Sås till lax?!!!

FannyN

Trådstartare
Jag har drabats av hjärnstillestånd, tydligen värre än vanligt. Jag ska göra en sås att ha till en laxmiddag i påskhelgen. Det står helt still! Den ska vara kall och passa till ugnsbakad lax. Jag vill ha en sås som är riktigt god för jag ska servera färskpotatis till tydligen. En kompis fixar potatisen och jag lax och sås.
Snälla hjälp mig!!

Sv: Sås till lax?!!!

En klassiker är ju cremefraiche eller gräddfil blandat med stenbitsrom.

Skulle precis tipsa om romsås, men andra hann före.;) Alternativ till det skulle kunna vara t.ex. creme fraiche med färska örter. Eller surfa in på någon av receptsajterna recept.nu, ica.se eller arla.se.

Till ugnsbakad lax brukar jag göra en sås av gräddfil/cremefraiche/turkisk yoghurt (något av dom, vilket beror på vad jag har hemma i kylskåpet), majonäs och franska örter (eller det kanske står provensalska örter på burken, det blir nog godare med färska tror jag). Ibland har jag i en liten klick chilisås också och ibland har jag i lite grovmalen svartpeppar.

Jag skulle ta hemlagad majonnäs blandad med CF och kryddad med lite dijonsenap, vitt vin, dill, nymalen peppar. Ev en liten skvätt hummerfond (om du hittar utan glutamat). Om du hoppar över fonden får du smaka av med salt.

Sambon brukar göra en romsås med Sambal Oelek i. Creme Fraiche, stenbitsrom och ett par tsk sambal oelek. Det blir jättegott med massor av smak.

Jag skulle ha gjort en sås på rom som många andra tipsat om :)

Jag brukar ta stenbitsrom, Creme fraiche, lite majonäs och salt tror jag,
har inte receptet framför mig :)

Eller om sällskapet gillar vitlök så kan man göra samma sås men med vitlök istället för rom, det passar till en del fiskrätter har jag märkt :)

Eller ta lite sweet-chilisås, eller hummerfond det är också jättegott!

Om du vill göra en sås som är kall, men som du har möjlighet att koka upp innan, så är det supergott att ta grädde och/eller cremefraiche, dill och gräslök (jag brukar ta fryst eller torkad om jag inte har färsk), salt och lite pressad citron/citronessens.

Tack alla!!

Det blev otroligt bra. Laxen var verkligen fin, jag hällde på Fritjofssons citron olivolja och stekte den i ugnen sakta på 125 grader.
Det blev två såser tacka vara er!! En romsås med lite sambal och en blandade jag cf och majjo och franska örter.

Så himla lyckat!!

:bow::bow:

Till ugnsbakad lax brukar jag göra en sås av gräddfil/cremefraiche/turkisk yoghurt (något av dom, vilket beror på vad jag har hemma i kylskåpet), majonäs och franska örter (eller det kanske står provensalska örter på burken, det blir nog godare med färska tror jag). Ibland har jag i en liten klick chilisås också och ibland har jag i lite grovmalen svartpeppar.

Jag brukar blanda de dressingspulver som man använder till salladsdressingar som finns att köpa i 3-pack. Supergoda med creme fraiche!

pulversås borde inte vara tillåtet :( det är ju inte ens sås.. pås-sås människor vet ju inte ens vad bea ska smaka :S jag slår ett slag för en hollandais..

Lite sent men jag tipsar ändå :D

SAM_0933.JPG

Creme fraiche med chilismak och räkor, supergott!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 634
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 130
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 773
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka