Sarrloos wolfhound

W

Wolf lover

Jag vet att det varit mycket prat om saarloos wolfhound men
jag skulle vilja veta mer om vad andra tycker om dem:)

Det jag vet är att man tycker den är vild och farlig men den ska vara som en schäfer och se ut som en varg.
och är inte häller en hybrid utan en blandras som monga andra hundraser.
Desutom ligger halten vargblod i en saarloos wolfhound på
30-20.
non som vet mer :confused:

Sv: Sarrloos wolfhound

Jag tycker väl inte så mycket mer än att en sådan hund ska ägas av folk som verkligen kan läsa hund.

Det jag vet är att man tycker den är vild och farlig men den ska vara som en schäfer och se ut som en varg.
30-20.

Du borde nog läsa på lite. Du har ett gäng faktafel.

En varghybrid innehåller just varg. En vanlig blandras gör det inte. Du kan således inte ha en vanlig blandras med 20-30% varg.

Vad jag vet är hunden avlad så länge att det inte ska vara noterbara mängde varg i den- de är väl godkända nu? (kan verkligen ha fel där) Och eftersom den är godkänd räknas den inte heller som blandras alls.

Säger som escodobe, lär på mer! :)

30-20.

Vi har tre Saarlooswolfhond och skillnaden mellan dom och Schäfer är GIGANTISK!!!! En saarloos är reserverad, saknar viljan att behaga & skärpa, envis som f*n och ingen brukshund överhuvudtaget. ;)

Med Svenska mått mätt klassas den inte som hybrid då här räknas bara generation 1-4 sedan inblandning av vild art som hybrid. Generellt sett säger man dock att varghalten ligger på mellan 20-30% idag men det kan skilja mycket mellan individerna. Dock är det ju omöjligt att "få bort" vargblodet då alla SWH har det.

Mycket info finns på våran hemsida. http://www.wolfwhistle.se

Ninni

Eftersom att vargar naturligt är skygga och rädda djur, torde en saarlos bära på mycket rädslor också..eller hur är det? Hur är det med tex skotträdsla, höga ljud, främmande människor /miljöer osv?

Om varghalten ligger på 20-30% så innebär det att man skulle få avla in varg konstant. Vilket man inte gör. Alltså är det någon som gör en tankevurpa.

Senast ändrad:

Om varghalten ligger på 20-30% så innebär det att man skulle få avla in varg konstant. Vilket man inte gör. Alltså är det någon som gör en tankevurpa.
Förklara!
Om "varghalten" ligger på 20-30% i rasen, och man uteslutande avlar inom rasen (alt med närliggande raser med 20-30% inblandning) betyder väl det att "varghalten" ligger konstant? Generation efter generation ...

LIA

Varför skulle man behöva avla in varg?? Om nu varghalten redan är 20-30% i alla Saarloos så kommer den väl alltid vara det.

Varför skulle man behöva avla in varg?? Om nu varghalten redan är 20-30% i alla Saarloos så kommer den väl alltid vara det.
Missade du matematik och biologi på högstadiet?

Om jag tar en 10 liters hink och häller i en liter vatten och en deciliter saft så är det 10% saft i vattnet. Häller jag på en liter till så minskas procenten saft i vattnet. När jag slutligen hällt på 9.9 liter vatten så är procenten saft i vattnet mycket liten.
De avlade väl vidare med schäfer efter varginslagen.

Senast ändrad:

Men båda hundarna har ju samma halt av varg i blodet, då späds det inte ut..

Så din hink med saft och vatten, när du häller på den andra litern vatten, måste du ju hälla i en dl saft..

Ok.. vi gör så här.

Om jag tar en 10 liters hink och häller i en liter vatten (hund) och en deciliter saft(varg) så är det 10% saft(varg) i vattnet(hunden). Häller jag på en liter(hund) till så minskas procenten saft(varg) i vattnet. När jag slutligen hällt på 9.9 liter vatten(hund) så är procenten saft(varg) i vattnet(hunden) mycket liten.

Solklart :) Men problemet med denna matte är att du glömde ta med samma vatten/saft blandnig som du tillför. Alltså.. man tillför lika stor % halt som redan finns.. En 10% saft blandning + en 10% saft blandnid = en 10% saft blandnin.

Så.. nä.. jag missa inte matten i skolan :)

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom de avlade in fler hundar efter varginslaget så bör varginslaget tunnas ut för varje inkorsning. Förstår du hur jag menar?

Har inte avlats in några andra hundar än Saarloos ( om man inte räknar in schäfern som användes vid start).

Jag har för mig att han fick problem med inavelsdepresssion och de var tvungna att bredda avelsbasen, och detta lett till rasen itne ansetts som helt renrasig och med tillräckligt låg varg% är skälet till att det tagit så lång tid att få den fcigodkänd.

(det dök upp i en diskussion med en som avlat fram en ursprunglig ras)

Jag har för mig att han fick problem med inavelsdepresssion och de var tvungna att bredda avelsbasen, och detta lett till rasen itne ansetts som helt renrasig och med tillräckligt låg varg% är skälet till att det tagit så lång tid att få den fcigodkänd.

(det dök upp i en diskussion med en som avlat fram en ursprunglig ras)

Det tog 6 år från det att rasen erkändes i Holland tills dess att den blev FCI erkänd. Är det ovanligt länge??
Ja, Herr Saarloos hade problem med inavel då syskon/halvsyskon osv parades i början och tog hjälp av en genetiker för att få bukt med det.

Ninni

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 612
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 185
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 979
Senast: lizzie
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka