Sätta ihop kaniner?

Och_Aye

Trådstartare
Jag har fått en liten kanintjej på halsen, då jag helt enkelt inte kunde säga nej när jag såg henne. Har fått hem henne nu; klippt de längsta klorna jag någonsin sett (formen på klorna kommer nog aldrig att bli normal igen, antar jag. Hon verkar däremot rörare sig väldigt mycket friare nu.)

Inrett en hel lekstuga bara för henne och byggt en hage i anslutning till "buren" som hon kan använda när hon vill.

Det stör mig dock lite att hon är ensam, men vad jag minns från tidigare kaniner (länge sen!) så är det inte alls självklart att kaniner fungerar tillsammans bara sådär?
Vill gärna köpa en kompis till henne, men hur stor är sannolikheten att hon faktiskt uppskattar det? Hon ska tydligen vara runt 8 år, jag tror att hon har bott tillsammans med en annan kanin för länge sedan, men de senaste åren har hon bott ensam.

Det är ju en väldigt stor yta för två kaniner tänker jag, kan det öka chanserna att det skulle kunna fungera? Jag behöver inte köpa en kanin till, men någonting i mig säger att det skulle kunna vara mysigt för henne, jag kanske är helt ute och cyklar? Hade jag inte haft hunden hade jag gärna haft henne inomhus då hon är väldigt tam och verkar tycka om människor, men jag känner mig inte jättemotiverad till att lägga ner energi på att få hunden att funka med en så gammal kanin. Däremot vill jag ju heller inte köpa en till kanin och riskera att även den får sitta ensam?

Vad tror ni?

Sv: Sätta ihop kaniner?

Jag skulle vänja hunden vid kaninen... Om det inte är för mycket stress för alla inblandade parter!
Bra träning och du kanske vill ha en ny kanin när denna har vandrat vidare!

I och med hennes ålder hade jag nog inte köpt en till kanin och satt in till henne.
Det mest naturliga är väl egentligen om de kan bo i separata inhängnader, som ligger nära.
På så vis får de ändå "sällskap", men har ingen i sitt eget revir.

Jag skulle vänja hunden vid kaninen... Om det inte är för mycket stress för alla inblandade parter!
Bra träning och du kanske vill ha en ny kanin när denna har vandrat vidare!

Vi har sedan innan planerat att ha några kaniner innan jag fick hem denna tjejen, men tanken har hela tiden varit att ha dem utomhus där det finns rejält med plats. Vi bor inte enormt och har redan hund, råttor och orm inomhus så det blir lite väl bra med några kaniner som struttar omkring inomhus också. (Vill dessutom då helst inte ha dem i bur några långa stunder alls, eftersom att jag tycker att de ska kunna röra sig ordentligt, och även om de mest är utanför buren kommer de ju ändå behöva en stor bur och jag har helt enkelt ingen plats för den inomhus.)

Kanske kan försöka göra ett undantag med denna lilla kaninen, men hon har ju alltid varit ute och förutom hunden så misstänker jag att rumsrenhet och så vidare kan bli krångligt när hon är så gammal?

Om du ändå planerat att skaffa fler kaniner så tycker jag du kan testa. Sätt dem i angränsade burar och låt dem vänja sig långsamt vid varandra. Jag skulle nog helst satsa på en unge eller en kastrerad hane. Och ev. vara beredd på att det inte funkar och i så fall fortsätta ha två burar.

Funderat lite på det där idag och försökt lösa det med två lika stora ytor/burar/hagar om jag köper en kanin till.

Och så tänkte jag; är det helt idiotiskt att köpa två kaniner? (ungar kanske, de brukar väl fungera ihop även i vuxen ålder?) Min tanke är att då kanske jag minimerar risken med att jag står med TVÅ kaniner som får vara ensamma.

Att köpa två vuxna kaniner som känner varandra och bor ihop kanske inte är så smart, kan inte de bli lite "elaka" mot den tredje, nya, kaninen då?

Två ungar skulle jag nog också ha satsat på, just för att som du säger slippa riskera två ensamma kaniner, eller en ensam vuxen kanin (när den du har nu gått bort) som då också blir svår att para ihop med en annan.

Kaniner är ju lite luriga, hur de funkar ihop är ganska individuellt och svårt att styra upp om det inte fungerar.

Kaniner är ju lite luriga, hur de funkar ihop är ganska individuellt och svårt att styra upp om det inte fungerar.

Ja, jag kommer ihåg det från när jag hade kaniner när jag var mindre. Kanske ska göra slag i saken och satsa på två unga honor? Tycker verkligen inte om tanken på att hon bor alldeles själv, hon verkar så social (i alla fall mot människor och hunden, hur hon är med andra kaniner får jag ju bara avvakta och se...!)

Jag har en kastrerad dvärgvädurshane på 2,5 år, och snubblade över en nervös liten dvärgkaninshona på 1år som ingen ville ha. Dvärgväduren är lite av en surgubbe och är väldigt mån om sitt space så att säga, så jag var egentligen ganska osäker till hur det skulle funka.

Nu har jag en ganska stor balkong som är kanin-inredd, och där har dvärgväduren bott. När jag är hemma brukar det stå öppet så han kan skutta runt i hela lägenheten.
Jag tänkte mycket strategiskt att när honan kom hem, så skulle hon få gå i vardagsrummet (stor yta) ett tag och orientera sig lite, så hon skulle ha en chans att hitta ett gömställe om det skulle bli lite väl dramatiskt. Döm av min förvåning när jag följer min plan, släpper in surgubben, och han bara skuttar förbi henne utan att titta! :eek: :rofl:
Till slut får jag sätta honan framför mig, och kalla på surgubben, och DÅ upptäcker han att där är en annan kanin, och de hälsar lite försiktigt. Efter det känns det som att de konstaterat att de bor ihop, och de har aldrig gruffat vad jag har sett. Nu efter någon månad ligger de gärna och myser med varandra. :love:

Men min slutsats är ändå att det är högst individuellt. Att ha två kaniner ihop i en mindre inomhusbur brukar ju sällan funka bra när kaninerna blivit könsmogna. Men så länge de får stor yta och många gömställen så de kan komma undan varandra brukar det nog gå bättre.
Sedan hävdar ju vissa att man absolut inte ska ha honor ihop, för "om det väl smäller, så smäller det rejält", samt att om man har fler kaniner så finns det större risk att någon av dem blir utmobbad. Jag tror att det här är högst individuellt, så håll bara koll på din flock, så löser det säkert sig.

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 978
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 933
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 662
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 183
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar