Schäfer vs. Border Collie?

HeddaVovven

Trådstartare
Hej kära bukare!

Nästa sommar skall hund nummer två införskaffas då den nuvarande hunden inte vill lika mycket som jag ...

Jag skrev en tråd om detta för ett tag sedan men fick ingen respons så jag provar igen ... I den förra tråden hade jag fyra eller fem raser att välja mellan, nu har jag skalat ner det till två, nämligen schäfer (bruksmodell) eller BC.

Jag vill tävla i lydnad, spår och ev. sök. Agility kan jag tänka mig för skojs skull och är även nyfiken på skydd.

Så här tänker jag:
BC
+ lättlärd
+ passar till lydnad, spår, sök och agility
- för aktiv?
- dålig mentalitet? (skotträdsla mm.)
- kan ej användas i skydd

Schäfer
+ lättlärd
+ passar till lydnad, spår, sök och skydd
- för mycket hund för mig? Klarar jag att styra upp en schäfer med lite "tryck" i?
- kan ej användas i agility
- vaktig?

Själv får jag väl kalla mig för nybörjare inom hunderiet, då jag köpte min första hund för två år sedan. Dock är jag mycket intresserad och tvekar inte att ta hjälp vid behov. Jag tränar för en duktig tränare som själv har Malle och kör IPO.

Jag bor på landet och grannarna har får, så ev skulle hunden kunna få valla dem om det blir en BC...

Sv: Schäfer vs. Border Collie?

hejsan,,, själv tycker jag schäfer är en bra hund,, kanske inte avlad till alla grenar men de går alltid att lära dem då de e snabblärda och kloka! så nog tror jag du kan köra agillety me en schäfer.. hoppas du kommer finna en fin hund oavsett ras :D

Om du nu vill köra skydds är det ju itne mycket att disskutera! Hur skydds hundar "med lite tryck" i är, vad ska man säga privat? har jag ingen anning om....skulle behöva kalla in PIRU här ;)

Nej ska jag köra skydd är ju valet enkelt. Har dock aldrig provat det och har noll erfarenhet så jag vet inte om det blir det. Det är ju lydnad, spår och ev sök som jag kommer satsa mest på. Och för de grenarna passar ju båda raserna...

Att det ska vara så svårt!

Ni som har Schäfer och/eller BC, kan ni inte berätta lite om dem? Hur de är att träna och hur de fungerar i vardagen?

Formulerade mig dumt, klart man kan ha en schäger till agility! Men i jämförelse med BC så passar ju en BC bättre... Provade på agility med min nuvarande hund men det passade inte henne så bra och därför tyckte inte jag heller att det var så kul.

Jag har en tollare nu.

Formulerade mig dumt, klart man kan ha en schäger till agility! Men i jämförelse med BC så passar ju en BC bättre... Provade på agility med min nuvarande hund men det passade inte henne så bra och därför tyckte inte jag heller att det var så kul.

Ok, tänkte det är ju inte så lätt att köra skydd med en BC :cool: Medans båda alternativen finns kvar med en schäfer.

Jo jag har en bc på 9 år. Hon har varit en super bra hund som har följt med mig i alla lägen. Med henne har jag tävlat lydnad och agility och lite spår. Men hon har varit en krävande sak under åren hehe.

Men hon har varit mycket lättlärd, och faktiskt den lugna typen. Hon har inte hetsat runt i onödan om man säger så. Dock är hon skotträdd. Och har även på gamla dar blivit lite skraj för åskan:grin:

Så förra sommaren köpte jag en schäfer. Hon e 1 år nu. henne ska jag ha till lydnad och spår. Och bästa kompis så klart.:D Hon e också väldigt lätt lärd men på ett helt annat sätt än min bc.

Så ja vet inte vad jag ska säga dom e bra båda två raserna! Men tredje får väl bli en blandras av dom hehehe nej då.

Nej men jag föredrar nog schäfer...... Men smaken e som baken:bump:

Jag har ju äran att vara uppvuxen med schäfer, inskolad på BC för att sedan få en schäfer i familjen igen och slutligen ha en egen BC :)

Schäfer:
En schäfer från en bra kennel, är ofta en sund och arbetsvillig schäfer. Vi valde en schäfer som var lite "svagare" i tempramentet istället för en som skulle vart avlad till tjänstgöring och IPO.

Hon är ur mysig och skiljer sig ganska mycket från sina kullsyskon, hon är MYCKET lugnare när vi inte tränar. Kan bero på att hon fram tills hon var ca 1 år nästan aldrig tränade så mycket när den andra hunden tränades, hon låg mycket på sidan och tränade bara små snuttar, resten lärde hon sig hemma...

