Sår kring munnen...

Fraggel_Tess

Trådstartare
Idag fick min lilla Elektra åka med husse till veterinären då hon har fått konstiga sår kring munnen särskilt vid mungipan den undre delen. Någon som haft nåt liknande på sin? Det är rött, lite irriterat och bildas skorpor (Ser nästan ut som matrester som hänger) Usch vilken beskrivning.

Nu har vi fått två sorts smörjor och två olika mediciner. Vet. var inte helt säker på vad det var och bättras sig det inte så ska de ta en odling om någon vecka.

Sv: Sår kring munnen...

Låter som en svamp/bakterie infektion i "spanielvecken" Dvs vecket som finns mellan hörntanden och mungipan på läppen i underkäken.
Vet inte vilken ras du har, men på en del hundar får man vara noga att ev raka ur pälsen just där och att se till att det är rent och torrt.
Tar man tag med ett finger i mungipan och drar bakåt kommer man åt bra.
Inget ovanligt, och inget farligt, men för att undvika problem i framtiden krävs lite extra hygien och tillsyn.

Sv: Sår kring munnen...

Jag har en finsk lapphund. Hon är 6½ år och har aldrig haft nåt liknande. Det bara kom sådär "Swossch". Får väl se om dessa smörjor hjälper...

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Corax
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 343
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Ungefär som trådtiteln säger. Betty är sjuk och varit sedan 21 oktober. Då började det med att hon kräktes och ville ut frekvent...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 564
Senast: Monifa
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 696
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka