Sätta igång 17 årig häst igen

Sv: Sätta igång 17 årig häst igen

Varför du ens skrev en tråd på ett diskussionforum förstår jag inte.. eftersom du har rätt hela tiden och i allt, alla andra har fel.

jag säger inte att jag alltid har rätt men jag säger vad jag tror på. Jag är inte den som bara sitter tyst och tar emot skit om jag har en åsikt som jag står för.

Jag skrev här för att jag undrade om nån mer satt igång en äldre häst och jag undrade över det. Jag har mest erfarenheter av yngre hästar....

F.ö. måste man ju säga - stackars hästakrake :( :cry: Är den ryttaren verksam?

ja tyvärr. Men nu ska den här hästen aldrig mer behöva uppleva nåt sånt igen iallafall. Det är en sån tillfredsställelse att se honom nu fina pållen

jag säger inte att jag alltid har rätt men jag säger vad jag tror på. Jag är inte den som bara sitter tyst och tar emot skit om jag har en åsikt som jag står för.

Jag skrev här för att jag undrade om nån mer satt igång en äldre häst och jag undrade över det. Jag har mest erfarenheter av yngre hästar....

Har inte sagt att du ska va tyst och ta emot skit, men du accpepterar inte riktigt att vi är många som tycker att ditt sätt är fel.

Ja och det är ett diskussionforum och du vet nog lika väl som alla andra att alla trådar här alltid blir diskussioner om och omkring ämnet.

Jag har gjort det. Jag började med korta skrittrundor 3-4 dagar i veckan, i en månads tid. Sedan utökade jag längden på dem under ytterligare någon månad. Månad 3 och 4 lade jag in trav och galopp, och i slutet av månad 4 mkt korta pass på banan innan uteritt som bara fokuserade på en rund form med påskjut bakifrån. Då red jag 4-5 dagar i veckan, men aldrig mer än 2 dagar på rad.
Sedan arbete med bommar, klättring, lite längre dressyrpass och rejälare uteritter. Det var inte aktuellt med hoppning för just den hästen, men om jag hade gjort det så hade den varit klar för det ungefär ett halvår efter starten. Och då menar jag gymnastikhoppning, inte regelrätt träning eller tävling.

Det är förstås inte lika flashigt som att åka med sin hingst på tävling, men å andra sidan håller den hästen än idag, ett antal år senare....

Men folk har ju svarat att de tycker att du sätter igång hästen för fort då den är äldre och inte har blivit riden aktiv de senaste åren. Du har ju fått svar från flera stycken i tråden som ger vettiga svar ang din fråga.
Såklart att du ändå i slutändan gör som du själv vill, det är ju din häst, men förstår inte riktigt varför man vill ha tips när man ändå inte lyssnar på svaren.

Jag har haft två 17 åringar som gått 155 och hade inte jobbat aktivt för att få tillbaka en 17åring till 150 hoppning igen som har haft en lång vila från tävling. Det är stor skillnad att rida hemma och att ha en häst i full tävlingskondition.Och ännu större skillnad när hästarna är äldre.
Att redan varit ute på tävling och sen planerat tävlingar hela vintern hade jag inte satsat på för att få en hållbar häst. Jag hade istället tävlat nästa år och tillbringat hela hösten och vintern med arbeta hemma med fokus på kondition och styrka blandat med vila.

Det är mycket i din historia om hästen som jag tycker är konstigt. Att en ryttare blir avstängd gör väl inte att en bra häst helt plötsligt står utan ryttare?Och då i flera år?Finns många ryttare som tävlar svårare hästar. Tycker det är konstigt att en häst med placering i 150 och som enligt dig hoppar super och har en bra stam helt plötsligt skulle försvinna från tävlingsbanorna.

Men folk har ju svarat att de tycker att du sätter igång hästen för fort då den är äldre och inte har blivit riden aktiv de senaste åren. Du har ju fått svar från flera stycken i tråden som ger vettiga svar ang din fråga.
Såklart att du ändå i slutändan gör som du själv vill, det är ju din häst, men förstår inte riktigt varför man vill ha tips när man ändå inte lyssnar på svaren.

Jag har haft två 17 åringar som gått 155 och hade inte jobbat aktivt för att få tillbaka en 17åring till 150 hoppning igen som har haft en lång vila från tävling. Det är stor skillnad att rida hemma och att ha en häst i full tävlingskondition.Och ännu större skillnad när hästarna är äldre.
Att redan varit ute på tävling och sen planerat tävlingar hela vintern hade jag inte satsat på för att få en hållbar häst. Jag hade istället tävlat nästa år och tillbringat hela hösten och vintern med arbeta hemma med fokus på kondition och styrka blandat med vila.

Det är mycket i din historia om hästen som jag tycker är konstigt. Att en ryttare blir avstängd gör väl inte att en bra häst helt plötsligt står utan ryttare?Och då i flera år?Finns många ryttare som tävlar svårare hästar. Tycker det är konstigt att en häst med placering i 150 och som enligt dig hoppar super och har en bra stam helt plötsligt skulle försvinna från tävlingsbanorna.

jag är fullt medveten om att det är stor skillnad att rida hemma och ha en häst i full tävlingskondition. jag har själv tränat upp min andra som idag går 1,50.

Jag tyckte själv det var konstigt att hästen inte fortsatte tävlas. Förklaringen jag fått är den jag skrev här. Jag lägger inte mer energi på det, jag fokuserar på nuet. Det andra är så länge sen att det inte spelar roll längre. Hästen är genomgången, röntgad och besiktad. Senor ultraljudade. Finns inga gamla skador som syns iaf. Mer kan inte jag göra nu.

Och han ska ridas igång under vintern, bara gå fåtal tävlingar på lägre höjd. Det är inte värre än en hoppträning hemma.

Jag behöver fortf inte tips om det. Det jag undrade var om nån satt igång en äldre häst, om dom pallar det. Hur hjärtat klarar det t.e.x.

Kl

På youtube kan ni se en träningsvideo på ovan nämnda hingst hos sin nya ägarinna.

Sök på "centesimo" av stuffesquattro.

Vad tycker ni, lagom träningsnivå efter många års "ferninandliv"?

Vill inget ont, bara nyfiken vad ni tycker?

Förutom att det låter fruktansvärt hårt om underlaget syns de ju att hästen inte alls är med i kroppen...
Dem har det jobbigt...

Men vem skulle inte ha de med 8års semester och sedan som 60åring sätta igång och jobba med kroppen igen?

Det enda positiva ja kan se med den träningsvideon är att hästen hoppar bättre där än i videon från tävlingen.

Håller med om att underlaget låter väldigt hårt..

Videon är upplagd för en månad sen och då har man haft hästen ca en månad..
Tycker det är för mycket jobb för en häst som man bara har haft en månad som man dessutom tror inte har blivit riden ordentligt.
Vill man ha en hållbar häst för framtiden med tävling och betäckning känns inte det alls som rätt väg men men..

Sen så lägger ryttaren hästen fel på två av tre hinder..
Själva hästen gillar jag. Med mer jobb så kan det bli bra.

Tjejen som rider skulle ha fått låna honom o ville testa några språng. Hon la honom fel och därför blev det nej.
Håller med om att underlaget låter hårt,men det är inte så illa...det är hårdare på en bit där vi kört med bil när vi åker upp till stallet.

Jag har precis satt igång en äldre häst, en sextonåring. Har varit igång hela livet, men vilat 3 mån pga skada. Var ok efter 6 veckor, och fick sen gå på bete, ohalt. Började sätta igång honom i slutet av augusti, då ridning 20 minuter, och trav endast ett begränsat antal långsidor. Är nästan helt igång nu, började väl trava på böjt spår efter en dryg månad kanske, första galoppen lite tidigare (ett varv på volten i vardera varvet). Första hörnpasseringen i trav efter sex veckor. Kommer vara helt igång om några veckor, men kommer inte hoppa alls förrän efter jul, och bara låga hinder till nästa sommar.

Håller med om att det är en väldigt fin häst, hittade en film från en hopprunda när han var yngre, och då var han jättefin.

Senast ändrad:

Men varför har du så bråttom? Kan du inte bygga upp honom i lugn och ro och ha som mål att han ska kunna tävla lite på mellan-nivå men vara beredd att avbryta om det känns minsta tveksamt. Han har ju redan tävlat svår klass så han har ju inget att bevisa.

Men varför har du så bråttom? Kan du inte bygga upp honom i lugn och ro och ha som mål att han ska kunna tävla lite på mellan-nivå men vara beredd att avbryta om det känns minsta tveksamt. Han har ju redan tävlat svår klass så han har ju inget att bevisa.

Absolut avbryter jag direkt om det känns minsta tveksamt. Jag har inget intresse av att ha en häst som går på mellan-nivå....då kan jag lika gärna strunta i att få igång honom. Planen är att han ska upp i svår igen och SEN kanske om jag själv ska tävla honom att han då får gå lägre klasser. Men jag tar inte ut något i förväg utan det får bli som det blir.

Sen detta med att bygga upp honom i lugn och ro, ja det är ingen ide att jag diskuterar det. JAG tycker att jag gör det lugnt, han har nog väldigt många fler vilodagar än dom flesta hästar.....

Fast de som faktiskt har svarat på ditt ursprungsinlägg och berättat om igångsättningar har du ju inte kommenterat alls, så du verkar inte speciellt intresserad av att föra en diskussion om ämnet?

Fast de som faktiskt har svarat på ditt ursprungsinlägg och berättat om igångsättningar har du ju inte kommenterat alls, så du verkar inte speciellt intresserad av att föra en diskussion om ämnet?

Dom inläggen kom igår och idag långt efter tråden skapades. Hästen är nu igång och jag kan ju inte backa tiden och börja om....
Men fortfarande är det ju såklart kul att höra om dom som satt igång äldre hästar och att det funkar bra. MEN min största fråga är fortfarande hur hjärtat pallar med, om en äldre häst har samma ork när den väl är igång, sådana frågor....som jag skrivit flera gånger här...Själva igångsättningen har jag redan min syn på hur JAG tycker att man ska göra. Det var inte det som jag ville diskutera utan skillnad på en yngre och äldre häst i övrigt....

Sen detta med att bygga upp honom i lugn och ro, ja det är ingen ide att jag diskuterar det. JAG tycker att jag gör det lugnt, han har nog väldigt många fler vilodagar än dom flesta hästar.....

Fast vilodagar har han väl haft så det räcker ;) Vad jag menar är att det tar tid att bygga upp senor och ligament. På en lite äldre häst tar det ännu längre tid. Jag tycker det låter väldigt snabbt att börja hoppa en häst som bara ridits en månad. Tycker veternären verkligen att detta är OK? Har du pratat med fler veterinärer?

Fast vilodagar har han väl haft så det räcker ;) Vad jag menar är att det tar tid att bygga upp senor och ligament. På en lite äldre häst tar det ännu längre tid. Jag tycker det låter väldigt snabbt att börja hoppa en häst som bara ridits en månad. Tycker veternären verkligen att detta är OK? Har du pratat med fler veterinärer?

jag har varit till klinik med honom och anser inte att jag behöver fråga någon mer. Vi diskuterade inte igångsättningen speciellt. Jag sa att jag haft honom 2 månader, att han sista 8 åren varit sporadiskt motionerad i omgångar. Att jag tävlat nu och att jag ville kolla så han var fräsch nu efter att ha varit igång ett par månader. Veterinären sa inget om det mer än att hästen såg fin ut, att han inte alls såg så gammal ut och rörde sig väldigt bra med stor rörlighet och elasticitet. Han tyckte jag kunde "köra på "

Fast senor och ligament kan man aldrig stärka på en häst över 2 år... de byggs upp till och med två års ålder, sedan börjar de sakta men säkert att brytas ner, igen.

Man kan bara underhålla dem och se till att de håller sig fräscha men aldrig stärka dem...

Det kanske stämmer, men jag har iaf fått lära mig att man kan "vänja dem för arbete"

Alltså en häst som hålls igång och rids varierat skulle enligt vad jag lärt mig ha mindre nedbrutna och mer elastiska och hållbara ligament/senor, som tål större påfrestningar.

Har hästen fått gå i en hage med "samma underlag" (t ex mjukgräs eller hård sandig slätt) så är senor och ligament inte lika elastiska och tål inte samma påfrestning.

Att sätta igång hästen och rida/motionera den på olika underlag och ta det lugnt har jag alltså alltid kört efter.

Men är det helt onödigt då?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 643
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Jag ska ev köpa ett äldre avelssto (17 år) som fått flera föl. Hon var riden och tränad för ca 7 år sedan men har därefter varit i avel...
Svar
7
· Visningar
2 995
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama