Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...
Fast de hästar du tänker på och de jag tänker på ligger nog inte på samma prisnivå....
Fast de hästar du tänker på och de jag tänker på ligger nog inte på samma prisnivå....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns väl ungefär lika många ston i avel i Sverige som i Danmark.
De danska betäckningarna har också stadigt ökat år för år så jag kan nog tänka mig att skillnaden varit ungefär lika stor tidigare om inte större.
Men om nu Danmarks avel till absolut störst del är just dressyravel så borde ju de föda upp minst lika många gångartsföl som vi i Sverige gör? Så då har de ju inget att "skylla på" när det gäller världsrankingen i dressyr...Den danska aveln är mkt mindre än den svenska i danmark betäcktes i år 3448 ston mot sveriges 5365 ston. Så det betäcks ca 2000 ston mindre i danmark. Dessutom är en försvinnande liten del av detta hoppavel det är gångartsaveln som är störst i danmark. En bra hopphingst som tex Carano, Casir Ask odyl ligger mellan 20-30 ston om året.
Men om nu Danmarks avel till absolut störst del är just dressyravel så borde ju de föda upp minst lika många gångartsföl som vi i Sverige gör? Så då har de ju inget att "skylla på" när det gäller världsrankingen i dressyr...
Låt uppfödarna ha möjlighet att använda hingstar i deras syftet som representerar deras avelsmål utan att översteprästen skall med sin maktfullkomlighet säga att detta är fel och detta skall jag med laglig makt sätta stopp för
Har du sålt fölet nu då för 150 000 kr?Alltid lätt för folk att komma med bud-inte alltid folk kan/vill betala när det väl kommer till kritan.Säger inte detta för att vara dum...utan det är bara ett konstaterande.
Gylle-kan bara önska dig lycka till om du fått ett sådant bud på fölungen-jag hade såld direkt(det verkar ju vara en duktig kund) det är sååå mkt tråkigheter som hinner hända från att vara "ett mkt lovande föl-till att vara en framgångsrik tävlingshäst".
Jag hade sålt en!
Och anställt en hästskötare för de pengarna!
Därefter bara ägnat mig åt den skojiga biten med hästarna!
mvh
*en som tycker det är motigt, tungt och kallt att släpa vatten till hagarna i ösregn för ögonblicket...*