Sätta fast stigbyglarna?

H

HoppFantasten

Det är flera som skriver lite här och var om att man ska sätta fast stigbyglarna i sadelgjorden om skänklarna åker för mycket bak när man hoppar, men hur ska man göra det? :confused:

Har sökt men jag hittar inget så jag hoppas någon kan förklara utförligt för mig som är lite trög :angel:

Sv: Sätta fast stigbyglarna?

men hur då?
Runt sadelgjorden som ligger på hästen? alltså så att remmen nuddar hästen..

är det ingen som har en bild? jag fattar ingenting.. hmm korkad!

HoppFantasten skrev:
men hur då?
Runt sadelgjorden som ligger på hästen? alltså så att remmen nuddar hästen..

är det ingen som har en bild? jag fattar ingenting.. hmm korkad!

Du trär remmen in under sadelgjorden i höjd med stigbyglen, sen spänner du fast stigbyglen iden, så kan man inte flytta skänkelen så mycket, jag har gjort detta en gång, och det tänker jag aldrig mer göra...det känns jätteläskigt att rida så, iaf gjorde det det för mig:crazy:

Men snälla, gör inte det så svårt! Du tar ett band eller en rem och trär den under sadelglorden och runt stiglädret. Slå knut. Rid.

Snuffsan skrev:
Men snälla, gör inte det så svårt! Du tar ett band eller en rem och trär den under sadelglorden och runt stiglädret. Slå knut. Rid.

stigbygeln! inte lädret!
det är jätte bra! red mkt så förr och nu ligger skänkeln stilla i språnget....

Tack ska prova det då!
Ursäkta om jag "gör det svårt" men lät konstigt att sätta den i stiglädret använder hellre stigbygeln..

Men om man sätter den i stiglädret kan man ju få lite rörligare fot iaf, man kan ju börja där så man vänjer sig lite.

Köp sadelklister istället! inte lika drastiskt men riktigt effektivt!

HoppFantasten skrev:
Det är flera som skriver lite här och var om att man ska sätta fast stigbyglarna i sadelgjorden om skänklarna åker för mycket bak när man hoppar, men hur ska man göra det? :confused:

Har sökt men jag hittar inget så jag hoppas någon kan förklara utförligt för mig som är lite trög :angel:

Kan bara säga att detta är ingen höjdare, foten blir för låst framför allt framåt, har du en häst som hoppar bra språng så måste man kunna parera framåt med foten både i avsprångsögonblicket och i landningen vilket inte går när stigbygeln är fastsatt. Var själv tvungen att prova när någon annan skrev om det då jag har ett par elever som har vissa problem att hålla skänkeln nere i språnget och kunde snabbt förkasta denna teori efter att nästan ha åkt framlänges just för att fötterna blir hindrade att komma framåt.

Absolut bästa sättet att träna upp sin underskänkel att bli stadig är att hoppa, hoppa och åter hoppa i en sadel UTAN stöd så att man inte luras att knipa åt med knäna i knästöd eller dylikt, tyngden i stigbygeln släpp knäna från sadeln och satsa på att landa fortfarande stående i lätt sits (då trampar man automatiskt hårdare i stigbygeln). Kniper man inte med knäna så är inte heller underskänkeln "lös" och kan inte fara iväg bakåt i språnget.

gylle skrev:
Kan bara säga att detta är ingen höjdare, foten blir för låst framför allt framåt, har du en häst som hoppar bra språng så måste man kunna parera framåt med foten både i avsprångsögonblicket och i landningen vilket inte går när stigbygeln är fastsatt. Var själv tvungen att prova när någon annan skrev om det då jag har ett par elever som har vissa problem att hålla skänkeln nere i språnget och kunde snabbt förkasta denna teori efter att nästan ha åkt framlänges just för att fötterna blir hindrade att komma framåt.

Absolut bästa sättet att träna upp sin underskänkel att bli stadig är att hoppa, hoppa och åter hoppa i en sadel UTAN stöd så att man inte luras att knipa åt med knäna i knästöd eller dylikt, tyngden i stigbygeln släpp knäna från sadeln och satsa på att landa fortfarande stående i lätt sits (då trampar man automatiskt hårdare i stigbygeln). Kniper man inte med knäna så är inte heller underskänkeln "lös" och kan inte fara iväg bakåt i språnget.

:bow: :bow: :bow: :bow:

gylle skrev:

Jätte bra tips...ska tänka på detta. tyvärr har jag ingen sadel utan stöd men ska verkligen försöka att släppa knäna!:smirk:

gylle skrev:

Precis vad min tränare(ny för iår) sagt, och jag tror jag aldrig har haft så bra sits som nu.. Speciellt med skänklarnas läge dårå.. ;)

gladys skrev:

Kanske lite svårt att lära sig att ha stödet i stigbyglarna utan dem eller...... och om man inte gjort det innan så lär man knipa med knäna om man hoppar barbacka (om man vill följa med över till andra sidan alltså och inte sitta kvar på backen innan hindret)

Själv när jag hoppar ena pollen kan jag inte hålla om med vadden för då bockar han och då får jag istället hålla om med knäna:smirk:
och mina ben sitter kvar i rätt läge ändå men jag tynger ner i stigbyglarna. Och han hoppar jätte mkt med ryggen så det är svårt att hoppa honom om man aldrig har gjort det förut och man inte kan hålla om med vadden och bara hålla om med knäna och samtidigt inte åka bak med benen för då kittlar man honom och då bockar...
Det är en hel vetenskap..:D hehe

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 550
Senast: Hedwig
·
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 157
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 448
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 216
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka