Sätta igång 17 årig häst igen

Sv: Sätta igång 17 årig häst igen

Du måste väl förstå att det ser lite mysko ut att du inte vill berätta varför hästen inte har ridits? (Sedan behöver det inte VARA något konstigt, men det SER märkligt ut.)

Får jag fråga vad syftet med den här tråden var? Det är ju ganska uppenbart att du har ditt sätt som du ser som det helt rätta och inte är mottaglig för tips och råd, så vad var syftet?

Jag blir förvirrad. Först är hästen knappt riden på massa år och måste upp i svår klass för att locka ston, sedan har hästen ridits sporadiskt och är inköpt för att betäcka dina egna ston?

Jag vet inte om jag missade det, men varför slutade man tävla (och öht rida!) hästen?

Jag tror du gör ett misstag som hastar på så. När jag satte igång min unghäst efter vintervila (6-8 veckor) kom vi knappt upp i den takten ni håller. Och jag förstår inte riktigt poängen med att riskera så mycket med en häst, speciellt inte om den nu är så fin (och i huvudsak köptes för dina egna ston?).
Det kan gå bra ett tag (ja, det KAN också gå bra i det långa loppet).

Jag blev själv förvirrad faktiskt. Visste inte så mycket i början och trodde han bara var riden några få gånger. Men efter att ha luskat mera i det så visade det sig att det var mer än jag trott. Första gången vi red honom här kändes det inte heller som att han inte varit riden.

men fortfarande verkar det som att ni alla tror att han rids för fullt O_o
Bara för att han startat en 1,20 klass betyder inte att han rids stenhårt här hemma......Nu har han vilat sedan i lördags, bara skrittat ute för hand en halvtimme om dan. Så fortsätter jag ett par dar till.

Jag VET att han kommer hålla. Jag har koll och jag har även massör, eq osv här regelbundet(en gång/vecka) som går igenom alla hästarna....

Är det inte väldigt tråkigt att köpa en häst som du trodde gott om, som senare visade sig ha varit skadad? :)

Då kanske du vet hur det känns menar jag.

Nu har han ju inte varit skadad....och hade det varit så hade det inte spelat mig någon roll....så mitt svar är NÄ det var inte väldigt tråkigt. Jag anser att oftast har det en förklaring, till 99% är det ryttarens fel.

.

men fortfarande verkar det som att ni alla tror att han rids för fullt O_o
Bara för att han startat en 1,20 klass betyder inte att han rids stenhårt här hemma......Nu har han vilat sedan i lördags, bara skrittat ute för hand en halvtimme om dan. Så fortsätter jag ett par dar till.

Det kan ju bero på:
Han går 2 korta pass om dan nu 6 dagar/veckan. Första passet jobbas han ca 25-30 min ( ridning/tömkörning) andra passet skrittas han oftast ut i skogen ca 40-50 minuter.
och att hästen ska tävlas om några veckor igen.

Jag tror att...
En häst som tränats hårt och klarat det i unga år kommer klara tuffare jobb senare i livet bättre än en en häst som inte tränats.

En så pass rutinerad häst behöver inte hoppträna så mycket för att kunna prestera på tävling, särskilt om ryttaren är rutinerad.
All hoppning på högre höjd sliter ju. Så vill du ha upp jästen i svår klass är det säkert så att det är bättre att avancera hyfsat snabbt. Risken är ju att den går sönder hur lugnt man än tar det..

Jag har varit med hästar som gått svår klass, ridits sporadiskt och sedan satts in och hoppat nån 1,30 och sedan svår klass och de har hållit några klasser oc sedan fått ligamentskador. Detta har varit hästar som aldrig varit skadade innan och typ skogsridits under uppehållet. Så jag tror det ligger en hel del i vad Gylle skriver ...
Personligen tycker jag det låter onödigt att utsätta en häst för detta bara för marknadsföring? Det är väl bättre attmarknadsföra avkommorna. Finns många hingstar som fått gott om ston utan att prestera särskilt länge på hoppbanan. Camaro M till exempel.

Du måste väl förstå att det ser lite mysko ut att du inte vill berätta varför hästen inte har ridits? (Sedan behöver det inte VARA något konstigt, men det SER märkligt ut.)

Får jag fråga vad syftet med den här tråden var? Det är ju ganska uppenbart att du har ditt sätt som du ser som det helt rätta och inte är mottaglig för tips och råd, så vad var syftet?

Syftet med tråden var att jag ville veta om någon annan satt igång en äldre häst.....jag var nog mest ute efter att veta om hjärta, lungor osv pallar med....
Nu har det ju spårat ur..
Jag har ju haft honom ett tag nu och hunnit diskutera med veterinärer, flera ryttare som rider på elitnivå, min EQ som jag har ut ofta till hästarna osv så nu har jag fått bra råd tycker jag efter vägen, av sådana som faktiskt sett hästen och även ridit honom.

Hästen gick en start i svår klass, han fick väldigt mycket stryk på en tävling efter det och ryttaren blev avstängd. Efter det tävlades han inte mer då det blev bråk om hästen. Denna och en till såldes till Italien och där gick han i aveln vad jag vet. Sen hamnade han i lettland och därefter i sverige. Enligt den som ägde honom i tyskland var han ganska tuff och det var svårt hitta ryttare sen.
Därav att första äg i sverige aldrig kom i väg på tävling heller och senare lade av i princip att rida honom. Han trodde inte det skulle funka på tävling eftersom han var väldigt tuff.
Detta fick inte jag veta först, dom ville inte ge mig en förutfattad mening om hästen. Helt ärligt hade jag nog inte köpt honom om jag vetat.

Det märks att hästen har haft ett rent helvete tidigare. Nu börjar han lita på mig och nu är han helt underbar. Jag har haft ett helvete till att börja med, det gick knappt gå in i hagen i början.

Det visade sig att han satt fast i ena sidan på halsen och även att han sträckt en muskel i buken. Efter att vi åtgärdat detta började han bli bättre även i humöret och som sagt, nu är han sååå trevlig. Men han litar inte på andra ännu, det är jag som hanterar honom.
Jag har suttit i hans box i timmar senaste tiden och det märks verkligen nu att han gillar mig och han trivs här.

Ta John whitaker som exempel. Han rider inte vissa hästar alls mellan tävlingarna ( jo jag har pratat med honom så jag VET) Han kan ta en häst som inte ridits på flera månader och ut på en stor tävling. Är det fel??? ja enligt vissa är det galet, men det beror på skulle jag säga. Funkar hästen med det upplägget så är det rätt !!! Man måste se till varje individ och det gör jag. Jag har ALDRIG haft en skada på mina hästar ( ja förutom sår då) så jag tänker fortsätta på det vis jag gör för bevisligen så fungerar det.

Orkar inte kommentera resten av tråden..

Flera månader och 8(?!) år är väl en väldigt stor skillnad? Nu säger jag inte att jag skulle göra som du skriver att John gör, men på några månader tappas inte kondisen.. galopphästar som vilar 2-3 månader under vintern skrittas igång ett par veckor och sen påbörjas träningen igen. Och det är inga konstigheter, dom skulle lätt kunna ut och gå några jobb och sedan starta.. men jämföra några månader och 8 år känns bara helt galet.

Min 4 åring är riden hyfsat regelbundet tills i våras och sedan sporadiskt under sommaren, visst skulle jag kunna åka och hoppa med honom och träna honom till att hoppa högre höjder på några veckor, men det gör man ju inte. Iallfall är jag mer red om senor, ben och ligament.. :S

Senast ändrad:

Jag tror att...
En häst som tränats hårt och klarat det i unga år kommer klara tuffare jobb senare i livet bättre än en en häst som inte tränats.

En så pass rutinerad häst behöver inte hoppträna så mycket för att kunna prestera på tävling, särskilt om ryttaren är rutinerad.
All hoppning på högre höjd sliter ju. Så vill du ha upp jästen i svår klass är det säkert så att det är bättre att avancera hyfsat snabbt. Risken är ju att den går sönder hur lugnt man än tar det..

Jag har varit med hästar som gått svår klass, ridits sporadiskt och sedan satts in och hoppat nån 1,30 och sedan svår klass och de har hållit några klasser oc sedan fått ligamentskador. Detta har varit hästar som aldrig varit skadade innan och typ skogsridits under uppehållet. Så jag tror det ligger en hel del i vad Gylle skriver ...
Personligen tycker jag det låter onödigt att utsätta en häst för detta bara för marknadsföring? Det är väl bättre att marknadsföra avkommorna. Finns många hingstar som fått gott om ston utan att prestera särskilt länge på hoppbanan. Camaro M till exempel.

tack för ett bra svar :)

Inget är ju bestämt egentligen. Jag tar dagen som den kommer och så beror det ju på hästen...
Han ska absolut inte tävlas mycket, det blir några få starter under vintern i 1,20 - 1,30 om allt funkar. Sen om allt känns ok så blir det 1,40-1,50 nästa sommar utomhus. Han kommer ju få ta det lugnt nån månad också i vinter och bara skrota i hagen.
Jag skulle gärna vilja tävla honom själv också nästa år men då blir det ju lägre klasser. Men först ska vi se att han funkar på tävling och sköter sig. Bättre att proffsryttare rider nu i början på tävling :)

Orkar inte kommentera resten av tråden..

Flera månader och 8(?!) år är väl en väldigt stor skillnad? Nu säger jag inte att jag skulle göra som du skriver att John gör, men på några månader tappas inte kondisen.. galopphästar som vilar 2-3 månader under vintern skrittas igång ett par veckor och sen påbörjas träningen igen. Och det är inga konstigheter, dom skulle lätt kunna ut och gå några jobb och sedan starta.. men jämföra några månader och 8 år känns bara helt galet.

Min 4 åring är riden hyfsat regelbundet tills i våras och sedan sporadiskt under sommaren, visst skulle jag kunna åka och hoppa med honom och träna honom till att hoppa högre höjder på några veckor, men det gör man ju inte. Iallfall är jag mer red om senor, ben och ligament.. :S

Jag jämför inte, tog whitaker som exempel på en grej som en del folk nog tycker är fel.....men som ändå är rätt.....ibland....

Jag tycker inte 1,20 är högre höjder.....

Det kan ju bero på:
och att hästen ska tävlas om några veckor igen.

men du.....läs om...läs rätt

Jag har ju skrivit att jag ena passet rider ca 25 minuter och då mest skritt.....andra passet skritt ute/alternativ simning tex...

jag tycker detta är VÄLDIGT lugnt.....kanske travade 5 varv totalt, galopp 2 varv....

Även "proffsen" gör ibland klart tveksamma saker. Det finns "proffs" som dopar, barrerar, använder spö och sporrar väldigt frikostigt osv. Det gör det inte till rätt, ens ibland.

Även "proffsen" gör ibland klart tveksamma saker. Det finns "proffs" som dopar, barrerar, använder spö och sporrar väldigt frikostigt osv. Det gör det inte till rätt, ens ibland.

nej, där håller jag med till 100%......

Jag försökte förklara varför "folk" nog anser att hästen går mycket, för så som du skrivit så låter det ganska mycket.

Jag kan hålla med om att bara lugna pass i skritt inte är särskilt hårt, men då blir ju frågan hur hästen kan vara redo för att tävla 1,20? För två starter på 3 (?) veckor tycker jag inte är särskilt lugnt.

Fast nu är du ute och seglar.
Jag har aldrig sagt att hingsten är dålig. Jag har aldrig sagt att hingsten lämnar dåliga avkommor. Jag har aldrig sagt att hingsten har en dålig stam.
Däremot har jag sagt att jag har bevis på att hästen har varit skadad.

O varför skulle jag vara avundsjuk på dig och dina hästar?

Så inga anklagelser tack.

Jag försökte förklara varför "folk" nog anser att hästen går mycket, för så som du skrivit så låter det ganska mycket.

Jag kan hålla med om att bara lugna pass i skritt inte är särskilt hårt, men då blir ju frågan hur hästen kan vara redo för att tävla 1,20? För två starter på 3 (?) veckor tycker jag inte är särskilt lugnt.

ska jag sitta o skriva allt så blir det väldigt långt, men tro mig, han var klar för 1,20 då vilket han även visade !! Det blir faktiskt lugnt för han får en hel vecka efter tävling att vila upp sig, sen rids han normalt under en vecka ( ej hoppning) och sen rids han lugnt den veckan tävlingen är för att sen veckan efter tävlingen åter bara ledas för hand i skritt....

Jag gör på det viset med min andra häst som går svår klass. Den vilar ALLTID efter tävling och tar det lugnt innan.....

men seriöst ?? har du ens läst vad jag skrivit??? Nej det var dumt att skriva här, borde fattat att folk drar sina egna slutsatser oavsett vad.

Jag tar det lugnare med mina hästar än vad dom flesta gör. Hade inte hästen varit klar för att gå 1,20 så hade han inte startat, that´s it. Och jag vet att jag skrev typ 5 ggr av senaste 2 ägarna men nu är det inte riktigt så efter att ha forskat mer noga. Han har ridits en hel del förra året, detta året har han ridits några gånger och även löshoppat, gått i skrittmaskin.

Jag vet varför han slutade tävla och det tänker jag inte ta här. Som jag skrev tidigare så berodde det inte på hästen.

För hundrade gången : Hästen MÅR bra, den är fräsch, pigg och glad. Mår säkert bättre än på många år då han är MYCKET trevligare och gladare nu mot när han kom, det är som natt och dag !!!!

Acceptera att alla har olika träningsmetoder och olika sätt att se på saker. Ditt sätt är inte det rätta bara för att du tycker så.

Ta John whitaker som exempel. Han rider inte vissa hästar alls mellan tävlingarna ( jo jag har pratat med honom så jag VET) Han kan ta en häst som inte ridits på flera månader och ut på en stor tävling. Är det fel??? ja enligt vissa är det galet, men det beror på skulle jag säga. Funkar hästen med det upplägget så är det rätt !!! Man måste se till varje individ och det gör jag. Jag har ALDRIG haft en skada på mina hästar ( ja förutom sår då) så jag tänker fortsätta på det vis jag gör för bevisligen så fungerar det.

Du undrade varför jag tyckte min häst var bättre än många än dom i sverige.

OM jag jämför med många av dom unga hingstar som är så himla "inne" nu. Ta Bravour, Contant Q, Cartier mfl av dom som faktiskt fått en hel del ston i år....

JAG anser min har bättre stam, den har bevisat nedärvt BRA hopphästar ( har svårklassavkommor) den har själv visat att den kan gå svårklass ( även om det bara är en start så är det trots allt en start med felfri runda o plac)

Nu påstår jag inte att dom jag nämnde är dåliga på nåt vis, jag har betäckt mitt sto med en av dom. MEN jag hade ångest över att hon var dräktig nu när jag köpte denna för jag hade hellre betäckt med honom då JAG anser att han är bättre.

Men som sagt, alla tycker vi olika saker. Sen att DU inte gillar min syn att se på saker det kan jag inte göra något åt. Jag gör det jag tror starkt på och gudskelov har jag en ryttare som rider förbannat bra och som VET att jag ALLTID ser till mina hästars bästa. Det har han även påpekat ett antal gånger då jag sagt nej till starter ibland för att jag tycker det räcker.....

Jag jämför inte, tog whitaker som exempel på en grej som en del folk nog tycker är fel.....men som ändå är rätt.....ibland....

Jag tycker inte 1,20 är högre höjder.....

Varför du ens skrev en tråd på ett diskussionforum förstår jag inte.. eftersom du har rätt hela tiden och i allt, alla andra har fel.

ska jag sitta o skriva allt så blir det väldigt långt, men tro mig, han var klar för 1,20 då vilket han även visade !! Det blir faktiskt lugnt för han får en hel vecka efter tävling att vila upp sig, sen rids han normalt under en vecka ( ej hoppning) och sen rids han lugnt den veckan tävlingen är för att sen veckan efter tävlingen åter bara ledas för hand i skritt....

Jag gör på det viset med min andra häst som går svår klass. Den vilar ALLTID efter tävling och tar det lugnt innan.....

Det fetade.
Absolut, men då får man ha förståelse för att folk inte har all info och kanske tolkar annorlunda än vad verkligheten är.

Fast nu är du ute och seglar.
Jag har aldrig sagt att hingsten är dålig. Jag har aldrig sagt att hingsten lämnar dåliga avkommor. Jag har aldrig sagt att hingsten har en dålig stam.
Däremot har jag sagt att jag har bevis på att hästen har varit skadad.

O varför skulle jag vara avundsjuk på dig och dina hästar?

Så inga anklagelser tack.

ok, då ber jag om ursäkt. Då uppfattade jag dig fel.

men har du bevis så skulle jag gärna se det. Då menar jag bevis i form av veterinärutlåtande osv.....inte att någon mailat och skrivit att han varit skadad för det har jag redan hört. Det var så många olika turer så jag bestämde därför att ringa till tyskland själv och få det antingen bekräftat eller dementerat och där sa han att det aldrig varit fel på hästen....likaså sa uppfödaren så. Ryttaren däremot som blev avstängd säger nåt annat men det beror ju på att denne vill inte erkänna att han gav hästen stryk.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 643
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Jag ska ev köpa ett äldre avelssto (17 år) som fått flera föl. Hon var riden och tränad för ca 7 år sedan men har därefter varit i avel...
Svar
7
· Visningar
2 995
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama