Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 369
  • Visningar Visningar 27 396
Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

Bra att du kommer ihåg mer än mig, men vi var ju med både du och jag i den insändaren.

Denna mening var väl ändå lite egendomlig.

"Uppfödaren har valt bra hingstar till sitt sto. Avkommorna har då blivit bra pga uppfödarens skicklighet och inte så mycket pga stoets genetiska kvalité."

Har de fullständigt missat debatten om hur viktigt stoet är i aveln ?

fast svaret på den frågan är ju gammalt, för numera ingår tävlingsresultaten i BLUP, så även treårstestresultaten.

fast svaret på den frågan är ju gammalt, för numera ingår tävlingsresultaten i BLUP, så även treårstestresultaten.
Gör det det? Alltid något.. OM jag ska lita på Blup så är det för att den sitter på en häst som har svensk stam som varit här i flera generationer..
U

Ja, tävlingsresultat räknas till viss del med i BLUP. Men det var som jag skrev till dig i en annan tråd att resultat i fälttävlan och körning inte räknas med. Hopp- och dressyrtävlingar som ger championatspoäng räknas OM de rapporteras in till Ridsportförbundet (vilket de väldigt ofta INTE gör). Det slår också mycket orättvist mot de hästar som själva (eller har släktingar som) går internationellt eftersom tävlingsresultat som fås utomlands inte räknas med.
Sedan är BLUP orättvist på andra sätt också, men det är ett ganska invecklat system. Om man inte vet hur systemet fungerar så kan det vara "farligt" att använda sig av det.
Min ena hästs mamma har placeringar i svår internationell fälttävlan och i medelsvår hoppning. Hon kommer från en stostam där det åtminstone varit någon svårklasshäst i varje generation, samt ett antal "vanliga" tävlingshästar som gått medelsvår. Ändå så har min hästs mamma inte speciellt högt BLUP. Mitt sto har ännu inte fått sin officiella BLUP, eftersom hon själv inte är visad och för att hennes pappa inte heller fått något BLUP utlagt ännu (han har för litet antal visade avkommor). Det ska bli intressant och se vad min får för index, eftersom hennes pappa också har placeringar i svår, men har en utländsk stam (trakehner).
Fattar någon vad jag babblar om? Vet knappt själv vad jag skriver :o

jag fattar.. lite synd att min inte heller kommer att få blup heller med en brorsa som gått 160 internationellt, en son till honom som går ** fälttävlan i Sverige, och en son till till brorsan som också går internationell hoppning.. Stostammen har också lämnat en 2 hingstar som anses som riktigt bra hoppförvärvare i Lettland. Syrran har nog tävlat lätta klasser i Sverige än så länge, men har fått föl och är dräktig igen. Hoppas att denna sidan kan tillföra något någon gång i framtiden.. ;)
Ulrika

Flera av er här har nog hört talas om Grannox... Han är ju omtyckt/ godkänd i flera förbund i bla tyskland samt har lämnat många mkt bra avkommor... ej godkänd här... Nu sänks Artist... Det som känns olustigt är att det är samma hingstägare...

Det är skam att Grannox inte är godkänd här. Sedan om det är samma ägare spelar ju ingen direkt roll.

Sådan diskussion har varit uppe här tidigare. Tror tom att någon (jag vet vem) skrev en insändare till Ridsport, med hjälp av oss här på Buke. Men visning av fölen utan att dom sett stammen innan det har jag för mig att dom inte var intresserade av.

Var det jag :D.

*minnet sviktar*

Jag har hört att Grannox inte är visad i Sverige och att det är därför han inte är godkänd. Är det någon som vet om det sant eller bara snack?

Jo det var du, tänkte du fick ge dig tillkänna själv om du ville.

Har för mig att han är det, men kolla med crazy hon har god koll på honom, eller hade i alla fall förut.

Men i så fall kan de fota alla fölen och kolla facit efteråt. Och inte ska vi betala dyra pengar för att de ska ha det roligare på jobb?

Ja haha för att citera sambon så sa han " vem f*n har roligt när man ska jobba-ett jobb är ett jobb.":D ;)

Jodå Grannox blev visad här.Första gången har jag för mej att det fattades papper på att hans avkommor hade presterat tillräckligt högt till åldern sett...andra gången hade de fixat fram dessa papper men vägrade släppa igenom honom som godkänd ändå.

Mej veterligen fick ägaren aldrig något utförligt svar på varför om jag minns rätt.Jag fattade som att de bara motiverade med att de ändå inte ville ha honom...hur nu det kan vara ens möjligt...men vem sjutton vet?

Han hade själv placeringar i Grand Prix klasser och godkänd i Tyskland...han hade även åtminstone ett par avkommor i svår klass.

Någon som funderat på Feliciano elit på blup på 113 och Artist åker på blup på 112 (enligt uppgift från en god vän-just nu för slö för att plocka fram katalogerna).För bara ett bar år sen var det ju ett flertal placerade avkommor i Breeders...men det tycks vara glömt nu?

Det stod 113 i blup på kval-bed...jag får nog rota fram mina kataloger och titta men visst låter siffran bekant så det stämmer nog.Jag menar inte att det är nåt fel på Feliciano-han är en BRA hingst utan bara att det är anmärkningsvärt att Artist åker på sina blup siffror på 112.Man undrar ju lite hur de har resonerat.

Det stod 113 i blup på kval-bed...jag får nog rota fram mina kataloger och titta men visst låter siffran bekant så det stämmer nog.Jag menar inte att det är nåt fel på Feliciano-han är en BRA hingst utan bara att det är anmärkningsvärt att Artist åker på sina blup siffror på 112.Man undrar ju lite hur de har resonerat.

Mnja all statistik går ju att vrida och vända på men som sagt om man går på denna lista http://www.ihbc.se/app/servlet/ShowRid44ny Så har ju då Artist 114 i hoppning och enbart 78 i "dressyr"...
Och Marwin som nu ska sänkas till ett V har 108 i Hopp och 109 i dressyr... Och då ska man kanske jämföra det med ELIThingsten Maraton som har HELA 109 i hopp och 107 i dressyr...
Det är skillnad på BLUP och BLUP tydligen !
Absolut inte så att jag förringar Maraton ... Maraton är en stor hingst som gett massvis med avkommor och än syns på härstamningar som både far och framförallt som morfar på många bra hästar ! Men man undrar ju hur de kan ta BLUP som en anledning att sänka hingstars värdebokstäver när de har en ELIT hingst som inte ens fyller deras A"kvot"...

Men nån som säkerligen ligger ruskigt illa till är ju MKT undervärderade Uskudar de Malais som det nog bara är en tidsfråga på innan han får C om de ska gå på BLUPsiffrorna !

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• SSHL loppisar
  • Hävstångs effekt?
  • Bucket list i skritt??
Tillbaka