Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 369
  • Visningar Visningar 27 396
Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

Fast de hästar du tänker på och de jag tänker på ligger nog inte på samma prisnivå....

Det finns väl ungefär lika många ston i avel i Sverige som i Danmark.

Den danska aveln är mkt mindre än den svenska i danmark betäcktes i år 3448 ston mot sveriges 5365 ston. Så det betäcks ca 2000 ston mindre i danmark. Dessutom är en försvinnande liten del av detta hoppavel det är gångartsaveln som är störst i danmark. En bra hopphingst som tex Carano, Casir Ask odyl ligger mellan 20-30 ston om året.

Betäckningssiffrorna i Sverige har gått upp de sista åren det vet jag, frågan var väl hur stora årgångarna är med de i tävlingsbar ålder ?

De danska betäckningarna har också stadigt ökat år för år så jag kan nog tänka mig att skillnaden varit ungefär lika stor tidigare om inte större.

Knappen

Men sedan är det väl också så att det inte tyskarna vill ha det importerar vi till sverige bla. och tycker vi gjort ett kanon kap. Men eftersom att tyskarna inte vill ha dessa individer så måste det ju bero till viss del på att dom anser att det inte är en supertalang? Så har jag fattat det i alla fall.

Har hört en del gånger om hingstar som sålts till sverige, gått bruksprov och blivit godkända, varpå tyskarna sagt, blev den godkänd. Den är inget att ha.

De danska betäckningarna har också stadigt ökat år för år så jag kan nog tänka mig att skillnaden varit ungefär lika stor tidigare om inte större.

I förhållande till antalet hästar är min uppfattning att den danska gångarsaveln är överlägsen den svenska. De har varit mycket bättre på att ta in riktigt bra hingstar (bla från Tyskland) och landet ligger strategiskt nära även till att använda tyska hingstar i andra förbund. Någon efterlyste bland annat trakehner här i sverige, något som de har satsat på i många år. vilket bl a resulterade i Matiné!

Men har vi inte hela tiden haft väldigt mycket tyskt blod i våra hästar? För att nämna nån, Utrillo som ju fanns i var och varannan häst ett tag.

Danskarna har ju ett mkt större utbyte med de tyska förbunden iom närheten, majoriteten av avlare i danmark finns ju ute på Jylland och största delen dessutom i södra delen av Jylland = precis intill tyska gränsen. Många är de större uppfödare som nu "övergivit" att dv regga sina hopphästar då det ger betydligt bättre betalt att ha dem reggade i holstein tex. Så från att ha haft en liten hoppavel innan så urholkas den ytterligare nu även om mkt satsning har gjort tex på speciella hopphästprogram. Min hingst uppfödare är tex en av dem som gått till holstein istället och hans minsta småsyskon är nu holsteiner istället. Tyvärr säger jag då är det något danskarna har bra så är det deras datasystem med möjlighet att följa alla danska visningsresultat odyl direkt över internet, faktiskt en ovärderlig hjälp när man sitter och funderar på avelskandidater att bara på några knapptryckningar kunna få fram visningsresultat odyl på varje individ. När de försvinner över till holstein så tappar man helt kollen på dem.

Den danska aveln är mkt mindre än den svenska i danmark betäcktes i år 3448 ston mot sveriges 5365 ston. Så det betäcks ca 2000 ston mindre i danmark. Dessutom är en försvinnande liten del av detta hoppavel det är gångartsaveln som är störst i danmark. En bra hopphingst som tex Carano, Casir Ask odyl ligger mellan 20-30 ston om året.
Men om nu Danmarks avel till absolut störst del är just dressyravel så borde ju de föda upp minst lika många gångartsföl som vi i Sverige gör? Så då har de ju inget att "skylla på" när det gäller världsrankingen i dressyr...

Men om nu Danmarks avel till absolut störst del är just dressyravel så borde ju de föda upp minst lika många gångartsföl som vi i Sverige gör? Så då har de ju inget att "skylla på" när det gäller världsrankingen i dressyr...

Nu vet inte jag hur världsrankingen i dressyr tas fram, men deras hästar presterade bättre i VM än vad våra gjorde individuellt.

Det var inte så längesedan danskarna låg långt efter svenskarna i avel, och nu är de snart förbi. Vad gör de och vad gör (inte) vi?
Jag är övertygad om att vi kunnat bli bättre än vad vi är nu, men om det gäller att gallra hårdare bland stona, eller se till att de bästa stona kommer i avelsboxen och inte tävlas vet jag inte.. Någon som har koll? Eller har de ett par stuteri som verkligen elitavlar och resten är vanliga hobbyavlande ovetande kvinnor mellan 30 och 40 år (läs Ulrika - pastejja)?
Ulrika

Låt uppfödarna ha möjlighet att använda hingstar i deras syftet som representerar deras avelsmål utan att översteprästen skall med sin maktfullkomlighet säga att detta är fel och detta skall jag med laglig makt sätta stopp för

Exakt!...och som poängterats innan-intresset för en ngt sämre nedärvare dalar ganska kvickt intressemässigt hos stoägarna och gör därmed ingen större skada genom sin fortsatta existens i aveln, men ges även en möjlighet att återupprätta sitt rykte...så att man inte även förlorar en bra hingst som kanske hamnat i skymundan för de mer populära hingstarna under en viss period och därmed inte har hunnit få en chans att bevisa sin nedärvning.

Har du sålt fölet nu då för 150 000 kr?Alltid lätt för folk att komma med bud-inte alltid folk kan/vill betala när det väl kommer till kritan.Säger inte detta för att vara dum...utan det är bara ett konstaterande.Det är ofta som folk säger att de "VILL HA"...

Hingsten din ser fin ut (har dock bara sett honom på foto).Jag hoppas han fortsätter utvecklas väl, så att du kan få igenom honom helt till slut.

Nej, fölen är inte till salu. Den köparen har pengar och hade betalat om han fått igenom sitt bud, för övrigt samma utlandsspekulant (ingen okänd sådan) som bjöd de höga beloppen för hingsten, som efter ett bestämt nej på den punkten ville köpa ett av fölen ofödda för detta belopp, vilket som han ansåg dem lika välstammad vilket jag än kunde tänka mig att släppa. Nu hade vi fattat beslutet tidigt att inget av dem skulle säljas så det blev nekande besked även där även om pengarna inte hade varit dumma att ha så känns det ändå som rätt beslut idag.

Har du sålt fölet nu då för 150 000 kr?Alltid lätt för folk att komma med bud-inte alltid folk kan/vill betala när det väl kommer till kritan.Säger inte detta för att vara dum...utan det är bara ett konstaterande.

En sanning som allt för ofta förekommer.
Det finns mkt folk(även "stora,välkända" sådana som slänger ur sig bud på hästar, för att sedan inte göra slag i saken när det väl kommer till kritan.

En sak har jag lärt mig genom årens lopp, de som gapar och skryter mest(antingen det har med pengar, hästar,affärer osv att göra) de är de som har "sämst verkstad" i sista ändan.

Gylle-kan bara önska dig lycka till om du fått ett sådant bud på fölungen-jag hade såld direkt(det verkar ju vara en duktig kund) det är sååå mkt tråkigheter som hinner hända från att vara "ett mkt lovande föl-till att vara en framgångsrik tävlingshäst".

Jag hade sålt en!
Och anställt en hästskötare för de pengarna!
Därefter bara ägnat mig åt den skojiga biten med hästarna!

mvh
*en som tycker det är motigt, tungt och kallt att släpa vatten till hagarna i ösregn för ögonblicket...*

Senast ändrad:

Gylle-kan bara önska dig lycka till om du fått ett sådant bud på fölungen-jag hade såld direkt(det verkar ju vara en duktig kund) det är sååå mkt tråkigheter som hinner hända från att vara "ett mkt lovande föl-till att vara en framgångsrik tävlingshäst".

Vist kan mkt hända på vägen, men chansar man aldrig så vinner man heller aldrig. Nu är jag ju inte i huvudsak uppfödare utan tävlingsryttare själv också, och vill ha något uppcoming i stallet, att se fram emot och jobba med. Lite lyx måste man kosta på sig själv säljer man allt som verkar lovande i ett tidigt skede så blir det inte särskilt roligt att hålla på.

Jag hade sålt en!
Och anställt en hästskötare för de pengarna!
Därefter bara ägnat mig åt den skojiga biten med hästarna!

mvh
*en som tycker det är motigt, tungt och kallt att släpa vatten till hagarna i ösregn för ögonblicket...*

Ja men den roligaste biten är ju just att ha något väldigt lovande i stallet att ha hästar att jobba med som är precis som man vill ha dem. Och nu i höstmörkret och regnet så finns det ingenting som ger en så mkt ork som en avkopplande stund att titta på fölbus i hagen och se dem utvecklas för var dag.

Angående förklaringen till de sänkta avelsbokstäverna i sista Ridsport...
* på hur många av de tävlingshästar ni känner till stämmer SvRFs tävlingsstatistik?
(de jag kollat upp nyligen ca 10 stämmer ingen och då är alla tävlingshästar nu och inte för10år sedan)
* hur tror ni att det kommer sig att hingstar med sämre Blup och tävlingsavkommor inte sänks eller ställs på väntan (än de som nu sänkts)?

Vill förtydliga att jag inte har ett sto efter / eller har använt någon av dessa hingstar.

Jag tycker också förklaringen lät lite "ihålig"...
Som nåt de var tvugna att skriva ut iom att det antagligen diskuteras hej vilt inom avelsbiten nu, både här och säkert på många andra ställen.

Jag köper "resonemanget" dvs att alla hingstar inte förärver sej lysande (ett lysande exempel enl mej är just Krius, trots att han uppenbarligen gett NÅN bra avkomma), men som många här hänger jag upp mej på hingstar som sänks/kasseras när de själva tävlar (högt och med bra poäng) då de oftare prioriterar sitt tävlande framför aveln (alla har det ju inte lika "förspänt" som de större hingsthållarna och kan göra både och). Eller som i flera fall där en hingst tom ger egna godkända hingstar men ÄNDÅ inte förärver sej bra :confused: ...

Jag har ju själv ett sto som har bra möderne, ger bra (klass 1) avkommor och är själv visad med 40p (visserligen för 12 år sen ;)) men hennes BLUP är USEL... Tror hon har runt 90 i båda diciplinerna och enligt AVN så ska hon säkert inte användas då hon har alldeles för dålig BLUP... (just nu funkade inte den sidan så jag kunde inte kolla hennes BLUP)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • SSHL loppisar
  • Hävstångs effekt?
Tillbaka