Så har vi även gjort med våran nuvarande BC och de tycks resultera i en lugn hund, den bygger inte upp förväntningar på samma sätt som "en ensam hund" som jämnt är i fokus..

Men sen är hon ju schäfer, lite trög ibland...en typisk grej:
Våra schäfrar har alltid gått och smygit iväg när man går med henne i koppel (om man ahr fler hundar) hon ska vara först och bara man hostar så skämms hon och går tillbaka, för att sedan nästan smygandes/krypandes hasa sig iväg och dra...pucko? så har alla våra schäfrar varit. Går man med henne själv är hon jätte duktig, drar aldrig..

Hon är avlad så hon är lite vaktig, inte på ett dumt sätt utan hon skäller alltid till när hon här något komma utifrån...oftas för att sedan vifta på svansen och ge intryck av "va de bara du".
Annars är våran schäfer inte så kaxig, men jäklar hon vek inte på MHt, de hade vi faktiskt trott på en del ställen att hon inte skulle va så hård. Hon är en sån jag litar på "i skarpt läge".

Hon är inte så svår lärd när poletten väl trillar ner, och hon är ju liten liten, som en knähund :grin: för där sitter hon helst (tunga stora tik) men hon har en riktig ON/OFF knapp när de gäller träning, jäklar vilken fart.

BC:
Trevlig hund, alltid lätt att ha med sig,vill inte ta plats (för det gör schäfern mer!). Rapp hund som är en riktig jävla träskalle ibland (låssas kasta pinne och han letar i säkert 30 min, aldrig kolla om den är kvar i handen...det hade schäfern aldrig gått på)

Är boll/pinne fixerad om man tillåter, han skulle aldrig slarva bort den. Träningsnarkoman, blir extremt "på och efterhängsam" när man inte tränat..dock så är han nöjd med en cykeltur vissa dagar eller bara få simma lite...

Han har kvalat både spår och sök SM i år, så visst är de en rekomenderlig ras där...är man mest inne på sök skulle jag inte välja schäfer, de sliter så och dom är så tunga (personlig åsikt).

Trevligfamilje hund, ligger dock hellre ute i snöstorm än inne vid kaminen (schäfern tvärt om).
Mycket smidigare/villigare/kolkare? när det gäller trix och sånt..

Båda är jätte trevliga hundar, men det blev BC för mig, dels för ett trevligt erbjudande, men också på grund av storleken och att schäfern fäller så jäkla mycket päls...annars tycker jag att privat i hemmet, spelar det ingen roll...

Hur uppför sig dina hundar runt barn? Man har ju hört skräckhistorier om Border Collies som vallar barn, är detta vanligt? Vi har inga barn nu och planerar inga heller de närmsta åren, men man vet ju aldrig!

Jo en blandras kanske vore det optimala! :D

Hur fungerar schäfern i lydnaden om du jämför den med Border Collien?

Det är ju en jäkla skillnad (enligt mig) på en schäfer och en BC om man inte köper en bruksavlad större BC såklart,men många (speciellt om man vill ha en tik) tycker jag är små... :)

Vi har en stor BC hanne hemma ca 24 kilo och våran schäfertik ligger på ca 30, BC är smidigare i kroppen, lite lättare vilket skulle vara anledning för mig att välja BC till agility...

Tack så mycket för ditt svar! Precis sådan info jag var ute efter.

Kanske det lutar lite mer åt BC nu ... :)

Våra BC har aldrig varit dum mot barn, tvärt om älskat allt smått. Precis som vilken hund som helst så beror de ju på om den får träffa barn redan från att hunden är rätt ung, då har de ju lättare att "veta vad ett litet barn är" eller hur ska man säga.

Schäfern tillåter allt, våra förra också...

He he bc bryr sig inte i barn alls. Har tre små kusin barn, som hon kan hämta en leksak åt på sin höjd. Men hon vallar inget annat en får! Och ja visst en kråka hander väl att hon kan valla lite om hon frågar mig:)

Ja jag har ju inte kommit så långt med schäfern än! Men hon e ju lite trögare än bc om man säger så.
Min bc kan ju göra allt på några hundradels sekunder:p

Medans schäfern gör det på några sekunder,.....

Min bc tik väger 22 kg.. Och hon har verkligen varit något spec för mig under åren :)

Senast ändrad av en moderator:

Min bc tik väger 22 kg.. Och hon har verkligen varit något spec för mig under åren :)

Och min hane väger 28-30 utan något överflödigt fett..
En normalstor schäfertik väger inte så mycket mer än din bc heller, så att schäfer inte ska gå att köra i agillity pga vikten tar jag med ett lastbils-lass salt ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 943
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
360
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 135
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 621
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka