Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 369
  • Visningar Visningar 27 396
Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

När en hingst får AB idag är det tidsbegränsat och ska omprövas efter bestämt antal år.
Hingstar som fått A och Elit sitter säkert (oavsett BLUP).

I årets kalender presenterades 30-i-topp efter hoppindex

10. Landlord 142
11. Feliciano 139
11. Little Boy 139
11. Looping 139
14. Artist 137

Och även om siffrorna inte var lysande var Artist även med på 30-i-topp exteriör- och gångartsindex.

Hur i hela världen ska vi stoägare ha en chans att hänga med???

Det är inte alldeles omöjligt att Grannox visas i Sverige igen. Hans avkommor i Tyskland går från klarhet till klarhet, han har svårklassavkommor i alla dicipliner, tom körning. Förra året var de 12 tror jag, men nu har nog flera av de som gick msv flyttat upp ett steg. Han har dessutom ett antal statspremie- (diplom)/elitston och en godkänd son efter sig. Själv har han de senaste åren tävlat dressyr tom St Georg med många segrar och placeringar. I Tyskland stod han länge hos de välrenomerade uppfödarna Klatte och Böckmann. Alternativt kan man ju registrera avkommorna i Tyskland, det är inte så svårt, men det är ju synd, vore bättre att kunna regga dem i Sverige. Skulle ju ge ASVH en liten slant. Märkligt att de inte tycker att en sådan hingst behövs i Sverige...

Sitter A-hingstar säkert nu för tiden?

Tänker på Marino som ju hade A men trots det togs ur aveln, fast det var ju i början av 90-talet.

Marino togs ur avel -94, och i -93 års katalog var han AB-prem.

Senast ändrad av en moderator:

Och jag som hade för mig att han var kvar i avel till typ -91:confused: Fast jag blandar kanske ihop honom med Elfenspuk som åkte tillbaka till Tyskland när han var närmare 20?
Är dock rätt säker på att Marino höjts till A innan han togs ur avel och att det var diskussion i Ridsport om ifall man verkligen kunde sänka en hingst som hade A.

Det är möjligt att du har rätt. Men i -93 års katalog hade han AB och i årets att han togs ur avel -94. Tryckfelsnisse??

I rest my case;)

Väntar tills jag är hemma hos mina kataloger och stamböcker och ser om jag kan få minnet på plats:)

Men jag har bestämt för mig att någon A-hingst blivit sänkt fast det var kanske inte Marino?

Vet inte om jag skall skratta eller gråta...

Urdrag ur ASVH:s årsbok -02-03: W-hingstarna Weltman, Warsteiner och Wetano är i 3-årsstatistiken goda representanter för Weltmeyerblodet, med 58%, 56% och 55% av avkomlingarna med Diplom eller Klass I.
3 år senare är de satta på V:confused:

Urdrag ur förärvningsbeskrivningar och användningsråd från -00:
Falleur...en mycket elegant hingst..avkommor har vid premieringar och kvalitetstävlan uppnått goda resultat, vilket också framgår av hans gångartsindex...han är lättanvänd för de som vill satsa på dressyrhästavel. Han bör passa till alla typer av ston.

Trofé...ur en förärvningssäker mödernelinje med OS-hingstarna Flamingo och Gaspari i antavlan. Trofés egen elegans och lätta rörelser synes han nedärva efter vad man kan döma från premieringar och kvalitetsbedömningar. Trofé bör med fördel användas då man eftersträvar eleganta och rörliga hästar för dressyrändamål.

Uttini...en flott Labradorson av bästa internationella ridhästtyp...hans synes goda dressyregenskaper tycks gå i arv, vilket famgår av både BLUP och tävlingsstatistik. Uttini är tack vare härstamningen lättanvänd...bör användas till rörliga ston med inriktning på dressyrhästavel.

3 år senare är de C-premierade.:mad:

Kan man lita på ett enda avelsråd från ASVH i framtiden?

Hmm.. är det stoägarna som matchar fel? "Glömmer" att visa de bästa avkommorna, eller har kraven höjts så mycket på de åren?
Ulrika

Tyckte att ASVH:s egen kommentar till sänkningarna i senaste ridsport sa en hel del: "även de erfarenheter som AVN:s ledamöter har, som dömer och ser många avkommor efter de olika hingstarna, tas med i övervägandena i händelse av "gränsfallshingstar"."

Så det finns nog rätt stora utrymmen för subjektivitet där, skulle jag tro.

Urdrag ur ASVH:s årsbok -02-03: W-hingstarna Weltman, Warsteiner och Wetano är i 3-årsstatistiken goda representanter för Weltmeyerblodet, med 58%, 56% och 55% av avkomlingarna med Diplom eller Klass I.
3 år senare är de satta på V

Ja det heter väl att de ska invänta avelsresultat och se vad de duger till på tävlingsbanorna.Men de har inte en tanke på om avkommorna visar sej gå bra på tävling och hingsten ej är i avel x-antal år-att det på lång tid inte kommer att finnas några nya avkommor i ridbar ålder som efterföljare till de goda avkommorna.:devil: *bara dumheter*

**knapplån**
Är det bara jag som har känslan av att om man nu har en avkomma till en sänkt hingst så sjunker värdet på den? Alltså i samma minut? Man tror att man betäckt med en fin hingst och så kommer infon om vilka hingstar som sänkts och så helt plötsligt är fölet i magen inte lika bra längre.. Vilket givetis inte är sant..
Hur kul är det att stå med ett fint avelssto e. en utrangerad hingst? Vilka meriter ska till för att uppväga det?
Jag tycker hingsten ska få vara kvar i avel, men genom att den får sänkt värdebokstav till C, så vet stoägarna att det ska matchas extra noga.
Ulrika

Jag köpte mig ju ett föl för några år sedan, ett sto med fin mödernelinje att först ha som tävlingshäst och sedan till avel.
Hon är 3 nu, betäcktes i våras med har resorberat.

Jag har ont i magen ska jag säga, för jag har liknande funderingar.

Hon är efter Bourbon, och när man läser om dem sänkta hingstarna så lär det ju vara stor risk att även han ligger risigt till om några år.

Jag har gjort en relativt stor ekonomisk satsning på den här hästen, och ska hon ligga som grund till ett avelsarbete med en far som sänks eller helt enkelt tas ur avel......

Hornen växer ju mer jag tänker på det, och jag är säkerligen inte ensam.

Jag förstår dig fullständig! Du har ju köpt ett sto som du trodde var en riktigt bra investering, och som fortfarande faktiskt är lika bra även OM Bourbon skulle bli utrangerad.. Tro det eller ej ;). Du får ge dig ut o tävla på henne och se om du kan rädda pappsen ;). Hur som helst, har stoet egna tävlingsmeriter så har hon ändå bevisat att HON iallafall blev bra nog.
Ulrika

Men exakt VAD händer egentligen med de föl som nu har fått sina fäder sänkta? Är det en fingervisning att man inte ska avla vidare om det är ett sto man har? De får fortfarande vara med i stamböckerna såvitt jag förstår och det KAN ju hända att fölet faktiskt blir bra exteriört och vad gäller prestationer beror det mycket på vem det hamnar hos.

Det händer ingenting med avkommorna. Två stycken av Weltmans avkommor blev t ex rekommenderade vidare på rådgivande nu i höst.

Men exakt VAD händer egentligen med de föl som nu har fått sina fäder sänkta? Är det en fingervisning att man inte ska avla vidare om det är ett sto man har? De får fortfarande vara med i stamböckerna såvitt jag förstår och det KAN ju hända att fölet faktiskt blir bra exteriört och vad gäller prestationer beror det mycket på vem det hamnar hos.

Klart att stoet kommer att finnas kvar i stamböckerna, men jag kan aldrig dra mig till minnes att en hingst med utrangerad far eller morfar har kommit till bruks. Rätta mig om jag har fel!
Jag kan inte tänka mig att det är det som avgör om man ska avla vidare på stoet, det kan ju bli trevliga sportavkommor ändå! Nu är ju inte allas mål att få en godkänd hingst. Men jag har själv stått där med ett sto e. en hingst som blev utrangerad.. Såg stomaterialet han fick och det var inte mycket som var bra, och många av dem var inte ens inridna vid 6 års ålder! (betäckte mest hingstägarens ston, plus ett par utomstående)
Ulrika

Det händer ingenting med avkommorna. Två stycken av Weltmans avkommor blev t ex rekommenderade vidare på rådgivande nu i höst.

Det missade jag, så tar jag tillbaka att jag inte sett det fast jag har sett det..

Om nu Weltman skulle få 2 godkända söner så borde det väl vara lite meriterande?? Eller?
Ulrika

Det missade jag, så tar jag tillbaka att jag inte sett det fast jag har sett det..

Om nu Weltman skulle få 2 godkända söner så borde det väl vara lite meriterande?? Eller? Ulrika

Jo det är säkert jättemeriterande MEN de kan ju "kassera" såna hingstar med, tex Marino som ju hade en godkänd hingst...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka