Schäfer - Brukslinjer

CA

Trådstartare
Ju mer jag läser och pratar med andra som har schäfer, dessto mer blir jag sugen på att skaffa en.

Har varit inne på BC och aussie, men nu har det mer och mer lutat åt schäfer.
Jag vill ha en hund att köra bruks och lydnad med, men som kan koppla av tillräckligt för att klara att vara med när jag rider hästarna.

Min nuvarande hund är väldigt samarbetsvillig och älskar att arbeta, för henne är det lika med döden nästan att inte göra något. Men eftersom att hon är blandras är det ju stopp på vissa tävlingar, tyvärr, och jag vill gärna tävla bruks. Vill även att hunden jag skaffar ska vara likvärdig henne, så att de funkar ihop. Hon har mest schäfer i sig, och är som en arbetsmässigt. Många som t.o.m frågat om hon är en schäfer med "fel" öron :D Men hon är väldigt lik schäfer i "huvudet" eller hur man nu ska beskriva det.

Men har sett VÄLDIGT många schäfrar som för mig ser för j-vliga ut med räkryggar, och en sådan vill jag inte ha, utan jag är ute efter den äldre modellen (bruksmodellen), gärna mörk.
Så jag letar efter kennlar som föder upp trevliga bruksschäfrar som älskar att jobba, men som även passar som "vanlig" dvs. kan koppla av inomhus.

Antar att en hel del här inne har/haft schäfer, och vill ha tips och råd vad man bör tänka på.

Det som schäfer har emot sig för att jag inte är helt 100% säker på att jag vill ha en, är hälsan.
Schäfer verkar vara en ras som har väldigt många olika rasbundna sjukdomar, hd/ad , ögonproblem, eksem/allergi, "schäfervinglighet" m.m.
Hur kan man undvika det?
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Finns många trevliga "brukskennlar", jag har erfarenhet av Fuerzas och Treböken (de har valpar just nu).

SKK hunddata är mkt användbart vad gäller att kunna forska längre bak i leden vad gäller sjukdomar. Vad gäller schäfer är ju de stora problemen armbågar och höftleder. Tyvärr finns det uppfödare som avlar på t ex C-höfter... Eeeeek.

/Mullemonster som precis tagit en omplaceringsschäfer från en sk utsställningskennel... Tack och lov är han inte tillräcklig till utställning:smirk:
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Men, får uppfödare avla på C-höfter? Får inte föräldradjuren ha som sämst B-höfter? Tycker det låter helt galet att avla på det sättet.

Ja, just det, Hunddata har jag kollat ett par ggr. Man kan gå väldigt långt bak. Men kan man även göra det på utländska hundar? Har sett ett par ggr då jag sökt på schäfrar med tyska linjer, exempelvis tysk pappa, då står det inte alltid ledstatus?

Ska kolla upp kennlarna.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Finns många trevliga "brukskennlar", jag har erfarenhet av Fuerzas och Treböken (de har valpar just nu).

SKK hunddata är mkt användbart vad gäller att kunna forska längre bak i leden vad gäller sjukdomar. Vad gäller schäfer är ju de stora problemen armbågar och höftleder. Tyvärr finns det uppfödare som avlar på t ex C-höfter... Eeeeek.

/Mullemonster som precis tagit en omplaceringsschäfer från en sk utsställningskennel... Tack och lov är han inte tillräcklig till utställning:smirk:

vilken kennel avlar på C-höfter då???
det är avelsförbud på C-höfter så det tror jag inte är vanligt alls.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Tänkte precis fråga det: Om Schäferaveln verkligen håller öppet för sämre höfter än B ..

Det borde vara avelsförbud för alla raser som inte har godkända höfter egentligen...
 
Senast ändrad:
Sv: Schäfer - Brukslinjer

/Mullemonster som precis tagit en omplaceringsschäfer från en sk utsställningskennel... Tack och lov är han inte tillräcklig till utställning:smirk:

Bara för att den inte ser ut som en utställningsräka så är linjerna där efter o då också vissa mentala bitar som inte är som brukslinjerna.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Jag skulle ju däremot inte rekommendera nån av dom kennlarna till nån som vill ha bruksschäfer, de kör ju inte med samma linjer på tik och hanen nån av dom.

Nej hitta en kennel som man hittar en rödtråd rakt igenom deras avel.

Här ser man ju lite utställning linjerna och en del brukskanoner de har ju blandat hipp som happ.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Piru, jag vet att man inte får avla på dåliga höfter, men vill bara varna då jag har sett mindre nogräknade personer göra det. Tittade på en reggad hund där modern var B och fadern C eller kanske tvärtom... Vilket gör en ledsen. Tack och lov för hunddata.:crazy:


Och jag är medveten om att min pojk har utställningslinjer men vet också att han har ett väldigt bra MH och att flera sk experter tycker väldigt bra om honom. Det är min första "utställningshund", ska väl kunna tävla ngt med honom och så ska han förhoppningsvis bli godkänd som tjänstehund åt mig.
Annars rekommenderar jag def inte att köpa utställningsavlat till bruks.
Får nog säga att jag tycker Fuerzas har fått fram bra brukshundar, har själv haft en, men smaken finns det ju alltid åsikter om... :smirk:
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Piru, jag vet att man inte får avla på dåliga höfter, men vill bara varna då jag har sett mindre nogräknade personer göra det. Tittade på en reggad hund där modern var B och fadern C eller kanske tvärtom... Vilket gör en ledsen. Tack och lov för hunddata.:crazy:


Och jag är medveten om att min pojk har utställningslinjer men vet också att han har ett väldigt bra MH och att flera sk experter tycker väldigt bra om honom. Det är min första "utställningshund", ska väl kunna tävla ngt med honom och så ska han förhoppningsvis bli godkänd som tjänstehund åt mig.
Annars rekommenderar jag def inte att köpa utställningsavlat till bruks.
Får nog säga att jag tycker Fuerzas har fått fram bra brukshundar, har själv haft en, men smaken finns det ju alltid åsikter om... :smirk:

Bara hoppas du inte är väktare eller polis då o gå med en utställnigshund brukar ju inte var nån hit. Bara o kolla på den hunden som de gilla så mycket på Polishunds SM i år våga inte ens gå i på modprovet.
Vore det min hund satt den utanför planen med en skylt kring halsen som det stod "skänkes" på. för vågar inte ens hunden gå på där då går den inte på n'r det är allvar heller.

Jag har hittills inte sett några vettiga hundar från Fuerzas på några större mästerskap så jag vet inte om den kenneln kan kallas bra SBK racers.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Piru, jag är väktare.
Rent generellt kan jag hålla med dig men i och med att du inte sett min hund tycker jag att din kommentar känns lite jobbig. Därför lämnar jag nu diskussionen då jag har sagt min åsikt och gett TS lite tips.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Piru, jag är väktare.
Rent generellt kan jag hålla med dig men i och med att du inte sett min hund tycker jag att din kommentar känns lite jobbig. Därför lämnar jag nu diskussionen då jag har sagt min åsikt och gett TS lite tips.

heheh ja det är enklast så.
att man rent slumpmässigt skulle få en kanon Schäfer men utställnings linjer tror jag inte på. vi har en utställningshund i träningsgänget o den gammla ulven har aldrig sett en sån bra utställnings schäfer som denna, och han har hållt på med skydd i 30år, o det är långt ifrån vad vi andra har för hundar ändå.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

En väninnas karl hade en "utställningsschäfer" som han dessutom hade med sig i tjänst som väktare. Han säger själv att det var den bästa hunden han haft. Så det FINNS undantag.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

En väninnas karl hade en "utställningsschäfer" som han dessutom hade med sig i tjänst som väktare. Han säger själv att det var den bästa hunden han haft. Så det FINNS undantag.

Han kanske inte har haft nån annan heller ;-)
givetvis finns det undantag men jag tror inte på slumpen att man går o väljer en hund ur en kull o tror att det ska bli värsta skyddshunden. Utan man går ju enklast efter linjer för skyddshundar.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Jag har letat runt och tittar på brukskennlar i över ett år nu. Man ser mycket på vägen och lär sig med tiden.

Jag står på kö hos en uppfödare föt valp nästa sommar. Förhoppningsvis blir det nånting åt mig därifrån.

Vår nuvarande schäfer är en utställningsschäfer och vår näst blir en bruksschäfer.

Som någon skrev så rekomenderar jag dig att titta runt på hemsidor och kolla noga på skk. Många uppfödare skriver en massa på sina hemsidor som inte alltid stämmer tyvärr och många avlar på artros och dålig mentalitet också tyvärr.

Lycka till
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

En väninnas karl hade en "utställningsschäfer" som han dessutom hade med sig i tjänst som väktare. Han säger själv att det var den bästa hunden han haft. Så det FINNS undantag.

Tvivlar inte en sekund på det.

Jag har sett vrak på båda sidor och även kanonhundar på båda sidor.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Tvivlar inte en sekund på det.

Jag har sett vrak på båda sidor och även kanonhundar på båda sidor.

säg en kanon hund då på utställnings sidan då? som du själv sett.
säg en kanon hund på brukssidan? som du själv sett.
roligt o se vad folk tycker är kanoner.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

säg en kanon hund då på utställnings sidan då? som du själv sett.
säg en kanon hund på brukssidan? som du själv sett.
roligt o se vad folk tycker är kanoner.

Ja det beror ju helt på vilken nivå man själv ligger. Känner inte för att diskutera saken iheller då vi redan vet att vi har helt olik syn på saken :smirk:
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

Ja det beror ju helt på vilken nivå man själv ligger. Känner inte för att diskutera saken iheller då vi redan vet att vi har helt olik syn på saken :smirk:

mm så bra hundar kunde du från utställnings sidan.
Jag ligger ju på gräsnivå längre har jag inte kommit uppåt ännu.
men du måste ju ändå kunna säga vad du tycker ?

jag kan börja

Utställningssidan : dreamfairys Äskar. iof så har han både och i sig men mycket utställning o en av dom bästa TJH jag sett nån gång , extrem i miljö.

Bruks: Atenagårdens Zixthen. Extrem skyddsdrift , sansad o godmodig otroligt snäll hund.
 
Sv: Schäfer - Brukslinjer

mm så bra hundar kunde du från utställnings sidan.

men du måste ju ändå kunna säga vad du tycker ?

jag kan börja

Utställningssidan : dreamfairys Äskar. iof så har han både och i sig men mycket utställning o en av dom bästa TJH jag sett nån gång , extrem i miljö.

Bruks: Atenagårdens Zixthen. Extrem skyddsdrift , sansad o godmodig otroligt snäll hund.

Ja kanske kan jag det men jag orkar inte med nån j*vla bruksschäfer vs utställningschäfer tråd. SÅ utjatat!

Oki utställningsschäfer: Nerings Rambo av dom som jag träffat mest och vet hur han är. Tyvärr finns han inte mer :(.

Bruks: Gorms Spex, gillar verkligen den hunden.

Detta är hundar som jag träffat. Det finns ju hur många som helst där ute.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 683
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 384
Senast: Troll
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 401
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 529
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp