Sätta igång 17 årig häst igen

Sv: Sätta igång 17 årig häst igen

Oj, det var ett väldigt mäktigt schema.. Tänk såhär, för att bygga upp styrka krävs tre saker;

- Träning
- Vila
- Mat

Det går liksom inte att skippa eller snåla in på en av delarna, då händer ingenting positivt men i de flesta fall så händer något negativt (hästen skadar sig).

Jag vet att det kan låta mäktigt men tror inte det är så illa som det låter...

Han går 3 dagar, vilar 1, går 3 dagar, vilar en osv....

Att jag tar 2 pass/dag beror på att jag jobbar honom på fm ( nu pratar vi typ skritt 70%, resten ordentlig ridning) skrittar över bommar t.e.x. På em så rider jag ut för att han ska få göra något o för att minska risken att han blir stel. Även där mestadels skritt....

Han är väldigt hingstig, jättesvår att få någorlunda lugn MEN nu med detta schema så håller han sig någorlunda på mattan.

Jag har dessutom bytt ut flera ridpass mot simning och det sliter inte alls på senor/leder däremot bra för musklerna....

Jag hoppas verkligen att det blir bra och jag tror himla mycket på denna fina häst..:love: Jag hoppas få upp honom i svår klass igen och att han iallafall kan få göra några svårklass starter, då är jag nöjd

Eftersom jag vet vilken hingst det är så blev hingsten skadad efter en start i 150cm.

Jag har ju inte fått veta detta......vet du vad det var för skada???? är ju många år sedan nu isåfall hur som helst. Han är fräsch idagsläget iallafall....

Uppenbarligen så visste varken förra ägaren eller den jag köpte honom av om detta då jag frågade om skador och fick svaret att näää han hade inte varit skadad...

men jag fattade nog att det var nånting eftersom man inte bara slutar tävla en såpass bra häst...

Får se hur han funkar nu då, om det håller eller ej, vart han nu var skadad.... Ska ju kolla upp honom hursomhelst så då lär ju synas om det var nåt värre...

"knapplån" nu är han iallafall tävlad för första gången. Gick super :) verkar helt klart värt att satsa på denna fina häst. 1,20 o ganska tuff bana, hoppade enormt fint och lätt :)

Om hingsten tidigare gått svår klass är det väl inte så förvånande att den gick bra på en 1,20 hoppning oavsett hur banan såg ut. Men hur fanken tänker man om man startar en 17 år gammal häst som stått i 8 år efter 2 månaders igångsättning. Vad är tanken med det? Att den ska bli halt?
Är det inte bättre att ta det lite lugnt så att han faktiskt håller? Varför så bråttom?

Om hingsten tidigare gått svår klass är det väl inte så förvånande att den gick bra på en 1,20 hoppning oavsett hur banan såg ut. Men hur fanken tänker man om man startar en 17 år gammal häst som stått i 8 år efter 2 månaders igångsättning. Vad är tanken med det? Att den ska bli halt?
Är det inte bättre att ta det lite lugnt så att han faktiskt håller? Varför så bråttom?[/

Jag har gjort på samma vis med denna som med dom yngre vid igångsättning. Skillnaden var att den här hade grundkondis från början. Han skadas inte av att gå en 1,20 klass, dessutom ville jag se om han funkade på tävling av olika anledningar. Hade det inte funkat hade jag lagt ner ridningen.
jag har hittills aldrig ridit en häst halt och kommer inte göra det nu heller.

Jag tycker det låter som ett helt vansinnigt projekt och bästa receptet att rida sönder en gammal fin hingst :( Varför inte nöja sig att starta lite småklasser? Knappast något som förstör hingsten rykte, det gör i så fall skador också.

Oj jag tycker det här låter jättekonstigt. Varför är det så viktigt för dig att han ska gå svår klass?
Fattar inte alls grejen. Vad vinner du på det?

Håller med de andra i tråden att du verkar gå för fort fram. En häst som har vilat så länge som du skriver borde inte redan vara på tävlingsbanorna igen.
Han lär ju ha slutat tävlat pga en skada och jag hade inte tävlat några klasser iår och absolut inte börjat på 120.

Jag sålde min 17 åring för några år sedan för att han skulle få gå ner i klasserna med en junior och bara tävla då och då då han började bli gammal. Tror inte alls att det är vanligt att man satsar på att få tillbaka en 17 åring till svårklasserna igen.Som nån skrev så lär han inte kunna gå svår klass förrän om något år..

Oj jag tycker det här låter jättekonstigt. Varför är det så viktigt för dig att han ska gå svår klass?
Fattar inte alls grejen. Vad vinner du på det?

Håller med de andra i tråden att du verkar gå för fort fram. En häst som har vilat så länge som du skriver borde inte redan vara på tävlingsbanorna igen.
Han lär ju ha slutat tävlat pga en skada och jag hade inte tävlat några klasser iår och absolut inte börjat på 120.

Jag sålde min 17 åring för några år sedan för att han skulle få gå ner i klasserna med en junior och bara tävla då och då då han började bli gammal. Tror inte alls att det är vanligt att man satsar på att få tillbaka en 17 åring till svårklasserna igen.Som nån skrev så lär han inte kunna gå svår klass förrän om något år..

vi har nog alla olika syn på saker. Jag tycker många gör fel, en del tycker jag gör fel. Man kan inte göra alla nöjda. Jag har pratat med alla tidigare ägare, även dom i tyskland. Han har aldrig varit skadad. Han har ridits sporadiskt ibland, gått i skrittmaskin, löshoppat osv. Tro mig, jag är den sista som vill förstöra hästen.
Att han ska upp i svår klass igen beror på att han är okänd i Sverige, jag vill försöka få ston till honom och då måste han synas, så enkelt är det. Sen får vi se om han bara går 130 eller 1,60, det får framtiden utvisa. Och ja, han är genomgången av veterinär nu och hur fräsch och hel som helst även efter att ha tävlat.

Du är lurad.

Dessutom tror jag inte alls du får många ston till honom. Han har varit skadad, gått en klass innan skada. Med tanke på vad som finns på hingstmarknaden idag, all import av superhingstar, unga lovande hingstar så vet jag inte varför man skulle använda din. Möjligtvis om du begär 500 kr i avgift, men då kommer du bara få "lilla lisa som har ett sött travarsto" och då kommer ändå hingsten inte få ett bra rykte.

Du försöker alltid tjäna mycket pengar i dina affärer, men denna gång är det du som är lurad.

Hur har han fått sin grundkondis då? Han har ju inte blivit riden eller tränad på hur många år som helst!

KL

Det här med "grundkondis". Vad är det egentligen? Kondition är en färskvara och kan inte bevaras i flera år. Jag har själv en häst med senskada som är under igångsättning. Den har, nej hade, jättebra kondition men man märker nu hur dålig kondis hästen har. Detta är en häst som gått EM så den har varit oerhört vältränad.
Mig veterligen kan en häst behålla konditionen ungefär 3 månader. Sedan blir den snabbt sämre. Efter flera år är den borta och måste tränas upp igen. Däremot är hästar liksom människor individer och har olika lätt att träna upp konditionen igen.

Vad gäller att sätta igång en äldre häst. Alla är saliga på sin tro och man kan bara hoppas att folk vet vad de gör samt önska dom lycka till.
Nu verkar TS vara en noggrann person som kollat igenom hästen hos veterinär och man får väl tro att den är fräsch om veterinären säger det.
Att låta hästen gå 2 pass om dagen.. Tja, jag hade inte gjort det och jag tränar mina hästar ganska tufft. Jag har fått lära mig att man "bryter ner" och då måste man ge chans till återhämtning så jag hade nog kört varannan dag en period. Återhämtning är oerhört viktigt. Nästan mer viktigt är själva träningen eftersom ALL träning innebär mikroskador i senor och ligament och kroppen måste ges en chans att åtgärda dessa.

Du är lurad.

Dessutom tror jag inte alls du får många ston till honom. Han har varit skadad, gått en klass innan skada. Med tanke på vad som finns på hingstmarknaden idag, all import av superhingstar, unga lovande hingstar så vet jag inte varför man skulle använda din. Möjligtvis om du begär 500 kr i avgift, men då kommer du bara få "lilla lisa som har ett sött travarsto" och då kommer ändå hingsten inte få ett bra rykte.

Du försöker alltid tjäna mycket pengar i dina affärer, men denna gång är det du som är lurad.

innan du skriver som du gör, så tycker jag att du ska ta reda på fakta. Inte vad du TROR.. Jag har pratat med den som hade hästen då den tävlades, den har ALDRIG haft någon skada. Sen vad andra personer TROR, det är för mig helt oväsentligt !!
Och han har inte startat en klass, han har gått en 1,50 = stor skillnad. Dessutom felfri och placerad i debuten = enligt mig jävligt bra.

Han har avkommor som går svår klass, Ludger beerbaum har en som min är morfar till och den är förbannat bra. Så att det inte är en bra hingst, det är bullshit !

Jag betackar mig för skitsnack i denna tråden av avundsjuka negativa männskor som du.

Sen att jag skulle blivit lurad, det är skrattretande. Jag har köpt en godkänd hingst med superstam, som lämnat BRA avkommor. Sen om den går att få upp i svår klass och jag kan få ston till den, ja då är det ett plus. Det är inget jag tar för givet. Han köptes främst till våra egna ston för att jag tycker han är BÄTTRE än många av hingstarna som finns här i sverige.
Så lurad, nej det är jag absolut inte.

( sen har jag redan flera som vill använda honom efter att ha sett honom på en enda tävling nu, bra med rätt ryttare vet du ;) )

KL

Det här med "grundkondis". Vad är det egentligen? Kondition är en färskvara och kan inte bevaras i flera år. Jag har själv en häst med senskada som är under igångsättning. Den har, nej hade, jättebra kondition men man märker nu hur dålig kondis hästen har. Detta är en häst som gått EM så den har varit oerhört vältränad.
Mig veterligen kan en häst behålla konditionen ungefär 3 månader. Sedan blir den snabbt sämre. Efter flera år är den borta och måste tränas upp igen. Däremot är hästar liksom människor individer och har olika lätt att träna upp konditionen igen.

Vad gäller att sätta igång en äldre häst. Alla är saliga på sin tro och man kan bara hoppas att folk vet vad de gör samt önska dom lycka till.
Nu verkar TS vara en noggrann person som kollat igenom hästen hos veterinär och man får väl tro att den är fräsch om veterinären säger det.
Att låta hästen gå 2 pass om dagen.. Tja, jag hade inte gjort det och jag tränar mina hästar ganska tufft. Jag har fått lära mig att man "bryter ner" och då måste man ge chans till återhämtning så jag hade nog kört varannan dag en period. Återhämtning är oerhört viktigt. Nästan mer viktigt är själva träningen eftersom ALL träning innebär mikroskador i senor och ligament och kroppen måste ges en chans att åtgärda dessa.

Jo du har rätt i det du skriver. Det är jätteviktigt med återhämtning. Efter tävlingen har han bara skrittats för hand ute i skogen. Så gör jag alltid efter tävling i en vecka med alla hästar. Det sliter ju med resor och allt, inte bara själva ridandet på tävlingen.

Att jag ridit 2 ggr/dag är inte så illa som det låter. Jag sitter inte och nöter om många andra gör. Dessutom som jag skrev tidigare så har jag simmat och så med honom och det sliter inte alls. Det var i början det var 2 pass om dan för min erfarenhet är att det sliter mindre att ta 2 korta pass i stället. Det är när en häst blir trött och får mjölksyra i musklerna som skadorna kommer.

Nu motioneras han som dom andra hästarna, dvs 3 dagar/vecka ridning och 2 dagar/vecka tömkörning/skritt för hand i skogen/ handhäst.

Med grundkondis menade jag att han hade inte dålig kondis från början. Han har hittills aldrig blivit svett eller speciellt trött, inte ens efter tävlingsrundan så var han märkbart ansträngd och då reds han ändå fram ganska länge pga ryttaren hade inte suttit på honom innan.
Det märks ju att han blir trött i musklerna men själva kondisen har från start varit ganska bra.

Mitt fbl sto som startade galopp för inte såå jättelänge sen och som ändå ridits av tidigare ägare så gott som dagligen blir trött mycket fortare än vad hingsten blir.

Han har ju inte stått i 8 år.....han har ridits sporadiskt tydligen.

Du funderar inte på varför han inte fortsatte tävla när debuten gick så bra? Inte ens Totilas är så bra i avelsboxen att han slutat tävla. Och att säga att massa vill använda hingsten efter sett den en gång, vänta tills dom faktiskt bokat och inseminerat stona.

På vilket sätt är han bättre än många av dom hingstarna vi har här i Sverige?

Har väl ridits typ 5 ggr sammanlagt av 2 senaste ägarna....

Att ridas 5 ggr på 8 år ger inte en grundkondition.

Jag kan inte låta bli att undra varför man lägger ut en sån här tråd om en hingst som stått i 8 år, sätts igång på rekordfart, iväg och tävlas efter 2 månader och dessutom tror att man ska locka ston? Jag vet vilken hingst det är, och det spelar ingen roll att den går svårklass igen, den kommer aldrig hamna på mina ston, inte heller skulle jag tipsa någon om den. Jag vill stödja hingsthållare med en sund inställning till sina hästar, även om dom ska tävlas. Jag tycker inte att det är ok att göra så här med hästen, och jag är ju uppenbarligen inte ensam om det.
Hästen är dessutom fortfarande tunn, varför inte låta den få en chans att bygga upp sig först?
Sen spelar ingen roll att det är en duktig ryttare, jag tycker även att han borde ha bättre hästvett än så här.

Jag blir förvirrad. Först är hästen knappt riden på massa år och måste upp i svår klass för att locka ston, sedan har hästen ridits sporadiskt och är inköpt för att betäcka dina egna ston?

Jag vet inte om jag missade det, men varför slutade man tävla (och öht rida!) hästen?

Jag tror du gör ett misstag som hastar på så. När jag satte igång min unghäst efter vintervila (6-8 veckor) kom vi knappt upp i den takten ni håller. Och jag förstår inte riktigt poängen med att riskera så mycket med en häst, speciellt inte om den nu är så fin (och i huvudsak köptes för dina egna ston?).
Det kan gå bra ett tag (ja, det KAN också gå bra i det långa loppet).

men seriöst ?? har du ens läst vad jag skrivit??? Nej det var dumt att skriva här, borde fattat att folk drar sina egna slutsatser oavsett vad.

Jag tar det lugnare med mina hästar än vad dom flesta gör. Hade inte hästen varit klar för att gå 1,20 så hade han inte startat, that´s it. Och jag vet att jag skrev typ 5 ggr av senaste 2 ägarna men nu är det inte riktigt så efter att ha forskat mer noga. Han har ridits en hel del förra året, detta året har han ridits några gånger och även löshoppat, gått i skrittmaskin.

Jag vet varför han slutade tävla och det tänker jag inte ta här. Som jag skrev tidigare så berodde det inte på hästen.

För hundrade gången : Hästen MÅR bra, den är fräsch, pigg och glad. Mår säkert bättre än på många år då han är MYCKET trevligare och gladare nu mot när han kom, det är som natt och dag !!!!

Acceptera att alla har olika träningsmetoder och olika sätt att se på saker. Ditt sätt är inte det rätta bara för att du tycker så.

Ta John whitaker som exempel. Han rider inte vissa hästar alls mellan tävlingarna ( jo jag har pratat med honom så jag VET) Han kan ta en häst som inte ridits på flera månader och ut på en stor tävling. Är det fel??? ja enligt vissa är det galet, men det beror på skulle jag säga. Funkar hästen med det upplägget så är det rätt !!! Man måste se till varje individ och det gör jag. Jag har ALDRIG haft en skada på mina hästar ( ja förutom sår då) så jag tänker fortsätta på det vis jag gör för bevisligen så fungerar det.

Du undrade varför jag tyckte min häst var bättre än många än dom i sverige.

OM jag jämför med många av dom unga hingstar som är så himla "inne" nu. Ta Bravour, Contant Q, Cartier mfl av dom som faktiskt fått en hel del ston i år....

JAG anser min har bättre stam, den har bevisat nedärvt BRA hopphästar ( har svårklassavkommor) den har själv visat att den kan gå svårklass ( även om det bara är en start så är det trots allt en start med felfri runda o plac)

Nu påstår jag inte att dom jag nämnde är dåliga på nåt vis, jag har betäckt mitt sto med en av dom. MEN jag hade ångest över att hon var dräktig nu när jag köpte denna för jag hade hellre betäckt med honom då JAG anser att han är bättre.

Men som sagt, alla tycker vi olika saker. Sen att DU inte gillar min syn att se på saker det kan jag inte göra något åt. Jag gör det jag tror starkt på och gudskelov har jag en ryttare som rider förbannat bra och som VET att jag ALLTID ser till mina hästars bästa. Det har han även påpekat ett antal gånger då jag sagt nej till starter ibland för att jag tycker det räcker.....

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 664
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 643
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Jag ska ev köpa ett äldre avelssto (17 år) som fått flera föl. Hon var riden och tränad för ca 7 år sedan men har därefter varit i avel...
Svar
7
· Visningar
2 995
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rider ni med snokrem?
  • Evolve