schäfer- bra val?

spotlighthorses

Trådstartare
hejsan!

undrar om ni kan berätta mer om schäfern, vad ni har för erfarenheter osv kring deras hälsa, mentalitet, familjevänlig osv...

jag undrar även hur man ska vara som person för att passa bra med en schäfer?

Sv: schäfer- bra val?

Bra hundar om man gillar att jobba med sin hund. Bra familjehundar om man inte har dem som är allt för arbetsgalna (tycker mig ha sett mer och mer schäfrar på senare år som har svårt med av-knappen). Offeciellt är dem inte uppdelad men ja det finns utställninghundar ( räkor som går på hasorna) och arbetande hundar som är mer fyrkantiga i kroppen. Skaffar man sig schäfrar ska man vara beredd att arbeta med hunden både psykiskt och fysiskt ett par timmar dagligen.

Hälsan är tyvärr ganska kass. Min familj har tre arbetande schäfrar nu. 2 har höft och armbågsfel en har extrem klåda och en har kronisk tarminfektion. Så det kan vara svårt att hitta helt problemfria individer även om man letar noga :(.

Senast ändrad:

Tycker rasen är helt förstörd, bruksmodellen är inte så mycket bättre än utställningsmodellen längre. Både min bror och kompis köpte en med rakare rygg från brukslinjer men hanen är avlivad 7 år gammal (tror jag att han blev) pga grova höftproblem och testikelcancer, hade alltid haft problem med höfterna genom hela livet. Tiken blev strax över året gammal diagnostiserad för artros i höftlederna, efter mycket träning, rehab, medicinering och stretching har hon repat sig så pass att hon nu går utan smärtstillande och har musklat på sig igen runt höfterna så hon kan leva ett smärtfritt liv åtminstone några år till förhoppningsvis. Börjar hon visa hälta igen är det bara en väg att gå...

En grannens schäfer hade höftledsproblem men avlivades pga hjärnblödning.

En annans kompis har haft 2 schäfrar, båda avlivade pga höft/armbågsbekymmer.

Så jäkla tragiskt :(

Det finns schäfer, och så finns det schäfer, och så finns det schäfer..och så schäfer.

Vad jag vill komma med ovanstående är att schäfern är den största rasen i världen efter labrador retriever. Det betyder att det finns drösvis med olika linjer och framförallt uppfödare upp till bredden av denna ras. Att man är uppfödare betyder -inte- att att man nödvändigtvis är kunnig och duktig inom rasen och vet vilka linjer man ska avla på för att få fram bra hundar såväl mentalt som rent hälsomässigt.

Dessvärre är det såhär med populära raser, folk köper en hund och tar en kull och i och med populariteten finns pengar att tjäna..tyvärr!

Med andra ord är det viktigt att veta vart man ska leta. Det är inte svårt att hitta en schäfer från sunda linjer, men det beror också på vad man vill ha. Du kan hitta allt från en renrasig schäfer som är typ nöjd med att skrota på gården, till ett fulländat tjänstehundsämne eller en klockren tävlingshund som konkurrerar med malinois.

Jag hör otroligt sällan om dessa problem som beskrivs ovan i de kretsar jag rör mig i. Klåda finns typ inte, någon enstaka har C-höfter men är oberörd av sitt tillstånd, likaså någon etta på armbågen. Kort och gott har jag en helt annan erfarenhet.

För övrigt så skulle jag ändå generellt sett säga att schäfern behöver arbeta och att få ha en viktig uppgift i sitt liv. En mentalt aktiverad schäfer är oftast en väldigt trevlig och kelen familjenhund. Sist men inte minst, ja. Den är uppdelad i utställning vs bruks och mellan polerna finns en stor variation.

Min personliga erfarenhet är väldigtt positiv. De schäfrar jag föredrar har stor motor och ett starkt driftspaket. De är snabba, analytiska, atletiska och frimodiga och går att använda till allt. En otroligt härlig ras om man orkar med dem ;)

Senast ändrad:

Jag hör otroligt sällan om dessa problem som beskrivs ovan i de kretsar jag rör mig i. Klåda finns typ inte, någon enstaka har C-höfter men är oberörd av sitt tillstånd, likaså någon etta på armbågen. Kort och gott har jag en helt annan erfarenhet.

Jag tycker inte heller att bruksschäfern är så sjuk som många påstår men just klådproblemen tycker jag man hör om från alla läger, alltså även de mest renodlade bruksschäfrarna från riktigt seriösa uppfödare...

Jag tycker inte heller att bruksschäfern är så sjuk som många påstår men just klådproblemen tycker jag man hör om från alla läger, alltså även de mest renodlade bruksschäfrarna från riktigt seriösa uppfödare...

Nu duckar jag bakom en mur medan jag säger detta, men min uppfattning är att dessa problem mest kommer från de hundar som någonstans har svenskstam bakom sig. Kan ha fel, men det är den uppfattning jag fått. De få ex jag känner till som har problem med immunförsvaret har haft någon "svensk" hund bakom sig.

Nu duckar jag bakom en mur medan jag säger detta, men min uppfattning är att dessa problem mest kommer från de hundar som någonstans har svenskstam bakom sig. Kan ha fel, men det är den uppfattning jag fått. De få ex jag känner till som har problem med immunförsvaret har haft någon "svensk" hund bakom sig.

Jag delar inte alls den erfarenheten... Tycker man hör om hundar med både svensk och kontinental stam bakom som kliar sig :(

Om du har lust får du gärna pm:a mig vilka linjer, skulle tycka att det vore intressant att veta! Är ganska intresserad av stamtavlor :)

Lite OT men

Mammas hund med klåda har mestadels tyska linjer dvs mor och far svenskfödd men resten tyskfödd. Ska tillägga att hundarna mina föräldrar har är från tre olika kända och ganska stora uppfödare som det oftast talas gott om. Molars har ja dock hört har mycket klådhundar men inget vi har upplevt på just pappas individ

Jag hängde inte riktigt med på vad du ville ha sagt? (Nu lät det drygt vilket inte är meningen, frågan är uppriktigt ställd)

Jag hängde inte riktigt med på vad du ville ha sagt? (Nu lät det drygt vilket inte är meningen, frågan är uppriktigt ställd)

näh ja bara mest funderade lite allmänt :p du skrev nått om att klåda kom mest från svenska hundar tänker på Molars som använder väldigt mycket tyskt har ryckte om sig att ha just klådhundar (även om det somsagt inte är det problemet vi har på vår Molars hund)och sedan säger du att det inte är svårt att hitta en schäfer med sunda linjer och min tankegång var att de hundar (tänker närmast på de 5 senaste hundarna- alla schäfrar) som passerat har varit efter respekterade uppfödare och med efter linjer som anses sunda ändå har 2 haft höft och armbågsproblem, en har haft klåda, kryppt och hade matstrupeförstoring, en hade kronisk benhinneinflammation fram till nästan 3 års ålder och är den som nu har kronisk tarminfektion och en som hade allvarliga ryggproblem sedan 2 års ålder.

Samtliga 5 hundar(från 5 olika kennlar) har alltså en eller flera åkommor och jag börjar tycka det är svårt att skylla på enbart otur. Men jag ska tillägga att trots åkommorna har samtliga tävlat i olika elitklasser så vi har hittills inte avlivat någon jätte ung men någon avel har det inte varit frågan om :(

Jag delar MrsS uppfattning. Stöter på ytterst få schäfrar med defekter eller sjukdomar. De flesta är mycket kompetenta tjänste- och tävlingshundar. Inget för den som vill ha en sällskapshund att lulla med men himla roliga och tacksamma arbetshundar.

Jag har inte SÅ bred erfarenhet av schäfrar, men de jag sett på klubben hemma har alla varit friska, sunda och väldigt fina arbetshundar.
Sen har vi en schäfer i familjen som är 11,5 år gammal som besökt veterinären för typ vaccination och en misstänkt pyo, i övrigt fullt frisk, så när som på ett litet navelbråck..

Jag hör ofta om dessa sjuka schäfrar, men har hittills inte stött på någon själv.

näh ja bara mest funderade lite allmänt :p du skrev nått om att klåda kom mest från svenska hundar tänker på Molars som använder väldigt mycket tyskt har ryckte om sig att ha just klådhundar (även om det somsagt inte är det problemet vi har på vår Molars hund)

Deras stamtik är svensk och finns mig veterligen i alla deras avelstikars linjer. Jag tänker dock inte uttala mig om hurvida de har klåda eller inte, vet inget om det. Jag anser inte att namn bör nämnas i tråden. Vill man diskutera en specifik kennel kan man ta det privat, känns inte så schysst att sitta och spekulera på ett öppet forum :)

och sedan säger du att det inte är svårt att hitta en schäfer med sunda linjer och min tankegång var att de hundar (tänker närmast på de 5 senaste hundarna- alla schäfrar) som passerat har varit efter respekterade uppfödare och med efter linjer som anses sunda ändå har 2 haft höft och armbågsproblem, en har haft klåda, kryppt och hade matstrupeförstoring, en hade kronisk benhinneinflammation fram till nästan 3 års ålder och är den som nu har kronisk tarminfektion och en som hade allvarliga ryggproblem sedan 2 års ålder.

Sunda linjer enligt vem? Vet inte vilka kennlar du pratar om men bara för att de är respekterade betyder det inte att de har en garanti på klådfrihet. Det är som sagt omjligt att uttala sig utan att veta ett dugg om vad som finns bakom. Jag är ingen expert, långt ifrån. Jag har dock tyckte mig se ett mönster. Bara för att man använder tyska hanar betyder inte det att man kör med internationella linjer. Finns klådan i en linje så finns den där liksom.

Jag har inte SÅ bred erfarenhet av schäfrar, men de jag sett på klubben hemma har alla varit friska, sunda och väldigt fina arbetshundar. .

Inte för att säga emot men fundering. Om man inte frågar ser man då att hundarna är helt utan defekter?
Tänkte (åter på vår sjuklingar då :o ) på gammtiken ( 8 år) som har D höfter men tävlar elit spår (och elit sök?) tror att om man inte vet skulle man heller inget märka. Ungtiken med både höft och armbågsfel + klåda tror jag ingen heller skulle tro ha något fel eftersom eksemen märks först om man kollar riktigt riktigt nära(läs luskamma typ) och klia gör hon inte när hon jobbar och får frystfoder. Hannen med magproblem är visserligen mager men går elitskydd utan problem så inte heller honom tror jag någon skulle gissa att han är så dålig som han är.

Nu ska jag sluta kapa tråden, ber om ursäkt till TS för mina egna funderingar denna kväll :) är liksom född med schäfrar och älskar denna ras men vet inte om jag vågar skaffa egen med risk för att ha samma otur som mina päron

Senast ändrad:

Det där är såna basic-frågor så jag kan knappt rekommendera en schäfer åt någon som inte är mer insatt än så. Säger det i all välmening.

Man har ganska bra koll på träningskompisar och klubbkamraters hundar, så det vet man nog. Höfter är dessutom väldigt lätt att kolla upp. Vet flera linjer där man i princip är garanterad en fri hund på både höfter och armbågar. Eventuellt kan ett C poppa upp, men D eller E förekommer inte alls. Är själv på G eller kollar runt efter ny hund om ett år eller så och tycker inte jag har svårt att hitta intressanta kombinationer.

Man har ganska bra koll på träningskompisar och klubbkamraters hundar, så det vet man nog. Höfter är dessutom väldigt lätt att kolla upp. Vet flera linjer där man i princip är garanterad en fri hund på både höfter och armbågar. Eventuellt kan ett C poppa upp, men D eller E förekommer inte alls. Är själv på G eller kollar runt efter ny hund om ett år eller så och tycker inte jag har svårt att hitta intressanta kombinationer.

Precis. Dessutom finns ju HD/ZW index numera. Ett toppenverktyg tycker jag. Däremot kontrollerar ju inte det klåda tex.

Det finns schäfer, och så finns det schäfer, och så finns det schäfer..och så schäfer.

Vad jag vill komma med ovanstående är att schäfern är den största rasen i världen efter labrador retriever. Det betyder att det finns drösvis med olika linjer och framförallt uppfödare upp till bredden av denna ras. Att man är uppfödare betyder -inte- att att man nödvändigtvis är kunnig och duktig inom rasen och vet vilka linjer man ska avla på för att få fram bra hundar såväl mentalt som rent hälsomässigt.

Dessvärre är det såhär med populära raser, folk köper en hund och tar en kull och i och med populariteten finns pengar att tjäna..tyvärr!

Med andra ord är det viktigt att veta vart man ska leta. Det är inte svårt att hitta en schäfer från sunda linjer, men det beror också på vad man vill ha. Du kan hitta allt från en renrasig schäfer som är typ nöjd med att skrota på gården, till ett fulländat tjänstehundsämne eller en klockren tävlingshund som konkurrerar med malinois.

För övrigt så skulle jag ändå generellt sett säga att schäfern behöver arbeta och att få ha en viktig uppgift i sitt liv. En mentalt aktiverad schäfer är oftast en väldigt trevlig och kelen familjenhund. Sist men inte minst, ja. Den är uppdelad i utställning vs bruks och mellan polerna finns en stor variation.

Min personliga erfarenhet är väldigt positiv. De schäfrar jag föredrar har stor motor och ett starkt driftspaket. De är snabba, analytiska, atletiska och frimodiga och går att använda till allt. En otroligt härlig ras om man orkar med dem ;)

Med undantag för det för att du inte ser mycket sjuka schäfrar så håller jag i stort sett med dig.

Vi i träningsgruppen(tjänstehundar väktare blandade linjer) hos oss har på 7 schäfrar har 4 klådproblem, däremot ingen med kassa höfter eller andra problem men just klåda. Så det är möjligt att det går att hitta sunda linjer men det är nog lite som att leta efter en nål i höstacken.

/Camilla

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 369
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 643
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar