Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 369
  • Visningar Visningar 27 396
Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

På två av våra tävlingshästar är det fel i tävlingsstatistiken i år. Och dom är ju knappast dom enda. Fattar inte att dom törs kassera hingstar utan säkrare urval. Jag känner flera personer som har hästar med riktigt bra stam som bara går i hagen i princip. Alla gillar ju inte att tävla och vill man ha en trevlig ridhäst bara så sänker man ju fadershingsten med nuvarande system. Det finns nog många riktigt bra hästar som inte fått och aldrig kommer att få chansen på tävlingsbanan. De är ju lika bra för det. Gillar absolut inte detta system när redan godkända hingstar sänks...

BLUP, fattar fortfarande inte hur det funkar. För att ta mitt gamla importerade sto.. Betäcktes med Elfenspuk, den enda gången hon har visats var som 3 åring(exteriört) och som 4 åring för stamboksföring. Inga toppoäng, men jag var nybörjare, och många omständigheter etc.. Men det var inte det som jag ville diskutera.
Hon har fått 3 föl, ingen visad (en visad på gårdsplanen som föl bara), varav en avkomma är försvunnen (en helt annan historia), och den 3:e föddes så sent i år att de nya ägarna valde att inte visa. Inga Blup på mamman, eller andra hästar på mammans sida vad jag kan hitta. "Min" har i stort sätt aningen bättre BLUP på allt jmfr. med pappan. Till och med hoppningen är bättre. Och då ska ni veta att mitt sto aldrig är visad hoppad, och inte heller hennes avkommor. Inte heller kan hon skryta med tävlingsmeriter eftersom hon varit en ren hobby/familjehäst och har bara varit ute ett par gånger (men absolut betett sig rutinerat och varit fantastiskt duktig). Hur går detta till?
Ulrika

Jag menar, krävs det inte mer underlag för att sätta BLUPen, så tycker jag att det är väldigt modigt att ta friska hingstar ur avel allt för tidigt. Och vad händer med de hingstar som har oturen att ha bra temperament och därför lockar fler stonägare som "bara" vill ha en härlig häst att rida? Eller ve och fasa om avkommorna skulle råka vara lite sena i utvecklingen???
Ulrika

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, låt en godkänd hingst få vara godkänd om han inte har fysiska eller psykiska defekter. Stoägarna kan välja själva. Det visar sej så småningom om hästen kommer nånstans det är mycket som ska med på vägen. De flesta föl blir ju "vanliga" hobbyhästar. Vore intressant att visa föl och unghästar "inkognito" på visningarna, dvs stamtavlan visas efteråt. Då fick ju individen en alldeles ofärgad bedömning.

Det med att visa hästen utan papper hade varit fantastiskt bra. Och utan egen handler ;). Kanske hade varit något för bruksproven också? Märks ganska tydligt vilka stammar de gärna vill ha genom, och vilka de helst vill slippa se ;)
Ulrika

Sådan diskussion har varit uppe här tidigare. Tror tom att någon (jag vet vem) skrev en insändare till Ridsport, med hjälp av oss här på Buke. Men visning av fölen utan att dom sett stammen innan det har jag för mig att dom inte var intresserade av.

Klart de inte är intresserade av det, vem vet, fel pappa kanske har det grannaste fölet.. Och om det skulle gå på hingstarna, vad skulle håanda om en hingst med fel pappa vann bruks? Jag tror däremot det hade gynnat uppfödare, hingstägare etc. Står man med ett toppsto som kanske hade kunnat ge ett hingstämne (om man nu är intresserad av det), så är det totalt farligt att välja en bra hingst som inte är i ropet. Vem vet, vi kanske hade haft lite större spridning på hingstlinjer i Sverige? Lite större genbank och lite fler typer att välja mellan..
Ulrika

Och jag håller på att skriva en insändare om detta ämne, men jag ska läsa igenom H`s insändare i ridsport först. Hoppas på en del svar där.

Man upprörs varje gång lika mycket som hingstarna sänks eller tas bort.

Dessutom så är det ju många som jag, som sitter med ett mycket fint sto hemma, som man inte visade på 3 års.

Det är dåligt för hingsten, dåligt för stoet och i det långa loppet dåligt för en själv. Om man tänkt satsa på avelsverksamhet, och får ett sto som senare kommer ha en kasserad hingst till far.

Jag vill tillägga ang tävl statistiken är missvisande. För några år sedan stod det på min häst att han hade 1 start i LB. Det året gick han bara LA med endast vinster och placeringar. De var inte noterade.

"suckar"

Det är ju absurt i sammanhanget att man ska vara glad över att man har ett sto efter en död elithingst! Honom kan dom i alla fall inte sänka:mad:

Man kanske har haft "tur" när hingstar har dött då.....kommer ihåg att det var disskussion för några år sen om hingstar som Flyinge slaktat....

Många hingstar försvann i början på 90-talet. Från att ha haft 42 hingstar uppstallade har man ju idag bara en handfull egna.

92-94 föll många ifrån av olika anledningar, olyckor, ålder, betäckningsskada och kolik om jag kommer ihåg rätt. Detta gällde följande hingstar;

Algarve xx
Ceylon
Dragon
Furidant
Jaguar
Jasper
Krevad
Lambert
Monaco
Pajazzo
Palermo

Många hingstar försvann i början på 90-talet. Från att ha haft 42 hingstar uppstallade har man ju idag bara en handfull egna.

92-94 föll många ifrån av olika anledningar, olyckor, ålder, betäckningsskada och kolik om jag kommer ihåg rätt. Detta gällde följande hingstar;

Algarve xx
Ceylon
Dragon
Furidant
Jaguar
Jasper
Krevad
Lambert
Monaco
Pajazzo
Palermo

Apropå huruvida ovanstående hingstar var friska eller ej när de dog, kan jag kommentera de jag känner till:

Dragon: Fick kolik, som ansträngde hans svaga hjärta, och avlivades av djurskyddskäl efter en dag med kolik. Beslutet fattades av Eva Helde, som hade honom på station. Jag vet, för jag pratade med Eva dagen efter, innan hon fått tag på Ingvar Fredriksson, och fick stränga order om att inte säga något på Flyinge förränn hon fått tag på honom.

Monaco: Kom skadad från hingststation, helt sned i sina höfter. På hingststationen hävdade man att man inte kände till detta.

Palermo: Hade tumörer på skapet, som behandlades med ett vaccin. Fick sedan kolik, varvid han buköppnades, och hade en massa tumörer i buken, varvid han togs bort på operationsbordet.

Det var ju bra att få en föklaring på några av dem, men det kan ju ha varit att de andra började komma till åren och få lite krämpor? Jag har lite svårt att tänka mig att de avlivade Ceylon och Jaguar (och compani för den delen) bara för skojs skull.. Har inte koll på deras födelseår, men borde de inte vara lite halvgamla? Dessutom har ju Flyinge som vana att skänka hingsten till stationen när den börjar komma till åren (eller har jag fel), och det borde ju finnas en hel del som var intresserade av de sista åren på en del av hingstarna? Eller är jag ute och cyklar?
Ulrika

Ceylon togs ur avel när han var 27 år och togs bort pga ålder.
Jaguar hände ngt med men jag kommer inte ihåg vad (Ngn annan kanske minns)

Men visning av fölen utan att dom sett stammen innan det har jag för mig att dom inte var intresserade av

Det stämmer att det fanns en sån insändare och att svaret blev en konstig ursäkt som att i princip var härstamningen det enda lilla roliga de hade att titta på...löjligt med tanke på att hundar kan bedömmas utan någon som helst visning av härstamning.Vi visar ju inte föl för att DE SKA HA KUL-vi visar för att vi vill ha en RÄTTVIS BEDÖMNING och kanske knipa några poäng till våra ston...oavsett vilka linjer som finns bakom.

Det är ju absurt i sammanhanget att man ska vara glad över att man har ett sto efter en död elithingst! Honom kan dom i alla fall inte sänka

:rofl:

Så sant som sagt;) ...ASVH´s lekstuga kan leda till en viss rädsla att använda unga hingstar-jag menar varför använda ett osäkert kort när du sitter säkert med en A el elithingst liksom?

Detta gör ju också att de som väl använder yngre hingstar gör det säkrare för sej själv att snabbt som attan sälja av fölen som små, istället för att behålla och utbilda själva-för vem f*n vet vad som händer på vägen....;)

Hur roligt är det att stå med en kanske påkostad och välutbildad 5 åring som helt plötsligt hamnar under stämpeln "är efter kass hingst"?

Och jag håller på att skriva en insändare om detta ämne

Bra att du rör om i grytan! Ju fler som trycker på med sina åsikter-ju bättre!:bow:

Det stämmer att det fanns en sån insändare och att svaret blev en konstig ursäkt som att i princip var härstamningen det enda lilla roliga de hade att titta på...löjligt med tanke på att hundar kan bedömmas utan någon som helst visning av härstamning.Vi visar ju inte föl för att DE SKA HA KUL-vi visar för att vi vill ha en RÄTTVIS BEDÖMNING och kanske knipa några poäng till våra ston...oavsett vilka linjer som finns bakom.

Jag kan förstå att de ser det som utbildande att titta på hur avkommorna ser ut till vissa hingstar. Men i så fall kan de fota alla fölen och kolla facit efteråt. Och inte ska vi betala dyra pengar för att de ska ha det roligare på jobb?
Ulrika

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• SSHL loppisar
  • Hävstångs effekt?
  • Bucket list i skritt??
Tillbaka