkligen vill göra med hunden. Oftast fastnar man extra mycket för någon gren. Eftersom du inte har provat på IPO så mkt än så tror jag det kan vara dumt att skaffa en ras för detta när du inte ens vet om du kommer gilla det. Enda sättet är väl att hänga med på IPOträningar innan du väljer vad du vill göra och väger det mot lydnaden och agility och sen väljer ras efter var ditt intresse är som störst.

Sen är ju frågan om du verkligen vill satsa på någon gren eller köra mer på lagom nivå och olika saker. I så fall är nog schäfer ett bra val, eftersom du inte stänger dörren för IPO.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 943
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
361
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 135
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 621
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka