Sarrloos wolfhound

Sv: Sarrloos wolfhound

Eftersom att vargar naturligt är skygga och rädda djur, torde en saarlos bära på mycket rädslor också..eller hur är det? Hur är det med tex skotträdsla, höga ljud, främmande människor /miljöer osv?

En Saarloos är ofta reserverad mot främlingar, mer känslig för nya miljöer, har ofta ett flykt beteende osv.. Social och miljöträning från dag 1 är väldigt viktigt med den här rasen och utsätts den bara konstant för "nyheter" så är det inga problem. Höga ljud och skott verkar däremot inte vara nåt dom reagerar mer på än någon annan ras. (i alla fall inte våra)

Vi bor i stan med våra hundar och dom fungerar här, kryper inte längs med marken och får panik för jämnan som många tror. ;)

Ninni

Jag skulle aldrig orka med en sådan hund..

Jag har en fundering, är Sarloosen skarp?
Har nämligen hört att i princip alla sarloosar någongång har bitit (om än inte allvarligt) sin ägare.

Jag har en fundering, är Sarloosen skarp?
Har nämligen hört att i princip alla sarloosar någongång har bitit (om än inte allvarligt) sin ägare.

Saarloos är absolut inte skarp och ska inte vara det!!!
De använder däremot munnen/tänderna ofta i "sitt språk/agerande"..

Tex om man kommer hem så tar dom gärna din hand i munnen, dom naggar efter din mun när dom hälsar osv... Inget aggressivt och inget som skadar dig (om inte du har en väldigt burdus hund som inte lärt sig)

Saarloos har inte större benägenhet att bita än någon annan ras, snarare tvärt om.

Ninni

Ok, tack för svaret! Jobbar man aktivt för att få bort en del av reservationen och kvarstående rädslor?

Det var hursomhelst väldigt fina hundar på din hemsida!:)

Helt offtopic, men jag måste bara nämna att det är väldigt förvirrande för mig att du heter Ninni :p

/En annan Ninni som är van vid att vara helt ensam om att heta det. :angel:

Har inte avlats in några andra hundar än Saarloos ( om man inte räknar in schäfern som användes vid start).

Är det så borde rasen har enorma inavelsproblem idag. Om inte idag så borde de vänta bakom nästa hörn s a s. En genetiker kan inte lösa sådana problem hux flux. Inavelsproblem löser man endast på ett sätt och det är genom total utavel.

Är det så borde rasen har enorma inavelsproblem idag. Om inte idag så borde de vänta bakom nästa hörn s a s. En genetiker kan inte lösa sådana problem hux flux. Inavelsproblem löser man endast på ett sätt och det är genom total utavel.

Kanske uttryckte mig lite luddigt.
Det har använts 6 st olika vargar samt ett antal olika schäfrar för att skapa Saarloos. Inavel var ett STORT problem i rasens begynnelse och är till viss del i dag med då rasen är mycket liten. (runt 1500 individer)

Ok, tack för svaret! Jobbar man aktivt för att få bort en del av reservationen och kvarstående rädslor?

Det var hursomhelst väldigt fina hundar på din hemsida!:)

Njaaaa... läser man rasstandarden för Saarlooswolfhond så står det:
"Reservationen och den varglika önskan att ta till flykt i främmande situationer är typiskt för rasen och dessa egenskaper bör behållas."

Så att avla bort dessa beteenden hade ju förvandlat Saarloos till något annat än Saarloos. Men naturligtvis ska man inte avla på livrädda/panikslagna hundar som inte fungerar ute i samhället. Läser man rasstandarden får många intrycket att skulle man fälla upp ett paraply tex i närheten av en Saarloos skulle den lägga svansen mellan benen och fly... riktigt så är det inte. *L* Ett visst flykt beteende HAR dom oftast men är samtidigt nyfikna och vill gärna kolla in det "farliga".... på avstånd ;)

Ninni

va intresant att höra talas om raser fårn en som har koll. Mycket intresant :)
Hade själv inte hört talas om rasen fören jag öppnade denna tråden .... :p

*kl*
OT
bara jag som tycker det e lite lustigt att "Wolfwistle" inte bara är en användare.. utan oxå namnet på "Saarloos" hemsida? :angel:

*kl*
OT
bara jag som tycker det e lite lustigt att "Wolfwistle" inte bara är en användare.. utan oxå namnet på "Saarloos" hemsida? :angel:

Fast det finns en helt naturlig förklaring på det... Den som har nicket Wolfwhistle är min sambo och vi har tillsammans kennel WolfWhistle. *L*

Ninni

hehe...ok

tack för förklaringen...
tyckte du verkade för seriös för att vara ett troll :angel:

(det var menat som smicker även om det kanske inte märktes...)

fick hundsport idag, såg en bild på en (i mina ögon) likadan till utseendet hund. Ceskoslovensko Vlcak. Vad är skillnaden mellan raserna?

fick hundsport idag, såg en bild på en (i mina ögon) likadan till utseendet hund. Ceskoslovensko Vlcak. Vad är skillnaden mellan raserna?

Den stora skillnaden ligger i mentaliteten. Ceskoslovensky Vlcak är modigare, skarpare...mer brukshund. :smirk: Man jobbar med en CsV, lydnad, skydd, spår, räddningshund osv osv. Den är väl inte riktigt i samma klass som Schäfer men slår en Saarloos med häst...eh...hundlängder ;)

Det skiljer en del utseende mässigt sett med men det är väldigt svårt att se om man inte är van/påläst om raserna. CsV har mindre, spetsigare öron, tydligare manke och är lättare än Saarloos. Sen är den alltid grå (med de klassiska "vargteckningen" då). En Saarloos får vara grå, brun (med "vargteckning") samt enfärgad créme och créme vit.

Ninni

hehe...ok

tack för förklaringen...
tyckte du verkade för seriös för att vara ett troll :angel:

(det var menat som smicker även om det kanske inte märktes...)

Man kan ju aldrig vara säker ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 612
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 185
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 979
Senast: lizzie
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka