Schäfer, olika linjer

BulletForMyValentine

Trådstartare
Har läst en del trådar om schäferhunden, och förstått att det finns olika linjer med krävande/ mindre krävande hundar samt olika inriktningar.
( Hoppas jag fattat det här med linjer/stamtavlor/släkten rätt nu).
Hur vet man vilka linjer/hundar som ger vad? :)

Jag har usel koll på schäfrar, men genom att gå in på uppfödares olika hemsidor så kommer du hitta att hundarna har olika meriter. Du kan även gå in på SKKs sidor som heter Avelsdata och Hunddata, där en mängd hälsoundersökningar samt mentatlitetsbeskrivningar och tävlingsresultat sparas. Schäfer är en av de raser som måste ha genomgått MH innan avel (om jag inte minns helt åt helvete) vilket gör att det finns måånga hundar som genomgått det.

Tittar du då på hundar som verkar komma från en uppfödare som satsar på en viss typ av meriter (tex bruksmeriter) så lär du även se att de har andra resultat på MH än hundarna från uppfödarna som satsar på utställning. Genom att sedan titta på många hundars resultat, jämföra olika släktskap osv så lär man sig vilket som verkar ge vad, i alla fall kan man få ett hum om det. Riktigt bra koll tar såklart lång tid att få, inte minst med tanke på hur vanlig ras det är.

En "snabbstart" kan annars vara att kika på hur hundarna är i kropparna. Har en hund en kropp som inte ser ut att hålla för arbete, då är den troligtvis från en uppfödare som inte bryr sig om att försöka föda upp arbetande hundar (och då blir hundarna inte bra till det heller). En hund som ser ut att kunna jobba kommer mer troligt från uppfödare som vill ha arbetande hundar och därför satsar på att ha hundar som passar till sådant både mentalt och exteriört.

Tyvärr spelar det ingen roll hur hunden är mentalt om kroppen inte håller och det spelar ingen roll hur perfekt kropp hunden har om den inte har rätt inställning mentalt till arbete. Det är sådant som bra uppfödare har koll på.

Åk på tävlingar och prov så ser du vilka hundar som har den typ du önskar. Alla hundar har inte resultat efter deras möjligheter. Så får du kika var de hundarna kommer ifrån och vad som passar dig.

Sånt där är jättesvårt. Jag la ner tre år på att "kartlägga", studerade varenda individ jag träffade, kollade mh-diagram och var inne på uppfödares hemsidor samt träffade några. Jag tog även hjälp av några träningsvänner samt några bukefalister för att få lite tips på vägen samt om var jag skulle börja någonstans.
Har du någon du har förtroende för på brukshundsklubben är det ju perfekt att fråga där, förutsatt att de har schäfer såklart.

Under tiden skapade jag mig själv en rätt tydlig bild över vad jag ville ha för hund. Det som började med "en hund som är lätt att arbeta med/älskar att arbeta" utvecklades till listor på hur mycket kamplust, jakt, päls, sätt att hantera rädslor, vissa linjer, osv osv jag ville ha. Då kan man ändå gå mycket djupare (och ytligare såklart) än vad jag gjorde.

När det gäller brukshundar handlar det inte bara om hur krävande de är, utan även vilka arbetsegenskaper de har. En hund som inte kräver lika mycket låter väl bra, men att det oftast går hand i hand med att den inte har samma driv att arbeta när du vill träna är ju inte lika roligt. Tex...

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 297
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 720
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 351
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 270
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka